Muligt at overtage 5,5 mm luftgevær, som måske ikke er registreret?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Muligt at overtage 5,5 mm luftgevær, som måske ikke er registreret?

Indlæg af Krung » 27. apr 2025, 17:19

Hvad er chancerne for at overtage et 5,5 mm luftgevær, som man ikke er sikker på er registreret?

Jeg ved ikke om det er dødsfald eller ny bolig, men en ven (jæger) er blevet tilbudt et luftgevær, hvor der ikke vides noget om det.

Er der andre, der har fået den slags registreret? Det handler mest om ikke at skabe problemer for andre, så hvis nogen ved om det er muligt eller ej, så hører jeg gerne.

Hvis det har skabt problemer, vil jeg svare videre at der skal skrives til politiet og få det afleveret, evt til næste frit lejde.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Re: Muligt at overtage 5,5 mm luftgevær, som måske ikke er registreret?

Indlæg af Lars M » 27. apr 2025, 18:47

Krung skrev:
27. apr 2025, 17:19
Hvad er chancerne for at overtage et 5,5 mm luftgevær, som man ikke er sikker på er registreret?

Jeg ved ikke om det er dødsfald eller ny bolig, men en ven (jæger) er blevet tilbudt et luftgevær, hvor der ikke vides noget om det.

Er der andre, der har fået den slags registreret? Det handler mest om ikke at skabe problemer for andre, så hvis nogen ved om det er muligt eller ej, så hører jeg gerne.

Hvis det har skabt problemer, vil jeg svare videre at der skal skrives til politiet og få det afleveret, evt til næste frit lejde.
Pas nu lige på med at inddrage politiet alt for hurtigt, indtil der er lidt styr på hvor det kommer fra.

Du kan ikke bare sådan lige aflevere det til dem, medmindre vi snakker frit lejde, og det er der jo ikke længere.

Uanset hvem der har det stående lige pt, så er jeg 99% sikker på at der jo nok desværre er tale om ulovlig våbenbesiddelse, hvis man opbevarer det uden man har tilladelse til det/registreret via sit jaggtegn.
Medmindre vi selvfølgelig snakker om dødsbo eller fundet på loftet i et hus man lige har overtaget.
Men så er det politiet der kommer og henter det og tager det med, med det samme. (Hvis jeg husker rigtigt).

Jeg kan ikke huske om man kan registrere luftgeværer som "dødsbo/ladefund" ligesom det har været muligt med rifler.
En masse af våben fra krigen er jo i første omgang blevet registreret på den måde.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 27. apr 2025, 20:24

Nu kan det være, at jeg kommer på tynd is her, men jeg prøver alligevel.

Mig bekendt, at er loven sådan, at hvis du har en haglbøsse fra før de skulle registreres, så kan du sagtens besidde den i dag, og hvis du sælger den, så skal køber registrere den. Så i den situation kan man sagents købe og registrerer en bøsse, der ikke har været registreret før.
MEN, med luftvåben på 5,5mm er det mig bekendt anderledes.
Da de blev registreringspligtige, SKULLE man få sin gamle 5,5mm luftdims registreret. Så her kan man ikke bare sige, at jeg havde den før loven blev lavet om.
Så en uregistreret 5,5 luftdims, ville jeg holde nallerne fra.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 27. apr 2025, 20:26

Langenge skrev:
27. apr 2025, 20:24
Nu kan det være, at jeg kommer på tynd is her, men jeg prøver alligevel.

Mig bekendt, at er loven sådan, at hvis du har en haglbøsse fra før de skulle registreres, så kan du sagtens besidde den i dag, og hvis du sælger den, så skal køber registrere den. Så i den situation kan man sagents købe og registrerer en bøsse, der ikke har været registreret før.
MEN, med luftvåben på 5,5mm er det mig bekendt anderledes.
Da de blev registreringspligtige, SKULLE man få sin gamle 5,5mm luftdims registreret. Så her kan man ikke bare sige, at jeg havde den før loven blev lavet om.
Så en uregistreret 5,5 luftdims, ville jeg holde nallerne fra.
Jeg er helt enig, jeg fik bare ikke skrevet det så forståeligt i mit indlæg.
Men jeg mener du er helt rigtigt på den.
Personligt ville jeg også holde mig fra det luftgevær.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british - Leupold Vari-X II 3-9x40
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 28. apr 2025, 08:21

Jeg holder mig ude af den sag. Jeg ville bare høre om andres erfaringer.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar