Må en skydebane opbevare et privat jagtvåben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Tamamo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben mm.
Geografisk sted: Ikast-Brande
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Må en skydebane opbevare et privat jagtvåben?

Indlæg af Tamamo » 10. maj 2025, 15:36

Hej NVF.

Jeg står muligvis overfor et jobskifte, hvor jeg i en periode vil leje en pendler lejlighed grundet afstand til mig hjem. I den forbindelse regner jeg med at skulle bo der et par dage om ugen, hvorfor jeg godt kunne være interesseret i medbringe noget "legetøj". Jeg synes dog, at det ville være et stort nummer at gøre ud af denne midlertidige situation, så jeg vil helst undgå at skulle montere et våbenskab i lejligheden.
Derfor mit spørgsmål: Må en skydebane opbevare mit private jagtvåben? Jeg ved, det er en mulighed for SKV-våben i nogle foreninger, så måske er der også mulighed for jagtvåben. :smile:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Re: Må en skydebane opbevare et privat jagtvåben?

Indlæg af Greyberd63 » 10. maj 2025, 16:27

Så vidt jeg ved nej, med mindre der er et separat våbenskab i boksen, som du kun har adgang til, og du skal så også have SKV3 på adgang til boksen, hvor klubbens våben jo er

Mvh
Grey

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 10. maj 2025, 20:43

Jeg kan sige hvad jeg ville gøre. Jeg ville henholde mig til § 25 i våbenbekendtgørelsen:
§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.
Altså, hvis du vil på lerduebanen eller riffelskydebanen og træne en af dagene du er i pendlerlejligheden kan du tage dit jagtvåben med og opbevare det som beskrevet. Jeg er sikker på at træning er et anerkendelsesværdigt formål. Brug din fantasi og en kraftig hængelås eller motorcykellås til at låse geværet inde i et skab eller fast til væggen i pendlerlejligheden. Det opfylder lovens krav. Patronerne kan du låse ned i en skuffe i skrivebordet eller i et andet skab.

Hvis du ved at du ikke kommer på skydebanen en uge, skal du ikke tage geværet med, for så har du ikke et anerkendelsesværdigt formål.

Bemærk: det er det jeg ville gøre. Hvad du gør er din sag.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
DK-92
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, teknik
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 21 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af DK-92 » 10. maj 2025, 22:07

Helt kort svar er nej. Dine jagtvåben skal være opbevaret på den adresse dom angav da du søgte tilladelsen, den adresse står også på din tilladelse, hvis adressen skal ændres, skal du ændre på din tilladelse.

Men som det også er nævnt i tråden er der mulighed for midlertidig opbevaring.

Besvar