Fast Fumble skrev: ↑17. apr 2023, 08:38
Men hvordan vil politiet egentlig kontrollere coatingens tykkelse?
Polymer-coatede er da sikkert nemt nok, de er jo ikke tilladt - for iflg SKISKY er de ikke coatede. (Coating er ikke af kobber).
SIKSKY snakker om en kobberforhudning.
Jeg kan ikke forestille mig andet, end at epoxy- eller pulver coatede kugler anses som en blykugle, og i hvert fald ikke som kappeklædt.
Men for de der faktisk ER kobber coatede - CamPro med 0,2 og 0,1mm coating ser præcis ens ud. Har en politimand udstyr til at identificere om en coating er 0,1mm eller 0,2mm?
Pas... Men en politimand kan heller ikke med det blotte øje ser forskel på et FMJ projektil i kobber (f.eks. Magtech) og så et kopper-coated projektil, og det skal vel heller ikke vær en undskyldning for så bare at benytte FMJ alligevel?
Og hvordan skal stævneledelsen kontrollere skytternes ammunition? Det har vi da ingen muligheder for?
Ikke andet end hvis man ved hvad skytten skyder med. Jeg har før hørt om, at man kan tage en lommekniv og ''skrabe'' i overfladen. Kan man skrabe igennem er det caoted, kan man ikke er det kappet. Det er en meget lavpraktisk løsning, men den skal nok vise sig at være nøjagtig nok.
Ellers kan man ikke vide andet end hvad skytten selv fortæller, medmindre du kender producenten og tykkelsen på kobberet.
Pt. har jeg fundet frem til:
CamPro 0,203mm og 0,075 på deres RED projektiler.
H&N HS-bullets 0,085mm og 0,250mm på deres AccuBulls
Frontier Copper Plated 0,125mm
Fiocchi Copper Plated 0,130mm
LOS har jeg ikke noget på endnu, men de slår sig op på at have en ''thick copper caoting''.
Det, der EGENTLIG burde ske her, er en harmonisering internationalt af hvad en "coating" er. Det er lidt dumt at det der er coated i Sverige og Tyskland, er kappet i Danmark...
Tjooo... Men det referer vel egentlig bare mere til produktionsteknikken? Og ikke nødvendigvis hvordan et projektil opfører sig.
Jeg tænker ikke at f.eks. H&N både ville lave et projektil med 0,08mm coating og en med 0,25mm coating, hvis ikke der er forskel i hvordan de opfører sig?