Butterflykniv og samlertilladelse
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
- Geografisk sted: Fionia
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
Butterflykniv og samlertilladelse
I forbindelse med Politiets frit lejde aktion 2024 er jeg blevet spurgt af en bekendt om følgende spørgsmål (dvs spørger for en vens ven) - jeg må sige at jeg selv er i tvivl:
Hvis man i forvejen har en blankvåben samlertilladelse til dekorative formål, vil denne tilladelse så give mulighed for lovlig opbevaring (dekorativt formål) af en butterfly-kniv?
På forhånd tak for svar.
Hvis man i forvejen har en blankvåben samlertilladelse til dekorative formål, vil denne tilladelse så give mulighed for lovlig opbevaring (dekorativt formål) af en butterfly-kniv?
På forhånd tak for svar.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 232 times
- Been thanked: 215 times
Re: Butterflykniv og samlertilladelse
Desværre ikke. Folk der kan tillades at hænge uanede mængder af sværd, sabler, bajonetter mv. kan man ikke stole nok på til også at lade dem hænge en butterflykniv op på væggen
Våbenloven ER tåbelig(og loven omkring blankvåben er nok toppen). Man skal ikke prøve at finde logik i den, men det gør ikke at man skal undlade at kritisere det makværk den er.
Hilsen Kenneth

Våbenloven ER tåbelig(og loven omkring blankvåben er nok toppen). Man skal ikke prøve at finde logik i den, men det gør ikke at man skal undlade at kritisere det makværk den er.
Hilsen Kenneth
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Står der ikke direkte på hans tilladelse at den IKKE gælder butterfly knive?Tak-Tik-Tak skrev: ↑13. nov 2024, 11:35I forbindelse med Politiets frit lejde aktion 2024 er jeg blevet spurgt af en bekendt om følgende spørgsmål (dvs spørger for en vens ven) - jeg må sige at jeg selv er i tvivl:
På forhånd tak for svar.
Det gør der på min.
- Aske
- Silver Member
- Interesser: Skydning, våben, historie
- Geografisk sted: Jylland ude mod vest
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 5 times
Det samme gør sig gældende på min.
Følgende våben er ikke omfattet af denne tilladelse:
Faldknive og faldstiletter
Foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én
hånd (butterflyknive)
Kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign.
Knive med tværstillet greb beregnet til stød
Knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra
denne placering kan trækkes ved brug af én hånd
Kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden
genstand
Springknive og springstiletter
Følgende våben er ikke omfattet af denne tilladelse:
Faldknive og faldstiletter
Foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én
hånd (butterflyknive)
Kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign.
Knive med tværstillet greb beregnet til stød
Knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra
denne placering kan trækkes ved brug af én hånd
Kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden
genstand
Springknive og springstiletter
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... 

-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
- Geografisk sted: Fionia
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
[/quote]
Står der ikke direkte på hans tilladelse at den IKKE gælder butterfly knive?
Det gør der på min.
[/quote]
Nej det gør der ikke på hans tilladelse. Der stod intet udpenslet. Måske var det derfor at spørgsmålet opstod.
Men sagen er løst. Gutten havde ikke nerver til at trykprøve systemet - et IKEA-net med diverse lovlige som mindre lovlige sager, heriblandt butterfly'en, blev i dag overrakt til polisen.
Det gør der på min.
[/quote]
Nej det gør der ikke på hans tilladelse. Der stod intet udpenslet. Måske var det derfor at spørgsmålet opstod.
Men sagen er løst. Gutten havde ikke nerver til at trykprøve systemet - et IKEA-net med diverse lovlige som mindre lovlige sager, heriblandt butterfly'en, blev i dag overrakt til polisen.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Nu hvor sagen er løst, så kan vi vel tage en diskussion om, hvorvidt en butterflykniv kan "deaktiveres" til dekorativt brug, ved at give skæftet en svejseklat, så den ikke længere kan foldes sammen
Det er utroligt fjollet, at nogen har bestemt, at butterflyknive skulle være farligere end alle andre knive. Jeg ville hellere komme i karambolage med en der var bevæbnet med den typiske butterflykniv, end en der havde en skarp fiskefileteringskniv.

