En bekendt er død, hvad/hvordan gør jeg med hans våben indtil på tirsdag?
-
- Gold Member
- Interesser: Riffelskydning.
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 79 times
En bekendt er død, hvad/hvordan gør jeg med hans våben indtil på tirsdag?
Håber på hjælp her fra NVF
Jeg har en bekendt/relation som er død i går. Hans våben er ikke opbevaret korrekt og der er blyhagl og sikkert andre ikke lovlige ting.
Jeg frygter for indbrud (det ved jeg qua mit job, ofte sker ganske få timer/dage efter folk er gået bort), og har derfor tilbudt min hjælp.
Jeg har mest lyst til at hente det hele og sætte ind i mit skab indtil jeg kan køre det til våbenhandler på tirsdag.
Men det kan jeg jo ikke gøre lovligt.
Skal jeg ringe 114 og få en midlertidig tilladelse til transport og opbevaring (hvad med det eventuelt ulovlige?)
Kan I gi’ et godt råd ASAP?
Pft. Boryx.
Jeg har en bekendt/relation som er død i går. Hans våben er ikke opbevaret korrekt og der er blyhagl og sikkert andre ikke lovlige ting.
Jeg frygter for indbrud (det ved jeg qua mit job, ofte sker ganske få timer/dage efter folk er gået bort), og har derfor tilbudt min hjælp.
Jeg har mest lyst til at hente det hele og sætte ind i mit skab indtil jeg kan køre det til våbenhandler på tirsdag.
Men det kan jeg jo ikke gøre lovligt.
Skal jeg ringe 114 og få en midlertidig tilladelse til transport og opbevaring (hvad med det eventuelt ulovlige?)
Kan I gi’ et godt råd ASAP?
Pft. Boryx.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: En bekendt er død, hvad/hvordan gør jeg med hans våben indtil på tirsdag?
Kondolerer.
Ring 114 og bed om forholdsordre.
Vedrørende det ulovlige, så spørg også om det.
Skriv ned hvem du har talt med og hvad de sagde.
(Manden selv er død, så ham kan de ikke komme efter. Nu skal du gøre det rigtige for boet/familien, så der ikke er andre som kommer i klemme.
Man skal også være forsigtig med at fjerne ting fra boet. Det er en grund mere til at bede politiet om hvad de ønsker man skal gøre)
Ring 114 og bed om forholdsordre.
Vedrørende det ulovlige, så spørg også om det.
Skriv ned hvem du har talt med og hvad de sagde.
(Manden selv er død, så ham kan de ikke komme efter. Nu skal du gøre det rigtige for boet/familien, så der ikke er andre som kommer i klemme.
Man skal også være forsigtig med at fjerne ting fra boet. Det er en grund mere til at bede politiet om hvad de ønsker man skal gøre)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
- Interesser: Skiveskydning og langdistance
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 43 times
Jeg ville også ringe 114 og forklare det som det er.
Og ja, noter alt hvad du kan af navne osv.
De kan jo kun være interesseret i at det bliver låst forsvarligt inde.
Og ja, noter alt hvad du kan af navne osv.
De kan jo kun være interesseret i at det bliver låst forsvarligt inde.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26
-
- Gold Member
Jeg frygter lidt at der er våben som ikke er lovlige - men jeg ved det ikke. Ville i nævne det?
- Refraktorius
- Admin
Overhovedet ikke.
Sig det du ved, og intet andet:
“Arne er død i går og vi kan se, at han havde følgende stående. Hvad skal jeg/boet gøre?”
-
- Silver Member
Sig det som det er.
I "værste" tilfælde sker der vel det, at ordensmagten kommer og beslaglægger dem.
Hvilket der jo nok ikke er noget "forkert" i.
Hvis vi snakker om uregistrerede våben der ukorrekt opbevaret.
Ja, det ville være bedre de kom forbi en våbenhandler. Men det er jo ikke altid at det er muligt.
I "værste" tilfælde sker der vel det, at ordensmagten kommer og beslaglægger dem.
Hvilket der jo nok ikke er noget "forkert" i.
Hvis vi snakker om uregistrerede våben der ukorrekt opbevaret.
