Lovtekst vedr kniv "hvis den er udformet hertil"

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Re: Lovtekst vedr kniv "hvis den er udformet hertil"

Indlæg af Raptor357 » 5. okt 2023, 22:07

Randy M skrev:
5. okt 2023, 21:47
Raptor357 skrev:
5. okt 2023, 14:28
Randy M skrev:
4. okt 2023, 22:22
Jeg har valgt en anden kniv, og søger importtilladelse til den jeg oprindeligt ønskede når jeg kommer hjem. Den jeg ønskede var ikke med bølgeskær, men med alm glat skær. Jeg takker for jeres input, og tager ikke chancen. Jeg syntes den ville være god til affangning ved stik i kedlen, det buede skær vil skære både på ind og udførsel dybere end en lige klinge, og det vil være lettere at ramme det man skal, og med en skarp kniv med en spids der peger lidt op, kan du åbne dyret når det skal brækkes uden at prikke hul på maven og uden at behøve at have fingre under spidsen osv. Ud over det, kan jeg godt lide at spidsen peger lidt op, når dyret skal skinnes. Jeg kan godt lide at vægten er lav, og længden er kortere end hvis det havde været en kniv med fast greb og samme bladlængde. Jeg kan også lide, at grebet er plastik. Man kan sige hvad man vil om cold steel, der kan være en hel del mall Ninja over deres videoer, det er 100%, og også den største grund til at jeg ikke tør købe den, men deres tri ad lock på deres folde knive holder, og generelt har jeg været tilfreds med deres knive til pengene 😊
Smid et billede ind, så har man noget brugbart at arbejde med.
En med glat skær ser jeg ingen problemer i.
Jeg har selv en krum jagt kniv og den er genial. Det er en fallkniven phk.
Ja jeg skulle nok have smidt et billede med. Den kniv ser nice ud. Hvad måtte du slippe for den?
Kniven er bestemt lækker. Jeg måtte vente på den ca 6 mdr og så kan jeg ellers kun huske at jeg syntes den var dyr, men den så meget anvendelig ud og stålet skulle holde skæret og stadig være let slibbart med en gammeldags slibesten.
Edit 370€ gav jeg i 2022. Så den er blevet billigere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af StrongDad1 » 5. okt 2023, 22:38

Hvis jeg ville have den kniv, ville jeg bestille den uden at blinke. Hvis der opstod problemer (hvilket der nærmest aldrig gøre inden for EU) ville jeg dog ikke forklarer at den var købt som jagtkniv (det mener jeg som flere andre at den vil være aldeles uegnet til), men til gengæld en kniv til friluftsliv.
Knive med takker er fremragende til at skære reb, tekstiler og mange andre menneskeskabte materialer. De er mindre gode til naturmaterialer, uanset om der er tale om træ eller kød.

Held og lykke med handlen, uanset hvad du beslutter dig for.

/StrongDad1

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 6. okt 2023, 08:39

Hvor får i det med bølgeskær fra :???:

Er vi ikke enige om, at det er denne kniv trådstarter spørger ind til?

Forklar mig gerne, hvorfor den er uegnet som jagtdolk.

206351.2048x2048.jpg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. okt 2023, 09:22

Søger man på navnet, ser man forskellige typer klinger. Bølgeskær var det der dukkede op hos mig. Se ligeledes OP.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 6. okt 2023, 09:24

C-X skrev:
6. okt 2023, 09:22
Søger man på navnet, ser man forskellige typer klinger. Bølgeskær var det der dukkede op hos mig. Se ligeledes OP.
OP skriver Cold Steel Voyager XL Vaquero den med bølgeskær hedder Cold Steel Voyager XL Vaquero Serrated.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. okt 2023, 09:31

Ja tak, det ved vi nu. Det fremgår også af tråden. Lycon satte det forkerte billede ind, i OP.

91i0W5y3KVL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 6. okt 2023, 14:31

C-X skrev:
6. okt 2023, 09:31
Ja tak, det ved vi nu. Det fremgår også af tråden. Lycon satte det forkerte billede ind, i OP.

Den nederste, den hvor hele klingen bølger.
Hvad er sådanne en egnet til?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 6. okt 2023, 15:06

Raptor357 skrev:
6. okt 2023, 14:31
C-X skrev:

Mallninja’er. Den er egnet til Mallninja’er.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 6. okt 2023, 15:52

Tangloppen skrev:
6. okt 2023, 15:06
Raptor357 skrev:
6. okt 2023, 14:31
C-X skrev:

Mallninja’er. Den er egnet til Mallninja’er.
Og sørøvere.
Men er der noget fornuftigt?