Det er utroligt fjollet, at nogen har bestemt, at butterflyknive skulle være farligere end alle andre knive. Jeg ville hellere komme i karambolage med en der var bevæbnet med den typiske butterflykniv, end en der havde en skarp fiskefileteringskniv.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Det vil jeg mene at du godt kan.
Problemet er dog, at du ulovligt skal anskaffe dig kniven, og være i ulovlig besiddelse af den, indtil du får den svejset sammen.
Jeg ved at Hunters House for nogle år siden importerede butterfly knive, som de fjernede skæret på, så de kunne udlejes til f.eks. teater og film.
De skulle søge tilladelse til at importeret og ''deaktivere'' knivene. Hvilket der vist også har været en masse bøvl med.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 232 times
- Been thanked: 215 times
Jeg er helt enig, men samtidig handler den her lov jo ikke om hvad man kan møde på gaden - det handler om hvad der er farligt at have hængende på væggen. Det er så tåbeligt at det skriger til himlen, og der er ikke en disse vi kan gøre ved det. Bare én af reglerne som den hvor en kniv ikke må fremstå som noget andet kan gøre helt almindelige danskere kriminelle.NSander skrev: ↑15. nov 2024, 00:23Nu hvor sagen er løst, så kan vi vel tage en diskussion om, hvorvidt en butterflykniv kan "deaktiveres" til dekorativt brug, ved at give skæftet en svejseklat, så den ikke længere kan foldes sammen![]()
Hilsen Kenneth
-
- Bronze Member
- Interesser: Knive, knivfremstilling
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Det eneste der næsten er dummere end forbuddet mod butterflyknive, er forbuddet mod kastestjerner..
Vi har vist til gode at høre om et bandeopgør afgjort med den slags
Vi har vist til gode at høre om et bandeopgør afgjort med den slags

-
- Bronze Member
- Interesser: SKV, samling og lovgivning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 11 times
Det gør der på min.
[/quote]
[/quote]
Underligt at det ikke står på tilladelsen. Er det en ordinær samlertilladelse til blankvåben?
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Denne sag er blot endnu en konsekvens af den ”nye” knivlov fra 2016. Denne nye lov var en opdatering af det tidligere lovgrundlag, der som det huskes på foldeknivsområdet bl.a. forbød enhåndsbetjente knive samt låsbare klinger.
Men 2016-loven var ikke som håbet en fuld omskrivning af det tidligere lovgrundlag. I stedet lappede man blot lidt på teksten.
I det tidligere lovgrundlag talte man om ”særligt farlige knive”, som bl.a. var dem, der kunne trækkes og anvendes hurtigt. Og for foldeknive var muligheden for fastlåsningen af klingen også ”særlig farlig”. Denne gruppe af knive omfattede bl.a. enhåndsbetjente knive, springknive, butterflyknive, halsknive m.v... Men da man med den nye knivlov fjernede forbuddet mod låsbare klinger samt klinger der kunne betjenes med én hånd ”glemte” man at være konsekvent og samtidig at se på de andre forhold i samme kategori. For en moderne enhåndsbetjent kniv med låsbar klinge (som jo nu er lovlig..!!) kan jo trækkes og ”klargøres” ligeså hurtigt som en springkniv eller butterflykniv – eller en halskniv for den sags skyld. Men der var i denne gruppe nogle knive som havde navnet imod sig (tænker her især på "springknive", som almindelige mennesker jo gyser over...) - så de forblev på ”forbudtlisten” også selvom det i dag slet ikke giver mening længere.
Måske man kan håbe på at det bliver det bedre med næste revision...
Oscar123
Men 2016-loven var ikke som håbet en fuld omskrivning af det tidligere lovgrundlag. I stedet lappede man blot lidt på teksten.
I det tidligere lovgrundlag talte man om ”særligt farlige knive”, som bl.a. var dem, der kunne trækkes og anvendes hurtigt. Og for foldeknive var muligheden for fastlåsningen af klingen også ”særlig farlig”. Denne gruppe af knive omfattede bl.a. enhåndsbetjente knive, springknive, butterflyknive, halsknive m.v... Men da man med den nye knivlov fjernede forbuddet mod låsbare klinger samt klinger der kunne betjenes med én hånd ”glemte” man at være konsekvent og samtidig at se på de andre forhold i samme kategori. For en moderne enhåndsbetjent kniv med låsbar klinge (som jo nu er lovlig..!!) kan jo trækkes og ”klargøres” ligeså hurtigt som en springkniv eller butterflykniv – eller en halskniv for den sags skyld. Men der var i denne gruppe nogle knive som havde navnet imod sig (tænker her især på "springknive", som almindelige mennesker jo gyser over...) - så de forblev på ”forbudtlisten” også selvom det i dag slet ikke giver mening længere.
Måske man kan håbe på at det bliver det bedre med næste revision...

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Bronze Member
- Interesser: Naturen0
- Geografisk sted: Amager
Der var et stort problem med Samarbejde mellem foreningerne, med loven,jeg har været skytte i 35 år og min lære var Agner, nu er jeg knivmager, vi sender blade til Christiansborg (knivforeningen)hvert år,