Hvordan var det nu lige at reglerne var omkring magasinkapaciteter? Split fra "Sælges: FN FAL G1"
- Thyk
- Bronze Member
- Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 7 times
Hvordan var det nu lige at reglerne var omkring magasinkapaciteter? Split fra "Sælges: FN FAL G1"
Selvfølgelig har du ikke nogle 20-skuds magasiner, til en halvautomatisk centraltændt riffel.
Du må have lavet en slå-fejl!
Vi antager tilladelsen er fra før 2017. Ville blot reddede brugeren fra at komme i problemer :)
Du må have lavet en slå-fejl!
Vi antager tilladelsen er fra før 2017. Ville blot reddede brugeren fra at komme i problemer :)
Senest rettet af Thyk 18. jan 2024, 20:49, rettet i alt 1 gang.
-
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 13 times
-
- Banned
- Interesser: Riffelskytte
- Geografisk sted: Næstved
- Been thanked: 36 times
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Sælges: FN FAL G1
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
§10a
Stk. 4. Personer, der den 14. september 2018 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må bære, besidde og anvende magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
Stk. 5. Personer, der den 13. juni 2017 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må tillige erhverve magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Banned
Perfekt , takBofhenator skrev: ↑18. jan 2024, 17:36https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
§10aStk. 4. Personer, der den 14. september 2018 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må bære, besidde og anvende magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
Stk. 5. Personer, der den 13. juni 2017 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må tillige erhverve magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
- Consul74
- Silver Member
- Interesser: Gamle og klassiske våben.
- Geografisk sted: Lolland.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Måtte det så være 10er magasin, hvis den feks blev brugt på en bane?Bofhenator skrev: ↑18. jan 2024, 17:36https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
§10aStk. 4. Personer, der den 14. september 2018 havde våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må bære, besidde og anvende magasiner omfattet af stk. 1, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.
-
- Bronze Member
- Interesser: fly arkæologi/våben
- Geografisk sted: Lolland
- Been thanked: 4 times
Hvis man har magasinsamlertilladelse er det vel ikke noget problem at være i besiddelse af 20 skuds magasiner
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Storkbh.
- Been thanked: 2 times
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Ja 10 skud er fint. Så de medfølgende kunne eksempelvis plomberes.Consul74 skrev: ↑19. jan 2024, 16:11Måtte det så være 10er magasin, hvis den feks blev brugt på en bane?Bofhenator skrev: ↑18. jan 2024, 17:36https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Banned
Jo..
Det er tilmed sådan at har du en halvautomatriffel , og en repeter , så må du ikke engang eje 20 skuds magasiner til din repeter, og det er ligemeget om.de passer i halvautoen eller ej ...
-
- Bronze Member
Er der nogen af jer Allan eller Gunslinger der kan henvise til lovtekst hvor der tydeligt står noget om, når man har en tilladelse til halvautomatisk riffel så ikke må have en magasinsamletilladelse. Har netop fået fornyet min, hvor der ikke står noget om undtagelser. Jeg har også fornylig fået fornyet min halvauto, så PAC ved da alt om mine tilladelser, så skulle de vel nægte mig en magasinsamletilladelse, da den giver ret til at samle på alle typer magasiner.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Liberator skrev: ↑20. jan 2024, 00:30Er der nogen af jer Allan eller Gunslinger der kan henvise til lovtekst hvor der tydeligt står noget om, når man har en tilladelse til halvautomatisk riffel så ikke må have en magasinsamletilladelse. Har netop fået fornyet min, hvor der ikke står noget om undtagelser. Jeg har også fornylig fået fornyet min halvauto, så PAC ved da alt om mine tilladelser, så skulle de vel nægte mig en magasinsamletilladelse, da den giver ret til at samle på alle typer magasiner.
Du må gerne have en magasin samler tilladelse.våbenloven skrev:§ 10 a. Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
Men du må ikke have magasiner der overtræder ovenstående (hvis du har særlig farlige våben).
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Re: Hvordan var det nu lige at reglerne var omkring magasinkapaciteter? Split fra "Sælges: FN FAL G1"
Grundet emnets fortsatte relevans, er dette emne udskilt fra salgstråden, hvor den startede.
Fortsæt

Fortsæt

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Bronze Member
Jeg siger ikke at man ikke kan have Magasin tilladelse og tilladelse til halv-auto riffel samtidig.Liberator skrev: ↑20. jan 2024, 00:30Er der nogen af jer Allan eller Gunslinger der kan henvise til lovtekst hvor der tydeligt står noget om, når man har en tilladelse til halvautomatisk riffel så ikke må have en magasinsamletilladelse. Har netop fået fornyet min, hvor der ikke står noget om undtagelser. Jeg har også fornylig fået fornyet min halvauto, så PAC ved da alt om mine tilladelser, så skulle de vel nægte mig en magasinsamletilladelse, da den giver ret til at samle på alle typer magasiner.
Men at man ikke må besidde og erhverve magasiner indeholdende mere end 10 patroner til denne riffel.
Kort tid efter at jeg i januar 2017 modtog min tilladelse til min AR10. Kom der et brev fra Justitsministeriet omkring dette.

-
- Banned
Ingen siger at du ikke må have en magasinsamlertilladelse , men som bofhenator har citeret må du ikke eje , besidde eller bære magasiner over 10 skuds kapacitet hvis du har en halvautomatisk riffel , uanset om de passer eller ej i den riffelLiberator skrev: ↑20. jan 2024, 00:30Er der nogen af jer Allan eller Gunslinger der kan henvise til lovtekst hvor der tydeligt står noget om, når man har en tilladelse til halvautomatisk riffel så ikke må have en magasinsamletilladelse. Har netop fået fornyet min, hvor der ikke står noget om undtagelser. Jeg har også fornylig fået fornyet min halvauto, så PAC ved da alt om mine tilladelser, så skulle de vel nægte mig en magasinsamletilladelse, da den giver ret til at samle på alle typer magasiner.
Endnu en brainfart fra politiet
-
- Bronze Member
Re: Hvordan var det nu lige at reglerne var omkring magasinkapaciteter? Split fra "Sælges: FN FAL G1"
Jamen OK tak for jeres svar, men det vil sige at efter det i skriver gælder min magasinsamlertilladelse så kun til magasiner indeholdende under 10 skud, dvs. både maskinpistol-maskingevær- og andre magasiner med mere end 10 skuds kapasitet, er ulovlig våbenbesiddelse når jeg har en halalaut. riffel.
Der er aldrig nævnt noget om undtagelser i mine tilladelser, ej heller særskildt skrivelse fra justitsministeren. Har haft begge tilladelser i over 30 år. Så i har da helt ret det er da noget værre makværk denne lovgivning, det kan jo nemt få en i uføre, syntes det er forfærdeligt ulogisk.
Men tak for svarene
Der er aldrig nævnt noget om undtagelser i mine tilladelser, ej heller særskildt skrivelse fra justitsministeren. Har haft begge tilladelser i over 30 år. Så i har da helt ret det er da noget værre makværk denne lovgivning, det kan jo nemt få en i uføre, syntes det er forfærdeligt ulogisk.
Men tak for svarene
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Inden man smider hele samlingen ud, så kan de fleste magasiner vel begrænses til 10-skud uden det kan ses på det uden at skille det.
-
- Bronze Member
Jeg er ikke jurist . Men jeg læser §10a.
Som at man ikke må besidde magasiner der kan indeholde mere end de 10 skud. Hvis magasinet passer på en central tændt halv-auto riffel man har tilladelse til.
Og det er også sådan jeg læser det brev jeg fik i sin tid.

-
- Bronze Member
Ja sådan vil jeg også helst tolke paragraffen, mit halvauto er et Garand som jo ikke har aftagelig magasin, så ingen af mine magasiner passer til mit gevær. Så min samling er så nok lovlig. Eller hvad?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
I kan læse paragrafferne helt som I vil, men faktum er bare, at ejer man en halvautomatisk riffel, så må man ikke eje +10 skudsmagasiner til centraltændte rifler, uanset om de passer eller ej.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Faktum ! Er det ikke bare din fortolkning?
Så vidt jeg ved er der ikke et eneste eksempel på at nogen er blevet dømt (endnu)
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Banned
Korrekt , dog er pistolmagasiner stadig tilladtLiberator skrev: ↑20. jan 2024, 12:38Jamen OK tak for jeres svar, men det vil sige at efter det i skriver gælder min magasinsamlertilladelse så kun til magasiner indeholdende under 10 skud, dvs. både maskinpistol-maskingevær- og andre magasiner med mere end 10 skuds kapasitet, er ulovlig våbenbesiddelse når jeg har en halalaut. riffel.
Men tak for svarene
-
- Banned
- Interesser: Jagt og regulering
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 22 times
§ 10 a. Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner
Har man et særlig farlig våben må man værker erhverve, besidde, bære eller andvende magasine over 10 patroner. Pistoler dog 20 patroner
Så ejer man en pistol, som er et særlig farlig våben, må man ikke have magasiner på over 10 skud på nær til pistoler som er 20 skud. Altså må jeg hvis jeg kun ejer en repater 308 og en 22lr riffel ikke have mere end 10skuds magasiner til dem hvis jeg ejer en pistol?
Sådan står der i lovteksten "særlig farlig våben" og så er det ligemeget om det er en halvautomatisk haglgevær eller en riffel eller en pistol/revolver med enhedspatron. (Forladet pistoler/revolver er ikke særlig farlige)
Har man et særlig farlig våben må man værker erhverve, besidde, bære eller andvende magasine over 10 patroner. Pistoler dog 20 patroner
Så ejer man en pistol, som er et særlig farlig våben, må man ikke have magasiner på over 10 skud på nær til pistoler som er 20 skud. Altså må jeg hvis jeg kun ejer en repater 308 og en 22lr riffel ikke have mere end 10skuds magasiner til dem hvis jeg ejer en pistol?
Sådan står der i lovteksten "særlig farlig våben" og så er det ligemeget om det er en halvautomatisk haglgevær eller en riffel eller en pistol/revolver med enhedspatron. (Forladet pistoler/revolver er ikke særlig farlige)
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56
Og vortex strike eagle 5-25x56
-
- Banned
Og det er så der du havner i fedtefadet , da paragraffen er så dumt skrevet at den forbyder dem totalt hvis bare du har en tilladelse til en halvautoriffel , da den ikke har en undtagelse der hedder at det ikke gælder magasiner som ikke passer i riflen men ALLE magasiner pånær pistolmagasinerGun-Slinger skrev: ↑20. jan 2024, 14:23Jeg er ikke jurist . Men jeg læser §10a.
Som at man ikke må besidde magasiner der kan indeholde mere end de 10 skud. Hvis magasinet passer på en central tændt halv-auto riffel man har tilladelse til.
Og det er også sådan jeg læser det brev jeg fik i sin tid.
-
- Banned
Nej paragraffen er så generaliserende og dårligt skrevet at den faktisk bliver soleklar , det gælder alle riffelnagasiner over 10 skuds kapacitet hvis du har en tilladelse til en halvautoriffel , der er ingen undtagelse skrevet ind