Påkørt rådyr, må en jæger aflive det?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Påkørt rådyr, må en jæger aflive det?

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 15:11

Der er netop kørt et rådyr ned på min vej. Der er vild debat i menneskemængden om em jæger må aflive det. jeg er blevet en smule i tvivl om hvad der egentlig er lov. hvad er loven? 114 har en tlf kø på 11. jeg tænkte at ville aflive med riffel, eller kniv hvis man af en eller anden grund ikke må skyde den.
Senest rettet af Randy M 21. aug 2023, 15:50, rettet i alt 1 gang.

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Re: påkørt rådyr, må en jæger aflive det

Indlæg af High Standard » 21. aug 2023, 15:20

Hej Randy,

Det tror jeg du skal lade være med, du har ikke jagtret på offentlig vej og ligger dyret på anden mands grund er den også gal. Måske går det godt, men er det den forkerte politimand der får fat i sagen er fanden løs. Har selv været i en lignende situation og afstod af samme grund. Tilskuere er ofte meget empatiske i forhold til at dyret ikke skal lide, men der skal nok være en der er lige så optaget af komme efter den onde jæger der eventuelt afliver dyret.

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 15:21

High Standard skrev:
21. aug 2023, 15:20
Hej Randy,

Det tror jeg du skal lade være med, du har ikke jagtret på offentlig vej og ligger dyret på anden mands grund er den også gal. Måske går det godt, men er det den forkerte politimand der får fat i sagen er fanden løs. Har selv været i en lignende situation og afstod af samme grund. Tilskuere er ofte meget empatiske i forhold til at dyret ikke skal lide, men der skal nok være en der er lige så optaget af komme efter den onde jæger der eventuelt afliver dyret.

Hilsen

High Standard
Tak for svar, jeg lader vær.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 15:29

Hvis andre skulle stå i samme situation, så fik jeg fat i 114, og det var helt fint at jeg tog ned og aflivet dyret. Dyret var dog væk da jeg kom tilbage, og menneskemængden forduftet.

EDIT: Jeg har efterfølgende googlet lidt rundt, og vil ikke opfordre andre til at aflive et påkørt dyr, udelukkende på baggrund af at have jagttegn.

Selvom kvinden jeg fik fat på da jeg ringede 114, sagde at det kunne jeg bare gøre, virker det til, at lovgivningen ikke er så klar endda på det område. Det er som udgangspunkt ikke lovligt, men der er nogen undtagelser. Jeg er glad for, at det ikke endte med at jeg aflivede den, for det virker til, at der kan komme bøvl ud af det.
Senest rettet af Randy M 21. aug 2023, 20:42, rettet i alt 1 gang.

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 21. aug 2023, 15:57

Randy M skrev:
21. aug 2023, 15:29
Hvis andre skulle stå i samme situation, så fik jeg fat i 114, og det var helt fint at jeg tog ned og aflivet dyret. Dyret var dog væk da jeg kom tilbage, og menneskemængden forduftet.
Går ud fra du mener aflivning med kniv?
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 17:10

Lars M skrev:
21. aug 2023, 15:57
Randy M skrev:
21. aug 2023, 15:29
Går ud fra du mener aflivning med kniv?
Nej, jeg spurgte specifikt om jeg måtte aflive det med skydevåben, og der blev sagt ja.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 17:24

Jeg har efterfølgende googlet lidt rundt, og vil ikke opfordre andre til at aflive et påkørt dyr, udelukkende på baggrund af at have jagttegn.

Selvom kvinden jeg fik fat på da jeg ringede 114, sagde at det kunne jeg bare gøre, virker det til, at lovgivningen ikke er så klar endda på det område. Det er som udgangspunkt ikke lovligt, men der er nogen undtagelser. Jeg er glad for, at det ikke endte med at jeg aflivede den, for det virker til, at der kan komme bøvl ud af det.

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 21. aug 2023, 17:29

Randy M skrev:
21. aug 2023, 17:24
Jeg har efterfølgende googlet lidt rundt, og vil ikke opfordre andre til at aflive et påkørt dyr, udelukkende på baggrund af at have jagttegn.

Samme her.
Nogen steder står der man må, andre steder ikke.
Nogen steder står der man ikke må pga mangel på jagtret, andre steder at man godt må, da der ikke er jagtret på vejen.

Jeg ville nok også lade være.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 21. aug 2023, 17:41

Jeg ville.
Med kniv, eller tilsvarende, så er det en almindelig nødaflivning.
Skulle jeg bruge skydevåben, ville jeg lige give et kald til vagthavende politi, og cleare først.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 18:00

C-X skrev:
21. aug 2023, 17:41
Jeg ville.
Med kniv, eller tilsvarende, så er det en almindelig nødaflivning.
Skulle jeg bruge skydevåben, ville jeg lige give et kald til vagthavende politi, og cleare først.
Ja, med kniv burde der vel ikke være så meget lov at tage hensyn til, som med skydevåben.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 21. aug 2023, 18:16

Hovedreglen er: Gør det ikke.
Sårede større dyr kan være livsfarlige, hvilket gør aflivning med kniv, til en risikabel affære.
Aflivning/bortskydning udenfor jagtsæsonen kan der ikke umiddelbart dispenseres fra.

Der er lidt interresant læsning her:

https://udgivelser.jaegerforbundet.dk/2 ... 4/?page=50
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 21. aug 2023, 18:48

Randy M skrev:
21. aug 2023, 15:11
Der er netop kørt et rådyr ned på min vej. Der er vild debat i menneskemængden om em jæger må aflive det. jeg er blevet en smule i tvivl om hvad der egentlig er lov. hvad er loven? 114 har en tlf kø på 11. jeg tænkte at ville aflive med riffel, eller kniv hvis man af en eller anden grund ikke må skyde den.
Læg mærke til hvad du selv skriver. "Der er vild debat i menneskemængden"

Den mængde består bl.a. af uvidende individer med et stærkt disneyficeret syn på dyr. Der skal nok også være et par deciderede "jagthadere" imellem og jeg vil næsten garantere at de to lejre hellere end gerne vil korsfæste enhver der forsøger at aflive dyret, uanset metode og uanset de bedste intentioner.
Det er forfærdeligt at verden er nået dertil men for undlad altid at agere medmindre der ikke er tilskuere. De færreste vil evne at kunne være faktuelle i deres eventuelle forklaringer som vidner, skulle det komme dertil.

(Det skinner sikkert igennem at jeg generelt har umådeligt lidt tiltro til mine medmennesker generelt...en betydelig mængde oplevelser, sager o.lign. skaber uomtvistelig evidens for at tilgangen er berettiget og nødvendig.)

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 21. aug 2023, 18:53

Randy M skrev:
Jeg håber at der er nogen der har ringet 1812
https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... oerte-dyr/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 11 times

Indlæg af SKS » 21. aug 2023, 19:43

Min erfaring er at når du ringer til polisen først så har du dit på det tørre, samtalen er båndet i tilfælde at noget skulle føle sig trådt over tæerne efterfølgende. Jeg har selv aflivet et påkørt rådyr med riffel, da jeg var på vej hjem fra mårhunderegulering.
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 20:37

LJ skrev:
21. aug 2023, 18:48
Randy M skrev:
Læg mærke til hvad du selv skriver. "Der er vild debat i menneskemængden"

Den mængde består bl.a. af uvidende individer med et stærkt disneyficeret syn på dyr. Der skal nok også være et par deciderede "jagthadere" imellem og jeg vil næsten garantere at de to lejre hellere end gerne vil korsfæste enhver der forsøger at aflive dyret, uanset metode og uanset de bedste intentioner.
Det er forfærdeligt at verden er nået dertil men for undlad altid at agere medmindre der ikke er tilskuere. De færreste vil evne at kunne være faktuelle i deres eventuelle forklaringer som vidner, skulle det komme dertil.

(Det skinner sikkert igennem at jeg generelt har umådeligt lidt tiltro til mine medmennesker generelt...en betydelig mængde oplevelser, sager o.lign. skaber uomtvistelig evidens for at tilgangen er berettiget og nødvendig.)
Ja det er samme konklusion jeg har lavet. Jeg skal ihvertfald ikke begynde på noget medmindre jeg har talt med polisen først.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 20:40

T-REX skrev:
21. aug 2023, 18:53
Randy M skrev:
Jeg håber at der er nogen der har ringet 1812
https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... oerte-dyr/
Det var der, men de havde først mulighed for at være der en halv time efter. Det endte med, at det var dem der alflivede den, da jeg ikke skulle have fingrene i maskinen. Dyret kunne dog have været sluppet for mange lidelser ved at være blevet aflivet før, men det er trods alt ikke blevet efterladt i smerte.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 21. aug 2023, 20:41

SKS skrev:
21. aug 2023, 19:43
Min erfaring er at når du ringer til polisen først så har du dit på det tørre, samtalen er båndet i tilfælde at noget skulle føle sig trådt over tæerne efterfølgende. Jeg har selv aflivet et påkørt rådyr med riffel, da jeg var på vej hjem fra mårhunderegulering.
Det var også det jeg tænkte, der var bare lang tlf kø, men kom igennem til sidst. På det tidspunkt havde dyrenes beskyttelse dog været der.

Gade76
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Militærhistoriske våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Gade76 » 21. aug 2023, 21:23

Hvis man er jæger, er man forhåbentligt også undervist/uddannet i at “stikke” et dyr, og har man en kniv til rådighed i et tilfælde som dette, kan jeg ikke se, at der kan være nogen som helst argumenter for IKKE at aflive dyret. Har man et skydevåben med sig, der er kraftigt nok til at aflive et dyr, kan jeg PERSONLIGT ikke se, at man ikke til hver en tid kan argumentere for, at man afliver et lidende dyr på den hurtigste og mest humane måde. Og igen, er man jæger, så burde man kunne vurdere situationen og genne en evt. tilskuerskare væk fra dyret og skudlinjen og så få gjort en ende på en uheldig situation hurtigt og effektivt!
If you can be anything, be kind.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 22. aug 2023, 11:23

Gade76 skrev:
21. aug 2023, 21:23
Hvis man er jæger, er man forhåbentligt også undervist/uddannet i at “stikke” et dyr, og har man en kniv til rådighed i et tilfælde som dette, kan jeg ikke se, at der kan være nogen som helst argumenter for IKKE at aflive dyret. Har man et skydevåben med sig, der er kraftigt nok til at aflive et dyr, kan jeg PERSONLIGT ikke se, at man ikke til hver en tid kan argumentere for, at man afliver et lidende dyr på den hurtigste og mest humane måde. Og igen, er man jæger, så burde man kunne vurdere situationen og genne en evt. tilskuerskare væk fra dyret og skudlinjen og så få gjort en ende på en uheldig situation hurtigt og effektivt!
Jeg må erkende, at trods jeg er jæger, så er jeg ikke sikker på at jeg kan stikke et dyr korrekt. Slet ikke, hvis det bevæger hovedet.
Har det tidligere været en del af undervisningen eller noget der er tillært fra andre jægere eller noget helt trejde?
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. aug 2023, 12:08

Det såkaldte "nakkestik" er noget rod. Man risikerer at kniven smutter, og man selv skal have hjælp. Det stiller særlige krav til kniven. Man risikerer også, at kun lave lammelse af dyret, der så skal lide videre, indtil det dør af de øvrige kvæstelser. Jeg kan ikke huske om man lærte det, men man talte i hvert fald om det, dengang jeg tog jagttegn. Desværre underviste man ikke i, hvorledes man stak et dyr i de store arterier. Gå efter hjertet, det er sikkert. Alternativt, skær hele halsen over og pas på fingrene.
Jeg har også aflivet uden kniv, det er brutalt og noget gris.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 22. aug 2023, 12:57

At skulle tage hensyn til woke snefnug er ikke nyt.

Det er nok efterhånden 30 år siden jeg læste om en bindegal sag, hvor to drenge med nyerhvervede kørekort havde påkørt et dyr som lå og led. Drengene selv var handlingslammede. En skovarbejder kom forbi og hjalp. Han havde ikke en kniv, men en motorsav i bagagerummet, så han startede saven og kappede hovedet af dyret. De chokerede drenge reagerede ved at melde ham til politiet for dyremishandling!

Manden blev heldigvis pure frifundet, myndighederne mente han havde aflivet dyret så hurtigt og smertefrit som muligt i den givne situation. Jeg kan desværre ikke huske om det var politiet der konkluderede dette selv, eller sagen kom for retten, så det var en dommer. Men det har da allerede den gang været enormt ubehageligt at blive sigtet og mistænkt, når man hjælper det bedste man kan.

Jeg har selv aflivet et påkørt rådyr med kniv en gang. Jeg skar halsen over på tværs, det fungerede overraskende godt. Så ringede jeg til politiet, som spurgte om jeg ikke godt ville tage dyret med hjem, så var de fri for at håndtere det. Det ville jeg godt :smile: .

Afhængig af situationen er det ikke sikkert jeg ville gøre det samme i dag.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Re: Påkørt rådyr, må en jæger aflive det?

Indlæg af Aske » 22. aug 2023, 18:24

Jeg tror nok, at jeg tog jagttegn i 2006 ... Men jeg er ret sikker på, at jeg aldrig nogensinde har lært, hvordan jeg skal aflive med en kniv.

Jeg har været på et par hagljagter, hvor erfarne jægere snakkede om at aflive vildt (rådyr) med kniv, fordi de ikke var døde i skudøjeblikket.

Jeg ville aldrig selv turde gøre det ..... Heller ikke i en trafiksituation. Om jeg så havde bilen fuldt af våben, værende sig SKV-våben og på jagttegn.
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 22. aug 2023, 18:44

Jeg var på et nyjægerkursus/møde i jagtforeningen, hvor vi så en kniv slebet slank, så den passer til at stikke et dyr. Den døde rå blev stukket mens vi så på. Fin undervisning. Jeg tror desværre ikke et jagttegn gør en til en komplet jæger. Der skal masser af erfaring i felten til, eller en aktiv jagtforening. Det er som kørekortet. Man bliver ikke en god bilist af at tage det, men det er jo en start.

Jeg har stukket et anskudt rådyr med min almindelige kniv, men det var hjertet og lungerne. Vend kniven rigtigt, så gør man hvad man kan i situationen for at det går så hurtigt som det kan.

Det store problem er at jeg med mine tilladelser og investeringer i hobbyen, slet ikke tør være noget sted med en kniv og slet ikke tør pakke skydevåben ud uden for min jagt eller uden for skydebanen. Jeg overvejede at have en skruetrækker i bilen til at stikke med, men når man får en dom for at køre rundt med golfkøller uden at gå til golf, så har jeg nået det punkt hvor jeg ikke tør have noget der kan misbruges til noget som helst.

Må de politikere, der har skabt det klima, selv opleve handlingslammede borgere og se smerten med egne øjne :mad:
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 22. aug 2023, 19:37

Mener Bestemt man siger to til 3 fingerbredde fra top af nakke på dyr
Altså ned af !
Man stikker med en kniv og så burde det være det
Kan være en træls oplevelse forestiller jeg mig
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 22. aug 2023, 20:33

C-X skrev:
22. aug 2023, 12:08
Det såkaldte "nakkestik" er noget rod. Man risikerer at kniven smutter, og man selv skal have hjælp. Det stiller særlige krav til kniven. Man risikerer også, at kun lave lammelse af dyret, der så skal lide videre, indtil det dør af de øvrige kvæstelser. Jeg kan ikke huske om man lærte det, men man talte i hvert fald om det, dengang jeg tog jagttegn. Desværre underviste man ikke i, hvorledes man stak et dyr i de store arterier. Gå efter hjertet, det er sikkert. Alternativt, skær hele halsen over og pas på fingrene.
Jeg har også aflivet uden kniv, det er brutalt og noget gris.
Ja, hvis man ikke ved hvad man laver og/eller bruger en for bred kniv, så er det ikke nemt at stikke et dyr i nakken. Men har man øvet sig lidt, så er det nu ikke specielt svært og dyret dør øjeblikkeligt, hver gang. Jeg har affanget mange rådyr og enkelte større stykke hjortevildt med nakkestik både på jagt og i trafikken og det behøver ikke tage mere end 10 sek fra man får fat i dyret til det er forendt. På jagt bruger jeg en alm. SAK med ca. 8 cm klinge og lås - Den har aflivet mange stykker råvildt og er rigeligt lang til at slukke momentant på hovedafbryderen.

Det kræver alligevel også en god lang kniv at nå hjertet og ikke mindst for at lave tilstrækkelig ravage. Selvfølgelig rammer man også lungerne i processen, så dyret skal nok drukne i sit eget blod indenfor et par minutter..

Jeg har i år måtte aflive to påkørte rådyr kort tids mellemrum, hvor den ene aflivning foregik med en meget lille, sløv, ikke-låsbar foldekniv, som blev forsøgt anvendt til at stikke i hjertet(jeg turde ikke forsøge med nakken qua "ikke-låsbar" og mine fingre!). Den anden foregik med en af de der elendige små saksedonkraft lavet af alufolie, som absolut heller ikke er humant eller "pænt".
Så nu ligger der altså en mere passende kniv nederst i reservehjulsbrønden, "plomberet", i en vakuumpose til lignede situationer.

Besvar