Er der en skjult stramning af våbenloven ift feks foreningers opbevaring?
-
- Bronze Member
- Interesser: Artillerigranater
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 21 times
Er der en skjult stramning af våbenloven ift feks foreningers opbevaring?
Jeg sidder med en følelse af at man fra PAC's side har valgt at stramme opbevaringsreglerne for foreninger og forhandlere.
jeg har fra flere foreninger og et par enkelte forhandlere set at de er blevet mødt med et krav om klasse 2 udstyr samt sikringsniveu 40 C i forhold til F&P.
Våbenloven kræver som udgangspunkt
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
PAC er i sin gode ret til at stille skærpede krav ud fra en individuel vurdering. Men er det pludselig et generelt krav så er det en stramning ud fra mit synspunkt.
jeg kunne godt tænke mig at høre om der er foreninger eller forhandlere som ikke er blevet mødt med dette krav inden for de sidste par år?
samtidig også om man er blevet mødt med dette krav da jeg så tænker man måske skulle klage over denne skjulte stramning, såfremt det er reelt og ikke bare en følelse jeg sidder med.
jeg har fra flere foreninger og et par enkelte forhandlere set at de er blevet mødt med et krav om klasse 2 udstyr samt sikringsniveu 40 C i forhold til F&P.
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
PAC er i sin gode ret til at stille skærpede krav ud fra en individuel vurdering. Men er det pludselig et generelt krav så er det en stramning ud fra mit synspunkt.
jeg kunne godt tænke mig at høre om der er foreninger eller forhandlere som ikke er blevet mødt med dette krav inden for de sidste par år?
samtidig også om man er blevet mødt med dette krav da jeg så tænker man måske skulle klage over denne skjulte stramning, såfremt det er reelt og ikke bare en følelse jeg sidder med.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Re: skjult stramning af våbenloven.
Det er i hvert fald ikke en skjult lov.Truffel skrev: ↑5. dec 2023, 12:50Jeg sidder med en følelse af at man fra PAC's side har valgt at stramme opbevaringsreglerne for foreninger og forhandlere.
PAC er begyndt at køre rundt og kontrollere forholdene ved skytteforeningerne. Vi havde selv besøg for ikke så lang tid siden, og alt gik glat igennem.Våbenbekendtgørelsen, §24, stk. 7. skrev:Politiet kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Det var dog mit indtryk, at det langt fra var alle steder, at der var styr på tingene.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Hvilken sikringsgrad vi har det ved jeg faktisk ikke
Men er ikke mødt af nogen stramning indenfor de sidste par år, vi har den direkte alarm, støbt/med armeringsjern boksrum m.m.
mvh
Grey
Men er ikke mødt af nogen stramning indenfor de sidste par år, vi har den direkte alarm, støbt/med armeringsjern boksrum m.m.
mvh
Grey
-
- Bronze Member
Det er i hvert fald ikke en skjult lov.
Det var dog mit indtryk, at det langt fra var alle steder, at der var styr på tingene.
[/quote]
Det jeg mener med mit spørgsmål er mere hvis de generelt stiller det krav så bruger man jo ikke den individuelle vurdering af forholdene som stk 7 er
og dermed er loven blevet strammet.
PAC er begyndt at køre rundt og kontrollere forholdene ved skytteforeningerne. Vi havde selv besøg for ikke så lang tid siden, og alt gik glat igennem.Våbenbekendtgørelsen, §24, stk. 7. skrev:Politiet kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
[/quote]
Det jeg mener med mit spørgsmål er mere hvis de generelt stiller det krav så bruger man jo ikke den individuelle vurdering af forholdene som stk 7 er
og dermed er loven blevet strammet.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
De har ikke været i den forening hvor jeg er formand, men det kommer. Det jeg har hørt fra andre steder er at der hvor der er blevet stillet krav har der været ret gode grunde til det og de steder hvor der ikke har været styr på sagerne har tingene skulle bringes i orden, ASAP.
Jeg vil vove den påstand at vores opbevaring er snor-lige, så jeg forventer ikke vi bliver mødt med ekstra krav. Men skal naturligvis nok give lyd når jeg er blevet kontrolleret.
Jeg vil vove den påstand at vores opbevaring er snor-lige, så jeg forventer ikke vi bliver mødt med ekstra krav. Men skal naturligvis nok give lyd når jeg er blevet kontrolleret.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Bronze Member
Re: Er der en skjult stramning af våbenloven ift feks foreningers opbevaring?
Truffel skrev: ↑5. dec 2023, 12:50Jeg sidder med en følelse af at man fra PAC's side har valgt at stramme opbevaringsreglerne for foreninger og forhandlere.
Bliver man altid afkrævet en AIA erklæring?
Bliver man altid afkrævet en AIA erklæring?
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
De kan ikke stramme, da skruen er helt spændt på boksen, kun skalsikringen kan forbedres.Greyberd63 skrev: ↑5. dec 2023, 13:08Hvilken sikringsgrad vi har det ved jeg faktisk ikke
mvh
Grey
Næste gang du er i boksen, så prøv at studer de sensore der sidder, og antallet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 270 times
- Been thanked: 162 times
Nu ville jeg jo ikke fortælle alt for mange detaljer sådan offentligt, om vores alarmer,Raptor357 skrev: ↑5. dec 2023, 21:42De kan ikke stramme, da skruen er helt spændt på boksen, kun skalsikringen kan forbedres.Greyberd63 skrev: ↑5. dec 2023, 13:08Hvilken sikringsgrad vi har det ved jeg faktisk ikke
mvh
Grey
Næste gang du er i boksen, så prøv at studer de sensore der sidder, og antallet.
mvh
grey
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Det forstår jeg. Vi kender hinanden, du går lige en PB, så falder brikken.Greyberd63 skrev: ↑5. dec 2023, 22:08Nu ville jeg jo ikke fortælle alt for mange detaljer sådan offentligt, om vores alarmer,Raptor357 skrev: ↑5. dec 2023, 21:42De kan ikke stramme, da skruen er helt spændt på boksen, kun skalsikringen kan forbedres.Greyberd63 skrev: ↑5. dec 2023, 13:08Hvilken sikringsgrad vi har det ved jeg faktisk ikke
mvh
Grey
mvh
grey
Men det er vel ikke hemmeligt at sikrings niveauet på alarmen efter f&p ikke fås højere.
Men nu var jeg også på forkant da jeg fik udskiftet alarmen til noget tidssvarende.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs