Tilladelse til "fundet" Remington rytterkarabin

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Tilladelse til "fundet" Remington rytterkarabin

Indlæg af Flugteren » 26. okt 2024, 23:01

Olebole skrev:
26. okt 2024, 22:29
I den gældende bekendtgørelse nyder Remingtonerne også særlig fremme:

Stk. 3. En våbentilladelse kan kun omfatte eet våben. Tilladelse til følgende våben gives dog uden begrænsning i antal:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm,
2) blankvåben eller
3) skydevåben med model- eller fremstillingsår senest 1890 samt dansk pistol model 1910 og model 1910/21, marinerevolver model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgevær model 1867/96 og 1867/97.

Betyder det at en person der allerede har 1 eller flere af disse geværer i forvejen godt kan erhverve flere uden at give meddelelse?

Jeg kender nemlig en, der er i skytteklub med en der skyder med Remington, og så kunne han jo passe på karabinen.

Bekendgørelsen er underskrevet af Erik Ninn Hansen. Der var den med nedprioritering af sagsbehandling igen.
Du får kun fordel af de nævnte undtagelser, hvis du rent faktisk har en lovlig adgang til våbnet, og medmindre du har en våbensamlertilladelse, en våbentilladelse gennem SKV eller jagttegn, så har du ikke lovlig adgang til våbnet, og så er undtagelserne ikke gældende for dig. En 1867 kræver våbentilladelse på lige fod med en moderne riffel.

De eneste våben, du kan erhverve dig i Danmark uden at søge om tilladelse, registrere eller anmelde erhvervelsen af til politiet, er våben undtaget fra våbenlovens bestemmelser. Og det er en Remington 1867 ikke.

Olebole
Newbie
Newbie
Interesser: PCP og sortkrudt
Has thanked: 3 times

Indlæg af Olebole » 26. okt 2024, 23:20

Så vigtigt er det heller ikke. Det kan i øvrigt være at min brors våbenforskrækkede kone har fået ham til at skille sig af med den forlængst.

Fra bare at være en ubrugelig pyntegenstand, som en motorcykel i en verden uden benzin, er den gået hen og blevet kontrabande.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. okt 2024, 01:55

Olebole skrev:
26. okt 2024, 19:29
Ja, det skulle ikke undre mig, og med selvstrammere ved roret bliver mine personlige oplysninger sikkert sendt til politiet mens jeg skriver disse linjer.
Bofhenator skrev:
26. okt 2024, 19:41
Hvad mener du med det?
Olebole, jeg tror du er nødt til at svare på Bof's spørgsmål. Vi er flere der venter på en uddybning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Olebole
Newbie
Newbie

Indlæg af Olebole » 27. okt 2024, 11:30

Det var en blanding af sarkasme over Garand01's kommentar og mit indtryk af hvordan der bliver modereret.

Nå, men det er jo ikke et spørgsmål om hvorvidt, men hvornår privat ejerskab af skydevåben bliver helt forbudt.

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 27. okt 2024, 11:45

Olebole skrev:
27. okt 2024, 11:30
Det var en blanding af sarkasme over Garand01's kommentar og mit indtryk af hvordan der bliver modereret.

Nå, men det er jo ikke et spørgsmål om hvorvidt, men hvornår privat ejerskab af skydevåben bliver helt forbudt.
Hvorfor?
Riflen kunne jo uden problemer være ejet lovligt.
Hvis man havde fulgt lovgivningen.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. okt 2024, 12:23

Olebole skrev:
...
mit indtryk af hvordan der bliver modereret.
...
Moderationen på NVF er ikke til diskussion.

Genlæs venligst de regler du har sagt ja til og overvej om NVF er det rette sted for dig.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 27. okt 2024, 12:31

Jeg tog jagttegn som 16 årig og er nærmest født som medlem af den lokale skytteforening. Jeg har, eller har haft, både pistol, rifler og haglgeværer. Lige nu har jeg to halvautomatiske haglgeværer og jeg har tidligere haft halvautomatiske rifler. Overvejer at anskaffe en halvautomatisk riffel igen, nu hvor man må have tre patroner i riflen og magasinet må være løst.

Kort sagt synes jeg ikke at reglerne på noget tidspunkt har begrænset mig i at have præcist de skydevåben jeg havde lyst til at have. Jeg har siden 1987 fremstillet min egen ammunition. Det har været en kilde til stor glæde at fordybe mig i den slags nørderi og at dele interessen med ligesindede.

