Tanker om Clip-on natkikkerter.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Tanker om Clip-on natkikkerter.

Indlæg af Rigsby » 19. feb 2024, 07:56

Jeg sidder lige og tænker at Clip-on'er faktisk er noget pusseløjerligt noget rent lovgivningsmæssigt.

De fleste Clip-on'er er jo faktisk "bare" almindelige monokulare natkikkerter som, f.eks. i Tyskland, sælges med en okular-enhed som passer ind i Clip-on-adapteren og dermed ikke er en natsigtekikkert, fuldstændig som den monokulare natkikkert man kan købe i snart sagt alle jagtforretninger til en 3-500kr. (måske lidt mere :blink: )

At man så kan tage okularenheden ud af adapteren og skubbe adapteren ind over sin sigtekikkerts objektiv, gør at den lige pludselig falder i en ganske anden kategori, eller hvad?

Hvad er jeres tanker?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Re: Tanker om Clip-on natkikkerter.

Indlæg af Bofhenator » 19. feb 2024, 08:51

Rigsby skrev:
19. feb 2024, 07:56
Jeg sidder lige og tænker at Clip-on'er faktisk er noget pusseløjerligt noget rent lovgivningsmæssigt.

De fleste Clip-on'er er jo faktisk "bare" almindelige monokulare natkikkerter som, f.eks. i Tyskland, sælges med en okular-enhed som passer ind i Clip-on-adapteren og dermed ikke er en natsigtekikkert, fuldstændig som den monokulare natkikkert man kan købe i snart sagt alle jagtforretninger til en 3-500kr. (måske lidt mere :blink: )

At man så kan tage okularenheden ud af adapteren og skubbe adapteren ind over sin sigtekikkerts objektiv, gør at den lige pludselig falder i en ganske anden kategori, eller hvad?

Hvad er jeres tanker?
At det som så mange andre ting i vores våbenlovgivning er noget rodet makværk...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 19. feb 2024, 09:27

Det er i samme boldgade, som at en laserpointer først bliver til et lasersigte i det øjeblik det monteres på et våben.

Eller at den samme kniv kan være lovlig og ulovlig, afhængigt af om skeden er lavet til at hænge om halsen, eller sætte på bæltet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Allan556
Banned
Banned
Interesser: Riffelskytte
Geografisk sted: Næstved
Been thanked: 36 times

Indlæg af Allan556 » 19. feb 2024, 19:49

Ras.Killing skrev:
19. feb 2024, 09:27
Det er i samme boldgade, som at en laserpointer først bliver til et lasersigte i det øjeblik det monteres på et våben.

Eller at den samme kniv kan være lovlig og ulovlig, afhængigt af om skeden er lavet til at hænge om halsen, eller sætte på bæltet.
Jeg var lidt nervøs for min pvs14 , men kom frem til samme konklusion , at slænge jeg ikke har montage til den til våben så burde den være ok

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 52 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 19. feb 2024, 19:52

Allan556 skrev:
19. feb 2024, 19:49
Ras.Killing skrev:

Jeg var lidt nervøs for min pvs14 , men kom frem til samme konklusion , at slænge jeg ikke har montage til den til våben så burde den være ok
Jeg ville ikke være nervøs ifh til din pvs14.

"Clip-on" night vision herhjemme sælges jo netop med formålet at de skal våbenmonteres.
Det må være derfor de så pludselig er tilladelseskrævende.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - Vortex Diamondback Tactical 4-16x44

Allan556
Banned
Banned
Interesser: Riffelskytte
Geografisk sted: Næstved
Been thanked: 36 times

Indlæg af Allan556 » 19. feb 2024, 20:38

Lars M skrev:
19. feb 2024, 19:52
Allan556 skrev:
19. feb 2024, 19:49
Ras.Killing skrev:

Jeg ville ikke være nervøs ifh til din pvs14.

"Clip-on" night vision herhjemme sælges jo netop med formålet at de skal våbenmonteres.
Det må være derfor de så pludselig er tilladelseskrævende.
Det er jeg heller ikke længere , men man skal nok ikke ha en picantinny montage liggende , så kan de sikkert blive sure , hvis de da altså forstår sig på hvad de kigger på

Besvar