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. okt 2023, 16:22

Den skal ligne en Kris. Sikkert rigtig grimt, når den har været en tur gennem maveregionen, på en eller anden, der forhåbentligt har fortjent det. Generelt set er det en knivmodel, der er designet til "selvforsvar", men clip pointen og den kurvede, uden bøljeskæret, kan nok også bruges lidt bredere, og måske forsvares overfor en dommer. Og så skal man bare håbe at han ikke set salgsmaterialet, der er mildest talt uheldigt, fra den kant af :giggle:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. okt 2023, 16:42

Hvis man kan nøjes med at beundre frem for at benytte så kan det meste vel fås på samlertilladelse?
Og hvis det er på blankvåben tilladelse så er der vel også større chance for at de vil forholde sig til en importtilladelse?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 6. okt 2023, 20:04

ReneKJ skrev:
6. okt 2023, 16:42
Hvis man kan nøjes med at beundre frem for at benytte så kan det meste vel fås på samlertilladelse?
Og hvis det er på blankvåben tilladelse så er der vel også større chance for at de vil forholde sig til en importtilladelse?
1882_0.jpg
1882_0.jpg (66.56 KiB) Vist 6226 gange
Den her er ikke meget anderledes, udover der er fast klinge og så er den designet til at være en universel jagt kniv.
Det er den bedste kniv jeg har prøvet til at pille frakken af dyrene.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 7. okt 2023, 16:24

C-X skrev:
6. okt 2023, 16:22
Den skal ligne en Kris. Sikkert rigtig grimt, når den har været en tur gennem maveregionen, på en eller anden, der forhåbentligt har fortjent det. Generelt set er det en knivmodel, der er designet til "selvforsvar", men clip pointen og den kurvede, uden bøljeskæret, kan nok også bruges lidt bredere, og måske forsvares overfor en dommer. Og så skal man bare håbe at han ikke set salgsmaterialet, der er mildest talt uheldigt, fra den kant af :giggle:
Enig, salgsmatrialet er hvad der gjorde udslaget for mig i forhold til ikke at turde importere den uden importtilladelse. Det er ikke sådan reklamer vi er vant til herhjemme 😳

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 7. okt 2023, 16:28

Raptor357 skrev:
5. okt 2023, 22:07
Randy M skrev:
5. okt 2023, 21:47
Raptor357 skrev:
5. okt 2023, 14:28
Randy M skrev:
4. okt 2023, 22:22
Jeg har valgt en anden kniv, og søger importtilladelse til den jeg oprindeligt ønskede når jeg kommer hjem. Den jeg ønskede var ikke med bølgeskær, men med alm glat skær. Jeg takker for jeres input, og tager ikke chancen. Jeg syntes den ville være god til affangning ved stik i kedlen, det buede skær vil skære både på ind og udførsel dybere end en lige klinge, og det vil være lettere at ramme det man skal, og med en skarp kniv med en spids der peger lidt op, kan du åbne dyret når det skal brækkes uden at prikke hul på maven og uden at behøve at have fingre under spidsen osv. Ud over det, kan jeg godt lide at spidsen peger lidt op, når dyret skal skinnes. Jeg kan godt lide at vægten er lav, og længden er kortere end hvis det havde været en kniv med fast greb og samme bladlængde. Jeg kan også lide, at grebet er plastik. Man kan sige hvad man vil om cold steel, der kan være en hel del mall Ninja over deres videoer, det er 100%, og også den største grund til at jeg ikke tør købe den, men deres tri ad lock på deres folde knive holder, og generelt har jeg været tilfreds med deres knive til pengene 😊
Smid et billede ind, så har man noget brugbart at arbejde med.
En med glat skær ser jeg ingen problemer i.
Jeg har selv en krum jagt kniv og den er genial. Det er en fallkniven phk.
Ja jeg skulle nok have smidt et billede med. Den kniv ser nice ud. Hvad måtte du slippe for den?
Kniven er bestemt lækker. Jeg måtte vente på den ca 6 mdr og så kan jeg ellers kun huske at jeg syntes den var dyr, men den så meget anvendelig ud og stålet skulle holde skæret og stadig være let slibbart med en gammeldags slibesten.
Edit 370€ gav jeg i 2022. Så den er blevet billigere.
Cool. Hvor købte du den i sin tid?

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 7. okt 2023, 16:29

StrongDad1 skrev:
5. okt 2023, 22:38
Hvis jeg ville have den kniv, ville jeg bestille den uden at blinke. Hvis der opstod problemer (hvilket der nærmest aldrig gøre inden for EU) ville jeg dog ikke forklarer at den var købt som jagtkniv (det mener jeg som flere andre at den vil være aldeles uegnet til), men til gengæld en kniv til friluftsliv.
Knive med takker er fremragende til at skære reb, tekstiler og mange andre menneskeskabte materialer. De er mindre gode til naturmaterialer, uanset om der er tale om træ eller kød.

Held og lykke med handlen, uanset hvad du beslutter dig for.

/StrongDad1
Tak for svar, den jeg ønskede var ikke med takker, men med glat skær. Den er lavet i begge versioner 😊

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 7. okt 2023, 16:31

Ras.Killing skrev:
6. okt 2023, 08:39
Hvor får i det med bølgeskær fra :???:

Er vi ikke enige om, at det er denne kniv trådstarter spørger ind til?

Forklar mig gerne, hvorfor den er uegnet som jagtdolk.

206351.2048x2048.jpg
Jo, det er den version 😊👍

Besvar