Jeg har øjnene på en WWII morter i udlandet - men er den lovlig at eje i DK? Jeg husker noget med over og under 20mm, men husker ikke hvilke andre krav der var.
Nogen der kan våbenloven på rygraden?
Tak.

Min opfattelse er, at en deaktivering ALTID gør det lovligt at eje en genstand, da dens status som "våben" fuldstændig ophører.
Jeps. Deaktivering er vejen frem.Seff skrev: ↑7. nov 2023, 15:52Min opfattelse er, at en deaktivering ALTID gør det lovligt at eje en genstand, da dens status som "våben" fuldstændig ophører.
Hvor meget det kræver at deaktivere en given genstand, er jo så spørgsmålet. En morter må vel kunne deaktiveres med en (delvis?) gennemskæring, mens feks en granat skal have et "tærtesnit".
Langenge&Kenned: Tak for svar, det giver mening. Med mindre andre har andre argumenter, så er den vist uddebateret.![]()
Nej
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. § 57
Bekendtgørelse nr. 2531 af 20. december 2021,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1036 af 06. juli 2023
Deaktivering af skydevåben
§ 57
Skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med undtagelse af skæftet og kolben.
Stk. 2 Rigspolitiet kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres i overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2015/2403.
Stk. 3 Deaktivering efter stk. 2 kan foretages af erhvervsdrivende med tilladelse efter § 43, stk. 1 eller statslige museer.
Stk. 4 Skydevåben, der er deaktiveret i overensstemmelse med stk. 1 eller 2, er ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
"Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2015/2403" findes her på Dansk:Bofhenator skrev: ↑8. nov 2023, 07:08Stk. 2 Rigspolitiet kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres i overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2015/2403.