Lovlige skydeskiver til pistol skydning
-
- Newbie
- Interesser: Håndvåben / halvauto riff/hagl
- Geografisk sted: Sønderjylland
Lovlige skydeskiver til pistol skydning
Hej.
I den skytteforening jeg er medlem i er der nogle der har spurgt om man må skyde på andet end Alm rund ringskive når der skydes med pistol og revolver?
Findes der andre lovlige typer skiver man kan skyde på?
Da der har været lidt frem og tilbage vil jeg gerne høre om der er nogen der rent faktisk ved noget om det.
Og evt henvise til gældende regler/lovgivning.
På forhånd tak.
Mvh
I den skytteforening jeg er medlem i er der nogle der har spurgt om man må skyde på andet end Alm rund ringskive når der skydes med pistol og revolver?
Findes der andre lovlige typer skiver man kan skyde på?
Da der har været lidt frem og tilbage vil jeg gerne høre om der er nogen der rent faktisk ved noget om det.
Og evt henvise til gældende regler/lovgivning.
På forhånd tak.
Mvh
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Re: Lovlige skydeskiver til pistol skydning
Der er ikke direkte noget lovgivning på det område, men der er et par ting at forholde sig til.
1. Jeres skydebaneinstruks fortæller hvilke mål i må skyde på, hvor de må placeres osv. Typisk vil der står gennemskydelige mål eller lign., som jo egentlig dækker det meste.
2. SKV våben må kun benyttes til skydeaktiviteter, der er godkendt af en af de tre hovedorganisationerne. Jeg har før været i kontakt med DGI, og de bekymre sig ikke så meget om skiverne, så længe man holder sig inde for rammerne af ens skydebaneinstruks.
3. Formanden/bestyrelsen i din skytteforening kan have en holdning til, hvilke skiver der må benyttes.
Så hvis vi snakker skiver af papir/pap, så er der egentlig ret frit spil. Snemandsskydningen i Ulfborg, er et godt eksempel på et arrangement, hvor der benyttes utraditionelle mål. Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.
Vi har selv lige fået vores skydebane godkendt til skydning på bowlingkegler.
1. Jeres skydebaneinstruks fortæller hvilke mål i må skyde på, hvor de må placeres osv. Typisk vil der står gennemskydelige mål eller lign., som jo egentlig dækker det meste.
2. SKV våben må kun benyttes til skydeaktiviteter, der er godkendt af en af de tre hovedorganisationerne. Jeg har før været i kontakt med DGI, og de bekymre sig ikke så meget om skiverne, så længe man holder sig inde for rammerne af ens skydebaneinstruks.
3. Formanden/bestyrelsen i din skytteforening kan have en holdning til, hvilke skiver der må benyttes.
Så hvis vi snakker skiver af papir/pap, så er der egentlig ret frit spil. Snemandsskydningen i Ulfborg, er et godt eksempel på et arrangement, hvor der benyttes utraditionelle mål. Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.
Vi har selv lige fået vores skydebane godkendt til skydning på bowlingkegler.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Jeg troede / er blevet fortalt at det ER forbudt at skyde mod mål med menneskelig skikkelse?Ras.Killing skrev: ↑7. okt 2024, 09:59Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.
... assistance from a distance!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 106 times
Kristian_J skrev: ↑7. okt 2024, 11:58Jeg troede / er blevet fortalt at det ER forbudt at skyde mod mål med menneskelig skikkelse for civile?Ras.Killing skrev: ↑7. okt 2024, 09:59Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.

- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Ja selvfølgelig :-)LJ skrev: ↑7. okt 2024, 12:21Kristian_J skrev: ↑7. okt 2024, 11:58Jeg troede / er blevet fortalt at det ER forbudt at skyde mod mål med menneskelig skikkelse for civile?Ras.Killing skrev: ↑7. okt 2024, 09:59Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.![]()
SAAB mål er menneskeskikkelse, som eksempel :-)
... assistance from a distance!
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Nej, lovgivningen forholder sig ikke til det emne.Kristian_J skrev: ↑7. okt 2024, 11:58Jeg troede / er blevet fortalt at det ER forbudt at skyde mod mål med menneskelig skikkelse?Ras.Killing skrev: ↑7. okt 2024, 09:59Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.
Sikkerhedsbestemmelserne gør sådan set heller ikke, de angiver blot hvilke skiver der må anvendes til de enkelte discipliner (DGI Skyttebogen), men der står sådan set ikke hvad man IKKE må med gennemskydelige skiver.
Men skytteorganisationerne, og rigtig mange skytteforeninger har en politik om at man ikke skyder på noget der kan ligne silhuetter eller billeder af mennesker overhovedet - og med god grund. En shitstorm i medierne på baggrund af et billede fra en skydning på "politisk ukorrekte" mål kan nemt medføre stramninger i forhold til hvad vi må og ikke må - så lad være med at udfordre det!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Er siluet skydning ikke stadig på dgi programmet ?
