Brug af attrap pistol i forbindelse med selvforsvar træning
- Lynge
- Silver Member
- Interesser: skydevåben, genladning,
- Geografisk sted: nordjylland
- Geografisk sted: hjørring
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Brug af attrap pistol i forbindelse med selvforsvar træning
Hej
Jeg har flere gange haft jiu-jitsu klubber oppe og få lidt våben kendskab, ikke primært skydning men hvordan pistoler/revolver fungere når de skal afvæbne en modstander med pistol/revolver og (out of battery/uskadelige gøre våben) for at komme væk fra voldsperson-ner.
De har altid lært at afvæbne person, uskadeliggøre personen, kast våbnet væk og kom væk, men det hjælpe ikke hvis det er en gruppe så er der en ny til at samle op. derfor vil de gerne kunne ukamp gøre våbnet inden de selv bliver skudt at en anden fra "gruppen" det vil ikke være smart at de er nødt til at tage våbnet med eller bliver nødt til at bruge det.
Det er tale om nødværge uden at blive skudt eller blive nødt til at skyde
Nu ønsker de at købe en attrap pistol til den undervisning må de det? Ved godt man ikke må bruge/eje deaktiveret uden tilladelse
Jeg har flere gange haft jiu-jitsu klubber oppe og få lidt våben kendskab, ikke primært skydning men hvordan pistoler/revolver fungere når de skal afvæbne en modstander med pistol/revolver og (out of battery/uskadelige gøre våben) for at komme væk fra voldsperson-ner.
De har altid lært at afvæbne person, uskadeliggøre personen, kast våbnet væk og kom væk, men det hjælpe ikke hvis det er en gruppe så er der en ny til at samle op. derfor vil de gerne kunne ukamp gøre våbnet inden de selv bliver skudt at en anden fra "gruppen" det vil ikke være smart at de er nødt til at tage våbnet med eller bliver nødt til at bruge det.
Det er tale om nødværge uden at blive skudt eller blive nødt til at skyde
Nu ønsker de at købe en attrap pistol til den undervisning må de det? Ved godt man ikke må bruge/eje deaktiveret uden tilladelse
Olie sheik - George Gearløs
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Re: Brug af attrap pistol i forbindelse med selvforsvar træning
En attrap må alle eje.
Den må kun bruges og transporteres i sikre rammer, forstået på den måde at en forbipasserende ikke må kunne finde det utrygt eller på anden måde få folk til at ringe til politiet.
Et lokalt kravmaga hold har trænet det samme. Men med en hardball pistol. Det er også fint nok.
De ville så se at det også tidsmæssigt kunne lade sig gøre, det kunne det let.
Så fik de en gammel IPSC skytte til at være figurant. Så var der ikke tid mere og det kunne ikke lade sig gøre.
Der fik de en vigtig lektie.
Giv det gerne videre, mod en trænet skytte, så er de nok bedre tjent med at øve zigzag løb.
Den må kun bruges og transporteres i sikre rammer, forstået på den måde at en forbipasserende ikke må kunne finde det utrygt eller på anden måde få folk til at ringe til politiet.
Et lokalt kravmaga hold har trænet det samme. Men med en hardball pistol. Det er også fint nok.
Så fik de en gammel IPSC skytte til at være figurant. Så var der ikke tid mere og det kunne ikke lade sig gøre.
Giv det gerne videre, mod en trænet skytte, så er de nok bedre tjent med at øve zigzag løb.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Lynge
- Silver Member
nu er det mange år siden jeg har leget med softgunRaptor357 skrev: ↑28. mar 2025, 11:16En attrap må alle eje.

og for øvrigt mange tak for svaret

Olie sheik - George Gearløs
- Lynge
- Silver Member
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Jo, det kan man godt.Lynge skrev: ↑28. mar 2025, 11:46nu er det mange år siden jeg har leget med softgunRaptor357 skrev: ↑28. mar 2025, 11:16En attrap må alle eje.
