Er det lovligt at bestille en Manix 2 fra USA?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
user045929
Newbie
Newbie
Interesser: Samler
Geografisk sted: København

Er det lovligt at bestille en Manix 2 fra USA?

Indlæg af user045929 » 14. jun 2024, 23:50

Hej NVF
Jeg har længe kigget på en Spyderco Manix 2 Cruwear, men den er ikke til at få fat på i Europa. Ved I om det at lovligt at bestille sådan en hjem uden alt for meget ballade med det danske told/politi?
Alternativt kan jeg få den bestilt til sverige - men hvordan er deres knivlov?
Vedhæftede filer
vfv.jpeg
vfv.jpeg (7.13 KiB) Vist 7470 gange

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Re: Er det lovligt at bestille en Manix 2 fra USA?

Indlæg af BentxBetjent » 15. jun 2024, 07:16

Hvis den er DK lovlig, så kan den vel bestilles hos Lamnia.

https://www.lamnia.com/hr/p/83265/no%C5 ... -c101mpcw2

Edit:

Er det kun mig, eller står lamnias hjemmeside på kroatisk. :???: :tinfoil:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 15. jun 2024, 07:53

Der står hr i din link istedet for da

https://www.lamnia.com/da/p/83265/knive ... -c101mpcw2
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 15. jun 2024, 18:32

En sådan Spyderco Manix 2 Cruwear er fuldt lovlig i Danmark, da den ikke er på ”forbudt-listen” (springknive, faldknive, butterfly knive, push-daggers, "spring assisted" knive m.v.). Det betyder dog ikke at man blot kan bære den frit i det åbne, idet det kræver et anerkendelsesværdigt formål som f.eks. arbejde, jagt, fiskeri, spejder m.v. Og man må aldrig bære knive af nogen slags i visitationszoner eller til situationer, hvor der kan være risiko for ”tumult” – f.eks. uddannelsesinstitutioner, demonstrationer, koncerter, værtshuse m.v.

Du kan således frit købe den og importere den. Du slipper dog ikke at skulle betale told/moms af den. Men undgå at få den sendt med posten, idet den i så fald vil blive modtaget her i landet af PostNord – og så kan alt ske. Se f.eks. denne tråd: viewtopic.php?f=41&t=96866
Sørg i stedet for at forretningen sender den med en privat speditør som f.eks. FedEx, GLS, TNT eller andre.

Jeg har selv en sådan Spyderco Manix 2 med klinge i Cruwear stål samt kulfibergreb, som jeg købte tilbage i 2017 i USA i knivbutikken KnifeCenter i Fredericksburg, Virginia. En rigtig fin kniv. Vær obs på at Cruwear stål ikke er så resistent overfor rust som andre ståltyper. Så sørg for at der altid er syrefri olie på klingen. Hvis blot du sørger for det har du ingen problemer... :smile:

Held og lykke. Lad os vide om det lykkes.

:razz:
Oscar123

Spyderco Manix 2 Matte - CRUWEAR - Carbon.jpg
Spyderco Manix 2 Matte - CRUWEAR - Carbon.jpg (62.19 KiB) Vist 7358 gange
On scene - but unseen

user045929
Newbie
Newbie

Indlæg af user045929 » 15. jun 2024, 21:19

Oscar123 skrev:
15. jun 2024, 18:32
En sådan Spyderco Manix 2 Cruwear er fuldt lovlig i Danmark, da den ikke er på ”forbudt-listen” (springknive, faldknive, butterfly knive, push-daggers, "spring assisted" knive m.v.). Det betyder dog ikke at man blot kan bære den frit i det åbne, idet det kræver et anerkendelsesværdigt formål som f.eks. arbejde, jagt, fiskeri, spejder m.v. Og man må aldrig bære knive af nogen slags i visitationszoner eller til situationer, hvor der kan være risiko for ”tumult” – f.eks. uddannelsesinstitutioner, demonstrationer, koncerter, værtshuse m.v.

Du kan således frit købe den og importere den. Du slipper dog ikke at skulle betale told/moms af den. Men undgå at få den sendt med posten, idet den i så fald vil blive modtaget her i landet af PostNord – og så kan alt ske. Se f.eks. denne tråd: viewtopic.php?f=41&t=96866
Sørg i stedet for at forretningen sender den med en privat speditør som f.eks. FedEx, GLS, TNT eller andre.

Jeg har selv en sådan Spyderco Manix 2 med klinge i Cruwear stål samt kulfibergreb, som jeg købte tilbage i 2017 i USA i knivbutikken KnifeCenter i Fredericksburg, Virginia. En rigtig fin kniv. Vær obs på at Cruwear stål ikke er så resistent overfor rust som andre ståltyper. Så sørg for at der altid er syrefri olie på klingen. Hvis blot du sørger for det har du ingen problemer... :smile:

Held og lykke. Lad os vide om det lykkes.

Oscar123

Spyderco Manix 2 Matte - CRUWEAR - Carbon.jpg
Nu skriver du at Cruwear ikke er resistent overfor rust. Er det en klinge du stadig vil anbefale eller burde jeg vælge en anden klinge? Og hvad synes du om din Manix 2 - er den solid nok

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 15. jun 2024, 23:55

user045929 skrev:
15. jun 2024, 21:19
Nu skriver du at Cruwear ikke er resistent overfor rust. Er det en klinge du stadig vil anbefale eller burde jeg vælge en anden klinge? Og hvad synes du om din Manix 2 - er den solid nok
Jeg vil på ingen måde påberåbe mig at være metalurg - men jeg har dog sat mig lidt ind i disse forhold.

CRUWEAR er en virkelig ”high-end” ståltype, der ikke fås meget bedre. Der er tale om virkelig spitzenklasse med stor hårdhed, stor slid- og brudstyrke samt evnen til at holde en skarp æg.

Forholdet omkring graden af rustfrihed skyldes stålets begrænsede indhold af krom på ca. 7.5 %, hvor man ”normalt” siger at der skal være mindst 10.5 % krom for at stålet formelt kan kaldes rustfrit. Dette betyder dog ikke at stålet ligger og ruster. Man skal blot være obs på at tørre klingen af når man har brugt den og så give den lidt olie i ny og næ. Min egen Manix 2 ser efter 7 år stadig ud som ny – så det kan fint lade sig gøre. Jeg har bestemt ikke fortrudt mit køb og kniven kan absolut anbefales.

Prøv evt. at søge lidt på nettet vedr. CRUWEAR og læs hvad der skrives om stålet. Der er stor begejstring overalt... :thumbup:

Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 16. jun 2024, 00:35

CPM Cruwear var et hot topic i nogle år, så kom MagnaCut, og der blev stille på de fleste andre fronter.

Jeg er ikke egentlig snobbet omkring stål, men jeg betragter det som noget der skal vurderes i forhold til prisen og den påtænkte brug.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

user045929
Newbie
Newbie

Indlæg af user045929 » 29. jun 2024, 15:29

C-X skrev:
16. jun 2024, 00:35
CPM Cruwear var et hot topic i nogle år, så kom MagnaCut, og der blev stille på de fleste andre fronter.

Jeg er ikke egentlig snobbet omkring stål, men jeg betragter det som noget der skal vurderes i forhold til prisen og den påtænkte brug.
Så du vil mene at Magnacut er bedre end Cruwear? Kniven skal bruges til "soldaterarbejde"

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 29. jun 2024, 15:48

I så fald køber du en ekstra kniv :blink:

Jeg tænker det er marginale forskelle.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar