Hvor må man reelt set skyde med et luftgevær?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Edixo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skud og skarpe sager
Geografisk sted: Syddanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

Hvor må man reelt set skyde med et luftgevær?

Indlæg af Edixo » 24. nov 2023, 20:06

Hej folkens,

Jeg var for nylig en tur i hytte i Sverige og købte dertil et fint lille luftgevær med tilhørende skydeskivekasse. Kæresten og jeg havde det sjovt med det, men nu er vi tilbage i Danmark og vil gerne skyde med det noget mere. Problemet er dog at vi bor i lejlighed og derfor ikke har adgang til egen have.

Er der nogen steder vi kan tage hen og sætte en skydeskive op? Eller er det helt forbudt?
no step on snek

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Re: Hvor må man reelt set skyde med et luftgevær?

Indlæg af FrederikF » 24. nov 2023, 20:56

Det er lovligt og ok, lige indtil en eller anden føler sig forstyrret/forulempet.
Det betyder i praksis at skydning uden for ens egen grund er voldsomt svært i lille våbenforskrækkede og jantelovsstyreee Dk. Jeg tør ikke længere. I gamle dage skød vi med alt muligt ude ved havet. Og med luftgevær over alt.
Jeg skyder idag i egen have og i min kælder. Endvidere har jeg mulighed for at skyde i en hal på arbejde, men kun udenfor alm arbejdstid. Så vær kreativ og spørg lidt rundt.

KaptajnBimse
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 5 times

Indlæg af KaptajnBimse » 24. nov 2023, 21:05

Bemærk at Svenskerne sælger luftgevær med CO2 drivmiddel til 4.5 mm metalhagl. Disse er ikke lovlige i Danmark (har jeg læst i en anden tråd her på NVF).

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 24. nov 2023, 21:16

KaptajnBimse skrev:
24. nov 2023, 21:05
Bemærk at Svenskerne sælger luftgevær med CO2 drivmiddel til 4.5 mm metalhagl. Disse er ikke lovlige i Danmark (har jeg læst i en anden tråd her på NVF).
Bemærk yderligere, at svensken har et energikrav, max 10 J, hvorefter du kan risikere at bryde deres våbenlov.

Find et sted, hvor du kan skyde på privat jord.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Edixo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skud og skarpe sager
Geografisk sted: Syddanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Edixo » 25. nov 2023, 10:26

Jeg undersøgte på forhånd regler for både Danmark og Sverige, og sørgede for at geværet er lovligt i begge lande.

Dog er jeg lidt tvivlsom over bare at tage ud i en skov et sted og skyde der, virker lidt skummelt.
no step on snek

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 25. nov 2023, 11:54

Edixo skrev:
25. nov 2023, 10:26
Jeg undersøgte på forhånd regler for både Danmark og Sverige, og sørgede for at geværet er lovligt i begge lande.

Dog er jeg lidt tvivlsom over bare at tage ud i en skov et sted og skyde der, virker lidt skummelt.
Jeg ser ingen foreslå at du bare smutter ud i skoven - der foreslås at du finder et privat sted hvor du (efter at have spurgt om lov) kan skyde.

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 25. nov 2023, 12:52

Du skal finde et privat sted, ikke offentligt.

Eventuelt en bondemands lade/maskinhal med god længde, så står i også i tørvejr og læ :smile:
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Brugeravatar
stormp
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 9 times

Indlæg af stormp » 25. nov 2023, 14:41

FrederikF skrev:
25. nov 2023, 11:54
Edixo skrev:

Jeg ser ingen foreslå at du bare smutter ud i skoven - der foreslås at du finder et privat sted hvor du (efter at have spurgt om lov) kan skyde.
Jamen så skal jeg da være den første, tag ud i en skov eller på en strand og sæt et forsvarligt mål op selvfølgelig med godt bagstop, helst en bakke/skrænt, ikke skyde hen over nogen stiger hvor i ikke har godt udsyn om der kommer nogen fra begge sider, og så hyg jer med det😉 hvis der kommer nogen der har ondt i røven over det kan du jo stille og roligt sige det bare er et lovligt luftgevær og i har taget højde for bagstop..
Men i er med garanti også meget velkommen i den lokal skytteforening hvor i kan skyde og konkurrere mod hinanden, både med luft og cal.22 som lige er lidt sjover end luft hvis du spørg mig..
Det er sku fedt hun kan lide at skyde, så i har/kan få det som interesse sammen👍
Er lidt misundelig😎
God fornøjelse.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 25. nov 2023, 16:27

stormp skrev:
25. nov 2023, 14:41
FrederikF skrev:
25. nov 2023, 11:54
Edixo skrev:

Jamen så skal jeg da være den første, tag ud i en skov eller på en strand og sæt et forsvarligt mål op selvfølgelig med godt bagstop, helst en bakke/skrænt, ikke skyde hen over nogen stiger hvor i ikke har godt udsyn om der kommer nogen fra begge sider, og så hyg jer med det😉 hvis der kommer nogen der har ondt i røven over det kan du jo stille og roligt sige det bare er et lovligt luftgevær og i har taget højde for bagstop..
Men i er med garanti også meget velkommen i den lokal skytteforening hvor i kan skyde og konkurrere mod hinanden, både med luft og cal.22 som lige er lidt sjover end luft hvis du spørg mig..
Det er sku fedt hun kan lide at skyde, så i har/kan få det som interesse sammen👍
Er lidt misundelig😎
God fornøjelse.
Så skal man nok sikre sig 100%, at det ikke er en privat skov......
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 25. nov 2023, 16:40

Privat skov, med forudgående tilladelse fra ejeren :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar