Helt enig i dine betragninger både vedrørende, resourser i sundhedssystemet, kompetancer hos praktiserende læger, hosAgamemnon skrev: ↑24. mar 2023, 22:12Skytteforeningsformænd har (med mindre de også er speciallæger i psykiatri) ingen faglige forudsætninger for at vurdere et medlems psykiske sundhedstilstand.
Formanden skal vurdere om han finder det ubetænkeligt at et medlem meddeles tilladelse til våben. Men dette er udfra en samlet vurdering af skytten og ikke fra et sundhedsmæssigt eller sundhedsfagligt perspektiv.
Politiet (og hér tænker jeg især på politiets sagsbehandlere) har ikke adgang til borgernes sundhedsoplysninger. Ikke engang når PET foretager sikkerhedsgodkendelser, har de adgang til borgernes sundhedsoplysninger.
Forestiller man sig at politiet fik denne adgang ville den være noget nær uanvendelig, da politiet ikke -i nævneværdig grad - råder over psykiatriske ressourcer. Den gennemsnitlige sagsbehandler kan ikke bruge borgernes sundhedsoplysninger til noget som helt, i vurderingssammenhæng. Dét er de ikke fagligt i stand til.
Det er ligeledes et fåtal af landets praktiserende læger, der vil være i stand til at foretage en grundig og retvisende, psykiatrisk vurdering. De er, som jeg lige husker det, speciallæger i almen medicin og dermed (som oftest) ikke psykiatere.
Ønsker man en mental sundhedsvurdering af skytter, så bør det ikke kun ske ved ansøgning om våben eller foreningsmedlemskab, da dette kun vil tegne et øjebliksbillede af skyttens psykiske sundhedstilstand. Psykisk sygdom kan udmærket udvikle sig ad åre og evalueringen bør derfor være løbende og foretaget af en psykiater.
Det vil lægge et fuldstændigt urimeligt pres på en, i forvejen, presset psykiatri.
Regn trygt med at ventetiden på en sådan vurdering vil være forbundet med ventetider så lange, at det får PAC's aktuelle udfordringer med sagsbehandlingstider til at blegne.
Hertil kommer at der vil skulle opstilles kriterier for, hvilke psykiske lidelser man som skytte må- og ikke må lide af, samt i hvilken grad.
En herkulisk opgave, som næppe, i praksis, lader sig gennemføre.
Mit gæt vil være at der aldrig kommer til at ske systematisk vurdering af skytters mentale helbred.
sagsbehandlere hos PAC og Formænd/Bestyrelser i skytteforeninger.
Men nu er problematikken bragt op i Våbenrådet, tænker at det ikke er Skytteorganisationerne/Jægerforbundet der har bragt det op
Det må være JM, tænker at det heller ikke er Juristen der nu tilfældigvis er udvalgt til dette arbejde, der af sig selv er kommet
på dette, det må være i baglandet i JM, måske op til politisk niveau, eller at der er sket en information op til det politiske niveau
Nu kan der så ske flere ting på dette område, tænker nu igen. At hvis JM tager noget op i Våbenrådet, så er der større sandsynlighed
for at der sker noget, frem for de andre deltageres ønsker om ændringer
Der er omkring 175.000 Jægere i DK, og ca. 58.000 Sportsskytter, samlet 233.000 våben ejere, nok mindre da nogen af disse er både'sportskytter og jægere
Jeg tænker igen, at der uden tvivl er personer med en eller anden psykisk diagnose, iblandt disse ca. 233.000 personer,
sikker også personer som er psykisk syge, men hvor der ikke er stillet diagnose.
Det er sikkert også blandt fremtidige jægere/sportskytter personer enten med en psykisk diagnose, eller som er psykisk syge
Jeg er ikke ekspert på området psykisk sygdom, men som lægperson har jeg en kraftigt formodning om, at det kun er et mindretal
blandt personer ramt af psykisk sygdom, der rent faktisk er farlige for dem selv eller andre.
Hvert 10 dansker har en psykisk sygdom, hvert 3 vil få psykiatrisk diagnose i løbet af livet
Så hvad vil JM gøre nu hvor de har lagt op til noget på området psykisk sygdom/våbentilladelser.
Det kan vel ikke være JM ubekendt at der er store udfordringer i Sundshedssystem og især i Psykiatrien.
Så at gøre det helt rigtigt med udredning, for at vurdere evntuel farlighed, på person niveau, det tror jeg ikke kommer til at ske.
Så enten noget som Skytteforeningerne kommer til at stå for, selvom de ikke er klædt på til opgaven.
Eller
En udbyggelse af Red flag systemet, som vel allerede eksistere, via straffe register/sigtelser, kunne udbygges til også
at kunne benyttes til at tjekke om personer har haft kontakt med Psykiatrien
Det vil kræve at man skal ved SKV 2, 3 og 6 skal give samtykke til at PAC indhenter sundheds oplysninger, og jægere også skal give det samme samtykke.
Det er at skyde med spredehagl i mine øjne, men det er det nemmeste at indfører økonomisk
Da SKV 6 blev indført rammer det jo også ret bredt, i det hele taget, så bliver en vandels godkendelse jo frataget nuværende
våben ejere selv på baggrund af ret trivielle overtrædelser af våbenloven, det virker som rutinemæssig fratagelse, uden sagsbehandling.
Her tænker jeg på legetøjs armbrøst, der skyder med tandstik, er et godt eksempel, en sigtelse for vold, er nok, hvilket i nogle tilfælde
er fint nok, men i andre er over reaktion, hvis jeg skulle blive overfaldet, så vil jeg nok spille død, og ikke prøve at forsvare mig,
da jeg ikke vil risikere min vandelsgodkendelse.
At et sådant tiltag, vil betyde yderlig stigmatisering af psykisk sygdom, tror jeg desværre ikke bliver medtaget som vigtigt, selvom JM uden tvilv vil være klar over det
mvh
grey