Må en udlænding, med dansk bopæl, opbevare og anvende et udlansk våben i Danmark?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 473 times
Been thanked: 558 times

Må en udlænding, med dansk bopæl, opbevare og anvende et udlansk våben i Danmark?

Indlæg af Ras.Killing » 16. mar 2024, 11:44

Jeg har et par polske kollegaer i firmaet. De arbejder typisk 2-3 uger her oppe og er så tilsvarende hjemme.

En af dem skyder pistol i Polen, med en pistol han selv ejer og har tilladelse til (en Shadow 2).

Han har spurgt mig, om han må medbringe sin pistol fra Polen og til Danmark, og så skyde med den heroppe - selvfølgelig på en godkendt skydebane... Og det ved jeg ikke helt om jeg kan svare på.

Hvis han nu kørte fra Polen og til Danmark, for f.eks. at deltage i et stævne, så er der jo ingen problemer.

Men når formålet bare er "for sjov", og den skal opbevares heroppe i 2-3 uger af gangen... Hvad så?

Det er en lovlig aktivitet han vil dyrke, med et våben han har tilladelse til (omen det ikke er en dansk tilladelse). Hvis han får pistolen i et våbenpas, og opbevare pistolen i et godkendt våbenskab, der er korrekt monteret, er der så noget forkert/ulovligt i det?

Vedkommende har en dansk bopæl, dansk sygesikringsbevis osv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar