Magasinstørrelse på repeter salonriffel?
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 104 times
Magasinstørrelse på repeter salonriffel?
Hej forum
Er idag forsøgt bildt ind vi ikke længere må besidde magasiner over 10 skud til en repeter salonriffel
Jeg skyder cz samme riffel gennem nu 24 år
Har 25skuds til min og er super glad for dem til rågerne
Nu mener forhandler pludselig ikke vi må eje eller købe disse magasiner mere uden særlig tilladelse
Er det korrekt ?
Er idag forsøgt bildt ind vi ikke længere må besidde magasiner over 10 skud til en repeter salonriffel
Nu mener forhandler pludselig ikke vi må eje eller købe disse magasiner mere uden særlig tilladelse
Er det korrekt ?
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 136 times
Re: Magasinstørrelse på repeter salonriffel
Kort svar: Nej.
Han blander magasin-reglerne for centralt- og randtændt sammen.
(Der er en undtagelse i loven for magasiner til randtændt ammunition)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg har to styks 25 skuds magasiner til min salonriffel, der til overflod er en halvautomat.
Det er meget praktisk når jeg regulerer rågeunger. Jeg købte dem over nettet fra Tyskland og fik importtilladelse til dem af politiet. Det havde jeg nok ikke fået hvis de var ulovlige.
For centraltændte rifler er sagen mærkeligt nok præcist som forhandleren fortæller. Hvis du har en halvautomatisk Heckler & Koch må du ikke have et 15 styks magasin til din Remington selvom det magasin overhovedet ikke passer i H&K ´en.
Det er meget praktisk når jeg regulerer rågeunger. Jeg købte dem over nettet fra Tyskland og fik importtilladelse til dem af politiet. Det havde jeg nok ikke fået hvis de var ulovlige.
For centraltændte rifler er sagen mærkeligt nok præcist som forhandleren fortæller. Hvis du har en halvautomatisk Heckler & Koch må du ikke have et 15 styks magasin til din Remington selvom det magasin overhovedet ikke passer i H&K ´en.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Re: Magasinstørrelse på repeter salonriffel?
Er til en cz 452 22lr repeter
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
-
- Platin Member
Her klippet fra forhandlers mail
Hej,
Tak for dit køb.
Da det ikke er tilladt og anvende riffelmagasiner med mere end 10 skud, skal du have tilladelse fra Politiet (PAC) til at købe dette magasin.
Med venlig hilsen
Senest rettet af Lycon 4. jun 2025, 13:57, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
-
- Platin Member
Hej igen,
Vi har lige talt med PAC og det er fuldstændig korrekt, at magasinet må være over 10 skud, når det bruges til regulering.
Nu skal vi bare have en kopi af din tilladelse, så er alt på plads.
God weekend
Det var da en melding man kan bruge
Senest rettet af Lycon 4. jun 2025, 13:58, rettet i alt 1 gang.
- Werecat
- This member is
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 54 times

4151
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 17 times
Njaeh det er mere repeter vs halvauto reglerne han blander sammen .The Mad Viking skrev: ↑29. maj 2025, 22:30Kort svar: Nej.
-
- Bronze Member
Enten vrøvler forhandleren , eller også har en PAC medarbejder vrøvlet igen..Luluselsker skrev: ↑2. jun 2025, 11:34Hej igen,
Vi har lige talt med PAC og det er fuldstændig korrekt, at magasinet må være over 10 skud, når det bruges til regulering.
Nu skal vi bare have en kopi af din tilladelse, så er alt på plads.
God weekend
Det var da en melding man kan bruge
Det er jo på ingen måde betinget af en reguleringstilladelse når det handler om en repeterriffel..
-
- Bronze Member
Det er lidt mere indviklet end såLuluselsker skrev: ↑29. maj 2025, 22:00Hej forum
Er det korrekt ?
Det den forhandler siger passer delvist, hvis du ejer et særligt farligt våben, så må du nemlig ikke have magasiner større end 10 skud (pistoler undtaget) , også selvom de ikke kan anvendes i de særligt farlige våben, dog er det sådan at har du særligt farlige våben, så er randtændte rifler undtaget , hvis de anvendes til regulering af rågeunger og KUN regulering af rågeunger ..
Så det hele kommer an på en blanding af hvilke våben du har i garderoben og om du har regulering af rågeunger eller ej osv, indviklet
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 106 times
Er det ikke at blande reglerne for magasiner til halvauto, sammen med regler for alm. repetérrifler?TheCrusader skrev: ↑4. jun 2025, 08:50Det er lidt mere indviklet end såLuluselsker skrev: ↑29. maj 2025, 22:00Hej forum
Er det korrekt ?
Det den forhandler siger passer delvist, hvis du ejer et særligt farligt våben, så må du nemlig ikke have magasiner større end 10 skud (pistoler undtaget) , også selvom de ikke kan anvendes i de særligt farlige våben, dog er det sådan at har du særligt farlige våben, så er randtændte rifler undtaget , hvis de anvendes til regulering af rågeunger og KUN regulering af rågeunger ..
Så det hele kommer an på en blanding af hvilke våben du har i garderoben og om du har regulering af rågeunger eller ej osv, indviklet
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Har etaten ikke fikset det stykke makværk?TheCrusader skrev: ↑4. jun 2025, 08:50... hvis du ejer et særligt farligt våben, så må du nemlig ikke have magasiner større end 10 skud (pistoler undtaget) , også selvom de ikke kan anvendes i de særligt farlige våben, dog er det sådan at har du særligt farlige våben, så er randtændte rifler undtaget , hvis de anvendes til regulering af rågeunger og KUN regulering af rågeunger ..
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531
§ 10 a. Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Bronze Member
Nej for de overlapper.. har du et halvauto våben så gælder magasinbegrænsningen alle dine repeterrifler også.. undtaget randtændt til regulering af rågeungerLJ skrev: ↑4. jun 2025, 09:30Er det ikke at blande reglerne for magasiner til halvauto, sammen med regler for alm. repetérrifler?TheCrusader skrev: ↑4. jun 2025, 08:50Det er lidt mere indviklet end såLuluselsker skrev: ↑29. maj 2025, 22:00Hej forum
Er det korrekt ?
-
- Bronze Member
Som du ser i dit eget citerede så nej.. det er samme møg med halvauto hagl med aftageligt magasin, der har de glemt at skrive samme tekst som med rillerne, så skal du være lovlig skal et sådant magasin sættes permanent fast i haglbøssenKrung skrev: ↑4. jun 2025, 11:56Har etaten ikke fikset det stykke makværk?TheCrusader skrev: ↑4. jun 2025, 08:50... hvis du ejer et særligt farligt våben, så må du nemlig ikke have magasiner større end 10 skud (pistoler undtaget) , også selvom de ikke kan anvendes i de særligt farlige våben, dog er det sådan at har du særligt farlige våben, så er randtændte rifler undtaget , hvis de anvendes til regulering af rågeunger og KUN regulering af rågeunger ..
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2531§ 10 a. Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 232 times
- Been thanked: 215 times
Er de love skrevet af en praktikant? Hold da kæft en gang makværk.
Mvh Kenneth
Mvh Kenneth
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Nej, men de er skrevet for at implementere et EU direktiv, og de er sikkert skrevet af en som ikke har kendskab til skydevåben - og så bliver det bare svært at lave noget der hænger sammen!
Og EU våbendirektivet var jo også knudret formuleret. Det blev til gennem flere års forhandlinger mellem forslagsstillerne, som var meget anti-våben, og derfor ville lave nogle meget skrappe restriktioner, og interesse organisationer, som ville prøve at forhandle mindre restriktive bestemmelser igennem, så deres medlemmer blev mindst muligt ramt. Flere års forhandlinger resulterer desværre ofte ikke i gennemarbejdede og velgennemtænkte/logiske regelsæt, men mere i meget komplekse, svært gennemskuelige lovforslag, der så udvandes og bøjes i de nationale implementeringer så det bliver VIRKELIG svært at læse.
Og sådan er lovarbejde tit.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
Komikkenner så at samme forhandler der virkelig sad på loven ender med at fremsende som brevpostFast Fumble skrev: ↑4. jun 2025, 15:07Nej, men de er skrevet for at implementere et EU direktiv, og de er sikkert skrevet af en som ikke har kendskab til skydevåben - og så bliver det bare svært at lave noget der hænger sammen!
Og EU våbendirektivet var jo også knudret formuleret. Det blev til gennem flere års forhandlinger mellem forslagsstillerne, som var meget anti-våben, og derfor ville lave nogle meget skrappe restriktioner, og interesse organisationer, som ville prøve at forhandle mindre restriktive bestemmelser igennem, så deres medlemmer blev mindst muligt ramt. Flere års forhandlinger resulterer desværre ofte ikke i gennemarbejdede og velgennemtænkte/logiske regelsæt, men mere i meget komplekse, svært gennemskuelige lovforslag, der så udvandes og bøjes i de nationale implementeringer så det bliver VIRKELIG svært at læse.
Og sådan er lovarbejde tit.

Senest rettet af Luluselsker 7. jun 2025, 11:04, rettet i alt 1 gang.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Årh, suk...Luluselsker skrev: ↑4. jun 2025, 19:57Komikkenner så at samme forhandler der virkelig sad på loven ender med at fremsende som brevpostnetop hentet fra postkassen
20250525_144405.jpg

Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!