Har købt pistol men kan ikke få kontakt med sælger

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Filuren
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Har købt pistol men kan ikke få kontakt med sælger

Indlæg af Filuren » 12. maj 2025, 07:00

Hej

Jeg købte for et stykke tid siden en pistol privat, for 3 uger siden kom tilladelsen og jeg kontaktede sælger for at aftale afhentning og betaling, han var på ferie men vi aftalte at arrangere noget når han kom tilbage den efterfølgende uge, mit problem er nu at jeg ikke kan få kontakt med ham hverken herinde eller ved opkald eller sms. Jeg betalte halvdelen af købsprisen da vi indgik aftale og den sidste halvdel skulle så betales når jeg fik våbenet.

Jeg er lidt bekymret over nu at have et våben på min SKV tilladelse som jeg ikke er i besiddelse af, er der nogen som har et forslag til hvad jeg bør gøre ?

På forhånd tak

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Re: Har købt pistol men kan ikke få kontakt med sælger

Indlæg af Lassescout » 12. maj 2025, 07:44

Sæt dig ind i en bil og hent pistolen. Tag tilladelsen, ID og resten af pengene med. Den er ikke længere.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 12. maj 2025, 08:09

Filuren skrev:
12. maj 2025, 07:00
Hej

Jeg købte for et stykke tid siden en pistol privat, for 3 uger siden kom tilladelsen og jeg kontaktede sælger for at aftale afhentning og betaling, han var på ferie men vi aftalte at arrangere noget når han kom tilbage den efterfølgende uge, mit problem er nu at jeg ikke kan få kontakt med ham hverken herinde eller ved opkald eller sms. Jeg betalte halvdelen af købsprisen da vi indgik aftale og den sidste halvdel skulle så betales når jeg fik våbenet.

Jeg er lidt bekymret over nu at have et våben på min SKV tilladelse som jeg ikke er i besiddelse af, er der nogen som har et forslag til hvad jeg bør gøre ?

På forhånd tak

Peter
Det er normalt ganske sikkert at handle her på NVF, men der kan jo ske ting i folks liv, alvorlig sygdom eller ulykker.

Er det en bruger der har været med her på NVF i et godt stykke tid ?, hvis ja så kan det være at nogen herinde kender vedkomne(ved ikke om du må lave efterlysning af bruger, spørg lige en admin/mod før du gør det)

Mvh
Grey

NPO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben
Geografisk sted: Trekantsområdet
Been thanked: 7 times

Indlæg af NPO » 12. maj 2025, 08:19

Man kan selvfølgelig vælge at være tålmodig og imødekommende i mange situationer, men når det handler om skydevåben, er der ikke plads til eftergivenhed – slet ikke når der er gået over 3 uger uden svar fra sælger.

Når du har fået SKV, forventer politiet som udgangspunkt, at våbnet nu er i din besiddelse – både af hensyn til registrering og lovlig opbevaring. Og da sælgeren ikke længere har SKV til den og samtidig ignorerer dine henvendelser, er situationen ekstra alvorlig.

I det tilfælde bør du straks kontakte politiet og forklare, at du har fået SKV'en, men at sælgeren nægter eller undlader at overdrage pistolen. Politiet kan så tage stilling til, hvordan sagen skal håndteres.

Det er vigtigt, at sagen bliver løst hurtigt – dels for at du ikke selv ender i en situation, hvor du formelt står registreret som ejer uden faktisk at være i besiddelse af våbnet, og dels for at sikre, at våbnet ikke befinder sig i hænderne på en person uden gyldig tilladelse.

Filuren
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Filuren » 12. maj 2025, 10:19

Det er en bruger herinde jeg har købt pistolen af, hvis det er p.g.a sygdom eller andet vil jeg nødigt overreagere, hvis jeg skriver at det er en CZ shadow 1 som jeg har købt og at sælger bor i Næstved området, kan det være der er nogle herinde der kan hjælpe, jeg giver det lige et par dage og så må jeg have fat i politiet

Tak for svar

mvh

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 12. maj 2025, 11:10

Filuren skrev:
12. maj 2025, 10:19
Det er en bruger herinde jeg har købt pistolen af, hvis det er p.g.a sygdom eller andet vil jeg nødigt overreagere, hvis jeg skriver at det er en CZ shadow 1 som jeg har købt og at sælger bor i Næstved området, kan det være der er nogle herinde der kan hjælpe, jeg giver det lige et par dage og så må jeg have fat i politiet

Tak for svar

mvh

Peter
Selvfølgelig kan der være alvorlig sygdom involveret, eller en anden krisesituation, som gør, at fokus ryger helt væk fra salget, men personen er reelt i besiddelse af en pistol, som denne ikke har tilladelse til, og det er ret alvorligt. Jeg synes, du gør ret i at skrive til sælger (gerne via forskellige kanaler, såsom SMS, mail eller andet), at du forventer svar indenfor 24 eller 48 timer, ellers er du nødt til at kontakte myndighederne.

Det er også for at holde din bagdel fri, at du skal gøre det. Pistolen er registreret i dit navn nu, så hvis der skulle ske noget med den, så vil du være den første, som bliver kontaktet. Her er det vigtigt, at du enten får udleveret pistolen meget snart, eller i det mindste får oprettet en sag hos politiet, så de er opmærksomme på problemet.

Brugeravatar
stormp
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af stormp » 12. maj 2025, 13:21

Du kan også prøve formanden i den forening hvor sælger er tilmeldt og fået hans SKV tilladelse/tilladelser igennem, det kan være han har noget info om sælgers manglende kontakt.

Brugeravatar
Garand01
This member is
This member is
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 47 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Garand01 » 12. maj 2025, 13:35

Filuren skrev:
12. maj 2025, 10:19

Tak for svar

mvh

Peter
Jeg har en mistanke om hvem det kan være, men hvis du er frisk så prøv at send hans brugernavn på PB, så kan det være jeg kan hjælpe. (Hvis det er ham jeg tænker på, kan det godt være noget sygdom, så vidt jeg husker)

Michael R
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol-Revolver Skydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Michael R » 14. maj 2025, 23:10

Kontakt straks politiet, ulovlig våben besiddelse er en alvorlig sag og det er det også for dig hvis du ikke er i besiddelse af våben som du har SKV2 tilladelse til.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 15. maj 2025, 10:50

Jeg ville nok ringe til PAC, og informere dem om det, og få vejledning i hvordan du skal forholde dig.
Om ikke andet kan de registrere din henvendelse så det er på skrift at du har tilladelsen men ikke kan komme i kontakt med sælger.
Det er vigtigt at du har dit på det rene.
7,62x54R Glory to the Mosin.

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 15. maj 2025, 17:54

@Filuren..

Måske du skulle opdatere denne tråd mht. status jvf. din anden tråd?

Filuren
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Filuren » 19. maj 2025, 13:56

Der er opnået kontakt, alt er godt

God dag

Mvh