Spørgsmål om flytning med våben, håndtering af våbenskab, folkeregister, m.m.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
PabloPistolas
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 33 times
Been thanked: 35 times

Spørgsmål om flytning med våben, håndtering af våbenskab, folkeregister, m.m.

Indlæg af PabloPistolas » 19. jul 2024, 07:47

Jeg skal flytte.
Hvordan er det nu med flytning og våben?

Så vidt jeg kan se, skal jeg ikke foretage mig noget ift. våbentilladelserne - de følger min folkeregisteradresse. Men hvad betyder det så?
Som jeg forstår det, skal jeg meddele flytning til folkeregistret senest 5 dage efter, jeg er flyttet, og tidligst 4 uger før.

Men gælder dette også med våben?

Hvis jeg nu overtager bolig d. 1. august, men jeg skal sætte nogle ting i stand så jeg ikke kan flytte ind fra dag 1.

Må jeg så flytte mine ting over løbende frem til fx 5. august, hvor jeg selv forventer at flytte ind.

Lad os så sige, at våbnene og våbenskab flyttes d. 4. august og jeg så flytter ind 5. august.

Hvad skal jeg melde til folkeregister her? Skal jeg så melde flytning d. 4. august? Eller d. 5. august?
Hvad nu hvis der var en uge imellem de to datoer?

Hvordan med fastgørelse af skabet? Skal det være fastboltet fra starten? Hvis jeg nu fx flytter skabet d. 3. august, men pga. forskellige istandsætning først kan fastbolte skabet d. 4. august. Er det så et problem?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Re: Spørgsmål om flytning med våben, håndtering af våbenskab, folkeregister, m.m.

Indlæg af Ras.Killing » 19. jul 2024, 07:59

Jeg tror ikke at der findes nogle regler vedr. flytning.

Det er korrekt at dine våben følger din folkeregisteradresse, men om der lige går et par dage eller en uge, fra du flytter din adresse, og til dine våben rykker med, det kan jeg ikke forestille mig har nogen betydning.

Dine våben skal opbevares som loven siger. Så når du flytter våben til den nye adresse, så skal de opbevares i et godkendt og fastboltet våbenskab.

Jeg vil ikke afvise, at reglerne om midlertidig opbevaring kan bruges ifb. med en flytning, men personligt ville jeg hellere lade våbnene stå på den gamle adresse (i det nuværende våbenskab), til jeg var klar til at sætte skabet op på den nye adresse.

Alternativt kan du hører en våbenhandler i dit område, om de vil opbevare dine våben for dig imens du flytter. Det skal de nok have en lille skilling for.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member

Re: Spørgsmål om flytning med våben, håndtering af våbenskab, folkeregister, m.m.

Indlæg af PabloPistolas » 19. jul 2024, 08:09

Tak for svar. Hvad med transporten med våben og våbenskab. Der skal jeg så bare have mange løse våben liggende på bagsædet?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 19. jul 2024, 08:12

PabloPistolas skrev:
19. jul 2024, 08:09
Tak for svar. Hvad med transporten med våben og våbenskab. Der skal jeg så bare have mange løse våben liggende på bagsædet?
Transporteres i foderal eller lign. og må ikke være synlige udefra 👍
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 19. jul 2024, 08:24

Eller tildæk dem med en dyne.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member

Indlæg af PabloPistolas » 19. jul 2024, 08:45

FBN skrev:
19. jul 2024, 08:24
Eller tildæk dem med en dyne.
God ide. Er i tvivl om jeg har foderal til den alle.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 19. jul 2024, 09:43

Reglerne er ikke anderledes fordi du flytter. Dine våben skal hele tiden opbevares og transporteres lovligt. Mht at melde flytning, der ville jeg nok melde flytning når du faktisk flytter, altså opholder dig primært i den nye bolig, og så flytte våben i samme omgang. Da jeg flyttede var våbenskab det allerførste jeg satte op. Hvis uheldet skulle være ude, så er politiet nok ret ligeglade med, at du lige synes noget andet var vigtigere. :)

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member

Indlæg af PabloPistolas » 19. jul 2024, 12:18

NSander skrev:
19. jul 2024, 09:43
Reglerne er ikke anderledes fordi du flytter. Dine våben skal hele tiden opbevares og transporteres lovligt. Mht at melde flytning, der ville jeg nok melde flytning når du faktisk flytter, altså opholder dig primært i den nye bolig, og så flytte våben i samme omgang. Da jeg flyttede var våbenskab det allerførste jeg satte op. Hvis uheldet skulle være ude, så er politiet nok ret ligeglade med, at du lige synes noget andet var vigtigere. :)
Det var ikke fordi noget var vigtigere. Det er fordi jeg skal have noget istandsættelse lavet før våbenskabet kan stå der hvor det kan boltes fast.
Men jeg må bare vente med at flytte skabet.

Besvar