Må magasiner ligge ladt i våbenskabet

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Ansjosen
Banned
Banned
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 6 times

Må magasiner ligge ladt i våbenskabet

Indlæg af Ansjosen » 18. jun 2024, 12:33

Som overskrift siger , må magasiner ligge ladt i våbenskabet , altså ikke i sat våbnet , bare liggende i skabet ?

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Re: Må magasiner ligge ladt i våbenskabet

Indlæg af High Standard » 18. jun 2024, 12:35

Hvorfor skulle man ikke måtte det?

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 18. jun 2024, 12:36

Ja og du må også gerne transportere opladte magasiner så længe de ikke er monteret i våbnet

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 18. jun 2024, 12:57

Så længe de er i skabet, må de vel egentlig også sidde i våbnet (selv om det af hensyn til personlig sikkerhed nok ikke er særligt smart)?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 18. jun 2024, 13:13

458hunter skrev:
18. jun 2024, 12:57
Så længe de er i skabet, må de vel egentlig også sidde i våbnet (selv om det af hensyn til personlig sikkerhed nok ikke er særligt smart)?
Magasiner med ammunition må ikke sættes i våben, uden for områder hvor de lovligt kan anvendes:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. (BEK nr 2531 af 20/12/2021) skrev:Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
Jeg anser ikke et våbenskab for et område hvor våben lovligt må anvendes.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 18. jun 2024, 13:15

458hunter skrev:
Våben må ikke indeholde ammunition, uden for de områder hvor de lovligt må anvendes. dvs. Jagtområder og skydebaner.
Så med mindre du har en skydebanegodkendelse, dér hvor dit våbenskab er monteret, så er svaret nej.
VBK-1.jpg
Til gengæld er det præciseret at det kun er skydevåbnet, der ikke må indeholde ammunition. Og da der tydeligt skelnes imellem skydevåben og aftagelige magasiner, i våbenloven (hhv. §1 stk. 1 nr. 1 og §1 stk. 1 nr. 2) omfatter forbuddet ikke magasiner, med mindre der er tale om indbyggede magasiner eller rørmagasiner, som er en fast del af skydevåbnet.

Der kan så være noget om krav om opbevaring i originalemballage i sprængstofbekendtgørelsen, som kan forhindre det.... Måske.
Det har jeg ikke tid til at slå op nu. Men det er ikke en overtrædelse af våbenloven, at opbevare ammunition i aftagelige magasiner.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Ansjosen
Banned
Banned
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 6 times

Indlæg af Ansjosen » 18. jun 2024, 13:36

Agamemnon skrev:
18. jun 2024, 13:15
[

Til gengæld er det præciseret at det kun er skydevåbnet, der ikke må indeholde ammunition. Og da der tydeligt skelnes imellem skydevåben og aftagelige magasiner, i våbenloven (hhv. §1 stk. 1 nr. 1 og §1 stk. 1 nr. 2) omfatter forbuddet ikke magasiner, med mindre der er tale om indbyggede magasiner eller rørmagasiner, som er en fast del af skydevåbnet.

Der kan så være noget om krav om opbevaring i originalemballage i sprængstofbekendtgørelsen, som kan forhindre det.... Måske.
Det har jeg ikke tid til at slå op nu. Men det er ikke en overtrædelse af våbenloven, at opbevare ammunition i aftagelige magasiner.
Polisen har været hos mig ifbm en anmeldelse hvor de har kigget på opbevaringen , og de ringede så idag og sagde de havde 2 sigtelser som gik på opbevaringen

Det eneste som det kan være , og som de også tog billeder af , var et magasin med 5 skud i til en pistol , og et med 10 skud til en riffel , begge var ikke isat våben, og så en nøgle til et gammelt skab jeg ikke har mere som lå ovenpå skabet

De prøvede ikke nøglen i skabet, men de kan jo tro at det er til det skab , men så må de jo prøve at bevise det

Og hvis magasinerne godt må ligge ladt så er det sært de vil sigte mig for noget , jeg gad ikke engang høre på den suresen der ringede så henviste bare til min advokat

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 18. jun 2024, 14:00

Ansjosen skrev:
18. jun 2024, 13:36
...
...
De prøvede ikke nøglen i skabet, men de kan jo tro at det er til det skab , men så må de jo prøve at bevise det

Og hvis magasinerne godt må ligge ladt så er det sært de vil sigte mig for noget , jeg gad ikke engang høre på den suresen der ringede så henviste bare til min advokat
:razz:
Mere er der heller ikke at gøre. Politiet sigter hvis der måske foreligger en forbrydelse. Domstolene afgør om der gør.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 18. jun 2024, 14:16

Var det en anmeldelse der gik specifikt på våben, eller noget andet?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 18. jun 2024, 14:42

HR skrev:
18. jun 2024, 14:00
Ansjosen skrev:
...
...

:razz:
Mere er der heller ikke at gøre. Politiet sigter hvis der måske foreligger en forbrydelse. Domstolene afgør om der gør.
Og i perioden mellem sigtelse og dom skal sagen lige forbi "en voksen" (aka anklager) der afgør om der i det hele taget skal rejses tiltale eller om sigtelsen skal frafaldes.

Jeg ville blive overrasket hvis de kører din sag i retten.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 18. jun 2024, 17:33

Agamemnon skrev:
18. jun 2024, 13:15
458hunter skrev:
Våben må ikke indeholde ammunition, uden for de områder hvor de lovligt må anvendes. dvs. Jagtområder og skydebaner.
Så med mindre du har en skydebanegodkendelse, dér hvor dit våbenskab er monteret, så er svaret nej.
VBK-1.jpg

Skal man nu være helt pedantisk (og det skal man jo nogen gange), så siger paragraf 11 stk 2 noget om Opbevaringssted, anvendelsessted og "udenfor disse områder". "Udenfor disse områder" (underforstået opbevaringssted, anvendelsessted) må skydevåben ikke indeholde ammunition. "Skydevåben", ikke "magasin". Og skydevåbnet skal være i lukket etui eller lignende. "Udenfor disse områder".

Der står IKKE i P11 stk2 at skydevåben ikke må være ladt i skabet (omend det er meget dumt), og der står IKKE at våben skal være i etui på opbevaringssted.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 29. jun 2024, 19:57

Ansjosen skrev:
Polisen har været hos mig ifbm en anmeldelse hvor de har kigget på opbevaringen , og de ringede så idag og sagde de havde 2 sigtelser som gik på opbevaringen
Det kan altså godt være du skal forberede dig på noget bøvl i den anledning.

Når man ser hvad f.eks. Rigsby her på forum har oplevet, så er det et absolut muligt scenarie at PAC tilbagekalder din vandelsgodkendelse alene på baggrund af sigtelsen. Så ryger jagttegn og SKV, og dermed våbentilladelserne. Derfor skal du ud og finde en virksomhed med våbenbog som kan opbevare dine skydevåben indtil sigtelsen bliver droppet. Derefter kan du få lov at betale for nye ansøgninger til dine egne våben. Det er den retssikkerhed, eller mangel på samme, våbenejere har i dagens Danmark
:puke: :puke: :puke:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar