Dispensation til brug af tjenstevåben til terrænskydning pistol
-
- Bronze Member
- Interesser: Gear og snart IPSC
- Geografisk sted: klarup i det mørke nord
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 8 times
Dispensation til brug af tjenstevåben til terrænskydning pistol
Er dette en mulighed?
Vores SIG er jo ret kort men jeg har hørt både politibetjente og soldater sige de har fået lov men også nogle der IKKE har fået lov
Jeg har forsøgt mig med CHATGPT og google og der er svaret ret utydligt med min ringe googlefu
Vores SIG er jo ret kort men jeg har hørt både politibetjente og soldater sige de har fået lov men også nogle der IKKE har fået lov
Jeg har forsøgt mig med CHATGPT og google og der er svaret ret utydligt med min ringe googlefu
The dark side you must join. High speed and seductive it is .^.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 234 times
- Been thanked: 219 times
Re: Dispensation til brug af tjenstevåben til terrænskydning pistol
Brugte min ok Google-fu - men også i Chatgpt
Det eneste jeg har kunnet finde er det du selv skriver - det kommer an på hvad den enkelte klub vil give dig lov til. TIl konkurrence er der dog ingen mulighed for dispensation.
Det nævnes dog også at under DFS kan der skydes en klasse kaldet 'tjenestepistol' - dér vil du med sikkerhed kunne bruge den.
Som ALTID når man får output fra en LLM skal man selv validere resultatet, da de kan være helt skævt på den.
Mvh Kenneth

Det eneste jeg har kunnet finde er det du selv skriver - det kommer an på hvad den enkelte klub vil give dig lov til. TIl konkurrence er der dog ingen mulighed for dispensation.
Det nævnes dog også at under DFS kan der skydes en klasse kaldet 'tjenestepistol' - dér vil du med sikkerhed kunne bruge den.
Som ALTID når man får output fra en LLM skal man selv validere resultatet, da de kan være helt skævt på den.
Mvh Kenneth
- Kar 98
- Platin Member
- Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
For nogle år siden kunne enhedens chef dispensere for lån af tj våben i fritiden men det blev stoppet . Men om det er lempet siden ved jeg ikke .
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad
- Redakula
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 21 times
Sidst jeg hørte til det for en 5+ år siden blev det lukket ned for forsvaret, hvor det førhen var muligt som du beskriver. Kan ikke huske om der var noget særlig grund ud over normal ondt-i-røven / Dæk egen røv syndrom. Men der kom noget ud fra FKO eller deromkring.
Der var nogle stykker der deltog i IPSC rifle stævner med tjenestevåben hvorefter det ret hurtigt blev lukket - ellers rigtig god træning og ren win-win for alle parter

/redakula ;-)
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
-
- Bronze Member
Så hvis mit tjeneste sted siger ja . Hvem kan så svare på om det går med den korte pipe
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 295 times
Banens forsikrings betingelser, Skydeprogrammet og foreningen samt forbundet der står for skydeprogrammet, skal alle tillade det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Emnet har været oppe og vende her før og hvis jeg ellers husker ret, så kom der et generelt forbud fra Forsvarsministeriet, mod at anvende tjenesterifler, som har mulighed for at skyde fuldautomatisk, i civile konkurrencer, hvilket reelt lukkede for muligheden.Redakula skrev: ↑9. jul 2025, 17:33Sidst jeg hørte til det for en 5+ år siden blev det lukket ned for forsvaret, hvor det førhen var muligt som du beskriver. Kan ikke huske om der var noget særlig grund ud over normal ondt-i-røven / Dæk egen røv syndrom. Men der kom noget ud fra FKO eller deromkring.
Der var nogle stykker der deltog i IPSC rifle stævner med tjenestevåben hvorefter det ret hurtigt blev lukket - ellers rigtig god træning og ren win-win for alle parter![]()
Hvad angår pistoler, så var der for nogle år siden, en tragisk episode, hvor en millitærperson, ulovligt tilegnede sig en tjenestepistol og begik et drab med den og dette resulterede i nogle MEGET stramme regler for brugen af disse, i civilt regi.
Det er ikke umuligt at få lov, men det er meget svært at få lov.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
Milton Friedman on government regulations.
-
- Bronze Member
Oki .
Sidste spørgsmål.
Er sig 320 xcarry lovlig til brug ved terræn skydning
Sidste spørgsmål.
Er sig 320 xcarry lovlig til brug ved terræn skydning
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 14 times
De fleste skydebaner i danmerk er godkendt til at benytte SKV godkendte våben. Våbenet skal ikke være registreret i SKV, men våbenet og våbentypen skal være godkendt. Ellers ville vores svenske og andre venner jo ikke kunne skyde på dansk skydebane. Tager du dgi programmet er der kun en max størelse på våben (som terræng pistol høre ynder)
Men vores nabolande har ikke en 21cm grænse og så vidt jeg ved må de godt skyde konkurance i danmark. Lidt som der for nogle år siden var noget halvautomatisk riffel skydning i kbh (tror det var IPSC) og der kunne ingen dansker deltage da halvauto riffel kun er til jagt.
Men jeg mener ikke det er et problem for dgi programmet, men man skal nok lige høre PAC med banegodkendelsen
Men vores nabolande har ikke en 21cm grænse og så vidt jeg ved må de godt skyde konkurance i danmark. Lidt som der for nogle år siden var noget halvautomatisk riffel skydning i kbh (tror det var IPSC) og der kunne ingen dansker deltage da halvauto riffel kun er til jagt.
Men jeg mener ikke det er et problem for dgi programmet, men man skal nok lige høre PAC med banegodkendelsen
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 546 times
- Been thanked: 633 times
Sidste år arrangerede DMI (Dansk Militært Idrætsforbund) et IPSC stævne i samarbejde med DSF.
I år arrangerede de også et IPSC stævne - denne gang et reelt DMI forbundsmesterskab.
Begge år har der været en del fra forsvaret, som har deltaget med tjenestevåben (Sig P320 X-Carry).
DMI er mig bekendt en helt almindelig civil idrætsforening - bare for folk der er, eller har været, i tjeneste.
Da jeg tog min IPSC licens tilbage i 2017, der var jeg også på kursus med en fra politiet, der deltog med hans H&K USP Compact. Det var også et civilt kursus under DSF.
I år arrangerede de også et IPSC stævne - denne gang et reelt DMI forbundsmesterskab.
Begge år har der været en del fra forsvaret, som har deltaget med tjenestevåben (Sig P320 X-Carry).
DMI er mig bekendt en helt almindelig civil idrætsforening - bare for folk der er, eller har været, i tjeneste.
Da jeg tog min IPSC licens tilbage i 2017, der var jeg også på kursus med en fra politiet, der deltog med hans H&K USP Compact. Det var også et civilt kursus under DSF.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!