Hjælp søges til opførelse af våbenrum/regler
-
- Newbie
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 4 times
Hjælp søges til opførelse af våbenrum/regler
Jeg har igennem længere tid gået og fået behov for et rum godkendt efter min 1143-1 grade 1 jeg kunne rigtigt tænke mig et flytbart rum/container og da de står til +200000kr ville jeg lave en selv! Har nogen af jer lavet noget ligende
har googlet mig frem til reglerne blandt andet på dgi, men jeg kunne godt tænke mig nogle tegninger. Af jeres hjemmebyggede løsninger.

Senest rettet af Kirkeby 15. aug 2024, 16:01, rettet i alt 2 gange.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Re: Våbenrum flytbart
Jeg er ked af at pille din ide ned, men det kan ikke lade sig gøre at få noget du laver en af, godkendt efter EN 1143-1, en del af godkendelsen er destruktiv test, der er krav til dokumentation og et kvalitets sikrings system.
Før du er i mål vil jeg gætte på at du har betalt mere end hvad en færdig løsning koster.
Før du er i mål vil jeg gætte på at du har betalt mere end hvad en færdig løsning koster.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Revider venligst din overskrift i første indlæg, ellers slettes tråden.
Regelsættet skrev:Overskrifter:
Alle tråde der startes på NVF skal, uanset hvilket underforum de startes i, påføres en dækkende og beskrivende overskrift, der klart fortæller øvrige brugere om trådens formål.
Overskrifter der af moderator-teamet skønnes ikke at leve op til dette formkrav vil, uden forudgående varsel, bliver slettet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Men er behovet her, at det skal være godkendt, eller det som står i bekendgørelsen?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 11:30Jeg er ked af at pille din ide ned, men det kan ikke lade sig gøre at få noget du laver en af, godkendt efter EN 1143-1, en del af godkendelsen er destruktiv test, der er krav til dokumentation og et kvalitets sikrings system.
Principielt er der vel ikke noget i vejen for at støbe et boksrum efter forskrifterne, og forsyne det med en godkendt dør og alarm i noget som er flytbart? Hvor "flytbart" så kræver at man kan flytte 1.000+ kg.Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev: Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Hvis man ikke er en skytteforening eller erhvervsdrivende er der mig bekendt heller ikke noget krav om at Politiet skal ud og godkende opbevaringen.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Raptor357
- Platin Member
Trådstarter skriver: (pointen er fremhævet)Mapzter skrev: ↑15. aug 2024, 11:52Men er behovet her, at det skal være godkendt, eller det som står i bekendgørelsen?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 11:30Jeg er ked af at pille din ide ned, men det kan ikke lade sig gøre at få noget du laver en af, godkendt efter EN 1143-1, en del af godkendelsen er destruktiv test, der er krav til dokumentation og et kvalitets sikrings system.
Før du er i mål vil jeg gætte på at du har betalt mere end hvad en færdig løsning koster.Principielt er der vel ikke noget i vejen for at støbe et boksrum efter forskrifterne, og forsyne det med en godkendt dør og alarm i noget som er flytbart? Hvor "flytbart" så kræver at man kan flytte 1.000+ kg.Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev: Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.
Hvis man ikke er en skytteforening eller erhvervsdrivende er der mig bekendt heller ikke noget krav om at Politiet skal ud og godkende opbevaringen.
Så det giver jo lige som sig selv.Kirkeby skrev: ↑15. aug 2024, 11:15Jeg har igennem længere tid gået og fået behov for et rum godkendt efter min 1143-1 grade 1 jeg kunne rigtigt tænke mig et flytbart rum/container og da de står til +200000kr ville jeg lave en selv! Har nogen af jer lavet noget ligendehar googlet mig frem til reglerne blandt andet på dgi, men jeg kunne godt tænke mig nogle tegninger. Af jeres hjemmebyggede løsninger.
Politiet finder på et tidspunkt ud af hvor omfattende EN 1143-1 faktisk er, så kunne det godt være at der opstår et politisk pres for at få kravene lempet til det tidligere skafor niveau.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Ikke et rum, men dog plads til EUR palle, og næsten ståhøjde indvendigt.
https://www.herning-pengeskabsfabrik.dk ... -1-grade-1
Hvis jeg husker ret er prisen vist omkring 50.000
mvh
Grey
mvh
Grey
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Kunne være rart, hvis vægten havde stået på specifikationerne.Greyberd63 skrev: ↑15. aug 2024, 12:26Ikke et rum, men dog plads til EUR palle, og næsten ståhøjde indvendigt.
mvh
Grey
Det skal jo helst veje over 1000 kg...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Der er noget frækt over et stålskab der kan tage en EUR palle!Greyberd63 skrev: ↑15. aug 2024, 12:26Ikke et rum, men dog plads til EUR palle, og næsten ståhøjde indvendigt.
mvh
Grey
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Talte med dem en gang i foråret, mener at det vejer over 1000 kg, men det kræver jo blot en opringning også for at få dagens pris.T-REX skrev: ↑15. aug 2024, 12:56Kunne være rart, hvis vægten havde stået på specifikationerne.Greyberd63 skrev: ↑15. aug 2024, 12:26Ikke et rum, men dog plads til EUR palle, og næsten ståhøjde indvendigt.
mvh
Grey
mvh
grey
-
- Newbie
Må der ikke stå flytbart eller hvad gør jeg forkert?Refraktorius skrev: ↑15. aug 2024, 11:36Revider venligst din overskrift i første indlæg, ellers slettes tråden.
Alle tråde der startes på NVF skal, uanset hvilket underforum de startes i, påføres en dækkende og beskrivende overskrift, der klart fortæller øvrige brugere om trådens formål.
Overskrifter der af moderator-teamet skønnes ikke at leve op til dette formkrav vil, uden forudgående varsel, bliver slettet.
-
- Newbie
Jeg har snakket med PAC i dag og de slår fast at det er op til en selv at sørge for at opbevaringen er sikker nok, og derefter et forsikrings spørgsmål om de vil sige god for det? Politiet godkender kun forenings rum eller hvis man er forhandler. Så hvad mener du at jeg ikke for den godkendt og af hvem?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 11:30Jeg er ked af at pille din ide ned, men det kan ikke lade sig gøre at få noget du laver en af, godkendt efter EN 1143-1, en del af godkendelsen er destruktiv test, der er krav til dokumentation og et kvalitets sikrings system.
-
- Newbie
Det var også udmeldingen fra PAC, og hvis jeg opfører et rum tilstødende til huset som et støbt med armering og ellers som de foreskriver betyder det så noget at det kan flyttesMapzter skrev: ↑15. aug 2024, 11:52Men er behovet her, at det skal være godkendt, eller det som står i bekendgørelsen?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 11:30Jeg er ked af at pille din ide ned, men det kan ikke lade sig gøre at få noget du laver en af, godkendt efter EN 1143-1, en del af godkendelsen er destruktiv test, der er krav til dokumentation og et kvalitets sikrings system.
Før du er i mål vil jeg gætte på at du har betalt mere end hvad en færdig løsning koster.Principielt er der vel ikke noget i vejen for at støbe et boksrum efter forskrifterne, og forsyne det med en godkendt dør og alarm i noget som er flytbart? Hvor "flytbart" så kræver at man kan flytte 1.000+ kg.Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev: Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.

-
- This member is
Du har ikke formuleret overskriften, som et spørgsmål.Kirkeby skrev: ↑15. aug 2024, 15:37Må der ikke stå flytbart eller hvad gør jeg forkert?Refraktorius skrev: ↑15. aug 2024, 11:36Revider venligst din overskrift i første indlæg, ellers slettes tråden.
Så man kan ikke se, om du HAR lavet et flytbart våbenrum, eller om du søger informationr.
Du kan f.eks. rette til: Hvordan laver jeg et flytbart våbenrum?
T-Rex
T-Rex
- Raptor357
- Platin Member
Hverken Politiet eller PAC er bemyndiget til at godkende noget som helst efter EN 1143-1, de kan udelukkende udtale sig om hvad de accepteret den dag de udtaler sig.Kirkeby skrev: ↑15. aug 2024, 15:43Det var også udmeldingen fra PAC, og hvis jeg opfører et rum tilstødende til huset som et støbt med armering og ellers som de foreskriver betyder det så noget at det kan flyttesMapzter skrev: ↑15. aug 2024, 11:52Men er behovet her, at det skal være godkendt, eller det som står i bekendgørelsen?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 11:30Jeg er ked af at pille din ide ned, men det kan ikke lade sig gøre at få noget du laver en af, godkendt efter EN 1143-1, en del af godkendelsen er destruktiv test, der er krav til dokumentation og et kvalitets sikrings system.
Hvis man ikke er en skytteforening eller erhvervsdrivende er der mig bekendt heller ikke noget krav om at Politiet skal ud og godkende opbevaringen.siger ikk det er nemt for det vejer jo hurtigt 15-20tons
På DANAK.dk kan du finde lister over hvilke virksomheder som kan godkende efter EN 1143-1 og andre standarder.
EDIOT: Jeg har lige tjekket og jeg finder ikke umiddelbart nogle danske virksomheder/kontorer der har EN 1143-1 på deres scop.
