Må man indskyde riffel med blyprojektiler på egen grund?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Må man indskyde riffel med blyprojektiler på egen grund?
En lille tanke der slog mig her den anden dag.
Må man indskyde sin riffel med blyprojektiler på sin egen grund?
Ved indskydning på egen grund, så er det reglerne for Sjældent benyttede skydepladser der er gældende.
Danmarks Jægerforbund har bla. et par artikler om det at indskyde på egen grund, hvor de ofte fremhæver at man skal være opmærksom på, at ens jagtforsikring ikke dækker indskydning på egen grund, da der ikke er tale om jagt.
Så hvis der ikke er tale om jagt, er den nye lov vedr. blyfri ammunition så gældende ved en sådan indskydning?
Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v.
Stk. 3. Projektiler i jagtammunition til riflede våben indeholdende en koncentration af bly, der er lig med eller større end 1 vægtprocent, må ikke medtages eller anvendes til jagt eller regulering, jf. dog stk. 4.
Som jeg læser det, så er det kun i forbindelse med jagt at blyprojektiler er forbudt. Så indskydning på egen grund er i så fald endten en gråzone, eller en forglemmelse?
Ved indskydning på egen grund, så er det reglerne for Sjældent benyttede skydepladser der er gældende.
Danmarks Jægerforbund har bla. et par artikler om det at indskyde på egen grund, hvor de ofte fremhæver at man skal være opmærksom på, at ens jagtforsikring ikke dækker indskydning på egen grund, da der ikke er tale om jagt.
Så hvis der ikke er tale om jagt, er den nye lov vedr. blyfri ammunition så gældende ved en sådan indskydning?
Stk. 3. Projektiler i jagtammunition til riflede våben indeholdende en koncentration af bly, der er lig med eller større end 1 vægtprocent, må ikke medtages eller anvendes til jagt eller regulering, jf. dog stk. 4.
Som jeg læser det, så er det kun i forbindelse med jagt at blyprojektiler er forbudt. Så indskydning på egen grund er i så fald endten en gråzone, eller en forglemmelse?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 25 times
Re: Må man indskyde riffel med blyprojektiler på egen grund?
Den slags indskydning kan jo kun have formål som at være "kontrolskud" af jagtammunition. Så jeg vil tolke det sådan: I princippet måtte du godt (det er jo ikke jagt), men det giver ingen mening når du alligevel ikke må bruge disse patroner til jagt (til sportskydning eller training skal du på en skydebane). Dermed bortfalder sådan set grundlæg til at bruge denne "undtagelse". Jeg ville lade være med det. Patroner med randtænding er noget andet.
Jeg vil ikke tale om en forglemmelse, en lov kan umuligt dække alle mulige særkonstruktioner.
Jeg vil ikke tale om en forglemmelse, en lov kan umuligt dække alle mulige særkonstruktioner.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Blyholdig ammunition må stadig bruges til jagt i udlandet, samt til træning og konkurrencer, såsom jagtfelt. Ser ikke noget problem.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Ras.Killing
- Platin Member
Det kunne jo være noget helt alm. fuldkappet, hvor du tager et par kontrolskud inden du bruger den dyre jagtammunition.
Sådan ville jeg da selv gøre, f.eks. ved montering af ny sigtekikkert. Her ville jeg aldrig tage de første par skud med den dyre ammunition

Eller som CX skriver, et kontrolskud inden man pakker bilen og køre til udlandet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 106 times
Jeg laver min træningsammunition og jagtammunition så identiske som muligt (forskellen er minimal), så der vil det give god mening at anvende blyholdig fmj træningsammunition til de første skud ved eksempelvis montering af ny kikkert, for derefter at kontrolskyde med jagtammunition, som Ras.Killing nævner.Gerdson39 skrev: ↑18. feb 2024, 22:57Den slags indskydning kan jo kun have formål som at være "kontrolskud" af jagtammunition. Så jeg vil tolke det sådan: I princippet måtte du godt (det er jo ikke jagt), men det giver ingen mening når du alligevel ikke må bruge disse patroner til jagt (til sportskydning eller training skal du på en skydebane). Dermed bortfalder sådan set grundlæg til at bruge denne "undtagelse". Jeg ville lade være med det. Patroner med randtænding er noget andet.
Det er der absolut intet i vejen for.
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Hvis du ikke må medtage ammoen, ude i naturen på eget område, hvor du har jagt retten, eller andres område hvor du har jagt rettenRas.Killing skrev: ↑18. feb 2024, 21:26En lille tanke der slog mig her den anden dag.
Så tænker jeg at de har dækket sig ind.
Hvis du bliver snuppet, og du siger ja men det er blot indskydning, så tror jeg ikke at du slipper uden feks bøde.
Godkendte skydebaner, via skytteforeninger eller jagt foreninger, der mener at at de ikke har noget at komme efter.
mvh
grey
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Hej GreyGreyberd63 skrev: ↑19. feb 2024, 04:41Hvis du ikke må medtage ammoen, ude i naturen på eget område, hvor du har jagt retten, eller andres område hvor du har jagt rettenRas.Killing skrev: ↑18. feb 2024, 21:26
Hvis du bliver snuppet, og du siger ja men det er blot indskydning, så tror jeg ikke at du slipper uden feks bøde.
Godkendte skydebaner, via skytteforeninger eller jagt foreninger, der mener at at de ikke har noget at komme efter.
mvh
grey
Jeg tror at den tekst som Ras har skrevet og som du svarer på skal læses en kende anderledes da den er på det nærmeste identisk til den oprindelige tekst for bly-haglpatroner.
Det er står er at du ikke må medtage ammunition med blyholdige projektiler til jagt eller regulering og at du heller ikke må anvende ammunition med blyholdige projektiler til jagt eller regulering, det er selvfølgelig sprognørderi men det er jeg nu ret sikker på.
Teksten er skrevet på den måde at hvis du har patroner i lommen med blyholdige projektiler på jagt eller regulering, så er du på gale veje og dermed holder en påstand om at det bare er til indskydning ikke.
Den smarte betjent (hvis sådan en findes), vil nok også undre sig over at du vælger indskydning med din 6,5x55 klokken 04:15 på den første dag af bukkejagten, men det er, uanset hans undren, ikke ulovligt, men det bliver nok op til en dommer at tolke.
Vælger du derimod at indskyde på egen grund/jagt udenfor jagttiden så er der, i min optik, ingen tvivl om at det er helt lovligt at lave de få kontrolskud med blyholdig ammunition.
Et godt råd er at passe på med ikke at lave en "selvstrammer", jeg synes ikke at teksten er svær at forstå.
Senest rettet af Rigsby 19. feb 2024, 10:53, rettet i alt 1 gang.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Ras.Killing
- Platin Member
Jeg vil ikke mene du kan dele sætningen op på den måde.Greyberd63 skrev: ↑19. feb 2024, 04:41Hvis du ikke må medtage ammoen, ude i naturen på eget område, hvor du har jagt retten, eller andres område hvor du har jagt rettenRas.Killing skrev: ↑18. feb 2024, 21:26En lille tanke der slog mig her den anden dag.
mvh
grey
Der står ikke, at du ikke må medtage ammunitionen i naturen - der står at du ikke må medtage den på jagt eller regulering.
Hvis jeg ligger hjemme på marken og har sat en skydeskive op, så føler jeg godt at man kan forsvarer, at det er en indskydning og ikke jagt.
Edit: men jeg kan godt følge dit argument om, at hvis man indskyder sin riffel på det område hvor man har jagtretten, så har man på sin vis taget blyholdig ammunition med ud på jagtområdet/jagten.
Tænker dog stadig at det er situationen og ikke stedet, der er afgørende for, om det kan betegnes som jagt eller ej?
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Tanken bag dette blyforbud er vel at stoppe spredningen af bly, vel nok mest via blyrester i kødet.
At forbuddet ikke gælder trænings ammo, er vel at man på skydebaner, vil/kan stille krav om opsamling.
Men hvis du føler dig sikker nok på din fortolkning så er det vel bare at skyde.
Hvis du vil være helt sikker, så er det vel JM, der har skrevet teksten, eller Rigspolitiet hvis folk skal håndhæve teksten, der skal skrives til.
Mvh
Grey
At forbuddet ikke gælder trænings ammo, er vel at man på skydebaner, vil/kan stille krav om opsamling.
Men hvis du føler dig sikker nok på din fortolkning så er det vel bare at skyde.
Hvis du vil være helt sikker, så er det vel JM, der har skrevet teksten, eller Rigspolitiet hvis folk skal håndhæve teksten, der skal skrives til.
Mvh
Grey
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Hvis man presser reglerne ud imod kanterne, så ender man ALTID i en gråzone. Men forvent ikke at gråzonen kan udnyttes til at omgås reglen. Det er, mig bekendt, ikke forbudt at skyde med blyholdigt ammunition. Og så må det også være lovligt at skyde med blyholdigt ammunition på egen jord efter reglerne om sjældent benyttede skydepladser. Men forvent ikke at en betjent eller en dommer æder en forklaring om at man er ude for at indskyde, som grund for at man har blypatroner i lommen. Heller ikke selvom man kan opstille et tænkt scenarie hvor det er lovligt.
/HR
P.S. Forbuddet imod bly bunder i en principbeslutning i EU om at fjerne bly (og en række andre giftstoffer der ikke nedbrydes) fuldstændigt fra produktion, omløb og affaldskæder.
/HR
P.S. Forbuddet imod bly bunder i en principbeslutning i EU om at fjerne bly (og en række andre giftstoffer der ikke nedbrydes) fuldstændigt fra produktion, omløb og affaldskæder.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Ras.Killing
- Platin Member
Bare lige for at understrege - så er det ikke tanken med tråden.
Det er udelukkende om man må lave en reel indskydning med projektiler der indeholder bly.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Nu er jeg ikke jæger, så jeg ved ikke noget om emnet, men ...Ras.Killing skrev: ↑19. feb 2024, 10:52Bare lige for at understrege - så er det ikke tanken med tråden.
Det er udelukkende om man må lave en reel indskydning med projektiler der indeholder bly.
Hvor smart er det at indskyde med nogle andre projektiler end man har tænkt sig at bruge, når man for alvor skal ramme?
Som (pistol) sportsskytte kunne jeg ikke drømme om at skyde ind med noget andet end jeg skal bruge til konkurrence. Det ville jeg betragte som helt enormt dumt. Så min umiddelbare tanke er, at med mindre jagt rifler er meget, MEGET anderledes end mine pistoler, så kan denne tråd vel næsten kun betragtes som "hvordan kan jeg slippe afsted med at have bly-patroner på mig, hvis jeg bliver taget med fingrene i kagedåsen".
Men igen, jeg ved ikke noget om jagtrifler, så det kan være jeg er helt på vildspor?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Jeg synes egentlig tråden er meget relevant og uden forsøg på at snyde udenom.
Jeg kan godt se ideen i at indskyde med bly, hvis man ved, de har samme træfpunkt som ens blyfri ammo. Der er forskel på at skyde en hjemmeladet patron af til 5 kr stk, i stedet for konsekvent at brænde 40 kr af hver gang, hvis det er fabriksladet.
Sådan som loven er skrevet, står der faktisk ikke noget om, du ikke må bruge den til indskydning, men jeg tror ikke, jeg ville tage chancen. Selv langt ude på landet kommer politiet på besøg, og en emsig betjent kunne have en dårligt dag, og så starter festen. Om man så senere bliver frikendt ændrer ikke ved, det er et pokkers bøvl at skulle igennem.
Jeg kan godt se ideen i at indskyde med bly, hvis man ved, de har samme træfpunkt som ens blyfri ammo. Der er forskel på at skyde en hjemmeladet patron af til 5 kr stk, i stedet for konsekvent at brænde 40 kr af hver gang, hvis det er fabriksladet.
Sådan som loven er skrevet, står der faktisk ikke noget om, du ikke må bruge den til indskydning, men jeg tror ikke, jeg ville tage chancen. Selv langt ude på landet kommer politiet på besøg, og en emsig betjent kunne have en dårligt dag, og så starter festen. Om man så senere bliver frikendt ændrer ikke ved, det er et pokkers bøvl at skulle igennem.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 35 times
Jeg læser det ikke som at man vil indskyde med anden ammunition. Men hvis man har fået ny kikkert kan man hurtigt brænde mange skud af for at “hente” træfpunktet ind hvis det fx sidder 20cm til højre og 15 cm ned.
Det giver da god mening lige at klare det grove med billigere ammunition. Det har jeg da før gjort på skydebanen.
I en periode var jeg endda så heldig at jeg havde en jagt patron og en match patron som sad nøjagtigt ens sidevejs og 1,5cm forskel lodret. Det var super nyttigt ved indskydning. Det stoppede så med at virke da jeg gik over til blyfri og lyddæmper.
Det giver da god mening lige at klare det grove med billigere ammunition. Det har jeg da før gjort på skydebanen.
I en periode var jeg endda så heldig at jeg havde en jagt patron og en match patron som sad nøjagtigt ens sidevejs og 1,5cm forskel lodret. Det var super nyttigt ved indskydning. Det stoppede så med at virke da jeg gik over til blyfri og lyddæmper.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det er rigtig smart, når kuglen alene koster i omegnen kr. 10,- og opefter!
Har man en reference patron, f.eks. Norma Golden Target, som man ved går 5 cm lavere og 2 til venstre for, så kan man bruge den, til at komme på målet og derefter bytte ud med sin svinedyre jagt ammunition, som man samtidig har begrænset mængde af, for finjustering. Senere hen kan man benytte samme reference patron til at bekræfte sin indskydning - den er stadig på samme placering i forhold til jagtammunition, så er alt godt.
Her i lørdags startede jeg et nyt sæt op, med boresighting, og derefter indskydning, så den er klar til maj. Nogle gange koster det lidt skud at komme på papiret, se om det hele er stabilt og så "fin-indskydning". Jeg tror ikke jeg har oplevet, med CF ammunition, at jeg ikke har kunnet holde de forskellige grupper på samme A4 papir (subsonisk undtaget).
Man bør naturligvis signalere, ret utvetydigt, at det er indskydning man foretager.
Har man en reference patron, f.eks. Norma Golden Target, som man ved går 5 cm lavere og 2 til venstre for, så kan man bruge den, til at komme på målet og derefter bytte ud med sin svinedyre jagt ammunition, som man samtidig har begrænset mængde af, for finjustering. Senere hen kan man benytte samme reference patron til at bekræfte sin indskydning - den er stadig på samme placering i forhold til jagtammunition, så er alt godt.
Her i lørdags startede jeg et nyt sæt op, med boresighting, og derefter indskydning, så den er klar til maj. Nogle gange koster det lidt skud at komme på papiret, se om det hele er stabilt og så "fin-indskydning". Jeg tror ikke jeg har oplevet, med CF ammunition, at jeg ikke har kunnet holde de forskellige grupper på samme A4 papir (subsonisk undtaget).
Man bør naturligvis signalere, ret utvetydigt, at det er indskydning man foretager.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Vi skal lige prøve at holde tingene ude fra hinanden her:
1) Må man indskyde med bly på egen jord? (det ser sådan ud indtil der er nogen der finder en paragraf der forbyder det).
2) Kan det bruges som undskyldning for at have blypatroner på sig? (det er der ikke blevet spurgt om så den er for egen regning, svaret er nej).
3) Kan man komme i klemme ved at indskyde med bly på egen jord? (ja).
4) Er det en god ide at indskyde med en anden (bly)patron end den man går på jagt med? (nogle gange, men det kræver vist sin egen tråd).
/HR
1) Må man indskyde med bly på egen jord? (det ser sådan ud indtil der er nogen der finder en paragraf der forbyder det).
2) Kan det bruges som undskyldning for at have blypatroner på sig? (det er der ikke blevet spurgt om så den er for egen regning, svaret er nej).
3) Kan man komme i klemme ved at indskyde med bly på egen jord? (ja).
4) Er det en god ide at indskyde med en anden (bly)patron end den man går på jagt med? (nogle gange, men det kræver vist sin egen tråd).
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Ras.Killing
- Platin Member
Der er allerede givet nogle gode svar her i tråden - men kort og godt, så kan det godt være smart.Fast Fumble skrev: ↑19. feb 2024, 13:24Nu er jeg ikke jæger, så jeg ved ikke noget om emnet, men ...Ras.Killing skrev: ↑19. feb 2024, 10:52Bare lige for at understrege - så er det ikke tanken med tråden.
Hvor smart er det at indskyde med nogle andre projektiler end man har tænkt sig at bruge, når man for alvor skal ramme?
Eksemplet med ny kikkert er udemærket. Mine blyfri jagtpatroner koster omkring 50kr. pr. stk.
Skal jeg bruge 3, 4, 5, 6 skud eller mere, før kuglen træffer sigtepunktet, så løber det hurtigt op. Her vil det unægteligt være smartere at bruge en billigere patron til at komme på målet, og så den dyre ammunition til den sidste finjustering.
Eksemplet med jagt i udlandet er også godt. Hvis du skal afsted til Tyskland (hvor bly er lovligt), men har indskudt med dit blyfrie ammunition til jagt i Danmark, så har du ja faktisk den modsatte situation, hvor blyprojektilet netop er det der skal skydes ind med.
Forudsat at man ikke bare benytter blyfri på sin tur til Tyskland også

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Åh!Ras.Killing skrev: ↑19. feb 2024, 15:41Der er allerede givet nogle gode svar her i tråden - men kort og godt, så kan det godt være smart.
Eksemplet med ny kikkert er udemærket. Mine blyfri jagtpatroner koster omkring 50kr. pr. stk.
Skal jeg bruge 3, 4, 5, 6 skud eller mere, før kuglen træffer sigtepunktet, så løber det hurtigt op. Her vil det unægteligt være smartere at bruge en billigere patron til at komme på målet, og så den dyre ammunition til den sidste finjustering.
Eksemplet med jagt i udlandet er også godt. Hvis du skal afsted til Tyskland (hvor bly er lovligt), men har indskudt med dit blyfrie ammunition til jagt i Danmark, så har du ja faktisk den modsatte situation, hvor blyprojektilet netop er det der skal skydes ind med.
Forudsat at man ikke bare benytter blyfri på sin tur til Tyskland også![]()
Beklager, det fangede jeg ikke. Det giver faktisk meget god mening.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!