Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Re: Information om våbenloven ang. knive

Indlæg af Raptor357 » 24. jan 2023, 23:51

PabloPistolas skrev:
24. jan 2023, 23:23
Bofhenator skrev:
24. jan 2023, 23:18
PabloPistolas skrev:
24. jan 2023, 23:10
Raptor357 skrev:
24. jan 2023, 22:53
Det er derfor at man som standard bør optage alle samtaler med myndigheder.
Jeg begyndte hurtigt på det da jeg var formand i en skytte forening, det er ikke mange år siden og alligevel så var det en anden tid, der blev lavet mange aftaler telefonisk.
Hvilket udstyr eller software bruger du til det?
Jeg bruger cube acr til Android.
Ville være fantastisk med noget der duer til iPhone
Ja, det er en mangelvare. Jeg blev ked da microsoft lagde windows mobile i graven. Jeg blev endnu mere ked da jeg fandt ud af hvor ringe android og i særdeleshed ios er for en som mig, der selv vil bestemme.
Jeg bruger en generisk ACR som er tilpasset min telefon.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 25. jan 2023, 00:37

PabloPistolas skrev:
24. jan 2023, 20:55
Sirupate skrev:
24. jan 2023, 16:53
Klip fra Polities website: "Er man i tvivl om, hvorvidt man er kommet til at købe en ulovlig kniv, eller har man andre spørgsmål til reglerne, så opfordrer Midt- og Vestjyllands Politi til, at man ringer 114. ”Hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt”, slutter politikommissær Peder Christensen."

Nu spørger jeg bare - er der nogen der har gjort dette og fået retvisende vejledning jf. knivloven? Min formodning er at de bare svarer "Ulovlig" til det hele (eller "Det er dit eget ansvar") fordi de ikke ved bedre og så er det nemmere bare at lukke en forespørgsel ned. Jeg har tidligere (ved det der nu hedder PAC) forespurgt om specifikt blankvåben og svaret virkede næsten formuleret til at skabe usikkerhed så man bare trak sig ...
Man burde jo faktisk prøve det af. Det kan jo være, at man bliver positivt overrasket....

Men hvordan er man stillet, hvis man ringer og spørger om en specifik kniv er lovlig, bestiller den, den bliver taget i tolden, man bliver sigtet, fordi den vurderes ulovlig af en eller anden anden... Er det et holdbart forsvar i retten at "det sagde en medarbejder inde hos politiet"?
Det tror jeg ikke du skal regne med. Her er et udklip af den tilbagemelding jeg i 2020 fik på min skriftlige henvendelse, med billede og link til beskrivelse, gennem eBoks:

“ Hvis der er tale om en foldekniv og altså ikke en springkniv, er denne som udgangspunkt ikke tilladelseskrævende.

Men vi forholder os ikke til den enkelte kniv, da vi ikke kan vurdere det ud fra et billede.

Må jeg venligst henvise dig til nedenstående lovgivning.

§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende […] “

og herefter fortsætter opremsning af paragrafferne.

Så hvis man får sådan et ikke-svar på en skriftlig henvendelse nærer jeg ikke stort håb for en telefonisk henvendelse :-(
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. jan 2023, 06:37

PabloPistolas skrev:
Bofhenator skrev:
PabloPistolas skrev:
Raptor357 skrev:
Jeg begyndte hurtigt på det da jeg var formand i en skytte forening, det er ikke mange år siden og alligevel så var det en anden tid, der blev lavet mange aftaler telefonisk.
Det er så vidt jeg ved ikke en mulighed på iPhone. Så hvis du mener det er væsentligt, så skal du skifte telefonen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 25. jan 2023, 08:34

Bofhenator skrev:
25. jan 2023, 06:37
PabloPistolas skrev:
Bofhenator skrev:
PabloPistolas skrev:
Raptor357 skrev:
Det er så vidt jeg ved ikke en mulighed på iPhone. Så hvis du mener det er væsentligt, så skal du skifte telefonen.
Korrekt. I USA er det åbenbart ikke lovligt at optage samtaler, som det er i Danmark f.eks. Der er mange apps der påstår at det virker, men jeg har ikke fundet en endnu. Det er pain in the ass når man bruger telefonen til interview f.eks. Skal aldrig have iPhone igen.

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 25. jan 2023, 09:54

NSander skrev:
25. jan 2023, 08:34
Skal aldrig have iPhone igen.
Lesson learned :fun:

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 25. jan 2023, 18:43

NSander skrev:

Korrekt. I USA er det åbenbart ikke lovligt at optage samtaler, som det er i Danmark f.eks. Der er mange apps der påstår at det virker, men jeg har ikke fundet en endnu. Det er pain in the ass når man bruger telefonen til interview f.eks. Skal aldrig have iPhone igen.
Der er p.t. 11 stater i USA, hvor det kræves, at alle parter i en samtale, skal godkende, at den optages.
I de øvrige stater er det nok, som i Danmark, at den ene part ved besked.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 26. jan 2023, 00:32

Bofhenator skrev:
PabloPistolas skrev:
Raptor357 skrev:
Jeg bruger Cube ACR til Android.
Spændende, den vil jeg tjekke. Jeg har de sidste 5 år brugt Call Recorder Pro og været godt tilfreds, men jeg vil da se hvad Cube ACR har at byde på i forhold til CRP. :DancingBanana:

Der findes tilsyneladende en Call Recorder Pro til iPhone: https://apps.apple.com/us/app/call-reco ... d644933412
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jan 2023, 06:42

Lycon skrev:
26. jan 2023, 00:32
Bofhenator skrev:
PabloPistolas skrev:
Raptor357 skrev:
Jeg bruger Cube ACR til Android.
Spændende, den vil jeg tjekke. Jeg har de sidste 5 år brugt Call Recorder Pro og været godt tilfreds, men jeg vil da se hvad Cube ACR har at byde på i forhold til CRP. :DancingBanana:

Der findes tilsyneladende en Call Recorder Pro til iPhone: https://apps.apple.com/us/app/call-reco ... d644933412
Jeg brugte også CRP men løb ind i den ikke virkede til en version af Android (på en arbejdstelefon). Så jeg var nødt til at finde noget andet der virkede. Hvis CRP virker som den skal tror jeg ikke du vil opleve Cube kunne tilbyde noget ekstra.

Med det sagt, så gør Cube det den skal og er gennemsigtig i dagligdagen og nem når jeg skal finde en optagelse.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member

Indlæg af NSander » 26. jan 2023, 16:41

JRexA skrev:
25. jan 2023, 18:43
NSander skrev:

Der er p.t. 11 stater i USA, hvor det kræves, at alle parter i en samtale, skal godkende, at den optages.
I de øvrige stater er det nok, som i Danmark, at den ene part ved besked.
Men det er argumentationen for, hvorfor det ikke er indbygget, og ikke umiddelbart er noget der nemt kan omgås. Jeg hader når man køber et produkt, men ikke selv kan bestemme hvordan man vil benytte det.

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 26. jan 2023, 21:15

Der er sket noget med serviceniveauet hos politiet mht. til besvarelse af borgernes spørgsmål til knivloven:
Tilbage i 2011 var jeg i tvivl om lovligheden, eller retteligt politiets opfattelse af en fin lille lommekniv (Petzl spatha i første generation uden lås) og ringede derfor pænt til Københavns Politi og fremlagde mit ærinde.
Den unge betjent tænkte sig om et øjeblik og nævnte navn og telefonnummer på en kollega som var den rette at spørge.
Jeg takkede pænt og ringede til den nævnte kollega, der pænt hørte på min forespørgsel og bad mig om at sende mit spørgsmål og evt. producentens omtale af kniven til hans mail.
Jeg ringede pænt af, forfattede en mail og vedhæftede producentens omtale af kniven og afsted med mailen.
Næste dag lå der pænt en mail fra Våbensektionen, Operativ Planlægning og Analyse, der oplyste mig om at kniven opfyldte kriterierne for loven og således var lovlig at bære.
Men det var en anden tid....

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member

Indlæg af NSander » 27. jan 2023, 08:23

Hedegaard skrev:
26. jan 2023, 21:15
Der er sket noget med serviceniveauet hos politiet mht. til besvarelse af borgernes spørgsmål til knivloven:
Tilbage i 2011 var jeg i tvivl om lovligheden, eller retteligt politiets opfattelse af en fin lille lommekniv (Petzl spatha i første generation uden lås) og ringede derfor pænt til Københavns Politi og fremlagde mit ærinde.
Den unge betjent tænkte sig om et øjeblik og nævnte navn og telefonnummer på en kollega som var den rette at spørge.
Jeg takkede pænt og ringede til den nævnte kollega, der pænt hørte på min forespørgsel og bad mig om at sende mit spørgsmål og evt. producentens omtale af kniven til hans mail.
Jeg ringede pænt af, forfattede en mail og vedhæftede producentens omtale af kniven og afsted med mailen.
Næste dag lå der pænt en mail fra Våbensektionen, Operativ Planlægning og Analyse, der oplyste mig om at kniven opfyldte kriterierne for loven og således var lovlig at bære.
Men det var en anden tid....
jo dummere lovgivningen bliver, jo flere "dumme" henvendelser får man nok, da loven bliver sværere og sværere for folk at forstå, og sværere og sværere for politiet at forklare og forsvare.

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie
Interesser: jagt og våbenhistorie
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Eleks12 » 9. jun 2023, 19:44

Hejsa. Jeg er ny og har dvs ikke lige læst tråden.

Ville høre om man på "Tro og Love" kan købe en Kniv på nettet, mere specifict en "Dansk Website". Uden at risikere at bryde med Knivloven? Da man høre en masse skræmme kampagner der opfodre folk til ikke at købe knive på nettet. mest snakket om er Udenlandsk kniv bestilling.

Jeg søger nogle Swisser Knive til noget udendørs fritids arbejde hvor den længste klinge er sagt at være 7cm.
Og så vil jeg høre om der er andet man skal være opmærksom på hvis man skulle blive overrasket.

Hilsen Eleks12. :smile:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/376

https://www.youtube.com/watch?v=WOl5_Fo12XY

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af SimonBJ » 9. jun 2023, 19:58

Har du et link til de knive du har kig på?
Det kan ikke udelukkes at danske sites sælger knive der er ulovlige desværre, men det er svært at vurdere uden at se dem :smile:

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie

Indlæg af Eleks12 » 9. jun 2023, 23:21

Vil det være smart at jeg kontakter Politiets Våbenregister på tlf eller mail inden jeg køber sådanne knive på danske sites?

https://www.grejfreak.dk/shop/172-schwe ... D4QAvD_BwE

https://www.grejfreak.dk/shop/172-schwe ... niv-58-mm/

https://www.grejfreak.dk/shop/172-schwe ... H0QAvD_BwE

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af SimonBJ » 9. jun 2023, 23:25

Jeg mener ikke politiet vil udtale sig om sådan noget, men dem der er jeg 99% sikker på at du ikke får problemer med.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 10. jun 2023, 09:59

Eleks12 skrev:
9. jun 2023, 23:21
Vil det være smart at jeg kontakter Politiets Våbenregister på tlf eller mail inden jeg køber sådanne knive på danske sites?
...
Det kan siges med sikkerhed, at de knive, som du linker til ovenfor, ikke i sig selv vil skabe problemer, da de ikke er i den ”suspekte” gruppe omfattende ”springknive, fjeder-assisterede knive, faldknive, butterflyknive m.v...

Men som fremhævet tidligere her i tråden er det jo i dag ikke så meget kniven i sig selv, der er problemet men derimod de omstændigheder, hvorunder den bliver båret. Knivloven indebærer et generelt forbud mod at bære knive (af alle slags) med mindre det sker i forbindelse med et ”anerkendelsesværdigt formål”, som f.eks. erhverv, jagt, lystfiskeri, sportsudøvelse, spejder, vandreture i naturen eller lign.

Man skal her være opmærksom på, at man i princippet skal tage rimelig direkte til og fra den ”anerkendelsesværdige anledning” når man bærer kniven og ikke lige gøre et par svinkeærinde undervejs. Og det er aldrig tilladt at medbringe knive (af nogen art) til steder og situationer, hvor der er mange mennesker og hvor der erfaringsmæssigt kan opstå lidt ”situationer”, f.eks. koncerter, demonstrationer, værtshuse, sportskampe etc…

Det synes dog som om, at der på det seneste er kommet en vis lempelse i myndighedernes fortolkning af knivloven. Der er således en dom ved Østre Landsrets, der frifandt en tiltalt for at bære en lille kniv, idet retten fandt, at sådanne små knive har et bredt anvendelsesområde og at der ”i praksis vil være en formodning for, at knive af denne type skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål, medmindre der er konkrete omstændigheder, som dokumenterer det modsatte”. Denne dom skulle derfor muliggøre, at man mere generelt vil kunne bære en ”lille kniv”, når blot man er obs på ikke at tage den med ved de anledninger, hvor knive altid er forbudt – uanset type.

Begrebet ”lille kniv” er i denne sammenhæng ikke defineret – men det er nærliggende at antage, at der er skelet til det gamle 7-cm kriterie fra den forrige knivlov.

Konklusionen på alt dette er, at du roligt kan købe en af de tre knive (eller alle tre.. :giggle:) – men du skal være opmærksom på hvornår du bærer den/dem.

PS.: Du får aldrig politiet til at ”forhåndsgodkende” en kniv, idet de derved vil skulle påtage sig et ansvar, som de ikke har lyst til. De vil altid hævde, at det må være op til en domstol at afgøre. Så vi slipper ikke for selv at tage ansvaret... :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 10. jun 2023, 10:12

:goodpost:

De to mindre modeller, ville jeg bære i lommen, uden videre omtanke - fordi jeg ikke færdes på den type lokationer, som Oscar123 omtaler.

Den model der er lavet til jagt, med et 9 cm knivblad og et rådyr print på, ville jeg kun bære, hvis jeg kunne retfærdiggøre det i situationen.

Helt generelt, så har SAK en meget bred anvendelighed, på lige fod med andre små multitools. Det tæller også med i regnskabet, foran dommeren, hvis betjenten og anklageren var mindre bemidlet, i den logiske afdeling.

Hvis du er lun på SAK så kig også på alox modellerne, de er både praktiske og smukke, men du mister pincet og tandstikker.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 10. jun 2023, 15:20

De tre viste er fine knive :smile: Jeg har nemlig selv alle tre modeller :smile: (og selvfølgelig mange andre også :oops: )
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie

Indlæg af Eleks12 » 10. jun 2023, 22:12

:goodpost:

Mange tak for info til jer alle. :smile:

Jeg kan forstå disse knive i sig selv ikke er et direkte problem. Min Primære årsag til at anskaffe SAK Knivende er lidt ekstra Grej, da jeg har fået Jagttegn, Vilket den 9cm lange SAK Kniv skal bruges til. Hvoraf de to andre vil både bruges til jagt og som lidt ekstra hjælpemidler derhjemme.

Jeg regner med at hvis jeg besiller disse "SAK Foldeknive" hjem til mig selv, Og en eller anden "Myndighed" anno Toldere, Politi etc. Sender et Forklarings krav eller hvad det kaldes til mig. Så kan jeg bare forklare de skal bruges til Jagtbrug, Fritidsinterresse og hjemmebrug. Så skulle jeg ikke ende foran en dommer.

Er dog også intresseret i af vide om man overhovdet må have sin JagtKniv Liggende i Bilen? Da jeg allerede ejer en alm Jagtkniv. Dog tør jeg ikke have den der. pga Jeg ikke kender reglerne for at have en jagtkniv i sin bil. Selvom det ville være rart hvis man skulle stå overfor et nedkørt dyr som et Rådyr der ved et uheld er kørt ned af enten en selv eller en anden, og dyret ligger og lider.

Så hvis man må have sådan en kniv liggende. Må man det som en der har Jegttegn? Skal man Søge tilladelse for at have den i Bilen? Eller er der bare totalforbud hvis man ikke kan give en god forklaring til betjenten der stopper en ude på vejen?

:smile:

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 11. jun 2023, 00:03

Som jeg tolker reglerne skal dine give ligge hjemme
på privat adresse hvis du ikke er op vej ud eller hjem fra
Fiskeri, jagt osv

Så nej du kan ikke fast havde en kniv liggende i bilen

Eks :
Men det skulle vise sig ikke at være hans eneste forseelse. Da betjentene undersøgte bilen nærmere, blev der i en dørlomme fundet to knive med bladlængder på henholdsvis 11,5 og 22 cm. Det medførte en sigtelse for overtrædelse af knivloven, da den 39-årige ikke havde noget anerkendelsesværdigt formål til at medbringe dem
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af PabloPistolas » 11. jun 2023, 00:14

Eleks12 skrev:
10. jun 2023, 22:12
Min Primære årsag til at anskaffe SAK Knivende er lidt ekstra Grej, da jeg har fået Jagttegn, Vilket den 9cm lange SAK Kniv skal bruges til.
Tillykke med jagttegnet.

Hvis du påtænker at bruge SAK til at brække hjortevildt mm. Så kan du få mange bedre egnede knive end disse.

Tænk over rengøring mm. efter du har brækket et dyr med den. Den bliver smurt godt ind i snask og blod. Det er ikke det nemmeste at få ud af en foldekniv med Multi-Tools.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 11. jun 2023, 06:13

Som jagt knive har vi brugt dolk til det beskidte arbejde
og så en jagt foldekniv med sav og opbrækker og den almindelig
knivblad brugte vi ved pelsning. (3 generationer)
Ala dem her :
Vedhæftede filer
IMG_1695.jpeg
IMG_1694.jpeg
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie

Indlæg af Eleks12 » 11. jun 2023, 10:42

Kniven jeg ejer lige nu er en EKA SwingBlade G4. Som jeg er Rigtig glad for.

Grunden til jeg kiggede efter en SAK Multitool er mest fordi de første gange jeg var på jagt. så stod jeg lige og manglede en saks til at klippe lidt papir i hytten og da jeg fik en øl kunne jeg ikke få ølkapselen af, da jeg ikke er håndværker :giggle: :razz:

Billede

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. jun 2023, 11:36

Tag både din swingblade og din SAK med på jagt.

Det er som sagt træls at rense nas ud af et multitool, men det er sgu også træls ikke at kunne knappe sin øl op. Et glimrende argument for begge knive.

Og husk, den der dør med mest grej har vundet. Og knive kan man aldrig få for mange af.
/bofh
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 11. jun 2023, 11:40

Træn det med åbne øl, du kan godt lære det :razz:

På jagt har jeg næsten altid, mindst to knive med. Bærer jeg en fastbladet, så har jeg også en foldekniv med. SAK er en god lille kniv, til mange formål.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar