Mulighed for tilladelse til større magasin på halvautomatisk haglgevær?
-
- Bronze Member
- Interesser: Flugtskytte
- Geografisk sted: Lolland
- Been thanked: 7 times
Mulighed for tilladelse til større magasin på halvautomatisk haglgevær?
Som overskriften siger ..
Er det muligt at søge en tilladelse til at have og anvende større magasin i halvautomatisk haglgevær , til feks showskytte eller lignende ?
Hvis ja hvad hedder den specifikke tilladelse ?
På forhånd tak
Er det muligt at søge en tilladelse til at have og anvende større magasin i halvautomatisk haglgevær , til feks showskytte eller lignende ?
Hvis ja hvad hedder den specifikke tilladelse ?
På forhånd tak
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 968 times
- Kontakt:
Re: Mulighed for tilladelse til større magasin på halvautomatisk haglgevær
Jeg tror ikke det er en der er en formular til, jeg tror det er den slags man selv må forfatte og sende til PAC.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: Flugtskytte
- Geografisk sted: Lolland
- Been thanked: 7 times
Bofhenator skrev: ↑2. jun 2023, 22:21Jeg tror ikke det er en der er en formular til, jeg tror det er den slags man selv må forfatte og sende til PAC.
Ja ok .. ved du om det er muligt at få ?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 968 times
- Kontakt:
Jeg har ikke hørt om det, dem jeg har hørt der har søgt om noget lignende med sportslige begrundelser venter stadigvæk på svar. Ikke at det er direkte sammenligneligt... Jeg tvivler, men hvis man ikke søger får man i hvertfald ikke en tilladelse.Hamderallan skrev: ↑2. jun 2023, 22:24Bofhenator skrev: ↑2. jun 2023, 22:21Jeg tror ikke det er en der er en formular til, jeg tror det er den slags man selv må forfatte og sende til PAC.
Ja ok .. ved du om det er muligt at få ?
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Re: Mulighed for tilladelse til større magasin på halvautomatisk haglgevær?
Våbenloven giver dig lov til at til eget brug erhverve og besidde andre haglegeværer, med pibelængde over 55 cm.
Men bemærk, at der IKKE står bære og anvende.
Med mindre du kan komme med en meget god begrundelse, så får du ikke tilladelsen.
Jeg tror ikke engang IPSC Topskytter, kan få tilladelse til pump eller semi-auto glatløbede geværer, med mere end 2 skud.
Men det kan være, at andre her, har styr på dette.
Hvis du kan dokumentere, at du i et andet EU Land er uddannet trickskytte, så kan det da være, men er det fordi, du gerne vil være trickskytte, så er risikoen for afslag, meget stor.
Men bemærk, at der IKKE står bære og anvende.
Så hvis du vil bære og anvende haglgevær, med mere end 2 patroner, så skal du have en specifik tilladelse, til dette.https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1736 skrev: § 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Med mindre du kan komme med en meget god begrundelse, så får du ikke tilladelsen.
Jeg tror ikke engang IPSC Topskytter, kan få tilladelse til pump eller semi-auto glatløbede geværer, med mere end 2 skud.
Men det kan være, at andre her, har styr på dette.
Hvis du kan dokumentere, at du i et andet EU Land er uddannet trickskytte, så kan det da være, men er det fordi, du gerne vil være trickskytte, så er risikoen for afslag, meget stor.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det er en vidtgående fortolkning. Vi har været den diskussion igennem mange gange, så den skal da ikke stå uimodsagt.Så hvis du vil bære og anvende haglgevær, med mere end 2 patroner, så skal du have en specifik tilladelse,
Du må til eget brug købe et haglgevær med lige så mange patroner i magasinet du har lyst til. Når man må købe det til eget brug er det efter min mening svært at blive dømt for at bruge det, f.eks. til at skyde lerduer med. Der er mig bekendt heller ingen der er dømt for det. Men den enkelte må selvfølgelig selv afgøre, om han vil løbe risikoen for at blive den første.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 29 times
der blev ansøgt til Brahetrolleborg arrangementet sidste år- det blev et nej
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Du må erhverve og besidde glatløbede haglgeværer med større magasinkapacitet, kaliber og lign, så længe løbene på dem er minimum 55 cm. Du må bare ikke anvende dem i DK, hvis de ikke er i jagtlovlig konfiguration, som er maksimum to patroner i hele våbnet. Loven skelner mellem erhverve og besidde, og så erhverve, besidde, bære og anvende.Lassescout skrev: ↑3. jun 2023, 22:05Det er en vidtgående fortolkning. Vi har været den diskussion igennem mange gange, så den skal da ikke stå uimodsagt.Så hvis du vil bære og anvende haglgevær, med mere end 2 patroner, så skal du have en specifik tilladelse,
Du må til eget brug købe et haglgevær med lige så mange patroner i magasinet du har lyst til. Når man må købe det til eget brug er det efter min mening svært at blive dømt for at bruge det, f.eks. til at skyde lerduer med. Der er mig bekendt heller ingen der er dømt for det. Men den enkelte må selvfølgelig selv afgøre, om han vil løbe risikoen for at blive den første.
Jeg har selv tidligere tænkt, at det er en gråzone, for i bekendtgørelsen indledes der med "til eget brug", men til eget brug kan være meget andet end "at skyde lerduer i DK". Så vidt jeg husker kan man læse i Karnov, at hensigten med at kunne erhverve og besidde "andre glatløbede haglvåben" ikke er, at de skal bruges til jagt og flugtskydning i DK, men til andre formål, f.eks. til brug i udlandet eller simpel besiddelse på grund af affektionsværdi.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Ja, ja ja. Jeg gider ikke diskutere det igen, jeg ville bare ikke have, at det ser ud som om der er konsensus om den selvstrammende fortolkning. Det er der ikke.
...og jeg bliver ved med at kalde det selvstramning ind til der er domspraksis

...og jeg bliver ved med at kalde det selvstramning ind til der er domspraksis

Hilsen Lasse.
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg er helt enig i at der mangler domspraksis - jeg har i hvert fald ikke fundet noget.
Men (og undskyld for at puste til ilden) men Politiet og Karnov er ikke i tvivl. Hvad det betyder kan jeg dog ikke selv stå inde for at forklare.
En bekendt skrev til politiet og spurgte til "eget brug" og fik følgende svar:
Men (og undskyld for at puste til ilden) men Politiet og Karnov er ikke i tvivl. Hvad det betyder kan jeg dog ikke selv stå inde for at forklare.
En bekendt skrev til politiet og spurgte til "eget brug" og fik følgende svar:
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Og jeg har den modsatte holdning, indtil der er en domspraksis, der siger noget andet.Lassescout skrev: ↑5. jun 2023, 10:35Ja, ja ja. Jeg gider ikke diskutere det igen, jeg ville bare ikke have, at det ser ud som om der er konsensus om den selvstrammende fortolkning. Det er der ikke.
...og jeg bliver ved med at kalde det selvstramning ind til der er domspraksis![]()
![]()
![]()

Men ok, hvor jeg bor, er der heldigvis ingen regler, for manuelt repeterbare haglgeværer, andet end at de kun må lades med 2 skud, når man går på jagt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex