Vurdering om samtykke til jagttegn kræver længere sagsbehandling

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PabloPistolas
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 33 times
Been thanked: 35 times

Re: Vurdering om samtykke til jagttegn kræver længere sagsbehandling

Indlæg af PabloPistolas » 6. mar 2024, 18:54

HHO skrev:
6. mar 2024, 18:42
Der er 170.000 jægere i Danmark der alle skal godkendes inden for kort tid. Mon ikke der er noget automatisk godkendelse af personer der opfylder nogle bestemte kriterier. Noget i stil med:

- har haft jagttegn i flere år,
- har fået en tilladelse inden for de sidste tre år
- ikke efterlyst/dømt for noget
Jeg tror helt bestemt der er noget automatik her.
Jeg opfylder alle de tre kriterier du nævner. 🤷‍♂️

Hvorom alting er, så har jeg søgt om aktindsigt i sagen. Så må vi se, hvad de vender tilbage med.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 6. mar 2024, 20:10

PabloPistolas skrev:
6. mar 2024, 18:54
HHO skrev:
Der er 170.000 jægere i Danmark der alle skal godkendes inden for kort tid. Mon ikke der er noget automatisk godkendelse af personer der opfylder nogle bestemte kriterier. Noget i stil med:

Hvorom alting er, så har jeg søgt om aktindsigt i sagen. Så må vi se, hvad de vender tilbage med.
Hvis deres svar er noget du har lyst til at dele kunne det være interessant at få lov at se det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member

Indlæg af PabloPistolas » 6. mar 2024, 21:49

Bofhenator skrev:
6. mar 2024, 20:10
PabloPistolas skrev:
6. mar 2024, 18:54
HHO skrev:

Hvis deres svar er noget du har lyst til at dele kunne det være interessant at få lov at se det.
Det tror jeg godt, at jeg vil dele. Men nu ved jeg jo ikke, hvad de kommer tilbage med. :???:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 6. mar 2024, 22:11

HHO skrev:
Jeg fik også mit inden for en time.

Det kan være det er helt andre kriterier, men jeg har svært ved at tro, at et menneske kigger på dem alle, når der er svartider på under en time.
Nu var min svartid godt fem dage (tre hverdage), og jeg opfylder alle ovenstående kriterier, så jeg ved nu ikke helt...tror mere det handler om, hvornår Miljøstyrelsens system registrerer betalingen og igangsætter den automatiske proces, om det er op til en weekend, hvor mange anmodninger, systemet får på een gang. Man får jo også umiddelbart svar, hvis man ikke kan godkendes.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 6. mar 2024, 23:48

Hmm, nu bliver jeg da helt urolig.
Jeg har tilmeldt betaling af jagttegn via BS, men med de nye informationer, men jeg har endnu ikke modtaget noget i e-boks endnu… :???:
Pengene er trukket fredag d. 1/3-2024
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 7. mar 2024, 06:57

RasKrog skrev:
6. mar 2024, 23:48
Jeg har tilmeldt betaling af jagttegn via BS, men med de nye informationer, men jeg har endnu ikke modtaget noget i e-boks endnu… :???:
Selv hvis alt med BS går igennem, bliver betalingen først registreret ca 2 uger efter - det står i det brev du modtager fra Jagttegn. Det er fordi du kan annullere betalingen selv indtil ca 14 dage efter så den tæller først hos dem når denne periode er udløbet.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 7. mar 2024, 07:56

Epae skrev:
7. mar 2024, 06:57
RasKrog skrev:
6. mar 2024, 23:48
Selv hvis alt med BS går igennem, bliver betalingen først registreret ca 2 uger efter - det står i det brev du modtager fra Jagttegn. Det er fordi du kan annullere betalingen selv indtil ca 14 dage efter så den tæller først hos dem når denne periode er udløbet.
Tak, så væbner jeg mig med lidt mere tålmodighed.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. mar 2024, 08:52

PabloPistolas skrev:
6. mar 2024, 10:33
Jeg plejer ikke omgang med kriminelle. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om en eller anden ven eller kollega gør et eller andet kriminelt som jeg ikke kender til.... Men det ville forbavse mig gevaldigt. Jeg kan så godt som udelukke at det skulle være en ven eller familie.
Tillykke med godkendelsen!

Som eksempel kan jeg nævne, at i de ca. 25 år jeg har været i min skytteforening, har der været to indbrud, hvor der er blevet stjålet våben. I det ene tilfælde havde indbrudstyven fundet nøglen til våbenskabet. Det indbrud blev opklaret, våbnene blev fundet igen, og indbrudstyven viste sig at være skyttens kammerat/arbejdskollega i et ret lille firma. Han (skytten) blev også meget forbavset.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 7. mar 2024, 08:55

Fast Fumble skrev:
7. mar 2024, 08:52
PabloPistolas skrev:
Jeg plejer ikke omgang med kriminelle. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om en eller anden ven eller kollega gør et eller andet kriminelt som jeg ikke kender til.... Men det ville forbavse mig gevaldigt. Jeg kan så godt som udelukke at det skulle være en ven eller familie.

Som eksempel kan jeg nævne, at i de ca. 25 år jeg har været i min skytteforening, har der været to indbrud, hvor der er blevet stjålet våben. I det ene tilfælde havde indbrudstyven fundet nøglen til våbenskabet. Det indbrud blev opklaret, våbnene blev fundet igen, og indbrudstyven viste sig at være skyttens kammerat/arbejdskollega i et ret lille firma. Han (skytten) blev også meget forbavset.
Var der indbrud i foreningen, eller hjemme ved skytten?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. mar 2024, 08:56

Bofhenator skrev:
7. mar 2024, 08:55
Fast Fumble skrev:
7. mar 2024, 08:52
PabloPistolas skrev:

Var der indbrud i foreningen, eller hjemme ved skytten?
Det var hjemme ved skytten.
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 13. mar 2024, 12:51

Fast Fumble skrev:
6. mar 2024, 09:54
Kenned skrev:
6. mar 2024, 08:46
Du har ingen venner i motorcykelklubber, eller deltaget i åbent hus dér? (Det behøver IKKE være HA eller Bandidos for at give problemer).
Arh, rolig nu!
Jeg har altså været medlem af flere motorcykel klubber i ca. 40 år, og har min gang i mange forskellige motorcykel klubber (træf, spille turneringer osv), og det har mange af mine sportsskytte venner. Det giver IKKE problemer med våbenpåtegninger.

Men der er eksempler på at omgang med konkrete kriminelle (eller mistænkte) personer giver problemer, og det kan være svært at gennemskue, fordi ens familiemedlemmer og venner ikke går rundt med en tatovering i panden der siger "mistænkt for grov kriminalitet".
Mange tak :thumbup: Det er godt at høre lidt mere konkret omkring dette. Jeg havde hørt at bare det at gå til åbent hus 2-3 gange kunne give problemer, og det har bekymret mig lidt da en god ven er i miljøet.

Hilsen Kenneth

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 13. mar 2024, 15:27

Kenned skrev:
13. mar 2024, 12:51
Fast Fumble skrev:
Kenned skrev:
Du har ingen venner i motorcykelklubber, eller deltaget i åbent hus dér? (Det behøver IKKE være HA eller Bandidos for at give problemer).
Arh, rolig nu!
Jeg har altså været medlem af flere motorcykel klubber i ca. 40 år, og har min gang i mange forskellige motorcykel klubber (træf, spille turneringer osv), og det har mange af mine sportsskytte venner. Det giver IKKE problemer med våbenpåtegninger.

Men der er eksempler på at omgang med konkrete kriminelle (eller mistænkte) personer giver problemer, og det kan være svært at gennemskue, fordi ens familiemedlemmer og venner ikke går rundt med en tatovering i panden der siger "mistænkt for grov kriminalitet".
Mange tak :thumbup: Det er godt at høre lidt mere konkret omkring dette. Jeg havde hørt at bare det at gå til åbent hus 2-3 gange kunne give problemer, og det har bekymret mig lidt da en god ven er i miljøet.

Hilsen Kenneth
Nu skal man nok skelne mellem motorcykelklubber og "motorcykelklubber" :blink:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. mar 2024, 20:47

LJ skrev:
13. mar 2024, 15:27
Kenned skrev:
13. mar 2024, 12:51
Fast Fumble skrev:
Kenned skrev:
Arh, rolig nu!

Hilsen Kenneth
Nu skal man nok skelne mellem motorcykelklubber og "motorcykelklubber" :blink:
Enig, det er jo ret forskellige "miljøer".
Bande-relationer, omend sekundære eller langt ude, ved jeg tænder røde lamper. Og her skal man huske, at våben ikke er en ret, i Danmark, men et privilegie.
Slava Ukraini!

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 13. mar 2024, 21:14

Præcis.

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member

Indlæg af PabloPistolas » 17. mar 2024, 10:35

Som nævnt i tråden bad jeg om aktindsigt i sagen og jeg lovede at vende tilbage, når jeg har fået svar.

Jeg har nu fået en slags svar.

Jeg blev ringet op af en fra PAC som sagde, at det hele skyldtes en teknisk fejl. Han gav en plausibel forklaring med en forespørgsel fra MST til politiets system som var fejlet og dermed var samtykket ikke givet automatisk, hvorfor den var sendt til manuel behandling.
Han tilbød at sende uddrag fra de relevante logfiler, m.m. omkring den tekniske fejl, men gav også udtryk for at dette ville medføre omfattende arbejde. Da jeg ikke har nogen grund til at betvivle forklaringen og ikke har nogen egentlig interesse i at studere logfiler accepterede jeg det mundtlige svar på aktindsigt om at det var teknisk fejl.

Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 17. mar 2024, 16:26

Lidt træls besked
Jeg fik en besked for et års tid siden at jeg ikke havde betalt våbentillades på en af mine rifler, og så skrev jeg lidt kækt at den havde jeg da betalt for mange uger siden. Svaret var at deres system var bagud, og jeg tror og håber det er det samme her.
Bobo ------ Igen uden billeder

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 17. mar 2024, 19:00

Tak for tilbagemeldingen!

Jeg havde valgt at bede ham formulere det i en mail, logfilerne kunne jeg have undværet siden det nu gav dem "unødigt arbejde", men svaret ville jeg have bedt om at få på skrift.

De er selv meget pertentlige med at få ting på skrift, så jeg ser det som en selvfølge at det går begge veje.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 17. mar 2024, 19:20

Jeg kunne godt tænke mig, at du havde bedt om at få svaret på skrift. Det er en ret vigtig oplysning at have, hvis der opstår en teknisk fejl på et andet tidspunkt, og man f.eks. bliver nægtet samtykke i første omgang, selvom man har ren og pletfri straffeattest og orden i sine personlige forhold. Det kan godt give en smule koldsved, som vil være rart at undgå, eller kunne klage over med henvisning til en teknisk fejl.

Der er meget på spil for os våbenejere, så der skal være styr på det tekniske, når det kommer til den slags ting. Ellers må de gå tilbage til den gamle ordning med at forhåndsgodkende folk i løbet af januar, og så lade dem, der er godkendt, betale til marts. Så har de to måneder til at få tingene behandlet.

Skovelev
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Skovelev » 17. mar 2024, 19:25

PabloPistolas skrev:
17. mar 2024, 10:35
Som nævnt i tråden bad jeg om aktindsigt i sagen og jeg lovede at vende tilbage, når jeg har fået svar.

Jeg har nu fået en slags svar.

Jeg blev ringet op af en fra PAC som sagde, at det hele skyldtes en teknisk fejl. Han gav en plausibel forklaring med en forespørgsel fra MST til politiets system som var fejlet og dermed var samtykket ikke givet automatisk, hvorfor den var sendt til manuel behandling.
Han tilbød at sende uddrag fra de relevante logfiler, m.m. omkring den tekniske fejl, men gav også udtryk for at dette ville medføre omfattende arbejde. Da jeg ikke har nogen grund til at betvivle forklaringen og ikke har nogen egentlig interesse i at studere logfiler accepterede jeg det mundtlige svar på aktindsigt om at det var teknisk fejl.

Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.

Sjovt... eller nærmere komisk.... jeg fik i starten af ugen samme besked om at mit samtykke ikke var gået igennem. Efter opkald til PAC som anbefalede mig at sende en mail til Midt/vest jyllands politi hvor jeg bad om en forklaring og at de hurtigst muligt skulle se på sagen da jeg har bestilt rejse 3 april hvor jeg agter at tage mine våben med gik der 2 timer så fik jeg meddelelse om at det selvfølgelig var en fejl og de nu havde meddelt miljøstyrelsen at jeg selvfølgelig skulle have mit jagttegn....

Medarbejderen hos PAC sagde at det kunne være en fartbøde der kunne udløse at de ikke gav samtykke... Sjovt nok har jeg siden jeg fik og betalte bøden i juni 2023 fået indtil flere våbentilladelser. Tilladelser jeg altså ikke burde have fået hvis jeg var sådan en "skiting" :wall: :wall: :wall: :wall:

Besvar