Tilladelse til "fundet" Remington rytterkarabin
-
- Newbie
- Interesser: PCP og sortkrudt
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 3 times
Tilladelse til "fundet" Remington rytterkarabin
Da min far døde for 15 år siden tog min bror en Remington 1867 rytterkarabin til sig.
Hvordan er proceduren for at få den registreret, så man kan skyde med den i en sortkrudtsforening?
Inden min far blev helt affældig var vi hos Vestegnens Sortkrudtsskytter på Kalvebod og skød en halv snes skud af - min far havde ikke haft patroner til den siden lige efter krigen.
Hvordan er proceduren for at få den registreret, så man kan skyde med den i en sortkrudtsforening?
Inden min far blev helt affældig var vi hos Vestegnens Sortkrudtsskytter på Kalvebod og skød en halv snes skud af - min far havde ikke haft patroner til den siden lige efter krigen.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Re: Tilladelse til "fundet" Remington rytterkarabin
Den kræver tilladelse, så den er vel forhåbentlig registreret allerede?
ellers har det været ulovlig våbenbesiddelse de sidste 15 år.

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Newbie
Fortæl mig noget jeg ikke ved (nu).
Mit klart formulerede spørgsmål kunne du altså ikke svare på.
Den gang var den blot en antikvitet, som man ikke kunne købe kommerciel ammunition til. Nu skal man vel have tilladelse til en luntelås
Mit klart formulerede spørgsmål kunne du altså ikke svare på.
Den gang var den blot en antikvitet, som man ikke kunne købe kommerciel ammunition til. Nu skal man vel have tilladelse til en luntelås
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Da din far formodentlig ikke har fået den registret, da den på et tidspunkt skulle registerers, og din bror heller ikke har registeret den, efter din fars død.
Så er du lidt heldig nu, politiet holder frit lejde til at aflevere ulovlige våben, og det er den karabin, da den ikke er registret, frit lejde er fra 1 november til 1 december.
Du kan gå ned på din lokale politistation(ring først og fortæl du kommer)
Fortæl din historie, måske går de med til at opbevare den indtil du kan registerer den, hvilket nok skal ske via en sortkrudt klub, eller via jagttegn hvis du har det.
Om de vil opbevare den, der er ingen garanti, måske også kun en meget lille chance, men de kan ikke straffe hverken dig eller din bror, da det er under frit lejde aktionen at du henvender dig
God vind, håber det lykkes dig at få lov til at beholde den.
mvh
Grey
Så er du lidt heldig nu, politiet holder frit lejde til at aflevere ulovlige våben, og det er den karabin, da den ikke er registret, frit lejde er fra 1 november til 1 december.
Du kan gå ned på din lokale politistation(ring først og fortæl du kommer)
Fortæl din historie, måske går de med til at opbevare den indtil du kan registerer den, hvilket nok skal ske via en sortkrudt klub, eller via jagttegn hvis du har det.
Om de vil opbevare den, der er ingen garanti, måske også kun en meget lille chance, men de kan ikke straffe hverken dig eller din bror, da det er under frit lejde aktionen at du henvender dig
God vind, håber det lykkes dig at få lov til at beholde den.
mvh
Grey
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Jeg syntes ikke dig spørgsmål er klart formuleret.
Det var for mig uklart, om riflen var registreret eller ej, og i så fald hvordan.
Altså er den registreret på en samlertilladelse, på en jagttiladelse, eller på SKV våbenpåtegning? Det er væsentligt at vide, ift. hvordan i vil gribe det an.
Hvis den ikke er registreret, så er det straks værre. Dels fordi i er i ulovlig våbenbesiddelse, og dels fordi der ikke rigtig er nogen mulighed for at få den på tilladelse.
Arvinger, eller den som varetager boet på arvingernes vegne, kan uden tilladelse besidde våben og ammunition som indgår i boet i 4 uger efter dødsfaldet. Herefter skal tingene enten være afhændet eller registreret.
Hvis i har haft den liggende i 15 år, så må de 4 uger siges at være overskredet for længst, og den bedste løsning ville nok være forsat at gemme den, og indlevere den på næstkommende frit lejde auktion.
Senest rettet af Ras.Killing 25. okt 2024, 19:53, rettet i alt 2 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jeg forstår ganske udmærket dit spørgsmål.Olebole skrev: ↑25. okt 2024, 13:38Da min far døde for 15 år siden tog min bror en Remington 1867 rytterkarabin til sig.
Men svaret er lidt nedslående.
Da jeres far gik bort for femten år siden, da var skyderen absolut tilladelseskrævende.
Den rigtige procedure dengang, havde været at din bror, med det samme, var gået til politiet og bedt om tilladelse til skyderen efter dødsboet.
Nu står I her efter femten år, med en skyder og ingen tilladelse.
Jeg tror gerne på, at ingen af jer, for femten år siden, vidste at den krævede tilladelse.
Det er desværre ingen undskyldning

Jeg er enig i et par af de ovenstående kommentarer i, at det bedste vil være, at lige glemme den til der kommer frit lejde, og så komme hen til politiet med den, og håbe på, at den måske kan registreres.
Problemet her er dog, at jeg så opfordrer dig / din bror til fortsat at være i besiddelse af ulovligt våben, indtil frit lejde, og det vil jeg ikke.
Næste problem er, at politiet ikke har pligt til at hjælpe jer her, men bare kan trække på skuldrene og destruere skyderen.
Edit og PS: Jeg kender til politikredse, hvor du, for 25 år siden, bare kunne være kommet ind, fortalt din/jeres historie, og fået den registret. Sådan spiller musikken bare ikke i dag.
Senest rettet af Langenge 25. okt 2024, 19:59, rettet i alt 1 gang.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Newbie
Jeg er nu enormt glad for at brormand snuppede den for næsen af mig. Jeg taler med ham en gang om året, og jeg vil lade ham blive i lykkelig uvidenhed.
Det vil formentligt være det letteste bare at melde sig ind i en sortkrudtsklub og købe en anden Remington - de koster jo ikke alverden.
I mellemtiden holder jeg mig til mine 4,5mm luftvåben, som endnu ikke kræver tilladelse, men det skal nok komme, som i Irland og Skotland
Irland:
Det vil formentligt være det letteste bare at melde sig ind i en sortkrudtsklub og købe en anden Remington - de koster jo ikke alverden.
I mellemtiden holder jeg mig til mine 4,5mm luftvåben, som endnu ikke kræver tilladelse, men det skal nok komme, som i Irland og Skotland
Irland:
If you own or want to own a firearm in Ireland, you must have a firearm certificate.
The most common type of firearm is a gun. However, the following are considered firearms under Irish law and also need a licence:
Crossbows
Spearguns
All airguns with a muzzle velocity (speed) of over 1 joule (including paintball markers)
Senest rettet af Olebole 25. okt 2024, 20:02, rettet i alt 1 gang.
- Langenge
- This member is

Og et sidste godt råd:
Bed din bror aflevere den til frit lejde. Så kan han jo prøve at bede om tilladelse til den, men bed ham aflevere den.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Det lyder ikke som om I er på særlig god fod. Men det er nu du har mulighed for at gøre ham en virkelig stor tjeneste og fortælle ham om frit lejde aktionen fra den 1. november. Så kan I måske lægge den fjollede arvestrid bag Jer. Ulovlig våbenbesiddelse er blevet mere og mere alvorlig de seneste år med bandepakke efter bandepakke. Jeg vil tro han står til to års fængsel i dag. Det vil ødelægge tilværelsen for de fleste. Er det det du ønsker for din bror?Jeg er nu enormt glad for at brormand snuppede den for næsen af mig. Jeg taler med ham en gang om året, og jeg vil lade ham blive i lykkelig uvidenhed.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: P.08 - m.67 - 2.vk. Sortkrudt
- Geografisk sted: Grindsted
- Been thanked: 2 times
GLEM alt om frit lejde, hvis denne Karabin er i fin brugbar stand…
1. Du kan få den opbevaret på flere måder, og det letteste er at gå til en Våbenhandler med den, som så notere den i sin bog, med ophav fra dødsbo.
