Hvis din skydebane ikke er godkendt til Sortkrudt, må du så skyde med sortkrudterstatning

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Hvis din skydebane ikke er godkendt til Sortkrudt, må du så skyde med sortkrudterstatning

Indlæg af Greyberd63 » 18. mar 2023, 17:30

Inspireret af at det på et tidspunkt bliver muligt for alle klubber under Skydesport Danmark, at give tilladelse til våben der benytter Sortkrudt.

Og inspireret af Bof's gode bemærkning
Hvis de kan dokumentere adgang til baner hvor våbnene må bruges, så ja, vil jeg tro...
Så kunne en hindring være at banen ikke er godkendt til sortkrudt som drivmiddel(som min lokale bane).

Men er Sortkrudt erstatning i denne sammenhæng = sortkrudt, det er den jo ikke vedrørende genladnings tilladelse, hvor man får til røgsvagt og sortkrudt erstatning, på samme tilladelse
Rigtigt sortkrudt skal søges separat.

Så er sortkrudt erstatning ok at bruge på en bane der ikke er godkendt til sortkrudt.

mvh
grey

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: Hvis din skydebane ikke er godkendt til Sortkrudt, må du så skyde med sortkrudterstatning

Indlæg af Mapzter » 18. mar 2023, 17:54

Se, det er jo sjovt. I vores instrukser er drivmiddel slet ikke nævnt, kun kaliber, og så står der:
b. Ammunition:
Alm. forekommende ammunition til ovennævnte våben
Senere er nævnt at brug af lysspor ikke er tilladt.
Så det er jo et godt spørgsmål hvad der gør ammunition til andet end "almindeligt forekommende".

Men umiddelbart læser jeg da dette som at vi f.eks. gerne måtte begynde at skyde med sortkrudtsvåben incl. med sortkrudtserstatning, i kalibre som vi må skyde med røgsvag.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: Hvis din skydebane ikke er godkendt til Sortkrudt, må du så skyde med sortkrudterstatning

Indlæg af Langenge » 18. mar 2023, 19:44

Greyberd63 skrev:
18. mar 2023, 17:30
.......
Men er Sortkrudt erstatning i denne sammenhæng = sortkrudt, det er den jo ikke vedrørende genladnings tilladelse, hvor man får til røgsvagt og sortkrudt erstatning, på samme tilladelse
......
mvh
grey
Jeg er ret sikker på, at sortkrudtserstatning står nævnt på min tilladelse til sortkrudt, og at jeg ikke må købe det min min tilladelse til røgsvagt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 18. mar 2023, 19:54

Langenge skrev:
18. mar 2023, 19:44
Greyberd63 skrev:
.......
......
mvh
grey
Jeg er ret sikker på, at sortkrudtserstatning står nævnt på min tilladelse til sortkrudt, og at jeg ikke må købe det min min tilladelse til røgsvagt.
Sortkrudtserstatning står specifikt nævnt på min genladningstilladelse til røgsvagt. Og jeg har ingen tilladelse til sortkrudt ellers.
Vedhæftede filer
Screenshot_20230318-195502.png
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 18. mar 2023, 19:57

Langenge skrev:
18. mar 2023, 19:44
Greyberd63 skrev:
.......
......
mvh
grey
På min tilladelse står der røgsvagt og sortkrudterstatning, hvor gammel er din tilladelse
Min er fra juni 2021

mvh
grey

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 18. mar 2023, 20:33

Jeg overgiver mig (lidt)
På den nye tilladelse jeg har, der god tnok skal fornyes her i slutningen af maj, så jeg skal nok i gang, der står der sortkrudterstatning på tilladelsen til røgsvagt.

Men nu fandt jeg nogle af de gamle frem (dem burde man nok få smidt i brændeovnen) men på dem fra 2014, står der altså omvendt.
Altså ingen sortkrudtserstatning på den røgsvage tilladelse, men det er til gengæld nævnt på tilladelsen til det sorte.

