Opbevaring af nye våbentilladelser - skal de med på jagt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Opbevaring af nye våbentilladelser - skal de med på jagt?

Indlæg af Bobo » 22. okt 2023, 15:30

Jeg har forsøgt at søge på forum og beklager hvis det har været oppe før.
Jeg har fået fornyet en tilladelse hvor der er 2 a4 ark - skal de medbringes på jagt?
Det vil jo kræve en baglomme der kan rumme et ringbind for mit vedkommende :wheelchair:
Bobo ------ Igen uden billeder

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: opbevaring af nye våbentilladelser - skal de med på jagt?

Indlæg af Flugteren » 22. okt 2023, 15:34

Bobo skrev:
22. okt 2023, 15:30
Jeg har fået fornyet en tilladelse hvor der er 2 a4 ark - skal de medbringes på jagt?
Det vil jo kræve en baglomme der kan rumme et ringbind for mit vedkommende :wheelchair:
A4-arkene er jo fordi, at du printer dem ud. Det er nok at medbringe våbentilladelsen elektronisk, dvs. på din telefon fra e-Boks eller lign. Det er kun ved køb af ammunition eller afhentning af våben, at du skal fremvise en fysisk tilladelse, svjv.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 22. okt 2023, 15:36

Skulle du (af den ene eller anden grund) havne i en situation, hvor politiet beder dig fremvise din tilladelse, så skal du gøre det.

Om det så er at tilgå den på e-Boks via mobilen, have tilladelsen gemt som en fil, eller printe en fysisk kopi og have med dig, det er sådan set op til dig selv.

Skulle teknikken fejle (død for strøm, ingen dækning eller lign.), så er det dog rart at have en fysisk kopi i tasken :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 22. okt 2023, 15:46

Ras.Killing skrev:
22. okt 2023, 15:36
Skulle du (af den ene eller anden grund) havne i en situation, hvor politiet beder dig fremvise din tilladelse, så skal du gøre det.

Om det så er at tilgå den på e-Boks via mobilen, have tilladelsen gemt som en fil, eller printe en fysisk kopi og have med dig, det er sådan set op til dig selv.

Skulle teknikken fejle (død for strøm, ingen dækning eller lign.), så er det dog rart at have en fysisk kopi i tasken :thumbup:
Nedskaleret til A6 el. lign.
De må selv medbringe lup for at læse dem. :blink:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 22. okt 2023, 19:35

Bobo skrev:
22. okt 2023, 15:30
Du skal kunne fremvise tilladelsen når du har riflen med udenfor hjemmet og du skal fremvise den på skydebanen.

Jeg har printet min nedskaleret til halv størrelse, så de to første sider står på samme side af et A4 ark. Det A4 ark har jeg så foldet og lagt i en A5 plastiklomme som jeg har tapet til: På den måde kan de første to sider læses uden at tage papiret ud af plasticlommen.

Foldet på midten kan den plastiklomme være i en lomme i tøjet.

Side tre er nogle formaninger. Dem har der endnu ikke været brug for at læse på tur. Men bliver det nødvendigt er det blot at tage papiret ud af plastiklommen.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Opbevaring af nye våbentilladelser - skal de med på jagt?

Indlæg af Lassescout » 23. okt 2023, 08:59

Jeg synes det er blevet nemmere at have en fysisk tilladelse med.

En overgang var det en fast opgave at finde den præcise tilladelse til enten jagtriflen eller "baneriflen" (på jagtriffeltilladelse) frem, og så parre den med den rigtige tilladelse til lyddæmperen, der passer til begge riflerne. Nu hvor tilladelsen til lyddæmper følger af jagtriffeltilladelsen, er den del blevet meget nemmere. Tit ligger tilladelserne blot i lommen på det foderal jeg bruger til hver sin riffel. Det er nemt. Og da den fysiske tilladelse nu kun er en kopi, betyder det ikke alverden om den skulle få en omgang regnvejr. Så printer jeg bare en ny.

Skulle jeg komme afsted en gang helt uden fysiske tilladelser, så går det også. Så kan jeg tilgå e-boks fra telefonen og finde lige præcis den tilladelse frem der er brug for. Jeg har oprettet en mappe i e-boks der hedder " gældende våbentilladelser" og en anden mappe der hedder " udløbne tilladelser". Når jeg får fornyet en tilladelse gemmer jeg den i den rigtige mappe og flytter den gamle over i de udløbne, så har jeg både overblikket og historikken tilgængelig.

Men jeg oplever af og til, at jeg ikke kan gå i e-boks, der mangler dækning eller telefonen mangler strøm, så jeg bryder mig ikke om at tage af sted uden en fysisk tilladelse. Jeg er egentlig heller ikke så vild med, at jeg ikke får et fysisk jagttegn, men så har jeg taget et screen shot af det digitale, så må jeg bare sørge for at have strøm på telefonen når jeg er på jagt :smile: .

Sidste gang jeg fremviste tilladelse var ved indskrivning til en feltskydning sidst i august. Det går nemmest og hurtigst at fremvise en fysisk tilladelse når der skal mange mennesker igennem, så den dag sørger jeg altid for at have den med.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 23. okt 2023, 09:27

Jeg bruger en af de store sky-opbevaringsprodukter til de elektroniske. Der kan man markere udvalgte elementer og foldere som tilgængelige offline. Så har jeg dem med på mobilen, uanset om der er dækning eller ej. Så er det kun et problem om mobilen har strøm eller kan vise den PDF. Politiet have ingen problemer med at acceptere tilladelser på den måde.

Jeg plejede at printe dem og laminere dem, hvis det er noget, der skal hentes i butikken, hvor de nogle gange gerne vil have en kopi. Så har jeg en 'lidt større end A5' nylon mappe med lynlås, som altid ligger i skydebanetasken. Men jeg har ikke brugt dem til noget længe.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 23. okt 2023, 10:17

Har også samtlige tilladelser i skyen - og tilgængeligt offline.
E-Boks o.l. har desværre ikke vist sig at være skide stabilt for mig så de ligger nu et andet sted.

Har desuden altid en "tilladelses-mappe" i våbenskabet med alle tilladelser i fysisk format 'just in case'.
Men må indrømme at jeg ikke har haft brug for de fysiske i noget tid nu.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 84 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 23. okt 2023, 12:59

CO skrev:
22. okt 2023, 15:46
Ras.Killing skrev:
22. okt 2023, 15:36

Nedskaleret til A6 el. lign.
De må selv medbringe lup for at læse dem. :blink:
Jeg har også bare printet mine så de nem kan komme i de gamle lommer. Så er jeg ikke afhængig af dækning, batteri eller lignende.

Besvar