Butterflykniv og samlertilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Butterflykniv og samlertilladelse

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 13. nov 2024, 11:35

I forbindelse med Politiets frit lejde aktion 2024 er jeg blevet spurgt af en bekendt om følgende spørgsmål (dvs spørger for en vens ven) - jeg må sige at jeg selv er i tvivl:

Hvis man i forvejen har en blankvåben samlertilladelse til dekorative formål, vil denne tilladelse så give mulighed for lovlig opbevaring (dekorativt formål) af en butterfly-kniv?

På forhånd tak for svar.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Re: Butterflykniv og samlertilladelse

Indlæg af Kenned » 13. nov 2024, 11:55

Desværre ikke. Folk der kan tillades at hænge uanede mængder af sværd, sabler, bajonetter mv. kan man ikke stole nok på til også at lade dem hænge en butterflykniv op på væggen :wall:

Våbenloven ER tåbelig(og loven omkring blankvåben er nok toppen). Man skal ikke prøve at finde logik i den, men det gør ikke at man skal undlade at kritisere det makværk den er.

Hilsen Kenneth

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 13. nov 2024, 13:29

Tak-Tik-Tak skrev:
13. nov 2024, 11:35
I forbindelse med Politiets frit lejde aktion 2024 er jeg blevet spurgt af en bekendt om følgende spørgsmål (dvs spørger for en vens ven) - jeg må sige at jeg selv er i tvivl:

Hvis man i forvejen har en blankvåben samlertilladelse til dekorative formål, vil denne tilladelse så give mulighed for lovlig opbevaring (dekorativt formål) af en butterfly-kniv?

På forhånd tak for svar.
Står der ikke direkte på hans tilladelse at den IKKE gælder butterfly knive?

Det gør der på min.

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Aske » 13. nov 2024, 15:10

Det samme gør sig gældende på min.

Følgende våben er ikke omfattet af denne tilladelse:
Faldknive og faldstiletter
Foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én
hånd (butterflyknive)

Kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign.
Knive med tværstillet greb beregnet til stød
Knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra
denne placering kan trækkes ved brug af én hånd
Kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden
genstand
Springknive og springstiletter
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 14. nov 2024, 21:24

[/quote]

Det gør der på min.
[/quote]

Nej det gør der ikke på hans tilladelse. Der stod intet udpenslet. Måske var det derfor at spørgsmålet opstod.

Men sagen er løst. Gutten havde ikke nerver til at trykprøve systemet - et IKEA-net med diverse lovlige som mindre lovlige sager, heriblandt butterfly'en, blev i dag overrakt til polisen.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 15. nov 2024, 00:23

Nu hvor sagen er løst, så kan vi vel tage en diskussion om, hvorvidt en butterflykniv kan "deaktiveres" til dekorativt brug, ved at give skæftet en svejseklat, så den ikke længere kan foldes sammen :biggrin:

Det er utroligt fjollet, at nogen har bestemt, at butterflyknive skulle være farligere end alle andre knive. Jeg ville hellere komme i karambolage med en der var bevæbnet med den typiske butterflykniv, end en der havde en skarp fiskefileteringskniv.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 15. nov 2024, 08:15

NSander skrev:
15. nov 2024, 00:23
Nu hvor sagen er løst, så kan vi vel tage en diskussion om, hvorvidt en butterflykniv kan "deaktiveres" til dekorativt brug, ved at give skæftet en svejseklat, så den ikke længere kan foldes sammen :biggrin:
Det vil jeg mene at du godt kan.

Problemet er dog, at du ulovligt skal anskaffe dig kniven, og være i ulovlig besiddelse af den, indtil du får den svejset sammen.

Jeg ved at Hunters House for nogle år siden importerede butterfly knive, som de fjernede skæret på, så de kunne udlejes til f.eks. teater og film.

De skulle søge tilladelse til at importeret og ''deaktivere'' knivene. Hvilket der vist også har været en masse bøvl med.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 15. nov 2024, 08:24

NSander skrev:
15. nov 2024, 00:23

Det er utroligt fjollet, at nogen har bestemt, at butterflyknive skulle være farligere end alle andre knive. Jeg ville hellere komme i karambolage med en der var bevæbnet med den typiske butterflykniv, end en der havde en skarp fiskefileteringskniv.
Jeg er helt enig, men samtidig handler den her lov jo ikke om hvad man kan møde på gaden - det handler om hvad der er farligt at have hængende på væggen. Det er så tåbeligt at det skriger til himlen, og der er ikke en disse vi kan gøre ved det. Bare én af reglerne som den hvor en kniv ikke må fremstå som noget andet kan gøre helt almindelige danskere kriminelle.

Hilsen Kenneth

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Smejen » 15. nov 2024, 23:17

Det eneste der næsten er dummere end forbuddet mod butterflyknive, er forbuddet mod kastestjerner..
Vi har vist til gode at høre om et bandeopgør afgjort med den slags :wall:

Ewing Oil
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: SKV, samling og lovgivning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Ewing Oil » 16. nov 2024, 11:29

Tak-Tik-Tak skrev:
14. nov 2024, 21:24

Det gør der på min.
[/quote]

Nej det gør der ikke på hans tilladelse. Der stod intet udpenslet. Måske var det derfor at spørgsmålet opstod.

Men sagen er løst. Gutten havde ikke nerver til at trykprøve systemet - et IKEA-net med diverse lovlige som mindre lovlige sager, heriblandt butterfly'en, blev i dag overrakt til polisen.
[/quote]

Underligt at det ikke står på tilladelsen. Er det en ordinær samlertilladelse til blankvåben?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 16. nov 2024, 12:25

Denne sag er blot endnu en konsekvens af den ”nye” knivlov fra 2016. Denne nye lov var en opdatering af det tidligere lovgrundlag, der som det huskes på foldeknivsområdet bl.a. forbød enhåndsbetjente knive samt låsbare klinger.

Men 2016-loven var ikke som håbet en fuld omskrivning af det tidligere lovgrundlag. I stedet lappede man blot lidt på teksten.

I det tidligere lovgrundlag talte man om ”særligt farlige knive”, som bl.a. var dem, der kunne trækkes og anvendes hurtigt. Og for foldeknive var muligheden for fastlåsningen af klingen også ”særlig farlig”. Denne gruppe af knive omfattede bl.a. enhåndsbetjente knive, springknive, butterflyknive, halsknive m.v... Men da man med den nye knivlov fjernede forbuddet mod låsbare klinger samt klinger der kunne betjenes med én hånd ”glemte” man at være konsekvent og samtidig at se på de andre forhold i samme kategori. For en moderne enhåndsbetjent kniv med låsbar klinge (som jo nu er lovlig..!!) kan jo trækkes og ”klargøres” ligeså hurtigt som en springkniv eller butterflykniv – eller en halskniv for den sags skyld. Men der var i denne gruppe nogle knive som havde navnet imod sig (tænker her især på "springknive", som almindelige mennesker jo gyser over...) - så de forblev på ”forbudtlisten” også selvom det i dag slet ikke giver mening længere.

Måske man kan håbe på at det bliver det bedre med næste revision... :???:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Lasse N
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Naturen0
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Lasse N » 17. nov 2024, 22:12

Der var et stort problem med Samarbejde mellem foreningerne, med loven,jeg har været skytte i 35 år og min lære var Agner, nu er jeg knivmager, vi sender blade til Christiansborg (knivforeningen)hvert år,

Besvar