Det er da mennesker, eller soldater med hjelm.
Det er da mennesker, eller soldater med hjelm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Det er i så fald en lov, jeg ikke er bekendt medKristian_J skrev: ↑7. okt 2024, 11:58Jeg troede / er blevet fortalt at det ER forbudt at skyde mod mål med menneskelig skikkelse?Ras.Killing skrev: ↑7. okt 2024, 09:59Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.

Men der er i hvert fald konsensus om, at det ikke er noget man gør.
Man kan sige det er indirekte ulovligt, ved det ikke er en aktivitet, som organisationerne vil godkende, og du derfor ikke må bruge dit SKV våben til det.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Der er mange små mænd i skytteverdenen,-som godt kan lide at opfinde og snakke om restriktioner de selv har fundet på... Bed og dokumentation, og henvisning til regler.Kristian_J skrev: ↑7. okt 2024, 11:58Jeg troede / er blevet fortalt at det ER forbudt at skyde mod mål med menneskelig skikkelse?Ras.Killing skrev: ↑7. okt 2024, 09:59Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Bøj nakken og ret ind..lad være med at gøre ting der ikke engang er forbudt,-ikke engang prøve...Der kommer til at ske grimme ting... Hmm hvor er det lige man har den slags "sindelags-social kontrol" argumentation.Fast Fumble skrev: ↑7. okt 2024, 12:27Nej, lovgivningen forholder sig ikke til det emne.Kristian_J skrev: ↑7. okt 2024, 11:58Jeg troede / er blevet fortalt at det ER forbudt at skyde mod mål med menneskelig skikkelse?Ras.Killing skrev: ↑7. okt 2024, 09:59Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.
Sikkerhedsbestemmelserne gør sådan set heller ikke, de angiver blot hvilke skiver der må anvendes til de enkelte discipliner (DGI Skyttebogen), men der står sådan set ikke hvad man IKKE må med gennemskydelige skiver.
Men skytteorganisationerne, og rigtig mange skytteforeninger har en politik om at man ikke skyder på noget der kan ligne silhuetter eller billeder af mennesker overhovedet - og med god grund. En shitstorm i medierne på baggrund af et billede fra en skydning på "politisk ukorrekte" mål kan nemt medføre stramninger i forhold til hvad vi må og ikke må - så lad være med at udfordre det!
Ang skiver,-lad os starte med Politiets "politiske korrekte" skiver.. Den med en mand i T-shirt og hånden i lommen, han er jo et eksempel på et virkeligt farlig mål som man skal lære at skyde på.
-
- Gold Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 29 times
tja: vores gamle duelskive med personfacon og evt hovedskud blev jo udfaset
( ikke at det generer mig at skyde på en sort cirkel i stedet )
( ikke at det generer mig at skyde på en sort cirkel i stedet )
Senest rettet af 1900 7. okt 2024, 18:23, rettet i alt 1 gang.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Vi kunne ikke være mere uenige!Overtroldmand skrev: ↑7. okt 2024, 14:44Bøj nakken og ret ind..lad være med at gøre ting der ikke engang er forbudt,-ikke engang prøve...Der kommer til at ske grimme ting... Hmm hvor er det lige man har den slags "sindelags-social kontrol" argumentation.Fast Fumble skrev: ↑7. okt 2024, 12:27Nej, lovgivningen forholder sig ikke til det emne.Kristian_J skrev: ↑7. okt 2024, 11:58Jeg troede / er blevet fortalt at det ER forbudt at skyde mod mål med menneskelig skikkelse?Ras.Killing skrev: ↑7. okt 2024, 09:59Det sagt! så vil der være et forkert signal i at skyde efter f.eks. skiver formet som mennesker eller lign.
Ang skiver,-lad os starte med Politiets "politiske korrekte" skiver.. Den med en mand i T-shirt og hånden i lommen, han er jo et eksempel på et virkeligt farlig mål som man skal lære at skyde på.
Jeg forstår ikke lige hvorfor politiets skiver skal blandes ind i det - vi er jo ikke politi, vi er sportsskytter (og jægere og våbensamlere).
Jeg synes den ukonkrete, insinuerende stil er meget ubehagelig. Almindelig selvjustits og sund fornuft undertrykker næppe nogen, og ingen beder dig bøje nakken, det er kun et retorisk greb du benytter dig af for at antyde at der ligger en slags undertrykkelse i at foreslå at man benytter noget der minder om de skiver vores sportsdiscipliner alligevel dyrkes på.
Der er ikke tale om social sindelagskontrol - og hvis du mener der er, kan du så ikke lige konkretisere din anklage? Så man kan forholde sig til den?
Hvordan er det du vil blive undertrykt, hvis du skal undlade at skyde på silhuetter eller billeder af mennesker?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!