PAC har været på kontrol i klubben.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

PAC har været på kontrol i klubben.

Indlæg af Ølgaard » 1. jul 2023, 12:13

PAC varslede sit besøg i klubben og de var godt nok grundige.

Skal siges at klubben ligger i en bunker bygget kælder med enormt tykke vægge, og indgangen er der 2 boksdøre inden lokalet.

De forlanger nu at på alarm tastaturet skal der sættes overvågningskamera op, og der er for nyligt opsat nyt alarmsystem.

Våbenskabene 3 stk. blev "kasseret" da der ikke var mærkater på.

Han mente at dørene var for tynde i godset på alle 3, det undrer mig da lidt på den lille med tyk dør.

3 alm. blå skafor riffelskabe til 5 rifler i hver står i mellemgange til banerne, boltet efter reglerne, de måtte ikke bruges til rifler men kun til ammunition.

Døm selv og giv gerne gode forslag til om de evt. kan certificeres med mærkater ??

Sidst de var på besøg, var alt i skønneste orden :smile:

Tre nye skabe er lidt af en udskrivning for en lille klub.

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
20230701_090728.jpg
20230701_090740.jpg
20230701_090801.jpg
20230701_090806.jpg
20230701_090811.jpg
20230701_090826.jpg

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times
Been thanked: 22 times

Re: PAK har været på kontrol i klubben.

Indlæg af SimonBJ » 1. jul 2023, 14:14

Var der nogen begrundelse for videoovervågningen? Det virker godt nok lidt vildt hvis de mener alle skal have det op.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 1. jul 2023, 14:29

SimonBJ skrev:
1. jul 2023, 14:14
Var der nogen begrundelse for videoovervågningen? Det virker godt nok lidt vildt hvis de mener alle skal have det op.
Ingen begrundelse andet end det mente de der skal være, og diskussion/indsigelse er jo nytteløst de har jo altid ret, uanset om
det lyder totalt dumt.

Det var som om der skulle være noget galt selvom der blev oplyst der intet var at pointere sidst de var der, måske de har strammet den IGEN. ??

AHL
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 18 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Indlæg af AHL » 1. jul 2023, 15:57

Ølgaard skrev:
1. jul 2023, 14:29
SimonBJ skrev:
1. jul 2023, 14:14
Ingen begrundelse andet end det mente de der skal være, og diskussion/indsigelse er jo nytteløst de har jo altid ret, uanset om
det lyder totalt dumt.

Det var som om der skulle være noget galt selvom der blev oplyst der intet var at pointere sidst de var der, måske de har strammet den IGEN. ??

der står jo lidt i bekentgørelsen § 24
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
Mvh
AHL

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 1. jul 2023, 16:23

Ja, og især § 24 stk. 7 gør, at de stort set kan gøre som det passer dem.
Stk. 7. Politiet kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Man kan godt klage, men jeg tror aldrig Rigspolitiet har underkendt en afgørelse som er truffet efter den bestemmelse.

Kan I evt. får en kyndig ( Jef) til at opklare skabenes klassifikation ? Jeg tror det ville hjælpe Jer, hvis der kunne fremskaffes dokumentation for den.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 1. jul 2023, 16:25

Det er §24, stk. 7 de dækker sig ind under:
Stk. 7. Politiet kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Jeg ville tage fat i DGI - det er bestemt i deres interesse, hvis PAC begynder at stille højere krav til opbevaringen.

Når i tidligere har fået det godkendt uden anmærkninger, så vil jeg mene de skal begrunde, hvilke sikkerhedsmæssige forhold der har forandret sig.
Senest rettet af Lycon 1. jul 2023, 17:14, rettet i alt 3 gange.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags. :-)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 1. jul 2023, 16:35

Lassescout skrev:
1. jul 2023, 16:23
Ja, og især § 24 stk. 7 gør, at de stort set kan gøre som det passer dem.
Man kan godt klage, men jeg tror aldrig Rigspolitiet har underkendt en afgørelse som er truffet efter den bestemmelse.

Kan I evt. får en kyndig ( Jef) til at opklare skabenes klassifikation ? Jeg tror det ville hjælpe Jer, hvis der kunne fremskaffes dokumentation for den.
Jeg tænkte selvfølgelig straks på NVF,s våbenskabs guru, og tillod mig at sende en PB om råd, samtidig har jeg sendt til ALTIKON om der er mulighed for en klassifikation af skabene, så må vi se hvad begge siger.

Vores tanke var at det ikke kun er os det berører, men alle klubber, sikkerheden skal selvfølgelig være optimal, men men men.

O27
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af O27 » 1. jul 2023, 17:04

Videoovervågningen er vel nem og billig? Med mindre der er særlig krav, kan du jo købe et fint Eufy Pan/tilt kamera med 24-7 streaming til 399 kr. Den har jeg et par stykker af og fungerer super i både Eufy app eller Apple Homekit

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 1. jul 2023, 19:33

O27 skrev:
1. jul 2023, 17:04
Videoovervågningen er vel nem og billig? Med mindre der er særlig krav, kan du jo købe et fint Eufy Pan/tilt kamera med 24-7 streaming til 399 kr. Den har jeg et par stykker af og fungerer super i både Eufy app eller Apple Homekit
Nogle af de billige bruger meget strøm, man skal lige være vågen. En mærkevare bruger fra 3,5w til 15w, alt efter tilstand og aktiverede funktioner. Deice, er nok ikke nødvendigt indendørs.

Jeg mistænker desvære skabene for at være brandskabe.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 2. jul 2023, 11:34

Ølgaard skrev:
1. jul 2023, 12:13
3 alm. blå skafor riffelskabe til 5 rifler i hver står i mellemgange til banerne, boltet efter reglerne, de måtte ikke bruges til rifler men kun til ammunition.
Har I mere end 20 våben i alt?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Alexsander
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Friluftsliv
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Alexsander » 2. jul 2023, 11:43

Nu skal de rigtig ud og vise handlekraftighed, fordi en enkelt psykisk syg mand begik en forfærdelig handling.

Det er ikke fordi de flyder med våben i den kriminelle underverden og at "svenske" bander har frit leje i København...

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 2. jul 2023, 12:09

Mapzter skrev:
2. jul 2023, 11:34
Ølgaard skrev:
1. jul 2023, 12:13
Har I mere end 20 våben i alt?
Ca.18 af klubbens.

Men så er der jo skytters våben, antal kan jeg ikke huske.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 2. jul 2023, 19:39

Ølgaard skrev:
2. jul 2023, 12:09
Ca.18 af klubbens.

Så er kravet jo EN1143-1 Grade 1 eller tilsvarende. Hvis jeres yderdøre og konstruktionen af kældren ikke lever op til kravene til EN1143-1 Grade 1, så er det vel forståeligt at PAC kræver at I lever op til de krav der er, og at skabene derfor skal skiftes til nogen som er godkendt.

Jeg kender en skytteforening som har en boks med en dør som nok er 15cm tyk, og rigler som nok er 8 cm i diameter. Men riglerne går kun ud fra siderne af døren, og ikke toppen og bunden. De planlægger derfor at skifte boksdøren ud med en som er godkendt i EN1143-1 Grade 1, måske 4-5 cm tyk og med rigler som er omkring 10-15mm tykke. Dørkarmen vil blive sat fast med karmskruer, da det tilsyneladende er sådan man håndterer EN1143-1 Grade 1. Reelt set vil den nye boksdør sikkert være hurtigere at komme igennem, men så er det en godkendt boksdør ...
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 3. jul 2023, 07:47

Mapzter skrev:
2. jul 2023, 19:39
Ølgaard skrev:
2. jul 2023, 12:09
Ca.18 af klubbens.

Så er kravet jo EN1143-1 Grade 1 eller tilsvarende. Hvis jeres yderdøre og konstruktionen af kældren ikke lever op til kravene til EN1143-1 Grade 1, så er det vel forståeligt at PAC kræver at I lever op til de krav der er, og at skabene derfor skal skiftes til nogen som er godkendt.

Jeg kender en skytteforening som har en boks med en dør som nok er 15cm tyk, og rigler som nok er 8 cm i diameter. Men riglerne går kun ud fra siderne af døren, og ikke toppen og bunden. De planlægger derfor at skifte boksdøren ud med en som er godkendt i EN1143-1 Grade 1, måske 4-5 cm tyk og med rigler som er omkring 10-15mm tykke. Dørkarmen vil blive sat fast med karmskruer, da det tilsyneladende er sådan man håndterer EN1143-1 Grade 1. Reelt set vil den nye boksdør sikkert være hurtigere at komme igennem, men så er det en godkendt boksdør ...
Begge yderdøre lever op til standarden, og de er med 20cm mellemrum :smile:

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Re: PAC har været på kontrol i klubben.

Indlæg af Ølgaard » 3. jul 2023, 11:45

Har fået tjek på skabene, og de kan ikke certificeres til våben, der er nye regler fra April som kommer helt fra JM.

Fik svar både fra Jef og Altikon, så det var det, så nye skabe.

Talte også med en fra en klub i Nordjylland, de har 2 gamle bankbokse med 50cm døre, de er også kasseret på grund af manglende mærkater, de prøver så at se om de kan certificeres, men det lød ikke til det lykkes.

Så der kommer nok en stor udskiftning af skabe i alle klubber ??

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 3. jul 2023, 11:58

Hvis skabene ikke lever op til nye krav, så er det jo reelt nok - desværre.

Om de nye krav så er nødvendige... Der er en anden snak!

Jeff går en god tid i møde :neutral:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bentgj37
Banned
Banned
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Bentgj37 » 3. jul 2023, 12:19

Ølgaard skrev:
3. jul 2023, 11:45
Har fået tjek på skabene, og de kan ikke certificeres til våben, der er nye regler fra April som kommer helt fra JM.

Fik svar både fra Jef og Altikon, så det var det, så nye skabe.

Talte også med en fra en klub i Nordjylland, de har 2 gamle bankbokse med 50cm døre, de er også kasseret på grund af manglende mærkater, de prøver så at se om de kan certificeres, men det lød ikke til det lykkes.

Så der kommer nok en stor udskiftning af skabe i alle klubber ??

Har du et link/sted hvor man kan læse om det nye krav?
Der er jo nok en del klubber der skal have nye skabe så.
Ved i om det er tilladt for en klub at købe skafor rød (gammel godkendelse) som privatpersoner kan gøre?
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 3. jul 2023, 12:57

Jeg har det fra Jef, så jeg kan ikke henvise til noget skriftligt desværre, og vi er ved at undersøge hvad for skabe som Kim fra PAK mener vi skal købe, for selv skafor blå som vi brugte til klubrifler blev kasseret og måtte kun bruges til ammo.

Men jeg kan så ikke forstå at en 22cm bankboks dør med 16 rigler skal udskiftes med en på 10-12cm og 10 rigler :what:

Men det er så lige meget hvad vi forstår eller mener :biggrin:

Har lige talt med en gammel tidligere formand og det meste han sagde var SALAMI SALAMI, jeg sagde det jo, jeg sagde det jo :rolf:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 3. jul 2023, 13:24

Ølgaard skrev:
3. jul 2023, 12:57
Jeg har det fra Jef, så jeg kan ikke henvise til noget skriftligt desværre, og vi er ved at undersøge hvad for skabe som Kim fra PAK mener vi skal købe, for selv skafor blå som vi brugte til klubrifler blev kasseret og måtte kun bruges til ammo.

Men jeg kan så ikke forstå at en 22cm bankboks dør med 16 rigler skal udskiftes med en på 10-12cm og 10 rigler :what:

Har lige talt med en gammel tidligere formand og det meste han sagde var SALAMI SALAMI, jeg sagde det jo, jeg sagde det jo :rolf:

En gammel formands bagklogskab kan man ikke bruge til så meget her.
Jeg tror jeg ville gøre to ting:
1. Forespørge PAC skriftligt, både om hvilke nye regler det er I skal leve op til (det er jo fair nok at ville have dem på skrift, så man kan forholde sig til om man får købt det rigtige hjem), og om de virkelig mener at jeres 22cm/16 rigler boksdør skal skiftes til en 10-12cm/10 rigler. Dels er det rart at få svaret på skrift, hvis der om nogle år bliver en tvist eller noget ansvar der skal placeres, dels kan det få PAC til at tjekke op på om de nu er helt sikre på den rådgivning de har givet.
2. Forespørge SKV kontoret om disse nye regler, for at få trykprøvet om dette er noget SKV eller andre i organisationen skal gå ind i.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 3. jul 2023, 14:36

Fast Fumble skrev:
3. jul 2023, 13:24
Ølgaard skrev:
3. jul 2023, 12:57

En gammel formands bagklogskab kan man ikke bruge til så meget her.
Jeg tror jeg ville gøre to ting:
1. Forespørge PAC skriftligt, både om hvilke nye regler det er I skal leve op til (det er jo fair nok at ville have dem på skrift, så man kan forholde sig til om man får købt det rigtige hjem), og om de virkelig mener at jeres 22cm/16 rigler boksdør skal skiftes til en 10-12cm/10 rigler. Dels er det rart at få svaret på skrift, hvis der om nogle år bliver en tvist eller noget ansvar der skal placeres, dels kan det få PAC til at tjekke op på om de nu er helt sikre på den rådgivning de har givet.
2. Forespørge SKV kontoret om disse nye regler, for at få trykprøvet om dette er noget SKV eller andre i organisationen skal gå ind i.
Sjovt nok er det lige netop det som jeg foreslog der skulle gøres.

Nu har jeg før spurgt PAK om ting på skrift, og har endnu ikke kunnet få det, men vi kan da håbe i dette tilfælde.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 3. jul 2023, 14:59

Bekendtgørelsen er på sin vis ret enkelt i sine påkrav ifm skabe og boksrum
EN1143/1 grade 0 eller 1 ELLER sikringsniveau, der svarer hertil

"sikringsniveau, der svarer hertil" dokumenteres via det certifikat som produktet er født & mærket med ( eks INSTA 610. SKafor blå/rød grp 2, DS2121)
(De aktuelle skabe er fra en periode hvor skabe MED relevant godkendelse OGSÅ var til rådighed på markedet)

En fagteknisk individuel vurdering af et specifikt skab, skal ikke forventes blive grundlagt for accept af et given t sikringsprodukt ift bekendtgørelsen

Der betyder at eks. boksrum fremadrettet er :
Bygget af elementer som er EN1143/1 grade 0/1 certificerede ELLER støbt beton (150 mm vægge / 100 mm loft) - øvrige konstruktioner tror jeg ikke man skal forvente godkendt ift bekendtgørelsen

Og nej, en støbt konstruktion er ikke certificeret - men finder alligevel accept pt. Det forhold tror jeg ikke man skal "sparke til" / udfordre!
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 3. jul 2023, 16:59

Jef skrev:
3. jul 2023, 14:59
Der betyder at eks. boksrum fremadrettet er :
Bygget af elementer som er EN1143/1 grade 0/1 certificerede ELLER støbt beton (150 mm vægge / 100 mm loft) - øvrige konstruktioner tror jeg ikke man skal forvente godkendt ift bekendtgørelsen

Og nej, en støbt konstruktion er ikke certificeret - men finder alligevel accept pt. Det forhold tror jeg ikke man skal "sparke til" / udfordre!
hvis man følger DGI's vejledning i opbygning af en boks, så skal man også:
+ loft skal ameres med 10mm net med 100mm maskestørrelse
+ vægge ameres med 8mm tentorstål, per 200mm vandret og lodret. Vægge sammenbindes med fundament/gulv med strittere.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle og klassiske våben.
Geografisk sted: Lolland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Consul74 » 11. jul 2023, 22:34

Ang. de to høje skabe på billede. Så kan man godt sige,at de ikke har låse rigler nok(kun på midten,på det lange stykke)og vil nemt blive vurderet forældet. Især når de ikke har mærkat. Det lille tykke skab. burde nemt kunne vurderes til Rød klasse. Det har jeg set tilsvarede der er. bare lidt nyere med mærkat.
Hvis man har 1143-1 grade 1 skabe. Så behøver man realt ikke at de står i noget særligt boksrum. Det gør de ikke hos os. Vi har dog bankecensor på skabe. og alarm i rummet. med forbikobler(alt kabelført). med signaloverførsel til kontrolcentral.

Våbenskabe.
Skafor blå = SS-3492 = 1143-1 grade 0 svare til hinanden.

Skafor rød hovedgruppe 2 = 1143-1 grade 1 svare til hinanden.
:modbat:

Besvar