Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Ras.Killing
- Platin Member

- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Udpluk fra artiklen:
DGI skrev:Fremover får alle skytteforeninger, som skal have fornyet deres tilladelse til at erhverve foreningsvåben besøg af repræsentanter fra Politiets Administrative Center, som bla. vil gennemgå alarmsystemet.
DGI skrev:Der er en bestemmelse i Våbenbekendtgørelsen, som bestemmer, at foreninger med højest 25 våben, hvoraf højest 10 er pistoler, i udgangspunktet har været fritaget for at have alarmsystem. Men politiet (PAC) har adgang til at stille strengere krav, hvis de konkrete forhold taler for det. Og det er tilsyneladende den mulighed, som PAC fremover vil gøre mere brug af ud fra et skøn i forhold til beliggenhed, synlighed og en række andre parametre. Altså, at flere foreninger nok bliver mødt med et krav om at have alarm, mens andre foreninger skal have forbedret den alarmsikring, de allerede har.
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... LT-YtfpdA8
Jeg er helt med på at vores våben skal opbevares forsvareligt... Men er det et generelt problem, at der bliver stjålet våben fra skytteforeningerne? Siden PAC gør brug af muligheden for at stille strengere krav?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
-
Greyberd63
- Platin Member

- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Forebyggelse er vel bedre end alternativet, Skytteforeninger kan vel nemmere findes, end privat personer.
Lidt spændende om der herinde, er nogen som kan komme med eksempler på nuværende fysiske forhold, hvor der ikke er alarm.
Så vi kan diskutere om det giver mening eller om det måske er unødvendigt bøvl.
mvh
grey
-
Caspian1911
- Moderator

- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
For en del år siden var politiet forbi vores skytteforening for at besigtige boksdørens beskaffenhed i forbindelse med en landsdækkende kampagne, simpelthen for at se om dør og lås levede op til kravene for gældende sikringsniveau.
Hvis nogle foreninger ikke lever op til dagens krav, er det jo rimeligt, de bliver ført up to date.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
Ras.Killing
- Platin Member

- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Caspian1911 skrev: ↑8. feb 2023, 14:22
Hvis nogle foreninger ikke lever op til dagens krav, er det jo rimeligt, de bliver ført up to date.
Enig!
Men som jeg forstår artiklen så kan/vil PAC kræve
mere end hvad loven foreskriver.
Ved f.eks. at kræve alarm i foreninger med højest 25 våben, hvoraf højest 10 er pistoler.
Og så går min tanke blot på, om der er kommet en øget risiko, eller om man kræver det bare fordi man kan?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
-
Raptor357
- Platin Member

- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 292 times
Ras.Killing skrev: ↑8. feb 2023, 18:47
Caspian1911 skrev: ↑8. feb 2023, 14:22
Enig!
Men som jeg forstår artiklen så kan/vil PAC kræve
mere end hvad loven foreskriver.
Ved f.eks. at kræve alarm i foreninger med højest 25 våben, hvoraf højest 10 er pistoler.
Og så går min tanke blot på, om der er kommet en øget risiko, eller om man kræver det bare fordi man kan?
Jeg syntes det giver fint mening at en våben opbevaring som kun er "tilset" er udstyret med alarm.
Jeg kender et eksempel på en lille forening som har lukket i vinter halvåret, de har en våben opbevaring og om der er alarm ved jeg ikke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
Venø
- Bronze Member

- Interesser: Gear og snart IPSC
- Geografisk sted: klarup i det mørke nord
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 8 times
Iden er da god nok men hvor skal mandskabet komme fra?
The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.