Selvfølgelig er privat ejerskab af våben forbudt for de der ikke vil have dem lovligt, det har det været så længe jeg kan huske. Men hvis man vil gøre bare et minimum af indsats, kan man have lige præcis de sjove og interessante våben man har lyst til. Der er ikke noget der tyder på at det bliver forbudt foreløbigt.
Senest rettet af Lassescout 27. okt 2024, 12:37, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. okt 2024, 12:37

Olebole skrev: Ja, det skulle ikke undre mig, og med selvstrammere ved roret bliver mine personlige oplysninger sikkert sendt til politiet mens jeg skriver disse linjer.
Olebole skrev:
Ingen af os i moderator teamet ser os selv som selvstrammere, og vi bryder os ikke om at blive kaldt den slags. Og din insinuering af at vi også skulle sende dine personlige oplysninger til politiet kan vi af indlysende grunde ikke leve med. Vi er et forum, hvis vi anklages for ikke at overholde GDPR lovgivningen, så er vi lynhurtigt i alvorlige problemer. Vi arbejder gratis, og for vores egen (og forhåbentlig ogaå brugernes) fornøjelses skyld, så vi kan ikke acceptere så grove beskyldninger.
Min personlige holdning er at en undskyldning er på sin plads. Og jeg synes også du skal overveje om NVF er et sted for dig.
Her er kodeks klart: Landets lovgivning skal overholdes, og man skal tale ordentligt til både moderatorer og debattører. Hvis det strammer for meget for dig, er NVF ikke stedet for dig.
Olebole skrev:
Hvor ser du indikationer på det?
Da jeg startede på at skyde IPSC for mange år siden, var det lidt en grå-zone. Det var ikke ulovligt, men der var nogle retningslinjer som ikke var særligt afklarede. Mange års (frivilligt) arbejde af nolge dedikerede folk gjorde at vore regelsæt blev præciseret og udvidet, så min sport i dag er med fuld anerkendelse af organisationer og myndigheder. En del år senere blev våbenloven udvidet med flere nye og større kalibre, noget jeg personligt har nydt rigtig godt af.Meget ofte kan fornuft flytte grænser (og lovgivning), men det kræver at dedikerede folk lægger et stort stykke arbejde i det. Under den seneste lovændring omkring luftvåben lagde jeg mange timer i oplysning og høringssvar, jeg fik endda den daværende minister til at indrømme at han ikke havde talt helt sandt undervejs (bragt i radio og avis). Flere andre fra moderator teamet herinde bidrog også med rigtig mange timers arbejde. Måske du skulle støtte op om de folk der arbejder gratis for dig?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 27. okt 2024, 12:37

Lassescout skrev:
27. okt 2024, 12:31
Jeg tog jagttegn som 16 årig og er nærmest født som medlem af den lokale skytteforening. Jeg har, eller har haft, både pistol, rifler og haglgeværer. Lige nu har jeg to halvautomatiske haglgeværer og jeg har tidligere haft halvautomatiske rifler. Overvejer at anskaffe en halvautomatisk riffel igen, nu hvor man må have tre patroner i riflen og magasinet må være løst.

Kort sagt synes jeg ikke at reglerne på noget tidspunkt har begrænset mig i at have præcist de skydevåben jeg havde lyst til at have. Jeg har siden 1987 fremstillet min egen ammunition. Det har været en kilde til stor glæde at fordybe mig i den slags nørderi og at dele interessen med ligesindede.

Selvfølgelig er privat ejerskab af våben forbudt for de der ikke vil have dem lovligt, det har det vel snart været i 100 år. Men hvis man vil gøre bare et minimum af indsats, kan man have lige præcis de sjove og interessante våben man har lyst til. Der er ikke noget der tyder på at det bliver forbudt foreløbigt.
Præcis det jeg prøvede at sige i mit noget kortere indlæg ovenfor.
Der er kommet "lidt" restriktioner ifh til halvauto i små kalibre.
Men udover det synes jeg personligt, som Lassescout skriver, at lovgivningen giver os lov til at eje de våben, der for 99,9% af os opfylder vores interesse og behov.
At man ikke ved at noget skal registreres, for at ejes lovligt. Der kan skylden da kun påfalde en selv. Jeg er da forpligtiget til at holde mig opdateret ifh til lovændringer der vedrører "mig".
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Aratan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 15 times
Been thanked: 81 times

Indlæg af Aratan » 27. okt 2024, 16:22

Ewing Oil skrev:
26. okt 2024, 17:52
I forhold til frit lejde, så er denne frit lejde kun aflevering af våben.
Det vil ikke være muligt at søge tilladelse til våben, der afleveres.
Er det anderledes end sidst?

Sidste Frit lejde (2017?) fik jeg tilladelse til 2 rifler svigerfar havde haft liggende indtil sin død, ingen problemer.
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Garand01
This member is
This member is
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 47 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Garand01 » 27. okt 2024, 17:07

Olebole skrev:

Jeg tænkte godt den var møntet på mig.
Jeg er faktisk ligeglad med hvad folk ønsker at have liggende, det må være op til dem selv.
Mit indlæg til dig var skrevet i den kærligste mening, da jeg synes det ville være synd hvis din bror røg i fedtefadet pga den :Hug:
Så mit skriv skal du absolut ikke se som sarkastisk, men som en hjælpende hånd.
Rigtig god aften :razz:

Olebole
Newbie
Newbie

Indlæg af Olebole » 15. nov 2024, 17:32

Grundet min kommentar angående moderationen har jeg været lukket ude af forummet t.o.m. 10/11

Min bror ringede forleden, som han gør én gang om året - på min fødselsdag, og da jeg bragte Remington på banen lød svaret at
det gamle lort havde han smidt ud for længst, da hans kone ikke brød sig om våben.
Så det..

Besvar