https://www.reuters.com/world/us/us-hal ... 023-10-27/WASHINGTON, Oct 27 (Reuters) - The U.S. has stopped issuing export licenses for most civilian firearms and ammunition for 90 days for all non-governmental users, the Commerce Department said on Friday, citing national security and foreign policy interests.
The Commerce Department did not provide further details for the pause, which also includes shotguns and optical sights, but said an urgent review will assess the "risk of firearms being diverted to entities or activities that promote regional instability, violate human rights, or fuel criminal activities."
The Commerce Department declined to comment beyond the posting on its website.
USA stopper våbeneksport til civile i 90 døgn
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
USA stopper våbeneksport til civile i 90 døgn
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Re: USA stopper våbeneksport til civile i 90 døgn
Frygt for Home grown terrorism? Højrefløj måske 

... assistance from a distance!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Deres nationale sikkerhed ville nok øges væsentligt hvis de i stedet eksporterede alt hvad de kunne ud af landet. Især private åben.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: Luftgevær
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 5 times
Øj, det er altid en god diskussion - Amerikanerne og deres våbenLassescout skrev: ↑28. okt 2023, 18:49Deres nationale sikkerhed ville nok øges væsentligt hvis de i stedet eksporterede alt hvad de kunne ud af landet. Især private åben.

-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 42 times
Så bliver svenskerne kede af det, da de i øjeblikket får sendt masser af AR15 og AR .308 / 6,5 Creedmoor til dem fra USA, da de har fået lov til at bruge dem som jagtvåben.
Edit: så fra en YouTube video om emnet, at EU landene umiddelbart ikke er ramt.
Edit: så fra en YouTube video om emnet, at EU landene umiddelbart ikke er ramt.
Senest rettet af Øboen 29. okt 2023, 07:25, rettet i alt 2 gange.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 35 times
Så hjælper det vel ikke at forbyde eksport?
Hvis man forbyder eksport af våben er det vel fordi man vil beholde våbnene i landet. Det kunne give mening hvis man forventede at stå overfor et nærtstående invasion. Hvilket jeg så tvivler på er tilfældet. Men kan heller ikke lige få det til at give mening.
Forhåbentligt bliver vi snart klogere…
- stormp
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 9 times
Nej det giver ikke så meget mening, den er lidt formuleret med to tunger! Jeg ved heller ikke hvem de civile er de skulle expotere til kunne være! Og det er vel alm. viden at dem der gør oprør eller laver kriminalitet IKKE er folk med lovlige import tilladelse uden for USA!PabloPistolas skrev: ↑28. okt 2023, 23:47Så hjælper det vel ikke at forbyde eksport?
Hvis man forbyder eksport af våben er det vel fordi man vil beholde våbnene i landet. Det kunne give mening hvis man forventede at stå overfor et nærtstående invasion. Hvilket jeg så tvivler på er tilfældet. Men kan heller ikke lige få det til at give mening.
Forhåbentligt bliver vi snart klogere…
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Bekymringen ligger vel i af disse civile våben, kan ende forkerte steder. det er dog ikke alle lande der bliver berørt.
Gad vide om DK er i blandt de ca. 40 lande der ikke bliver berørt
mvh
grey
https://www.bnnbloomberg.ca/us-freezes- ... -1.1990569The department late Friday announced the pause in approval of new export licenses for the commercial sale of semiautomatic and non-automatic firearms around the world. The freeze doesn’t apply to Israel, Ukraine and about 40 other countries that are part of an export-control agreement. But it does cover some of the biggest markets for American gunmakers, including Brazil, Thailand and Guatemala, where a Bloomberg News investigation documented the impact US government support for weapons sales has had on those countries.
mvh
grey
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Hvis det var en generel bekymring så ville jeg forvente at de tilpassede lovene for de konkrete lande de havde problemer med.Greyberd63 skrev: ↑29. okt 2023, 02:30Bekymringen ligger vel i af disse civile våben, kan ende forkerte steder. det er dog ikke alle lande der bliver berørt.
Men et øjeblikkeligt 90 dages frys virker som om nogen har trykket på panikknappen.
Min teori er at de har opdaget noget snavs af omfattende størrelse, men som de endnu ikke har det fulde overblik over.
Så de har lukket alt ned for at være sikker på at få det stoppet.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Efter sigende skulle myndighederne være bekymrede for, at især svært kalibrede våben (.50 BMG-rifler, etc) ender i hænderne på kriminelle grupperinger og i konfliktzoner i udlandet, selvom de teknisk set er eksporteret lovligt (med en "legitim" modtager og korrekt udført papirarbejde). ATF har fornylig udsendt en notits til forhandlere i det sydlige USA (Texas, New Mexico, Arizona), at de skal give besked, når folk med køber .50 BMG-rifler, fordi man er bange for, at nogle af de på papiret legitime købere har intentioner om at videreeksportere dem til Mexico (lovligt eller ulovligt), og at de derved kan ende i kartellernes hånd.ReneKJ skrev: ↑29. okt 2023, 07:56Hvis det var en generel bekymring så ville jeg forvente at de tilpassede lovene for de konkrete lande de havde problemer med.Greyberd63 skrev: ↑29. okt 2023, 02:30Bekymringen ligger vel i af disse civile våben, kan ende forkerte steder. det er dog ikke alle lande der bliver berørt.
Men et øjeblikkeligt 90 dages frys virker som om nogen har trykket på panikknappen.
Min teori er at de har opdaget noget snavs af omfattende størrelse, men som de endnu ikke har det fulde overblik over.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Ok, så begynder det at give mening.
jeg kan heller ikke befri mig fra tanken om, at selv nogle få .50 BMG i hænderne på Hamas ville gøre meget ondt på israelerne. Det kan vel også være i den ende af verden det brænder på lige nu.
jeg kan heller ikke befri mig fra tanken om, at selv nogle få .50 BMG i hænderne på Hamas ville gøre meget ondt på israelerne. Det kan vel også være i den ende af verden det brænder på lige nu.
Hilsen Lasse.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Er de virkelig så stor en trussel?Lassescout skrev: ↑29. okt 2023, 10:57Ok, så begynder det at give mening.
Jeg har lidt indtrykket af at deres popularitet i Hollywood ikke står mål med deres reelle anvendelse.
-
- Silver Member
- Interesser: Skiveskydning og langdistance
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 44 times
Nu findes der jo altså allerede en masse .50 udenfor USA's grænser. Og våben udover amerikanske for den sags skyld.Lassescout skrev: ↑29. okt 2023, 10:57Ok, så begynder det at give mening.
Mon ikke der findes en anden forklaring på deres stop.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26
-
- Platin Member
Det er sikkert en bekymring, der kunne løses med mindre vidtgående metoder.Flugteren skrev: ↑29. okt 2023, 08:45Efter sigende skulle myndighederne være bekymrede for, at især svært kalibrede våben (.50 BMG-rifler, etc) ender i hænderne på kriminelle grupperinger og i konfliktzoner i udlandet, selvom de teknisk set er eksporteret lovligt (med en "legitim" modtager og korrekt udført papirarbejde). ATF har fornylig udsendt en notits til forhandlere i det sydlige USA (Texas, New Mexico, Arizona), at de skal give besked, når folk med køber .50 BMG-rifler, fordi man er bange for, at nogle af de på papiret legitime købere har intentioner om at videreeksportere dem til Mexico (lovligt eller ulovligt), og at de derved kan ende i kartellernes hånd.ReneKJ skrev: ↑29. okt 2023, 07:56Hvis det var en generel bekymring så ville jeg forvente at de tilpassede lovene for de konkrete lande de havde problemer med.Greyberd63 skrev: ↑29. okt 2023, 02:30Bekymringen ligger vel i af disse civile våben, kan ende forkerte steder. det er dog ikke alle lande der bliver berørt.
Det er jo alt der berøres her.
¨The halt covers most of the guns and ammunition that could be purchased in a U.S. gun store, said Johanna Reeves, a lawyer who specializes in export controls and firearms with the law firm Reeves & Dola in Washington.
Reeves said she had not seen the Commerce Department take such a sweeping action like this before. "For sure they have individual country policies – but nothing like this," she said.
mvh
Grey
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det kunne også blot være chikane overfor en industri, man politisk ikke bryder sig om. Det vil ikke virke helt hen i vejret, med den nuværende administration, bestående af ideologiske idioter 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Når man tænker på at intern USA våbenhandle ikke bliver berørt, ej heller de ca. 40 lande som har USA godkendelse/tillid til.
Er det nok et langskud du kommer med der.
mvh
grey