-
- Newbie
Tak har overvejet et kæmpe skab men skal det være så skal det være gider ikke de trænge forholdT-REX skrev: ↑15. aug 2024, 12:56Kunne være rart, hvis vægten havde stået på specifikationerne.Greyberd63 skrev: ↑15. aug 2024, 12:26Ikke et rum, men dog plads til EUR palle, og næsten ståhøjde indvendigt.
mvh
Grey

-
- Newbie
Men hvis man følger lov kravet som forhandler og skytteforeninger skal overholde, så er det vel sikkerheds mæssigt i orden? Hvem skal godkende foreningerne? Og som jeg læser reglerne så er det privat en selv og forsikringen der vurder om det er tilsvarende sikret 1143/1 grade 1Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 15:51Hverken Politiet eller PAC er bemyndiget til at godkende noget som helst efter EN 1143-1, de kan udelukkende udtale sig om hvad de accepteret den dag de udtaler sig.Kirkeby skrev: ↑15. aug 2024, 15:43Det var også udmeldingen fra PAC, og hvis jeg opfører et rum tilstødende til huset som et støbt med armering og ellers som de foreskriver betyder det så noget at det kan flyttesMapzter skrev: ↑15. aug 2024, 11:52Men er behovet her, at det skal være godkendt, eller det som står i bekendgørelsen?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 11:30Jeg er ked af at pille din ide ned, men det kan ikke lade sig gøre at få noget du laver en af, godkendt efter EN 1143-1, en del af godkendelsen er destruktiv test, der er krav til dokumentation og et kvalitets sikrings system.
Hvis man ikke er en skytteforening eller erhvervsdrivende er der mig bekendt heller ikke noget krav om at Politiet skal ud og godkende opbevaringen.siger ikk det er nemt for det vejer jo hurtigt 15-20tons
På DANAK.dk kan du finde lister over hvilke virksomheder som kan godkende efter EN 1143-1 og andre standarder.
EDIOT: Jeg har lige tjekket og jeg finder ikke umiddelbart nogle danske virksomheder/kontorer der har EN 1143-1 på deres scop.
-
- This member is
Det største af de flytbare fra Barrington Security er "kun" på 12M2 (20 fods kontainer)
https://www.burtonsafes.co.uk/product-g ... e-2021.pdf
Men de koster nok også en del mere end 50.000
Det er så EN1143-1 Grade 3 og ikke et billigt Grade 1

Det vejer 9 tons, tomt.
T-Rex
T-Rex
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Ja, det gør det nemt, lige at køre pallen med skydere ind med gaffeltrucken, når man kommer hjem fra skydebanen.Refraktorius skrev: ↑15. aug 2024, 12:57Der er noget frækt over et stålskab der kan tage en EUR palle!Greyberd63 skrev: ↑15. aug 2024, 12:26Ikke et rum, men dog plads til EUR palle, og næsten ståhøjde indvendigt.
mvh
Grey
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Raptor357 arbejder, så vidt jeg ved, bl.a. med godkendelse efter standarder, og oprindeligt skrev du:Kirkeby skrev: ↑15. aug 2024, 17:31Men hvis man følger lov kravet som forhandler og skytteforeninger skal overholde, så er det vel sikkerheds mæssigt i orden?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 15:51Hverken Politiet eller PAC er bemyndiget til at godkende noget som helst efter EN 1143-1, de kan udelukkende udtale sig om hvad de accepteret den dag de udtaler sig.
Og hvis man skal ha' noget godkendt i forhold til en standard, så er det som Raptor357 beskriver en større proces.
Men en godkendelse ift. EN 1143-1 standarden er jo så heller ikke det du faktisk har brug for.
Du har brug for en løsning, som opfylder et tilsvarende sikkerhedsniveau. Og det er en anden opgave.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
Ja den ser fin ud!T-REX skrev: ↑15. aug 2024, 17:41Det største af de flytbare fra Barrington Security er "kun" på 12M2 (20 fods kontainer)
https://www.burtonsafes.co.uk/product-g ... e-2021.pdf
Men de koster nok også en del mere end 50.000
Det er så EN1143-1 Grade 3 og ikke et billigt Grade 1![]()
Det vejer 9 tons, tomt.
-
- Newbie
Skriver en mail til PAC og forhører mig om reglerne, for så vidt jeg har forstået så er der kun krav om tilstrækkeligt tilsvarende 1131/1 grade 1 og jeg sigter efter grade 3, måske man skal forhøre sig til tyverisikrings klasser som våben handlere også gør, sikrings klasse 40 sku være tilsvarende grade 1 og den kvalificering skulle man jo kunne få!Mapzter skrev: ↑15. aug 2024, 20:24Raptor357 arbejder, så vidt jeg ved, bl.a. med godkendelse efter standarder, og oprindeligt skrev du:Kirkeby skrev: ↑15. aug 2024, 17:31Men hvis man følger lov kravet som forhandler og skytteforeninger skal overholde, så er det vel sikkerheds mæssigt i orden?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 15:51Hverken Politiet eller PAC er bemyndiget til at godkende noget som helst efter EN 1143-1, de kan udelukkende udtale sig om hvad de accepteret den dag de udtaler sig.
EDIOT: Jeg har lige tjekket og jeg finder ikke umiddelbart nogle danske virksomheder/kontorer der har EN 1143-1 på deres scop.Og hvis man skal ha' noget godkendt i forhold til en standard, så er det som Raptor357 beskriver en større proces.
Men en godkendelse ift. EN 1143-1 standarden er jo så heller ikke det du faktisk har brug for.
Du har brug for en løsning, som opfylder et tilsvarende sikkerhedsniveau. Og det er en anden opgave.
- Raptor357
- Platin Member
Præcist.Mapzter skrev: ↑15. aug 2024, 20:24Raptor357 arbejder, så vidt jeg ved, bl.a. med godkendelse efter standarder, og oprindeligt skrev du:Kirkeby skrev: ↑15. aug 2024, 17:31Men hvis man følger lov kravet som forhandler og skytteforeninger skal overholde, så er det vel sikkerheds mæssigt i orden?Raptor357 skrev: ↑15. aug 2024, 15:51Hverken Politiet eller PAC er bemyndiget til at godkende noget som helst efter EN 1143-1, de kan udelukkende udtale sig om hvad de accepteret den dag de udtaler sig.
EDIOT: Jeg har lige tjekket og jeg finder ikke umiddelbart nogle danske virksomheder/kontorer der har EN 1143-1 på deres scop.Og hvis man skal ha' noget godkendt i forhold til en standard, så er det som Raptor357 beskriver en større proces.
Det store issue med tilsvarende sikkerhed er at Politiet ikke er opdateret på EN 1143-1
Når man tænker på hvordan indbrud sker i dag, og hvad moderne trådløst værktøj kan, så kan jeg godt forstå kravene er skærpet.
Jeg skal desværre dele mere af standarden end tilladt for at det giver mening, men her kan man da se kravene. RU er en spøjs sag hvor tid og værktøjs kategori og klasse indgår

-
- Newbie
Re: Hjælp søges til opførelse af våbenrum/regler
Så hvad siger du er fremgangs måden? Skal jeg have en chertificerings virksomhed ind over projektet for at få det godkendt? Eller er det kun færdigt monterede løsninger opstillet af firma som kan blive godkendt? Har set at en RC4 sikring svarer til 1143/1 grade 1 så hvis man kan få papire på det?
- Raptor357
- Platin Member
Skal det godkendes, skal der udstedes et certifikat. Det kræver at man er akrediteret og det er åndsvagt dyrt i forhold til hvad du vil have. Hvis du kan finde et firma der kan sælge dig boksen som samlesæt, så er det billigst.Kirkeby skrev: ↑16. aug 2024, 12:49Så hvad siger du er fremgangs måden? Skal jeg have en chertificerings virksomhed ind over projektet for at få det godkendt? Eller er det kun færdigt monterede løsninger opstillet af firma som kan blive godkendt? Har set at en RC4 sikring svarer til 1143/1 grade 1 så hvis man kan få papire på det?
Samlesæt kan nogle gange også skilles ad igen.
-
- Newbie
- Interesser: Pistol, LR/ELR riffel
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Been thanked: 2 times
Husk nu - som andre allerede har skrevet - at:Kirkeby skrev: ↑16. aug 2024, 12:49Så hvad siger du er fremgangs måden? Skal jeg have en chertificerings virksomhed ind over projektet for at få det godkendt? Eller er det kun færdigt monterede løsninger opstillet af firma som kan blive godkendt? Har set at en RC4 sikring svarer til 1143/1 grade 1 så hvis man kan få papire på det?
- Der er intet krav om, at boks/skab er godkendt efter EN 1143-1. Det skal blot have "et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1"
- Hvis det faktisk skal godkendes, så skal der en akkrediteret certificeringsvirksomhed ind over og tjekke dokumentation og processer og afprøve sikringsniveauet. Den proces vil i praksis nok koste mere end 1 million kroner og vil også ødelægge boks/skab. Så det vil du ikke. Med mindre du vil producere skabe/bokse professionelt.
- Politiet godkender ikke noget efter EN 1143-1 – det kan de ikke. De godkender, at en installation svarer til EN 1143-1-sikringeniveau. Og det gør de kun, hvis der er tale om en forening eller en forhandler. Og i det tilfælde, er det politiet, der vurderer, om niveauet er ok – hvilket selvfølgelig er nemmere for dem, hvis en given installation faktisk er certificeret.