Lige et mindre status for mit vedkommende
Jeg søgte om tilladelse til SVD kopi (halvauto) i 7,62x54r i slutning november sidste år
Har så siden fulgt nøje med i status spå godkendelser ved politiet. #glædermig!
Sidste uge ændrede status på riffel tilladelser sig fra ultimo november til primo december, jeg tænkte at jeg var blevet glemt så ringede til PAC.
Her blev jeg sat i forbindelse med en meget venlig medarbejder (efter 30min kø) han kunne oplyse mig om at der blev arbejdet ihærdigt på at få "puklen" af tilladelser væk. Jeg fik desuden at vide at status på jagtrifler og halvautomater, på hjemmesiden følges ad, men at det ikke var tilfældet hos politiet. Så de var på 3. dec med repeter og 23. nov med halvauto.
Jeg sagde pænt tak for oplysningen og glædede mig så til at min tilladelse kom i denne uge, som den venlige medarbejder havde så godt som forsikret mig om.
Spole frem til i dag, stadig ingen tilladelse i eBoks, så jeg ringer igen, og kom igennem til en ny ligeså venlig medarbejder.
Denne gang gik jeg lidt hårdere til værks og fik at vide at der blev arbejdet på halvauto og at de kunne se min sag på side 1, 10 til 15 navne nede. Spurgte så om de havde tid på hvor lang tid hver sag tager og det kunne medarbejderen ikke sige.
Grunden til dette er at halvauto skal udfases/gøres ulovligt, hvilket fik mig til at studse en hel del!
Jeg forklarede at i henhold til den våbenlovgivning jeg var blevet undervist i sidste år i forbindelse med jagttegn og yderligere hvad jeg havde fået at vide ved min importør; at halvauto ikke er noget problem, så længe kaliber og magasin indhold er ok.
Dette fik jeg og vide var korrekt men at politiet ikke længere ville godkende "Assault rifles" AR geværer og lign.
Jeg forklarede så lidt om indretningen på min riffel og om jeg burde være bekymret, men i og med at kaliberen er ok, og der er træ på riflen burde jeg være sikker på en tilladelse.
Jeg gik ikke hårdere tilværks med spørgsmål om hvor der står noget om træ og rifler i loven, men undre mig en hel del!
Synes jeg ville dele ovenstående, og krydser gevaldigt fingre for en fair sagsbehandling ved PAC, vil jo gerne med på bukkejagt om ikke alt for længe
edit: har rettet lidt stavefejl