EU kommissionen prøver igen at forbyde bly til bl.a. randtændt ammunition
-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 42 times
EU kommissionen prøver igen at forbyde bly til bl.a. randtændt ammunition
Jeg så lige at forbundet Svensk Jakt har skrevet om EU Kommissionens nye forsøg på bl.a. et totalt forbud for bly i randtændt ammuniton med en overgangsperiode på 10 år. Beslutningen kan allerede blive taget i april i år.
Link til artiklen: https://svenskjakt.se/start/nyhet/just- ... mmunition/
Personligt er jeg ved at være ret træt af den konstante hetz, der kører for et totalt blyforbud i EU. Der er jo ikke et alternativ på markedet som matcher pris og præcision i randtændt ammunition. Jeg håber på, at vores skytte og jagtforbund igen giver dem et kvalificeret modsvar dernede på de virkelighedsfjerne bonede gulve.
Man kan jo så sige, jamen der kommer jo så en 10 årig overgangsperiode, så nye alternativer kunne opfindes. Problemet er bare, at man risikerer at står med en hulens masse ubrugelige jagt og sportsvåben i kaliber .22Lr., hvor stigningen i piben ikke matcher de nye kuler og udgangshastighed. Jeg tvivler på EU kompenserer os for den udgift i fremtiden...
Personligt er jeg ved at være ret træt af den konstante hetz, der kører for et totalt blyforbud i EU. Der er jo ikke et alternativ på markedet som matcher pris og præcision i randtændt ammunition. Jeg håber på, at vores skytte og jagtforbund igen giver dem et kvalificeret modsvar dernede på de virkelighedsfjerne bonede gulve.
Man kan jo så sige, jamen der kommer jo så en 10 årig overgangsperiode, så nye alternativer kunne opfindes. Problemet er bare, at man risikerer at står med en hulens masse ubrugelige jagt og sportsvåben i kaliber .22Lr., hvor stigningen i piben ikke matcher de nye kuler og udgangshastighed. Jeg tvivler på EU kompenserer os for den udgift i fremtiden...
Senest rettet af Øboen 26. feb 2025, 09:36, rettet i alt 1 gang.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Re: EU kommissionen prøver igen at forbyde bly til randtændt ammunition
Forslaget gælder AL civil skydning, både jagt og sport. Og alle kalibre.Øboen skrev: ↑25. feb 2025, 15:58Jeg så lige at forbundet Svensk Jakt har skrevet om EU Kommissionens nye forsøg på bl.a. et totalt forbud for bly i randtændt ammuniton med en overgangsperiode på 10 år. Beslutningen kan allerede blive taget i april i år.
Jeg tror personligt det vil lægge enkelte sportsgrene helt ned, da ammonitionspriser og ændringer i powerfactor rammer ret hårdt i fx min sport - IPSC.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
Du har helt ret, desværre.Fast Fumble skrev: ↑25. feb 2025, 16:03Forslaget gælder AL civil skydning, både jagt og sport. Og alle kalibre.
Jeg tror personligt det vil lægge enkelte sportsgrene helt ned, da ammonitionspriser og ændringer i powerfactor rammer ret hårdt i fx min sport - IPSC.
Dette er et godt eksempel på, hvordan EU fokuserer på at indskrænke mulighederne på et område for civile som samtidig står i skarp kontrast til den virkelig de i EU siger vi skal forholde os til med Rusland og dermed en voldsom oprustning, hvor bly helt klart vil indgå i produktionen. Denne dobbelt moral har jeg det svært med.
Deres blyforbud har hele tiden gået på klimabelastning, samt sundhed for dyr og mennesker, så måske skulle de hellere udsætte deres forslag til den næste fredsperiode engang ude i fremtiden, så de ikke fremstår som hyklere med en agenda.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 26 times
Med tanke på vi skal opruste og afledt der af skal militæret sikkert også træne mere.
Så klinger det virkeligt hult at forbyde bly i ammo.
Tænker et par sjove dage i Kallesmærsk eller Borris udleder en god procentdel af hvad civile får hældt ud på skydebanerne over et helt år.
Så klinger det virkeligt hult at forbyde bly i ammo.
Tænker et par sjove dage i Kallesmærsk eller Borris udleder en god procentdel af hvad civile får hældt ud på skydebanerne over et helt år.
Senest rettet af Tralle 25. feb 2025, 17:20, rettet i alt 1 gang.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Jeg har slet ikke et ordforråd der dækker min foragt for EU og hvor gerne jeg så os udtræde af den overstatslige, bureaukratiske skod-butik og i stedet indgå en række bilaterale handelsaftaler med dem vi har lyst til.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 236 times
- Been thanked: 278 times
Bly er giftigt, forbuddet kommer før eller senere
Det er egentligt sagen uvedkommende. Der er heller ikke noget der matcher pris og performance når vi taler PFAS, kviksølv, freon osv.Der er jo ikke et alternativ på markedet som matcher pris og præcision i randtændt ammunition.
Det er vores problem, ikke samfundets. At man har fået lov til at forurene i fortiden giver ikke ret til at forurene i fremtidenProblemet er bare, at man risikerer at står med en hulens masse ubrugelige jagt og sportsvåben i kaliber .22Lr., hvor stigningen i piben ikke matcher de nye kuler og udgangshastighed.
Det gør de ikke, for det gør man aldrig når man indfører et forbud. Til gengæld kommer der heller ikke et krav om oprydning, for vi har haft myndighedernes tilladelse til den blyforurening vi allerede har lavet.Jeg tvivler på EU kompenserer os for den udgift i fremtiden...
Jeg siger ikke om jeg er for eller imod! Jeg ridser bare sagen op hvor den står. Om man kan lide det eller ej er op til den enkelte. Man kan godt kæmpe imod, men man kan også gemme sit krudt til en sag som man kan vinde.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- This member is
Problemet er dobbelt moralen i, at man kun forbyder blyet til civilt brug fordi det er farligt. Det udstiller jo EU hykleriet over alle grænser. Det er deres egne argumenter de afmonterer med den fremgangsmåde.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Civil skydning er ikke en absolut nødvendighed. Heller ikke selv om vi alle føler for det.
Militær svineri er en nødvendighed. Fjenden kaster hverken med økologiske tulipaner eller kører i el kampvogne der skyder med lasere.
Den er ikke så meget længere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- This member is
Det giver jeg dig helt ret i. Jeg er helt med på, at militæret skal bruge det der er nødvendigt for at kunne fungere effektivt.
Det er nok bare mig som person, der er blevet mættet igennem årene af EU og deres lemfældige omgang med troværdigheden over for den Europæiske befolkning.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 591 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Så starter de vel snart også på hagl til vores luftvåben.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Agamemnon
- Moderator
Det kan godt lade sig gøre, at opsamle afskudt bly i kuglefang, på udendørs skydebaner. Endnu nemmere er det på indendørs skydebaner, da der hér absolut ingen bly forurening er udenfor banerne.
Man har allerede minimeret spredningen af bly i naturen, ved at forbyde bly i jagtammunition.
Med et totalforbud mod blyammunintion får EU indført et de facto forbud imod civil skydning og, i sidste ende, civilt våbenejerskab.
Min faste overbevisning er, at dét netop er deres egentlige mål og at miljø-vinklen blot er en belejlig undskyldning for at opnå dette mål.
Man har allerede minimeret spredningen af bly i naturen, ved at forbyde bly i jagtammunition.
Med et totalforbud mod blyammunintion får EU indført et de facto forbud imod civil skydning og, i sidste ende, civilt våbenejerskab.
Min faste overbevisning er, at dét netop er deres egentlige mål og at miljø-vinklen blot er en belejlig undskyldning for at opnå dette mål.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Ja, det var også det første jeg tænkte

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Det er måske nogle der tænker, men de kommer ikke i mål med deres skuffe tanker.Agamemnon skrev: ↑25. feb 2025, 20:16Det kan godt lade sig gøre, at opsamle afskudt bly i kuglefang, på udendørs skydebaner. Endnu nemmere er det på indendørs skydebaner, da der hér absolut ingen bly forurening er udenfor banerne.
Allerede den gang jeg gik til soldat var vores præcisions ammunition lavet af massiv messing.
I dag har man fundet at jern er fint brugbart til hagl, trækker man en enkelt 155mm granat fra (at se sit mål som K3 i en kanon er svært), så har jeg aldrig dræbt noget klovbærende med andet end kobber, det virker fint.