Så det må de have ændret på et tidspunkt siden 2014.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 18. mar 2023, 21:07

Det vil jeg mene at man godt må - du må i hvert fald købe sortkrudts erstatning på en alm. genladningstilladelse, så jeg kan ikke forestille mig andet, end at det må benyttes på "almindelige" skydebaner også.

Vores bane tillader sortkrudt i enhedspatroner... Der kan stå alt muligt mærkeligt i en skydebaneinstruks .
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2023, 21:37

Ras.Killing skrev:
18. mar 2023, 21:07
...
Vores bane tillader sortkrudt i enhedspatroner... Der kan stå alt muligt mærkeligt i en skydebaneinstruks .
Det er specifikt forbudt på vores indendørs baner
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 19. mar 2023, 00:22

Bofhenator skrev:
18. mar 2023, 21:37
Ras.Killing skrev:
...
Det vil jeg næsten tro det er på langt de fleste (hvis ikke alle?) indendørsbaner.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 19. mar 2023, 08:57

Ras.Killing skrev:
19. mar 2023, 00:22
Bofhenator skrev:
Ras.Killing skrev:
...
Det vil jeg næsten tro det er på langt de fleste (hvis ikke alle?) indendørsbaner.
Det lyder sandsynligt. Jeg har i hvert fald kun skudt sortkrudt udendørs.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 19. mar 2023, 09:07

jeg ser kun 1 problem med skydesport danmark
de har monster meget nedprioriteret SKV våben ........ dvs i mit billede er de ikke interesseret i bredden i skydesporten kun eliten

og det er vel fint nok at klubbernes medlemmer har tilgang til de våben de ønsker at skyde med
og der findes jo forskellige skydebaner rundt i landet som man kan leje sig ind på feks ulfborg hvor der både må skydes sortkrudt og "almindlig" røg svagt drivmiddel
Mvh
AHL

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 19. mar 2023, 14:34

Ok, jeg tog så fejl, der står ikke noget om drivmiddel på vores bane godkendelser.
Så alle patroner uanset drivmiddel er vel så ok

Vi må ikke skyde med forlader pistol, men det gælder vel ikke forlader revolver eller ??
IMG_0166p.jpg
IMG_0166p.jpg (55.17 KiB) Vist 4341 gange

På riffelbanen, er max 8 mm på bane rifler, der er nok ikke mange sortkrudt rifler der ikke er over 8 mm, så der må man have sin riffel på jagt tegn
IMG_0167r.jpg
IMG_0167r.jpg (59.35 KiB) Vist 4341 gange
mvh
grey

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 143 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 19. mar 2023, 15:12

Greyberd63 skrev:
19. mar 2023, 14:34
Ok, jeg tog så fejl, der står ikke noget om drivmiddel på vores bane godkendelser.

Vi må ikke skyde med forlader pistol, men det gælder vel ikke forlader revolver eller ??

IMG_0166p.jpg

På riffelbanen, er max 8 mm på bane rifler, der er nok ikke mange sortkrudt rifler der ikke er over 8 mm, så der må man have sin riffel på jagt tegn

IMG_0167r.jpg

mvh
grey
Det er en fejl i politiets bane instruks. Så det er et dårligt eksempel.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 19. mar 2023, 15:40

Raptor357 skrev:
19. mar 2023, 15:12
Greyberd63 skrev:

IMG_0166p.jpg

IMG_0167r.jpg

mvh
grey
Det er en fejl i politiets bane instruks. Så det er et dårligt eksempel.
Ja det største røgsvage man kan have på SKV er 338 LM, vedr. sortkrudt patron er vel 16,9 m/m Dansk Snider.
Forlader kan vel være større.

mvh
grey

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 19. mar 2023, 17:23

AHL skrev:
19. mar 2023, 09:07
jeg ser kun 1 problem med skydesport danmark
de har monster meget nedprioriteret SKV våben ........ dvs i mit billede er de ikke interesseret i bredden i skydesporten kun eliten

og det er vel fint nok at klubbernes medlemmer har tilgang til de våben de ønsker at skyde med
og der findes jo forskellige skydebaner rundt i landet som man kan leje sig ind på feks ulfborg hvor der både må skydes sortkrudt og "almindlig" røg svagt drivmiddel
Enig med dig i at det halter med SKV arbejdet i Skydesport Danmark.

Og ja det giver god mening at man ikke skal være medlem af flere klubber, forbi man godt vil skyde noget forskelligt.

Hvis du har en drøm om også at skyde med en forlader revolver, så er du i dag tvunget til at være medlem af en sortkrudtklub, uanset om du skyder med sortkrudt eller sortkrudt erstatning.

Der er mange skydeklubber i Danmark, men ikke mange sortkrudt klubber kun 36, en del af disse er ikke store, under 20 medlemmer.
Der kan også være udfordringer med åbningstiderne, hvis klubberne må leje sig ind på en anden klubs bane, er det ikke sikker de kan få/har råd til mere end 1 eller 2 åbnings dage per måned.
Dette hæmmer i mine øjne udbredelsen af sortkrudts skydning.

Hvor mange stævner er der i sortkrudt regi, og hvor finder man dem ??, måske ville det at flere for mulighed for nemmere at skyde med sortkrudt/sortkrudterstatning, løfte en eller hendøende sport.

Vedrørende western skydning som også ligger under sortkrudt, så er der kun 14 klubber der har det på programmet, om de så har baner til også hos sig selv at kunne skyde western skydning, er mig ukendt.
Men der har dog være 20 stævner i 2021 10 i københavn, 9 i tønder og 1 på fyn, også her ville det sikkert give flere skytter hvis alle klubber under Skydesport Danmark, kunne give tilladelser

mvh
grey

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 19. mar 2023, 20:39

Greyberd63 skrev:

.......
grey
Pistol er et overordnet begreb, der også dækker revolver, som er en undergruppe under pistol.

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 45 times

Indlæg af Kasper HK » 19. mar 2023, 20:51

Bofhenator skrev:
19. mar 2023, 08:57
Ras.Killing skrev:
19. mar 2023, 00:22
Bofhenator skrev:
Ras.Killing skrev:
...
Det lyder sandsynligt. Jeg har i hvert fald kun skudt sortkrudt udendørs.
æv jeg vil ellers gerne skyde indendørs med mn winchester 1886 45-70 med sortkrudt... tænker 2-3 skud... så skal der lidt gennemtræk til :giggle:
:director:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 19. mar 2023, 20:57

Jeg besøgte, for vel omkring to år siden, en jysk skytteforening, der var ved at kigge på planer om at trække sortkrudt indendørs, og de ombygninger de ville medføre med udsugning.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 19. mar 2023, 21:00

Kasper HK skrev:
19. mar 2023, 20:51
....
æv jeg vil ellers gerne skyde indendørs med mn winchester 1886 45-70 med sortkrudt... tænker 2-3 skud... så skal der lidt gennemtræk til :giggle:
Det er småting i forhold til en 8-10 knald med en haglbøsse i kaliber 12, ladt op til fuld skrue med det sorte.
Så lære man at tage målene i en rækkefølge, der passer med vinden, så man rent faktiak kan SE målene :biggrin:

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 45 times

Indlæg af Kasper HK » 19. mar 2023, 21:10

Langenge skrev:
19. mar 2023, 21:00
Kasper HK skrev:
19. mar 2023, 20:51
....
Det er småting i forhold til en 8-10 knald med en haglbøsse i kaliber 12, ladt op til fuld skrue med det sorte.
Så lære man at tage målene i en rækkefølge, der passer med vinden, så man rent faktiak kan SE målene :biggrin:
årh, har slet ikke tænkt haglgevær ind... jeg ser allerede muligheder til en sporting lerdue match... :rolf:
:director:

Besvar