Ja, det ville være bedre de kom forbi en våbenhandler. Men det er jo ikke altid at det er muligt.
O/U 12/76
- NWF
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
Du bør faktisk blande dig helt uden om - dette er ikke dit problem og du kan hurtigt rode dig ud i noget som du burde have holdt fingerne langt fra.
Du bør sige til arvingerne at de skal kontakte politiet, så kan politiet komme og afhente det ulovlige - de skal ikke begynde at køre rundt med det og aflevere det og komme i problemer.
Det lovlige grej har arvingerne jo 4 uger til at måtte besidde uden tilladelse - og så er det enten at få det solgt eller sendt til en våbenhandler i en fart.
Der er noget med der skal oplyses hvem som opbevarer osv - se her : https://politi.dk/vaaben/information-om ... -af-vaaben
Du bør sige til arvingerne at de skal kontakte politiet, så kan politiet komme og afhente det ulovlige - de skal ikke begynde at køre rundt med det og aflevere det og komme i problemer.
Det lovlige grej har arvingerne jo 4 uger til at måtte besidde uden tilladelse - og så er det enten at få det solgt eller sendt til en våbenhandler i en fart.
Der er noget med der skal oplyses hvem som opbevarer osv - se her : https://politi.dk/vaaben/information-om ... -af-vaaben
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 100 times
Som NWF så rigtig skriver 

MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Silver Member
Helt korrekt.
Havde overset at du ikke er "arving" eller noget i den stil.
Jeg ville holde mig fra det.
Få dem der er nærmest/står med dødsboet til at klare det.
Det er mest rigtigt ifh til at en udefrastående pludselig kontakter politiet.
Der er jo intet forgjort i at man som arving kontakter politiet for at få fjernet det der er fy-fy. Og det lovlige kan de jo som tidligere nævnt selv lovligt håndtere og få til våbenhandleren.
Havde overset at du ikke er "arving" eller noget i den stil.
Jeg ville holde mig fra det.
Få dem der er nærmest/står med dødsboet til at klare det.
Det er mest rigtigt ifh til at en udefrastående pludselig kontakter politiet.
Der er jo intet forgjort i at man som arving kontakter politiet for at få fjernet det der er fy-fy. Og det lovlige kan de jo som tidligere nævnt selv lovligt håndtere og få til våbenhandleren.
O/U 12/76
-
- Gold Member
Tak for gode råd - synes bare det er en “ringe hjælp” at tilbyde - og vil jo bare give en hånd i en svær tid.
Men jeg hører hvad i siger, tak for det.
Men jeg hører hvad i siger, tak for det.
- Refraktorius
- Admin
Det er altid et dilemma.
“Skal man lade folk sejle deres egen sø, for ikke på nogen måde at risikere sit eget skind?”
Verden bliver ikke et bedre sted, hvis alle kun gør det de er forpligtet til.
-
- Silver Member
Det har du ret i.Refraktorius skrev: ↑28. maj 2023, 12:42Det er altid et dilemma.
“Skal man lade folk sejle deres egen sø, for ikke på nogen måde at risikere sit eget skind?”
Verden bliver ikke et bedre sted, hvis alle kun gør det de er forpligtet til.
Men her kan han jo så være behjælpelig med at stå på sidelinien, med info om hvad de bør gøre, uden at det er ham der direkte står med kontakten til ordensmagten.
Det er efter min egen mening også bedst at det er "boet" der gør det.
O/U 12/76
- NWF
- Gold Member
Rådgivning er aldrig en ringe hjælp - det løser en masse problemer for de efterladte - men forkert rådgivning og uovervejet handlinger hjælper ingen.
Hvis du har konkret kendskab til at visse våben og ammo er ulovligt så fortæl det til arvingerne at der måske kan være et problem med "det" og "det", og så kan de selv overgive den info til politiet uden du blive indblandet i dette.