Jeg har prøvet at skyde med messing projektiler i 9mm. Det var til den lette side, men projektilerne var præcise nok, de havde andre problemer som ricosietter og opspringere, men det får man nok løst på skydebanen.
Det øger vores omkostninger, men jeg tror ikke på at det får lukket ned for skydning og jagt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Det tror jeg ikke er helt rigtigt.Agamemnon skrev: ↑25. feb 2025, 20:16Det kan godt lade sig gøre, at opsamle afskudt bly i kuglefang, på udendørs skydebaner. Endnu nemmere er det på indendørs skydebaner, da der hér absolut ingen bly forurening er udenfor banerne.
Måske lidt bagvendt.
Man vil forbyde bly, og så kigger man omkring og tænker, civile våbenejere, dem har vi alligevel ikke brug for, så de må bare stå for "skud". De kan ikke tillade sig at brokke sig, de lever i forvejen på lånt tid.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 236 times
- Been thanked: 278 times
Ja, det kan samles op. Men man ønsker at fjerne bly fra produktionskæden og fra affaldskæden.
Mener du så også at forbudet imod bly på vinflasker var et forsøg på at forbyde alkohol, forbudet imod bly i benzin var et forsøg på at forbyde transport, og forbudet imod bly i maling var et forsøg på at forbyde farver?Med et totalforbud mod blyammunintion får EU indført et de facto forbud imod civil skydning og, i sidste ende, civilt våbenejerskab.
/HR
@ Langenge: Forbudet imod bly i ammunition er ikke det første, men stort set det sidste sted vi ser et forbud (bilbatterierne mangler endnu, men det kommer også).
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- the dude
- Silver Member
- Interesser: historisk-våben-genladning
- Geografisk sted: sy' fyn
- Been thanked: 1 time
"med fare for at blive slagtet"
men hvor kommer bly fra ? ja ved godt at det at det kan måles i kroppen, hvordan gjorde jægerer i 1600, 1700, 1800 og starten a 1900 tallet
ved godt de ikke blev så gamle dengang men tror helt ærligt ikke det var på grund a bly eller radon som osse er gas art i naturen som vi alle skal sikre os imod.
hvordan går det alle de steder i Europa, Amerika og Asien + flere hvor krige har fundet sted de sidste 400 år hvor alle skød bly ? der bor da stadig mennesker og de formere sig da osse, det kan man så tænke over
i princippet kommer fossile brændstoffer osse fra naturen
og gad vide hvor meget fossil brandstof der bliver brugt til a udvinde kobber, kobolt og bly til alle batterier til disse "miljø" rigtige EL biler
men hvor kommer bly fra ? ja ved godt at det at det kan måles i kroppen, hvordan gjorde jægerer i 1600, 1700, 1800 og starten a 1900 tallet
ved godt de ikke blev så gamle dengang men tror helt ærligt ikke det var på grund a bly eller radon som osse er gas art i naturen som vi alle skal sikre os imod.
hvordan går det alle de steder i Europa, Amerika og Asien + flere hvor krige har fundet sted de sidste 400 år hvor alle skød bly ? der bor da stadig mennesker og de formere sig da osse, det kan man så tænke over
i princippet kommer fossile brændstoffer osse fra naturen
og gad vide hvor meget fossil brandstof der bliver brugt til a udvinde kobber, kobolt og bly til alle batterier til disse "miljø" rigtige EL biler

- Agamemnon
- Moderator
Man får ikke fjernet bly fra produktionskæden. En stor del af dén ammunition vi skyder af herhjemme er produceret udenfor EU. De kommer bare ikke til at kunne sælge den til os.HR skrev: ↑25. feb 2025, 20:33Ja, det kan samles op. Men man ønsker at fjerne bly fra produktionskæden og fra affaldskæden.
Mener du så også at forbudet imod bly på vinflasker var et forsøg på at forbyde alkohol, forbudet imod bly i benzin var et forsøg på at forbyde transport, og forbudet imod bly i maling var et forsøg på at forbyde farver?Med et totalforbud mod blyammunintion får EU indført et de facto forbud imod civil skydning og, i sidste ende, civilt våbenejerskab.
/HR
@ Langenge: Forbudet imod bly i ammunition er ikke det første, men stort set det sidste sted vi ser et forbud (bilbatterierne mangler endnu, men det kommer også).
Og nej. Jeg mener ikke at bly i fødevarer eller spredt i indåndingsluften er sammelignelige med bly i ammunition. Vi bruger det heller ikke i vandrør til drikkevand længere men dét er heller ikke sammenligneligt.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Jeg er slet ikke i tvivl om, at et forbud mod bly kommer før eller siden. Det er kun et spørgsmål om hvornår.
Objektivt set er der ikke et fornuftigt argument for at anvende et giftigt tungmetal til rekreative formål.
Jeg har før regnet på f.eks. en terrænskydning. Her spredes der i omegnen af 100-120kg bly rundt i terrænet, hvis vi snakker en stor terrænskydning med 500 skydninger på en dag.
Nogle skydninger (heriblandt den jeg selv er tilknyttet) har ligget på den samme lokation i over 10 år. Så snakker vi pludselig over et ton bly fordelt rundt i terrænet i småstykker af 1-15 gram.
Hvad er argumenterne for, at det skulle være fornuftigt?
Det vil gå hårdest ud over 22.LR pistoler og rifler, fordi der ganske enkelt ikke findes et fornuftigt alternativ til bly, og patronens design egner sig bare ikke til en kugle i kobber eller messing. Heldigvis findes der gode alternativer til 22.LR, som bare skal have tid til at vinde frem.
For centraltændte patroner er jeg ikke så nervøs. Der findes allerede projektiler i f.eks. rent kobber - og det fungere. Lige nu er prisen høj, men hvis der kommer et forbud på tværs af hele EU, så tror jeg på, at den kan komme ned i et rimeligt niveau.
Der er ikke megen udfordring i, at sætte en CNC drejebænk igang med at spytte simple "fmj" projektiler ud dagen lang.
Måske kunne en tilpas blød kobberlegering svages/presses i form?
Måske kunne der findes på andre alternativer?
Jeg tror ikke at skydesporten ville dø, men der ville være nogle ting vi skulle ændre og tilpasse i en overgangsperiode.
Objektivt set er der ikke et fornuftigt argument for at anvende et giftigt tungmetal til rekreative formål.
Jeg har før regnet på f.eks. en terrænskydning. Her spredes der i omegnen af 100-120kg bly rundt i terrænet, hvis vi snakker en stor terrænskydning med 500 skydninger på en dag.
Nogle skydninger (heriblandt den jeg selv er tilknyttet) har ligget på den samme lokation i over 10 år. Så snakker vi pludselig over et ton bly fordelt rundt i terrænet i småstykker af 1-15 gram.
Hvad er argumenterne for, at det skulle være fornuftigt?

Det vil gå hårdest ud over 22.LR pistoler og rifler, fordi der ganske enkelt ikke findes et fornuftigt alternativ til bly, og patronens design egner sig bare ikke til en kugle i kobber eller messing. Heldigvis findes der gode alternativer til 22.LR, som bare skal have tid til at vinde frem.
For centraltændte patroner er jeg ikke så nervøs. Der findes allerede projektiler i f.eks. rent kobber - og det fungere. Lige nu er prisen høj, men hvis der kommer et forbud på tværs af hele EU, så tror jeg på, at den kan komme ned i et rimeligt niveau.
Der er ikke megen udfordring i, at sætte en CNC drejebænk igang med at spytte simple "fmj" projektiler ud dagen lang.
Måske kunne en tilpas blød kobberlegering svages/presses i form?
Måske kunne der findes på andre alternativer?
Jeg tror ikke at skydesporten ville dø, men der ville være nogle ting vi skulle ændre og tilpasse i en overgangsperiode.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Kelle
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 11 times
Mennesker finder en udvej.. I Californien er bly totalt forbudt, men hvis man feks. skyder rimfire er der kommet en ny og langt bedre kaliber, nemlig 21 Sharp som er et kobber projektil...
Våbenindustrien er et milliard foretagende, så mon ikke det hele løser sig
Våbenindustrien er et milliard foretagende, så mon ikke det hele løser sig

Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære
-
- This member is
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 71 times
Hej,
Jeg tænker her at det skal være Polen, Tjekkiet, de Baltiske lande og Finland der skal redde os her. Der er en helt anden interesse i civil skydning i de lande simpelthen fordi de har brug for alle mand på dæk, når Russerne kommer. Talte for nylig med en Polsk kollega som er meget aktiv i jagtforenings regie dernede og han kunne fortælle at det var forventningen fra statens side at alle jæger havde minimum 1000 skud til deres rifler, ligesom der var en meget lempelig adgang til at få tilladelse til halvautomater - alt sammen fordi man er bange for Russerne. Vi skal heller ikke glemme at Tjekkiet har en ganske omfattende ammunitions produktion
Nu ved jeg godt at man her inde er meget anti-EU, men det var altså ikke EU der indførte forbuddet mod bly til jagt i DK - det gjorde de danske politikere selv, støttet af Danmarks Jægerforbund. Bly ammution bruges gladelig i andre EU lande. Skæld mig bare ud, men sådan er det
Hilsen,
High Standard
Jeg tænker her at det skal være Polen, Tjekkiet, de Baltiske lande og Finland der skal redde os her. Der er en helt anden interesse i civil skydning i de lande simpelthen fordi de har brug for alle mand på dæk, når Russerne kommer. Talte for nylig med en Polsk kollega som er meget aktiv i jagtforenings regie dernede og han kunne fortælle at det var forventningen fra statens side at alle jæger havde minimum 1000 skud til deres rifler, ligesom der var en meget lempelig adgang til at få tilladelse til halvautomater - alt sammen fordi man er bange for Russerne. Vi skal heller ikke glemme at Tjekkiet har en ganske omfattende ammunitions produktion

Nu ved jeg godt at man her inde er meget anti-EU, men det var altså ikke EU der indførte forbuddet mod bly til jagt i DK - det gjorde de danske politikere selv, støttet af Danmarks Jægerforbund. Bly ammution bruges gladelig i andre EU lande. Skæld mig bare ud, men sådan er det

Hilsen,
High Standard
- Kasper HK
- Silver Member
- Interesser: Damer
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 112 times
altså er det kun randtændt eller er det AL bly ammo. fordi så er overskriften ret misvisende?

- ilden_fri
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Uh o æ land
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 33 times
Der er en række undtagelser, som er værd at bemærke (forudsat at Svensk Jakt refererer korrekt):
- Undtaget skydning på skydebaner. Undtagelsen revurderes om 10 år.
- Intet forbud mod bly ved anvendelse af luftvåben, forladere og andre historiske våben inklusiv replikaer (nyfremstillede kopier).
- Undtaget jagt med fuldkappet ammunition og ikke-ekspanderende projektiler (allerede forbudt i Danmark)
-
- This member is
Tak for input. Jeg har rettet lidt overskriften.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Spændende!ilden_fri skrev: ↑26. feb 2025, 09:22Der er en række undtagelser, som er værd at bemærke (forudsat at Svensk Jakt refererer korrekt):
- Undtaget skydning på skydebaner. Undtagelsen revurderes om 10 år.
- Intet forbud mod bly ved anvendelse af luftvåben, forladere og andre historiske våben inklusiv replikaer (nyfremstillede kopier).
bly.png
- Undtaget jagt med fuldkappet ammunition og ikke-ekspanderende projektiler (allerede forbudt i Danmark)
Jeg kommer nok til at bruge nogen timer på at prøve at verificere de undtagelser, for en undtagelse for skydning på skydebaner var bestemt ikke på bordet sidste gang forslaget blev bragt op! Det vil jo løse sportsskytternes problemer, tænker jeg - hvis altså det er rigtigt...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Enig.High Standard skrev: ↑26. feb 2025, 08:47
Nu ved jeg godt at man her inde er meget anti-EU, men det var altså ikke EU der indførte forbuddet mod bly til jagt i DK - det gjorde de danske politikere selv, støttet af Danmarks Jægerforbund. Bly ammution bruges gladelig i andre EU lande. Skæld mig bare ud, men sådan er det![]()
Vil EU begrænse blyet, er de nemmeste æbler at plukke hos de øvrige EU-lande - ikke i lille DK. Mig bekendt er der kun Belgien og Danmark i EU, der har indført totalt blyforbud i haglpatroner.