Forlader loft fund registrering?
-
- Silver Member
- Interesser: Våben og grej
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 4 times
Forlader loft fund registrering?
Halløj sagen er den der er noget familie der har fundet en forlader i et gammelt dødsbo der skal ryddes og sælges
Ejeren havde ikke jagttegn og er død for cirka et års tid siden de har ikke den store forstand på våben og troet faktisk der var tale om en pynte genstand da de ikke havde noget at bruge den til blev jeg spurgt om det var noget jeg ville have da jeg fik et par billeder så var jeg ret sikker på der var tale om et rigtigt våben da der er banket serie nummer i
Den er stemplet monarch made in spain caliber 45.
Er der nogen der ved hvor gammel sådan en er tænker om den er fra før det krævet tilladelse til forladere ?
Og hvad gør man lige rent juridisk er det et våben er de jo i ulovlig våbenbesiddelse, kan man søge en tilladelse til den på et jagttegn?
Pft mvh birk
Ejeren havde ikke jagttegn og er død for cirka et års tid siden de har ikke den store forstand på våben og troet faktisk der var tale om en pynte genstand da de ikke havde noget at bruge den til blev jeg spurgt om det var noget jeg ville have da jeg fik et par billeder så var jeg ret sikker på der var tale om et rigtigt våben da der er banket serie nummer i
Er der nogen der ved hvor gammel sådan en er tænker om den er fra før det krævet tilladelse til forladere ?
Og hvad gør man lige rent juridisk er det et våben er de jo i ulovlig våbenbesiddelse, kan man søge en tilladelse til den på et jagttegn?
Pft mvh birk
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 264 times
Re: Forlader loft fund registrering?
Jeg er Sikker på, at dette er en moderne replica, Made in Spain.
Denne kræver våbentilladelse, kan muligvis registreres, hvis man er medlem af en Sort krudt skytte forening, eller lignende
https://sortkrudt.dk/
Den er alt for pæn, til at være en original, fra før 1870.
I Tyskland og Frankrig kan denne type våben handles, uden tilladelse og registrering.
Denne kræver våbentilladelse, kan muligvis registreres, hvis man er medlem af en Sort krudt skytte forening, eller lignende
https://sortkrudt.dk/
Den er alt for pæn, til at være en original, fra før 1870.
I Tyskland og Frankrig kan denne type våben handles, uden tilladelse og registrering.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Dansken
- Gold Member
- Geografisk sted: Sverige
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 20 times
Jeg ved ikke om i kan bruge det til noget i Danmark- men i Sverige kræver replikavåben ikke våben licens hvis der ikke er boret ildhul fra fængpanden eller tændhatten ind i kammeret....
MEN HVIS MAN BORER DET BAGEFTER UDEN TILLADELSE.... så
Pu- ha, pu- ha bwadr....
MEN HVIS MAN BORER DET BAGEFTER UDEN TILLADELSE.... så
Pu- ha, pu- ha bwadr....
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 974 times
- Kontakt:
Det er som allerede skrevet en moderne replika, den kræver tilladelse. Enten igennem en sorkrudt forening, som sportsvåben eller på jagttegn, på jagttegn skal man dog være medlem af danske forladejægere for at få tilladelse til køb af sortkrudt og fænghætter og kugler, men ikke til tilladelse til selve våbnet, det er en almindelig ansøgning om riffeltilladelse.Mrbirk skrev: ↑24. jul 2025, 01:33Halløj sagen er den der er noget familie der har fundet en forlader i et gammelt dødsbo der skal ryddes og sælges
Pft mvh birk
Boet må besidde våbnet i 4 uger, men den frist kan forlænges hvis man spørger pænt (der kan jo være lidt sagsbehandlingstid hos PAC ;-) )
Fra våbencirkulæret om sortkrudt
Sortkrudt
§ 11. Tilladelse til indkøb af sortkrudt og fænghætter samt fremstilling af projektiler kan gives til:
1) aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger som nævnt i § 2, stk. 3, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og har været medlem af foreningen i mindst 2 år,
2) medlemmer af Danske Forladerjægere, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og har haft jagttegn i 2 år.
Stk. 2. Tilladelse til indkøb af sortkrudt mv. kan endvidere gives til salutering.
Stk. 3. For en tilladelse efter stk. 1 og 2 skal der fastsættes som vilkår:
1) at der ved hvert indkøb af sortkrudt skal ske afstempling af tilladelsen med angivelse af købsdato og kvantum,
2) at der ikke sker oplag af mere end 2 kg sortkrudt og 5.000 fænghætter, og
3) at politiet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til kontrol af krudtoplaget.
Stk. 4. Til medlemmer af skytteforeninger, som nævnt i § 2, stk. 3, og medlemmer af Danske Forladerjægere kan der gives særskilt tilladelse til indkøb af fænghætter og fremstilling af projektiler, uanset om ansøgeren har tilladelse til indkøb af sortkrudt efter stk. 1.
Stk. 5. Til medlemmer af bestyrelsen for en forening, som nævnt i § 2, stk. 3, og til medlemmer af bestyrelsen i Danske Forladerjægere kan der gives tilladelse til indkøb af sortkrudt med henblik på salg til foreningens medlemmer i forbindelse med jagt, øvelses- og konkurrenceskydning.
Stk. 6. For en tilladelse efter stk. 5 skal der fastsættes som vilkår:
1) at der ved hvert indkøb af sortkrudt skal ske afstempling af tilladelsen med angivelse af købsdato og kvantum,
2) at der ikke sker oplag af mere end 5 kg sortkrudt,
3) at salg af sortkrudt kun må ske til medlemmer af foreningen,
4) at udlevering af sortkrudt skal ske i afmålte kvanta à 1 skud, og
5) at politiet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til kontrol af krudtoplaget.
Stk. 7. Til medlemmer af sortkrudtskytteforeninger kan der gives tilladelse til genopladning af sortkrudtpatroner, hvis ansøgeren har gennemgået et kursus i genopladning, der er godkendt af justitsministeren, og har personlig tilladelse til indkøb af sortkrudt.
Stk. 8. For opbevaring mv. af sortkrudt og fænghætter, gælder bestemmelserne i Justitsministeriets bekendtgørelse om eksplosivstoffer.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Silver Member
Jeg fandt den godt på nettet idag hos hunters house til 3500 for en brugt, er det noget man ville kunne have på en samler tilladelse og hvad koster det i såfald ?Bofhenator skrev: ↑24. jul 2025, 11:50Det er som allerede skrevet en moderne replika, den kræver tilladelse. Enten igennem en sorkrudt forening, som sportsvåben eller på jagttegn, på jagttegn skal man dog være medlem af danske forladejægere for at få tilladelse til køb af sortkrudt og fænghætter og kugler, men ikke til tilladelse til selve våbnet, det er en almindelig ansøgning om riffeltilladelse.Mrbirk skrev: ↑24. jul 2025, 01:33Halløj sagen er den der er noget familie der har fundet en forlader i et gammelt dødsbo der skal ryddes og sælges
Pft mvh birk
Boet må besidde våbnet i 4 uger, men den frist kan forlænges hvis man spørger pænt (der kan jo være lidt sagsbehandlingstid hos PAC ;-) )
Fra våbencirkulæret om sortkrudtSortkrudt
§ 11. Tilladelse til indkøb af sortkrudt og fænghætter samt fremstilling af projektiler kan gives til:
1) aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger som nævnt i § 2, stk. 3, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og har været medlem af foreningen i mindst 2 år,
2) medlemmer af Danske Forladerjægere, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og har haft jagttegn i 2 år.
Stk. 2. Tilladelse til indkøb af sortkrudt mv. kan endvidere gives til salutering.
Stk. 3. For en tilladelse efter stk. 1 og 2 skal der fastsættes som vilkår:
2) at der ikke sker oplag af mere end 2 kg sortkrudt og 5.000 fænghætter, og
3) at politiet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til kontrol af krudtoplaget.
Stk. 4. Til medlemmer af skytteforeninger, som nævnt i § 2, stk. 3, og medlemmer af Danske Forladerjægere kan der gives særskilt tilladelse til indkøb af fænghætter og fremstilling af projektiler, uanset om ansøgeren har tilladelse til indkøb af sortkrudt efter stk. 1.
Stk. 5. Til medlemmer af bestyrelsen for en forening, som nævnt i § 2, stk. 3, og til medlemmer af bestyrelsen i Danske Forladerjægere kan der gives tilladelse til indkøb af sortkrudt med henblik på salg til foreningens medlemmer i forbindelse med jagt, øvelses- og konkurrenceskydning.
Stk. 6. For en tilladelse efter stk. 5 skal der fastsættes som vilkår:
2) at der ikke sker oplag af mere end 5 kg sortkrudt,
3) at salg af sortkrudt kun må ske til medlemmer af foreningen,
4) at udlevering af sortkrudt skal ske i afmålte kvanta à 1 skud, og
5) at politiet til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang til kontrol af krudtoplaget.
Stk. 7. Til medlemmer af sortkrudtskytteforeninger kan der gives tilladelse til genopladning af sortkrudtpatroner, hvis ansøgeren har gennemgået et kursus i genopladning, der er godkendt af justitsministeren, og har personlig tilladelse til indkøb af sortkrudt.
Stk. 8. For opbevaring mv. af sortkrudt og fænghætter, gælder bestemmelserne i Justitsministeriets bekendtgørelse om eksplosivstoffer.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 264 times
Produceret efter 1870, så kræver den tilladelse, og så vidt jeg ved, kan en "nyproduceret" forlader ikke omfattes af en samlertilladelse.
Prisen for Samlertilladelse er så vidt jeg kan finde kr. 1085
Dette er for ansøgningen, uanset om tilaldelse tildeles eller ej.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
-
- Gold Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 10 times
Den skyder vil Ole aldrig drømme om at vurdere til 3500,så skal det være en pedersoli.den viste spanier er ca500 værd på en god dag.
-
- Silver Member
Jeg kan jo kun forholde mig til hvad de skriver på deres hjemmeside og de har 2 tilsalg til næsten samme pris
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 761 times
Hvad en forhandler vil give dig for den vs. hvad de vil sætte den til salg for er ofte ret forskellige beløb

-
- Silver Member
Jeg har aldrig påstået hunters ville give 3500 for den, Skrev at jeg havde fundet en til 3500 hos hunters house?