Men er alt det hele mere eller mindre ulovligt opbevaret så kan man formentlig risikere at politiet tager det hele med, og så skal man måske ikke forvente at se det igen. Så hjælp med at de får en plan klar omkring at få det lovlige kørt til en våbenhandler i samme omgang som politet kommer og hente det som skal hentes, så er det hele klaret - du kan jo evt hjælpe med at finde en våbenhandler og tale med ham - og er der noget som er lovligt, men som ingen vil have eller ikke ville kunne sælges have så be' politiet om at tage det med til destruktion
Lovlig ammo kan du jo reelt selv overtage fra boet hvis du har tilladelsen til kaliberet, og så sælge for dem eller selv købe.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg stemmer for, at politiet kontaktes. Gerne af arvingerne, og evt. med dig som bisidder ved siden af telefonen. Jeg stod selv i situationen for 20 år siden. Dengang sagde politiet helt klart: " Vi vil gerne have at I tager våbnene hjem i Jeres egne våbenskabe og så søger tilladelse til riflerne derfra". På den måde stod der ikke skydevåben i det tomme hus. Man kan nemt forestille sig at situationen er en anden i dag, og man vil prioritere højere at der ikke er våben ude hos folk der ikke har tilladelse til dem, det må politiet afgøre.
Der vil vel i sagens natur være ting du roligt kan tage med hjem efter aftale med bobestyreren. Jernhagl og haglgeværer må du gerne tage med hjem, og også riffelammunition hvis du tilfældigvis har tilladelse til samme kaliber. Så må du bare omregistrere haglgeværerne hvis der går mere end en uge før der er fundet en mere permanent løsning. Men hold fingrene fra det ulovlige, det må politiet afhente.
Der vil vel i sagens natur være ting du roligt kan tage med hjem efter aftale med bobestyreren. Jernhagl og haglgeværer må du gerne tage med hjem, og også riffelammunition hvis du tilfældigvis har tilladelse til samme kaliber. Så må du bare omregistrere haglgeværerne hvis der går mere end en uge før der er fundet en mere permanent løsning. Men hold fingrene fra det ulovlige, det må politiet afhente.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 100 times
Haglgevær kan jo så også være “ulovlig”Lassescout skrev: ↑28. maj 2023, 14:37Jeg stemmer for, at politiet kontaktes. Gerne af arvingerne, og evt. med dig som bisidder ved siden af telefonen. Jeg stod selv i situationen for 20 år siden. Dengang sagde politiet helt klart: " Vi vil gerne have at I tager våbnene hjem i Jeres egne våbenskabe og så søger tilladelse til riflerne derfra". På den måde stod der ikke skydevåben i det tomme hus. Man kan nemt forestille sig at situationen er en anden i dag, og man vil prioritere højere at der ikke er våben ude hos folk der ikke har tilladelse til dem, det må politiet afgøre.
Alt efter om de er registeret, hvornår de er købt og hvornår ejer
evt har deponeret sit jagttegn m.m
Så idag er våben ud over 4,5mm luftgevær noget være rod
at vejlede korrekt i

MVH Frank.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Haglgeværet kan nærmest kun være ulovligt hvis piben er kortere end 55 cm. Et almindeligt haglgevær bliver ikke ulovligt af at have været opbevaret forkert eller uregistreret af afdøde, det er der kun ham der havde indflydelse på, og han kan ikke retsforfølges. Arvingerne overtager våbnene, ikke ansvaret for eventuelle overtrædelser.
Bekendtgørelsen er ret klar på det punkt.
Bekendtgørelsen er ret klar på det punkt.
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Hvad jeg ville gøre (som andre også har været inde på):
Tage (lovlige) haglgeværer og lovlig ammo med hjem til eget skab, evt. registrere haglgeværerne med det samme, så arvingerne har en bekymring mindre - det lyder som om du kender familien godt og I stoler på hinanden, så kan I evt. afregne internt senere, hvis de skal videre.
Alt andet ville jeg ikke røre for at undgå at komme i problemer, det er jeg sikker på, at arvingerne godt kan forstå. Det er ikke sikkert, at politiet kan forstå det, hvis du tømmer hele våbenskabet.
Tage (lovlige) haglgeværer og lovlig ammo med hjem til eget skab, evt. registrere haglgeværerne med det samme, så arvingerne har en bekymring mindre - det lyder som om du kender familien godt og I stoler på hinanden, så kan I evt. afregne internt senere, hvis de skal videre.
Alt andet ville jeg ikke røre for at undgå at komme i problemer, det er jeg sikker på, at arvingerne godt kan forstå. Det er ikke sikkert, at politiet kan forstå det, hvis du tømmer hele våbenskabet.
- NWF
- Gold Member
Der faldgrubber i det råd - vi aner ikke om det er et privat skifte eller der skal udpeges en bobestyrer(typiske en advokat) - så at begynde at fjerne noget som har en reel værdi og overskrive det til sig selv kan blive problematisk. Er det et privat skifte skal arvingerne også lige have modtaget skifteretsattesten før der kan afhændes lovlige aktiver.Peter skrev: ↑28. maj 2023, 17:12Hvad jeg ville gøre (som andre også har været inde på):
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Nej, du kan have ret i, at der kan være tilfælde, hvor det ikke er nok at være pragmatisk, men som skrevet:NWF skrev: ↑28. maj 2023, 17:37Der faldgrubber i det råd - vi aner ikke om det er et privat skifte eller der skal udpeges en bobestyrer(typiske en advokat) - så at begynde at fjerne noget som har en reel værdi og overskrive det til sig selv kan blive problematisk. Er det et privat skifte skal arvingerne også lige have modtaget skifteretsattesten før der kan afhændes lovlige aktiver.Peter skrev: ↑28. maj 2023, 17:12Hvad jeg ville gøre (som andre også har været inde på):
det lyder som om du kender familien godt og I stoler på hinanden
- NWF
- Gold Member
Pragmatik og lovgivning er sjældent noget som går hånd i hånd - og begynder familien at afhænde aktiver som er lovlige før der er en afgørelse fra skifteretten bryder de også loven. Så den eneste løsning er at afvente på alle de lovlige våben kan blive overdraget når der er en afgørelse af hvem som skal bestyre boet.Peter skrev: ↑28. maj 2023, 17:43Nej, du kan have ret i, at der kan være tilfælde, hvor det ikke er nok at være pragmatisk, men som skrevet:NWF skrev: ↑28. maj 2023, 17:37Der faldgrubber i det råd - vi aner ikke om det er et privat skifte eller der skal udpeges en bobestyrer(typiske en advokat) - så at begynde at fjerne noget som har en reel værdi og overskrive det til sig selv kan blive problematisk. Er det et privat skifte skal arvingerne også lige have modtaget skifteretsattesten før der kan afhændes lovlige aktiver.Peter skrev: ↑28. maj 2023, 17:12Hvad jeg ville gøre (som andre også har været inde på):
Alt andet ville jeg ikke røre for at undgå at komme i problemer, det er jeg sikker på, at arvingerne godt kan forstå. Det er ikke sikkert, at politiet kan forstå det, hvis du tømmer hele våbenskabet.det lyder som om du kender familien godt og I stoler på hinanden
Var jeg arvning så ville jeg faktisk være tilbøjelig til at afvente skifteretten før jeg tog fat i politiet, for så er man udpeget til at håndtere boet, og har har retten til at kigge det igennem og "opdage" tingene - og er det ikke privat skifte og en advokat udpeges som bobestyr, så er det hans hovedpine og man har ikke blandet sig i noget hvor man ingen ret havde til og måske skadet boets værdi.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Jeg syntes den er svær...
Hvis våbnene ikke er låst inde, så tænker jeg det er vigtigere at få dem sikret end at afvente skifteretten.
Jeg havde vendt den med politiet som noget af det første.
Hvis våbnene ikke er låst inde, så tænker jeg det er vigtigere at få dem sikret end at afvente skifteretten.
Jeg havde vendt den med politiet som noget af det første.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
Opdatering:
Jeg har været hos enken idag sammen med en nevø - og der er lavet en aftale med politiet.
Jeg har ikke taget noget med hjem og har holdt mig helt udenfor at transportere/opbevare og lign.
Jeg har været hos enken idag sammen med en nevø - og der er lavet en aftale med politiet.
Jeg har ikke taget noget med hjem og har holdt mig helt udenfor at transportere/opbevare og lign.