Giv det gerne videre, mod en trænet skytte, så er de nok bedre tjent med at øve zigzag løb.men dem kan man da ikke træne out off battery?
og for øvrigt mange tak for svaret![]()
Men det giver ikke mening.
Jeg kan huske der var et stort studie (FBI eller sådan noget) for nogle år siden, som viste, at for hver meter man kunne løbe væk, halveredes risikoen for at blive ramt.
Uanset hvad, så skal man meget tæt på, for at få fat i en pistol, og så har man væsentligt under et sekund, før man let kan være dødeligt såret.
Det er bare en rigtig dårlig strategi. I øvrigt virker out-of-battery trænning ikke særligt godt på en revolver...
Jeg vil mene at det er at gøre folk en bjørnetjeneste, at lære dem (give dem en forestilling om) at det er en god ide at engagere en pistolbevæbnet gerningsmand.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Raptor357
- Platin Member
Præcist det kravmage folkene kom frem til.Fast Fumble skrev: ↑28. mar 2025, 13:27Jo, det kan man godt.Lynge skrev: ↑28. mar 2025, 11:46nu er det mange år siden jeg har leget med softgunRaptor357 skrev: ↑28. mar 2025, 11:16En attrap må alle eje.
Giv det gerne videre, mod en trænet skytte, så er de nok bedre tjent med at øve zigzag løb.men dem kan man da ikke træne out off battery?
og for øvrigt mange tak for svaret![]()
Men det giver ikke mening.
Jeg kan huske der var et stort studie (FBI eller sådan noget) for nogle år siden, som viste, at for hver meter man kunne løbe væk, halveredes risikoen for at blive ramt.
Uanset hvad, så skal man meget tæt på, for at få fat i en pistol, og så har man væsentligt under et sekund, før man let kan være dødeligt såret.
Det er bare en rigtig dårlig strategi. I øvrigt virker out-of-battery trænning ikke særligt godt på en revolver...
Jeg vil mene at det er at gøre folk en bjørnetjeneste, at lære dem (give dem en forestilling om) at det er en god ide at engagere en pistolbevæbnet gerningsmand.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Bronze Member
- Interesser: Gear og snart IPSC
- Geografisk sted: klarup i det mørke nord
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 8 times
https://www.kravolution.de/Bluegun-Pist ... a-training
Vi bruger den type her.
Vi er alle enige om det som udgangspunkt er en dårlig ide at slås med folk der har en pistol ... Dont bring a knife to a gun fight.
Men der kan komme en tid hvor det er nødvendigt desværre så ved alle med lidt baggrundsviden om træning , psykologi osv at vi alle falder tilbage til vores træning når træthed og panik melder sig.
Så træn for .....
Jeg har efterhånden 15 år i krav maga systemet. Både i dk og Israel og begge stederne er det en ting
Vi bruger den type her.
Vi er alle enige om det som udgangspunkt er en dårlig ide at slås med folk der har en pistol ... Dont bring a knife to a gun fight.
Men der kan komme en tid hvor det er nødvendigt desværre så ved alle med lidt baggrundsviden om træning , psykologi osv at vi alle falder tilbage til vores træning når træthed og panik melder sig.
Så træn for .....
Jeg har efterhånden 15 år i krav maga systemet. Både i dk og Israel og begge stederne er det en ting
The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Men det der er jo den klassiske massive model man altid har benyttet til den slags.Venø skrev: ↑29. mar 2025, 08:20https://www.kravolution.de/Bluegun-Pist ... a-training
Vi bruger den type her.
Så træn for .....
Der kommer man ikke til at træne at afmontere slæden, få den out of battery, stikke en finger i løbet, gribe kuglen med tænderne og andet godt

Hvis man som du siger skal have teknikkerne ind på rygmarven, så vil jeg påstå at det skal være simple effektive ting som ikke kræver den dybe analyse i en presset situation. Altså simpel afvæbning der ikke kræver teknisk viden om det konkrete våben.
Når det er sagt så laver man jo også nogen gange ting i kampsport der er mere underholdende end effektive, der er ikke noget galt i at lege action-film en gang i mellem.

-
- Bronze Member
Min fejl.
Jeg tænker i overlevelse ikke i John wick 4
Jeg tænker i overlevelse ikke i John wick 4

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Jeg synes at huske at man kunne få nogle hardball pistoler med ‘blow back’ på trods af de ikke var på gas. For at få en mere ‘realistisk’ pistol. Novritsch mener jeg hedder ham østrigeren(?) som et review af den
Så ville det være optimalt med en hardball pistol der ikke krævede tilladelse - Så kan man også mærke konsekvensen alle de gange man ikke burde forsøge nærkamp mod en pistol bevæbnet - det er IMO en falsk tryghed at tro man i en kritisk situation skal forsøge at afvæbne enten en pistol eller kniv.
Så ville det være optimalt med en hardball pistol der ikke krævede tilladelse - Så kan man også mærke konsekvensen alle de gange man ikke burde forsøge nærkamp mod en pistol bevæbnet - det er IMO en falsk tryghed at tro man i en kritisk situation skal forsøge at afvæbne enten en pistol eller kniv.
-
- Bronze Member
Sierra13 skrev: ↑29. mar 2025, 11:37Jeg synes at huske at man kunne få nogle hardball pistoler med ‘blow back’ på trods af de ikke var på gas. For at få en mere ‘realistisk’ pistol. Novritsch mener jeg hedder ham østrigeren(?) som et review af den
Hvad definere en kritisk situation?
Er det hr og fru Danmark der bare kan vælge at overdrage sin telefon og tegnebog eller er det professonale der skal beslutte om de vil dø der eller om de vil tage kampen?
Jeg tænker dem som sad i United 93 , flyet mod pentagon valgte at de selv ville have en form for selv bestemmelse på hvad der skulle ske...
Det er ALDRIG en god ide at vælge en modstander med en kniv eller en pistol men som verden udvikler sig er det noget man burde tage stilling til.
Man træner for at få et mindset og en viden man kan falde tilbage på... Det har jeg i alt fald lært :D
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Jeg tænker den cost/benefit analyse af rentabiliteten mellem at træne til den type af situationer hvor man sidder i et fly hijacked af Tangos - og risikoen for at havne i nævnte situation, er ret hurtigt overstået…Venø skrev: ↑29. mar 2025, 12:46Sierra13 skrev: ↑29. mar 2025, 11:37Jeg synes at huske at man kunne få nogle hardball pistoler med ‘blow back’ på trods af de ikke var på gas. For at få en mere ‘realistisk’ pistol. Novritsch mener jeg hedder ham østrigeren(?) som et review af den
Hvad definere en kritisk situation?
Er det hr og fru Danmark der bare kan vælge at overdrage sin telefon og tegnebog eller er det professonale der skal beslutte om de vil dø der eller om de vil tage kampen?
Jeg tænker dem som sad i United 93 , flyet mod pentagon valgte at de selv ville have en form for selv bestemmelse på hvad der skulle ske...
Det er ALDRIG en god ide at vælge en modstander med en kniv eller en pistol men som verden udvikler sig er det noget man burde tage stilling til.
Man træner for at få et mindset og en viden man kan falde tilbage på... Det har jeg i alt fald lært :D
Det er farligt at give en selv et dårlig udgangspunkt at falde tilbage på, hvilket det højst sandsynligt vil være at have som instinkt at en bevæbnet trussel skal afvæbnes.
Det er helt fair at træne noget bare fordi det er sjovt. Jeg kan også skyde med venstre, eller skifte aftrækker finger mellem index, midterste finger og ringefinger. Fordi jeg synes det var sjovt at kunne - ikke fordi jeg tænker at havne i en scene hvor jeg pludseligt mister min indexfinger og mit liv afhænger af jeg kan skyde med en anden.
Medmindre man omgåes kriminelle miljøer, så er den største snitflade mellem bevæbnede kriminelle og almindelige civilister, situationer hvor det er mest givdigt enten at løbe eller blot sige ‘værsgo tag hvad i vil’
Forsøg på afvæbning er noget af en eskalering uagtet hvordan den går, lykkedes det at afvæbne, havner du i en situation hvor du skal være villig til at benytte det våben du har tilkæmpet dig. Der er ikke meget ‘stopping power’ i en kniv kamp og der stikkes gentagende gange indtil olien løber af, det er sjældent at der tages noget kortsigtet vitalt i første hug.
Ved skydevåben vil det udover at kræve at man står ufattelig tæt også kræve at den kriminelle ikke når at skyde et skud.
En lettere nervøs kriminel, afsikret,med fingeren på aftrækkeren - der skal ikke meget til førend der er trykket en bønne af.
Er man ude i at skulle slås for sit liv mod andre professionelle, held og Lykke - du får aldrig lov at komme så tæt på inden der er nogen der har lavet et par double taps
Er man bange for at dø, så er det vigtigere at spise sundt, få motioneret og kunne holde balancen. Dødsårsager der relaterer sig til dårlig livsstil ligger langt højere på listen
Da jeg gik til BJJ, øvede vi sommetider også for sjov afvæbning af gerningsmand med kniv. Typisk enten med en rød tusch eller en dummy kniv. Mængden af rød tusch man nåede at få på sig selvom man selv synes det gik ret godt - var nok til at give en, en rigtig træls dag…
Der dør vel godt og vel 50K danskere om året, hvoraf der er i omegnen af 50 drab. Hvor det nemt kunne formodes at de involverede parter kender hinanden på forhånd.
- Raptor357
- Platin Member
Hardball pistolens kugler napper let et øje og kan ødelægge blødt væv.Sierra13 skrev: ↑29. mar 2025, 11:37Jeg synes at huske at man kunne få nogle hardball pistoler med ‘blow back’ på trods af de ikke var på gas. For at få en mere ‘realistisk’ pistol. Novritsch mener jeg hedder ham østrigeren(?) som et review af den
Man skal som absolut minimum have elastik sikkerhedsbriller på og hellere en maske.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Man kunne også undlade at fylde kugler i denRaptor357 skrev: ↑29. mar 2025, 22:18Hardball pistolens kugler napper let et øje og kan ødelægge blødt væv.Sierra13 skrev: ↑29. mar 2025, 11:37Jeg synes at huske at man kunne få nogle hardball pistoler med ‘blow back’ på trods af de ikke var på gas. For at få en mere ‘realistisk’ pistol. Novritsch mener jeg hedder ham østrigeren(?) som et review af den
Man skal som absolut minimum have elastik sikkerhedsbriller på og hellere en maske.

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Raptor357
- Platin Member
Ja, men så kan "man ikke mærke konsekvensen"Ras.Killing skrev: ↑30. mar 2025, 00:28Man kunne også undlade at fylde kugler i denRaptor357 skrev: ↑29. mar 2025, 22:18Hardball pistolens kugler napper let et øje og kan ødelægge blødt væv.Sierra13 skrev: ↑29. mar 2025, 11:37Jeg synes at huske at man kunne få nogle hardball pistoler med ‘blow back’ på trods af de ikke var på gas. For at få en mere ‘realistisk’ pistol. Novritsch mener jeg hedder ham østrigeren(?) som et review af den
Man skal som absolut minimum have elastik sikkerhedsbriller på og hellere en maske.![]()
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Hvis man vil have "konsekvenser" så kan man benytte en vandpistol fyldt med permanent farve.
Jeg tænker de frygter en ødelagt gi mere end blå mærker
Jeg tænker de frygter en ødelagt gi mere end blå mærker