2. Derefter går du ind på Politi.dk og søger en samletilladelse, og betaler den, og når den ankommer, går du til Våbenhandleren og får den flyttet over, som et Samlevåben..
3. Er du så medlem af en Sortkrudts forening, søger du så en SKV 2 på den via formanden..
Dette her er den langsommelige omgang, men fordelen er at : du kan få Karabinen hjem ( i skabet ) hurtigt og Våbenhandleren IKKE har den opbevaret i månedsvis…
Vi gjore dette i vores familie, da vi fandt en M 67.
I Olebole historie er der dog en lille hage - der er gået 15 år ..... men da der er tale om ( i første omgang ) et Samlevåben , er der lidt andre regler og tommelfingere, end et moderne Jagtvåben - tal med din lokal Våbenhandler...
Da I har været i en forening og skyde med den, må den have været på en slags tilladelse, kontakt evt. Dansk Skytte Union om de kender den..
1. Du kan få den opbevaret på flere måder, og det letteste er at gå til en Våbenhandler med den, som så notere den i sin bog, med ophav fra dødsbo.
2. Derefter går du ind på Politi.dk og søger en samletilladelse, og betaler den, og når den ankommer, går du til Våbenhandleren og får den flyttet over, som et Samlevåben..
3. Er du så medlem af en Sortkrudts forening, søger du så en SKV 2 på den via formanden..
Dette her er den langsommelige omgang, men fordelen er at : du kan få Karabinen hjem ( i skabet ) hurtigt og Våbenhandleren IKKE har den opbevaret i månedsvis…
Vi gjore dette i vores familie, da vi fandt en M 67.
I Olebole historie er der dog en lille hage - der er gået 15 år ..... men da der er tale om ( i første omgang ) et Samlevåben , er der lidt andre regler og tommelfingere, end et moderne Jagtvåben - tal med din lokal Våbenhandler...
Da I har været i en forening og skyde med den, må den have været på en slags tilladelse, kontakt evt. Dansk Skytte Union om de kender den..
-
- Newbie
Det må være over 20 år siden at far og jeg var på skydebanen.
Der var ikke nogen der gik op i papirer og tilladelse, da vi ikke selv havde patroner, og der blev holdt øje med at vi ikke tog nogen med hjem.
Vi var i øvrigt lykkeligt uvidende om at de gamle Remingtoner pludselig var blevet tilladelseskrævende, hvornår blev de det?
For godt 40 år siden prøvede vi at finde 45-70 i Frankrig, men det havde de aldrig hørt om, og først nu finder jeg ud af at 11,7mm dansk Remington ikke er den samme patron.
Brormand risikerer ikke besøg af policen, han har sit på det tørre, og hans børn er i 30'erne og for længst flyttet hjemmefra.
Der var ikke nogen der gik op i papirer og tilladelse, da vi ikke selv havde patroner, og der blev holdt øje med at vi ikke tog nogen med hjem.
Vi var i øvrigt lykkeligt uvidende om at de gamle Remingtoner pludselig var blevet tilladelseskrævende, hvornår blev de det?
For godt 40 år siden prøvede vi at finde 45-70 i Frankrig, men det havde de aldrig hørt om, og først nu finder jeg ud af at 11,7mm dansk Remington ikke er den samme patron.
Brormand risikerer ikke besøg af policen, han har sit på det tørre, og hans børn er i 30'erne og for længst flyttet hjemmefra.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Efter et hurtig kig i "arkiverne" (aka Retsinformation) kan jeg se, at våbnet har været tilladelseskrævende i hvert fald siden 1980'erne, og sikkert også en god rum tid før det. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1988/438Olebole skrev: ↑26. okt 2024, 11:36Det må være over 20 år siden at far og jeg var på skydebanen.
Da våbnet benytter enhedspatroner, og samtidigt er et bagladegevær, så går våbnet ikke ind under undtagelsen om antikke våben, der er produceret/har modelnummer fra før 1870. Det er dermed et tilladelseskrævende sortkrudsgevær på linje med alle andre våben, du kan købe i en gængs, dansk våbenhandler nu om dage.
- Langenge
- This member is
Lidt google siger, at den blev tilladelseskrævende i 1973.
Søg på: " justitsministeriets bekendtgørelse nr. 349 af 25. juni 1973 om Våben."
Søg på: " justitsministeriets bekendtgørelse nr. 349 af 25. juni 1973 om Våben."
-
- Bronze Member
- Interesser: SKV, samling og lovgivning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
I forhold til frit lejde, så er denne frit lejde kun aflevering af våben.
Det vil ikke være muligt at søge tilladelse til våben, der afleveres.
Det vil ikke være muligt at søge tilladelse til våben, der afleveres.
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Jeg har læst det på SKV portalen, kun formænd har adgang til den, så håber da at der også kommer noget i medierne.
mvh
Grey
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 44 times
Olebole skrev: ↑26. okt 2024, 11:36Det må være over 20 år siden at far og jeg var på skydebanen.
Det gør han desværre eftersom du har beskrevet situationen på et offentligt forum. Hvis jeg var din bror ville jeg få den afleveret til frit lejde, og glemme alt om den. Det er ikke et dyrt våben i den forstand, men jeg har fuld forståelse for at netop den kan være forbundet med gode minder.
Politiet kigger med mange steder, sikkert også her på NVF

-
- Newbie
Ja, det skulle ikke undre mig, og med selvstrammere ved roret bliver mine personlige oplysninger sikkert sendt til politiet mens jeg skriver disse linjer.
-
- Newbie
Din angivne søgetekst giver enten ingen, eller kun forkerte resultater. Har du et dybt link?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 409 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Hvad mener du med det?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Langenge
- This member is
Synopsis, som jeg ved, at bruges af advokater til nogle opslag.
https://themis.dk/Omsynopsis.html
Men brug dette link, læs omkring side 13, 14, 15 og 16 i dokumentet:
https://www.xn--betnkninger-c9a.dk/wp-c ... 2/1082.pdf
Her står blandt andet:
Jeg kan ikke umiddelbart finde " justitsministeriets bekendtgørelse nr. 349 af 25. juni 1973 om Våben." på nettet, men jeg har et frokostmøde med Strauss & Garlik næste lørdag, og kan da sikkert få dem til at skaffe en kopi, men næppe gratisInden ændringen i 1973 fortolkede justitsministeriet i alminde
lighed VåbenloVen således, at skydeVåben, hVortil der ikke kun
ne anVendes gængs ammunition, samt forladegeVærer faldt uden
for VåbenloVens kontrolordning. Dette skyldtes, at sådanne Vå
ben normalt på grund af deres alder, eller fordi ammunition ik
ke kunne skaffes, Var uanVendelige til skydning og nærmere haV
de karakter af museumsgenstande eller samlerobjekter. Disse sky
deVåben kunne således frit erhVerVes og besiddes m.V.

-
- Newbie
Tak, Langenge.
Det er skammeligt at det skal koste penge at læse love og bekendtgørelser (og standarder). Det må simpelthen være scannet ind i statens egne systemer.
Den gang det var noget der skulle trykkes og distribueres fysisk, var det til nød forståeligt, men i vores digitale tidsalder giver det ingen mening.
Det er skammeligt at det skal koste penge at læse love og bekendtgørelser (og standarder). Det må simpelthen være scannet ind i statens egne systemer.
Den gang det var noget der skulle trykkes og distribueres fysisk, var det til nød forståeligt, men i vores digitale tidsalder giver det ingen mening.
-
- Newbie
Remington er da undtaget i 1986 bekendtgørelsen: (Fra dit link https://www.xn--betnkninger-c9a.dk/wp-c ... 2/1082.pdf)
I bekendtgørelse nr. 530 af 11. december 1985. ... Ifølge § 1, stk. 1, nr. 2, er desuden undtaget enkelte andre Våben, der er nyere. [End 1888 for pistoler og 1870 for geværer]
Det drejer sig om dansk pistol model
1910 og model 1910/21, marinereVolVer model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgeVær model 1867/96 og 1867/97
I bekendtgørelse nr. 530 af 11. december 1985. ... Ifølge § 1, stk. 1, nr. 2, er desuden undtaget enkelte andre Våben, der er nyere. [End 1888 for pistoler og 1870 for geværer]
Det drejer sig om dansk pistol model
1910 og model 1910/21, marinereVolVer model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgeVær model 1867/96 og 1867/97
-
- Newbie
I den gældende bekendtgørelse nyder Remingtonerne også særlig fremme:
Stk. 3. En våbentilladelse kan kun omfatte eet våben. Tilladelse til følgende våben gives dog uden begrænsning i antal:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm,
2) blankvåben eller
3) skydevåben med model- eller fremstillingsår senest 1890 samt dansk pistol model 1910 og model 1910/21, marinerevolver model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgevær model 1867/96 og 1867/97.
Betyder det at en person der allerede har 1 eller flere af disse geværer i forvejen godt kan erhverve flere uden at give meddelelse?
Jeg kender nemlig en, der er i skytteklub med en der skyder med Remington, og så kunne han jo passe på karabinen.
Bekendgørelsen er underskrevet af Erik Ninn Hansen. Der var den med nedprioritering af sagsbehandling igen.
Stk. 3. En våbentilladelse kan kun omfatte eet våben. Tilladelse til følgende våben gives dog uden begrænsning i antal:
2) blankvåben eller
3) skydevåben med model- eller fremstillingsår senest 1890 samt dansk pistol model 1910 og model 1910/21, marinerevolver model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgevær model 1867/96 og 1867/97.
Betyder det at en person der allerede har 1 eller flere af disse geværer i forvejen godt kan erhverve flere uden at give meddelelse?
Jeg kender nemlig en, der er i skytteklub med en der skyder med Remington, og så kunne han jo passe på karabinen.
Bekendgørelsen er underskrevet af Erik Ninn Hansen. Der var den med nedprioritering af sagsbehandling igen.
- Langenge
- This member is
Ja, hvis du har en samlertilladelse uden antalsbegrænsning. (Den normale samlertilladelse til skydevåben). (Og våben på samlertilladelse må man for øvrigt ikke skyde med)Olebole skrev: ↑26. okt 2024, 22:29I den gældende bekendtgørelse nyder Remingtonerne også særlig fremme:
2) blankvåben eller
Og her skal du føre liste over dine våben, og ved enhver tilgang til listen, skal du indsende og redegøre for hvorfra våbnet kommer.
Der SKAL gives meddelelse hver gang du erhverver et våben.
Glem de der numre. Jeg, og mange andre her på forum, kan våbenloven udefra og indefra og bagfra og forfra, i søvne og med arme og ben bundet på ryggen.
I/du har tre muligheder:
Aflever skyderen til frit lejde, og håb på, at en venlig betjent vil give jer mulighed for at søge tilladelse.
Gem den langt væk. (Det er ulovligt, det vil jeg absolut ikke anbefale)
Slå din bror ihjel og find den i hans dødsbo, og så kan du søge om tilladelse til den (DET ER EN JOKE!!!!!)