Dansker dømt efter drab på svenske tyre - troede det var vildsvin

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Dansker dømt efter drab på svenske tyre - troede det var vildsvin

Indlæg af Gerdson39 » 16. dec 2023, 08:04

“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Re: Dansker dømt efter drab på svenske tyre - troede det var vildsvin

Indlæg af LJ » 16. dec 2023, 09:44

Man siger jo ellers at ingen er fuldkommen men jeg tænker at denne 33 årige person vitterlig er fuldkommen idiot!

Tig
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Tig » 16. dec 2023, 10:04

nu har jeg aldrig skudt med termisk kikkert, men man burde vel kunne se forskel på en ko og en gris :fun:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 16. dec 2023, 11:23

Jeg vil tillade mig at være lidt uenig. Jeg er enig i at skytten er en idiot.
Men det skyldes ikke at han ikke kan se forskel. Han er idiot fordi han skyder på noget der ikke er identificerbart med sikkerhed.
Min pointe er følgende.
I dårligt vejr, eller alene grundet kvaliteten af det typiske termiske udstyr, der benyttes, så er identifikation ikke altid “nem”.
Det betyder imho at man undlader at skyde punktum.
“Problemet” med de termiske er at man “altid” kan se en stort fin “killzone”, men det er op til hjernen at putte det i en boks der passer. 1/ naboens datter, 2/ naboens nyparkerede bil 3/vildsvin med ubenyttede patter.
Hjernen foretrækker (når man er på jagt), som oftest “3”.

Her er det så op til vedkommende med hjernen at beslutte sig for hvor stor “margin” man er tryg ved at overlade til hjernen.
Min margin er der, at hvis du giver mig et billede og et valg, så skal svaret på om jeg vil skyde være lige skråsikkert, uanset om billedet er taget om natten på en legeplads, ved en svensk skovsø, eller på en gågade.
Desværre har jeg set mange eksempler på at der skydes i situationer med kombier af udstyr/vejrforhold/afstand, hvor jeg ALDRIG ville have taget skuddet. Men menneskers “margin” er meget forskellig - er man i tvivlnom dette “statement” så kig ud af vinduet på en regnvåd dag på motorvejen. (Eller kig på dit spedometer).

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 14 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Dansken » 16. dec 2023, 11:34

Uanset hvor billigt sigte han har købt tør jeg påstå at hvis "jægeren" ikke kan se forskel på en tyr og et vildsvin på rimelig skudafstand bør han måske tænke på at samle frimærker i stedet.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 16. dec 2023, 12:15

Dansken skrev:
16. dec 2023, 11:34
Uanset hvor billigt sigte han har købt tør jeg påstå at hvis "jægeren" ikke kan se forskel på en tyr og et vildsvin på rimelig skudafstand bør han måske tænke på at samle frimærker i stedet.
Jeg er slet ikke uenig.
Oplever indimellem at skytter melder råvildt, når der er løbet dåvildt, eller sågår kronvildt over et spor.
Det grundliggende i genkendelse af vildt skal være på plads.
Men når man så oven i det skal genkende “farveklatter i bevægelse”, så bliver det altså lige en tand mere kompliceret.
Jeg oplever desværre en udpræget tillid til udstyret og egne evner, der indimellem medfører, hvad jeg selv ville kategorisere som, unødig stor margin.

Det er ALTID en margin for fejl. Vi er mennesker, hjernen gør hvad den kan for at stykke stumper sammen.
Til gengæld kan vi hver især selv bestemme hvilken afstand vi vil skyde på og hvilke konkrete observationer vi vil have sat “”check” ved inden vi slipper kuglen. Jeg oplever at denne vurdering ofte foretages, eller ændres til “mens målet er observeret” i modsætning til “inden der lades op”.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 16. dec 2023, 16:37

Jeg er mere bekymret for "jeg har betalt, så der skal pløkkes"-mentaliteten. Jeg tror der er mange dårlige beslutninger, der kan tilskrives den.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. dec 2023, 12:41

LJ skrev:
16. dec 2023, 09:44
Man siger jo ellers at ingen er fuldkommen men jeg tænker at denne 33 årige person vitterlig er fuldkommen idiot!
Og så endda idiot 3 på hinanden følgende gange, jeg savner ord. :???:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 17. dec 2023, 12:54

Ikke at det er formildende omstændigheder, men det var skotsk højlandskvæg, læste jeg et eller andet sted. De ligner altså ikke helt en standard ko.

Jeg er virkelig ikke fan af den slags grej, med mindre kvaliteten er virkelig god og så er det latterligt dyrt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 17. dec 2023, 13:47

C-X skrev:
17. dec 2023, 12:54
Ikke at det er formildende omstændigheder, men det var skotsk højlandskvæg, læste jeg et eller andet sted. De ligner altså ikke helt en standard ko.

Jeg er virkelig ikke fan af den slags grej, med mindre kvaliteten er virkelig god og så er det latterligt dyrt.
Ja de er jo lidt mindre, og hvis det var ungdyr, så vejer en 1 år tyr omkring 375 kg, en yngre jo mindre, en meget stort gris er det 250 kg ??

Kan man se horn i sådanne nat sigter ??, de har jo ret store horn

Billede

Mvh
Grey

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 14 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Dansken » 17. dec 2023, 14:39

Med lidt god vilje ser hornene næsten ud som tænder 😂😂
IMG_75241.jpg
IMG_75261.jpg

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 17. dec 2023, 14:59

Lycon skrev:
17. dec 2023, 12:41
LJ skrev:
16. dec 2023, 09:44
Og så endda idiot 3 på hinanden følgende gange, jeg savner ord. :???:
Præcis!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 17. dec 2023, 18:12

Undskyld for :offtopic: men jeg mener at ordet "drab" er forbeholdt tilfælde hvor mennesker slås ihjel, ikke dyr. Er jeg helt galt på den?

Derudover finder jeg det fuldkommen forkasteligt hvad der er foregået. Hvordan fanden kan man være så dum? Jeg har skudt en del vildsvin i Sverige. Ikke med elektroniske sigtemidler, men om natten med lys på foderplads. Jeg skyder ikke en gang når jeg er sikker på det er vildsvin, først når jeg også er sikker på det ikke er en so, og der ikke står andre svin bagved den jeg vil skyde. Der er mange mellemregninger der mangler før man skyder på noget der ikke er et vildsvin.

Jeg har også haft pladsen fuld af grise uden at komme til skud. Hvis man har set en eller to søer i flokken, og grisene moser rundt mellem hinanden uden at man får en fri ud i kanten af flokken, sker det at de forsvinder uden at man er kommet til skudchance. Det er ærgerligt når man er kørt den lange vej, men det er jo for fanden en del af gamet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 17. dec 2023, 21:57

Min erfaring med natudstyr er at det hurtigt kan snyde en, hvis ikke man er meget erfaren med grejet.

Specielt afstande snyder helt vildt (syntes jeg).

En ko på 150-200 meter, kan sikkert godt ligne et svin på 50-100m. Skyder man ud over åben mark, på et (mere eller mindre) ukendt terræn, så tror jeg sagtens man kan blive snydt. Specielt hvis man forventer at se svin og ikke kvæg.

Ikke at det er nogen undskyldning... Man skal vide, og ikke tro, hvad man skyder efter!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 17. dec 2023, 22:04

Greyberd63 skrev:
17. dec 2023, 13:47
C-X skrev:
17. dec 2023, 12:54

Ja de er jo lidt mindre, og hvis det var ungdyr, så vejer en 1 år tyr omkring 375 kg, en yngre jo mindre, en meget stort gris er det 250 kg ??

Kan man se horn i sådanne nat sigter ??, de har jo ret store horn

Billede

Mvh
Grey
Kalvene har jo ikke andet end knopper, heller ikke selvom det er tyrekalve. Kan simpelthen ikke finde lige den kilde.

Stadig ikke et forsvar. Det er måske næsten forståeligt, at tage fejl én gang, men hele tre?!! :censored:
Hændelsen fandt sted i Mönsterås kommune i 2021 og på det tidspunkt, hvor de tre tyre faldt for den danske jægers beskydning, var der netop sluppet nogle dyr ud fra en nærliggende indhegning.

Dyrene var flygtet ind i det område, hvor jægeren fra et tårn ventede på, at vildsvin skulle vise sig i mørket.
https://netnatur.dk/den-danske-jaeger-d ... taget-dom/

Jeg tror på beskrivelsen af, at han har set hvad han ønskede at se, samt at termisk, der virker, koster boxen og det var ikke det han havde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar