Den svarer, tilladelsesmæssigt, til SKV. Kravet er, udover medlem af en jagtforening, at du kan vandelsgodkendes. Fuldstændig som hvis det var på SKV.Hamderallan skrev: ↑27. aug 2023, 21:18Der er en til måde at få haglgevær på , som ikke kræver nogen af de 3 ting du nævner..Agamemnon skrev: ↑23. aug 2023, 01:18Jeg er ikke enig med dig i, at haglgeværer "ikke kræver tilladelse til at begynde med".Ras.Killing skrev: ↑22. aug 2023, 23:32Min anke her er, at du slet ikke får en tilladelse til et haglgevær. Så hvordan man ikke kan give tilladelse til noget, som ikke kræver en tilladelse til at begynde med - det er det som undre.
Lad os slå fast: Haglgeværer ER tilladelseskrævende.
Tilladelsen bliver meddelt i form af enten jagttegn, SKV kort via en flugtskytteforening eller en samlertilladelse (sidstnævnte tilladelse giver dog alene tilladelse til at erhverve og besidde, men ikke bære eller anvende).
At der ikke finder en individuel ansøgningsproces sted, som der fx. gør ved køb af rifler og pistoler, gør ikke haglvåben tilladelsesfrie. Det betyder blot at indehavere af eksempelvis jagttegn ikke skal ansøge om særskilt tilladelse, når de erhverver glatløbede haglgeværer, da jagttegnet fungerer som generel tilladelse, uden antalsbegrænsning.
At der så ydermere eksisterer et alderskrav for erhververe, ændrer ikke andet end at både køber og sælger skal være opmærksom herpå.
At formularen er formuleret som den er, er allerhøjest en semantisk fodfejl. Den taler ikke imod lovens bogstav.
"Våbenpåtegning til medlemmer I jagtforening"
Tager pt under 3 uger at få , går udenom SKV da den sendes direkte til politiet af skytten selv , kræver ingen jagttegn eller samlertilladelse..
Eneste krav er at du er medlem af en jagtforening
Må man ikke eje et halvautomatisk halvgevær, hvis man er under 20 år?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Må man ikke eje et halvautomatisk halvgevær, hvis man er under 20 år?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: Flugtskytte
- Geografisk sted: Lolland
- Been thanked: 7 times
Bortset fra at den intet har med SKV at gøre , tager 3 uger istedet for 3-6måneder og er 100% gratis .. altså meget langt fra at svare til en SKV ..Bofhenator skrev: ↑27. aug 2023, 22:34Den svarer, tilladelsesmæssigt, til SKV. Kravet er, udover medlem af en jagtforening, at du kan vandelsgodkendes. Fuldstændig som hvis det var på SKV.Hamderallan skrev: ↑27. aug 2023, 21:18Der er en til måde at få haglgevær på , som ikke kræver nogen af de 3 ting du nævner..Agamemnon skrev: ↑23. aug 2023, 01:18Jeg er ikke enig med dig i, at haglgeværer "ikke kræver tilladelse til at begynde med".Ras.Killing skrev: ↑22. aug 2023, 23:32Min anke her er, at du slet ikke får en tilladelse til et haglgevær. Så hvordan man ikke kan give tilladelse til noget, som ikke kræver en tilladelse til at begynde med - det er det som undre.
Lad os slå fast: Haglgeværer ER tilladelseskrævende.
Tilladelsen bliver meddelt i form af enten jagttegn, SKV kort via en flugtskytteforening eller en samlertilladelse (sidstnævnte tilladelse giver dog alene tilladelse til at erhverve og besidde, men ikke bære eller anvende).
At der ikke finder en individuel ansøgningsproces sted, som der fx. gør ved køb af rifler og pistoler, gør ikke haglvåben tilladelsesfrie. Det betyder blot at indehavere af eksempelvis jagttegn ikke skal ansøge om særskilt tilladelse, når de erhverver glatløbede haglgeværer, da jagttegnet fungerer som generel tilladelse, uden antalsbegrænsning.
At der så ydermere eksisterer et alderskrav for erhververe, ændrer ikke andet end at både køber og sælger skal være opmærksom herpå.
At formularen er formuleret som den er, er allerhøjest en semantisk fodfejl. Den taler ikke imod lovens bogstav.
"Våbenpåtegning til medlemmer I jagtforening"
Tager pt under 3 uger at få , går udenom SKV da den sendes direkte til politiet af skytten selv , kræver ingen jagttegn eller samlertilladelse..
Eneste krav er at du er medlem af en jagtforening
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Men ift hvad denne tråd handler om, så er det ligegyldigt.Hamderallan skrev: ↑28. aug 2023, 06:47...
Bortset fra at den intet har med SKV at gøre , tager 3 uger istedet for 3-6måneder og er 100% gratis .. altså meget langt fra at svare til en SKV ..
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: Flugtskytte
- Geografisk sted: Lolland
- Been thanked: 7 times
Bofhenator skrev: ↑28. aug 2023, 07:22Men ift hvad denne tråd handler om, så er det ligegyldigt.Hamderallan skrev: ↑28. aug 2023, 06:47...
Bortset fra at den intet har med SKV at gøre , tager 3 uger istedet for 3-6måneder og er 100% gratis .. altså meget langt fra at svare til en SKV ..
I så fald er al diskussion om hvilken type tilladelse der kræves jo ligegyldig
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Diskussionen er ikke hvilken type tilladelse, men om der kræves tilladelse.Hamderallan skrev: ↑28. aug 2023, 09:56Bofhenator skrev: ↑28. aug 2023, 07:22Men ift hvad denne tråd handler om, så er det ligegyldigt.Hamderallan skrev: ↑28. aug 2023, 06:47...
I så fald er al diskussion om hvilken type tilladelse der kræves jo ligegyldig
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Newbie
- Interesser: skydning, familie, jagt
- Geografisk sted: hobro
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
nej det tæller som særligt farlig våben, på samme fod som pistoler.
derfor skal man være 20år
derfor skal man være 20år
CZ Shadow 2, 9mm Vortex Optic
Safari arms 1911, 45ACP
SigSauer 1911, cal 22
Colt King Cobra 6", 357magnum
High Standard Super matic, cal 22
Ruger GP100, 357 magnum
Scandium S12, 12/70
Franchi, 308w
Safari arms 1911, 45ACP
SigSauer 1911, cal 22
Colt King Cobra 6", 357magnum
High Standard Super matic, cal 22
Ruger GP100, 357 magnum
Scandium S12, 12/70
Franchi, 308w
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Du må gerne uddybe

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Jeg er enig med trådstarter i denne sag.
Jeg mener ikke at et haglgevær er tilladelseskrævende hvis man har jagttegn eller SKV. Et jagttegn er ikke en våbentilladelse til haglgevær, det medfører derimod at du får dispensation fra kravet om tilladelse. Det fremgår ret klart af Våbenloven:
Så sådan som jeg læser bestemmelserne, behøver de 18-19 årige ikke afholde sig fra at købe og bruge halvautomatiske haglgeværer, det er helt lovligt.
DISCLAIMER: Det er sådan jeg læser reglerne. Det er 40 år siden jeg var 19 år, så jeg kommer ikke personligt i klemme her. Hvad du selv gør, må du gøre op med din egen samvittighed og overbevisning. Hvis du er 16-19 år vil jeg under alle omstændigheder anbefale at du køber et almindeligt dobbeltløbet haglgevær. Så kan de mere "sjove" konstruktioner anskaffes senere, når den grundlæggende våbenbetjening er kommet ind på rygmarven.
Jeg mener ikke at et haglgevær er tilladelseskrævende hvis man har jagttegn eller SKV. Et jagttegn er ikke en våbentilladelse til haglgevær, det medfører derimod at du får dispensation fra kravet om tilladelse. Det fremgår ret klart af Våbenloven:
Der er ingen tvivl om, at et halvautomatisk haglgevær er et særligt farligt våben, lige som alle andre halvautomatiske våben. Det fremgår direkte af Våbenbekendtgørelsens § 10a, stk. 2 nr. 2. Men bestemmelsen om, at tilladelse efter stk. 1 kun kan gives hvis du er fyldt 20 år binder kun politiet, da det står i et cirkulære. Og politiet skal slet ikke udstede tilladelse efter stk. 1 hvis du har jagttegn. Dispensationen i §2 gælder alle de måder et haglgevær kan fungere på.§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
Så sådan som jeg læser bestemmelserne, behøver de 18-19 årige ikke afholde sig fra at købe og bruge halvautomatiske haglgeværer, det er helt lovligt.
DISCLAIMER: Det er sådan jeg læser reglerne. Det er 40 år siden jeg var 19 år, så jeg kommer ikke personligt i klemme her. Hvad du selv gør, må du gøre op med din egen samvittighed og overbevisning. Hvis du er 16-19 år vil jeg under alle omstændigheder anbefale at du køber et almindeligt dobbeltløbet haglgevær. Så kan de mere "sjove" konstruktioner anskaffes senere, når den grundlæggende våbenbetjening er kommet ind på rygmarven.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Jeg har spurgt ved DJ's specialkonsulent for våben og skydning, og har fået dette svar:
DJ's specialkonsulent for våben og skydning skrev:
Hej Rasmus
Våbentilladelse til et halvautomatisk glatløbet haglvåben er bl.a. betinget af en alder på 20 år, jf. våbencirkulærets § 19, stk. 2.
I andre tilfælde (jagttegn, våbenpåtegning), følger de halvautomatiske glatløbede haglvåben reglerne for almindelig glatløbede haglvåben, som blot skal anmeldes efter erhvervelsen, jf. våbenbekendtgørelsens § 52.
Du vil altså ikke få problemer med at sælge dit halvautomatiske glatløbet haglvåben til en jæger, som er under 20 år. Hvis du derimod skal sælge det ti en person uden jagttegn, som vil søge våbentilladelse til våbenet, skal han/hun være fyldt 20 år. Det at vi som jægere har gennemført en uddannelse og bestået en prøve, gør at myndighederne giver os nogle muligheder og rettigheder, som andre borgere ikke har – det er et privilegium som vi skal kæmpe for at fastholde, ved bl.a. at opføre os ordentligt.
Udfordringen er at politiets ansøgningsblanket skal omfatte alle potentielle typer borgere, som kan få tilladelse, derfor kan visse dele af det virke irrelevant for jægere og sportsskytter.
Ud over personer med gyldigt jagttegn og sportsskytter med en SKV-tilladelse, så kan en lang række andre personer også få adgang til våben.
Her er nogle eksempler: sikkerhedspersonale ved eksempelvis ambassader, særligt udvalgt ansatte ved diverse danske myndigheder, bevæbnede vagter på skibe, personer ansat ved virksomheder, der producere genstande eller ammunition til de pågældende våben (testskydning), erhvervsmæssig brug af skydevåben (kan være udenfor jagttegnet anvendelsesområde og mange flere.
Med venlig hilsen
XXX
Specialkonsulent, Våben og Skydning
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!