Kan en 30 år gammel våbentilladelsen genbruges
-
- Newbie
- Interesser: Pistolskudning
- Geografisk sted: Helsingør
Kan en 30 år gammel våbentilladelsen genbruges
Hej
Jeg er helt ny her på stedet og har et spørgsmål omkring våbentilladelse til pistol.
For ca. 30 år siden var jeg medlem af en skydeklub og havde derigennem fået våbentilladelse til en S&W 357 Magnum. Efter ca. 1 år, blev pistolen solgt til et andet medlem og jeg meldte mig ud af klubben.
Nu på mine gamle dage, kunne jeg godt tænke mig at starte op igen med denne dejlige hobby. Vil gerne kunne købe et personligt våben men ønsker ikke at skulle vente 2 år. Så nu er mit spørgsmål: kan jeg opnå en tilladelse udefra tildligere medlemskab eller bliver jeg nødt til at vente?
PFT
Beoman
Jeg er helt ny her på stedet og har et spørgsmål omkring våbentilladelse til pistol.
For ca. 30 år siden var jeg medlem af en skydeklub og havde derigennem fået våbentilladelse til en S&W 357 Magnum. Efter ca. 1 år, blev pistolen solgt til et andet medlem og jeg meldte mig ud af klubben.
Nu på mine gamle dage, kunne jeg godt tænke mig at starte op igen med denne dejlige hobby. Vil gerne kunne købe et personligt våben men ønsker ikke at skulle vente 2 år. Så nu er mit spørgsmål: kan jeg opnå en tilladelse udefra tildligere medlemskab eller bliver jeg nødt til at vente?
PFT
Beoman
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 977 times
- Kontakt:
Re: Kan en 30 år gammel våbentilladelsen genbruges
Det kan man ikke, du er nødt til at vente.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- w3tscout
- This member is
- Interesser: Sportsskydning, IPSC
- Geografisk sted: Borup
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Du må væbne dig med tålmodighed, kravet er at man skal være "aktiv" skydende i 2 år før man kan ansøge om en SKV2.Beoman skrev: ↑17. maj 2025, 17:34Hej
PFT
Beoman
- Jensen1973
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Tolne
- Has thanked: 204 times
- Been thanked: 17 times
Men ofte kan man, efter et stykke tid, få lov til at købe et våben gennem foreningen, så det er registreret på skv4.
Det er lidt forskelligt fra forening til forening
Det er lidt forskelligt fra forening til forening
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson
H.J. Simpson
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Midtsjælland
Njaeh.. eller ligeværdig erfaring.. dvs tidligere medlemskab omend 30 år gammelt kan sagtens regnes , med så har han været aktiv dengang så kan den anciennitet flyttes over , samme gælder feks værnepligt, polititjeneste eller anden påviselig erfaring med våben..w3tscout skrev: ↑17. maj 2025, 19:12Du må væbne dig med tålmodighed, kravet er at man skal være "aktiv" skydende i 2 år før man kan ansøge om en SKV2.Beoman skrev: ↑17. maj 2025, 17:34Hej
PFT
Beoman
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 429 times
- Kontakt:
Er du sød at komme med en henvisning til det? Der er en mulighed for at få godskrevet erfaring med skydning fra forsvaret og lignende med grovvåben ift. 6 måneders erfaring med grovvåben (fremgår af oplysningsseddelen). Kravet om at være aktivt skydende mindst 2 år gælder de seneste 2 år ifølge SKV: https://sites.dgi.dk/SKV/faqTheCrusader skrev: ↑15. aug 2025, 13:17Njaeh.. eller ligeværdig erfaring.. dvs tidligere medlemskab omend 30 år gammelt kan sagtens regnes , med så har han været aktiv dengang så kan den anciennitet flyttes over , samme gælder feks værnepligt, polititjeneste eller anden påviselig erfaring med våben..
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
- Interesser: Historisk skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Jeg kan heller ikke se nogen steder hvor det giver mulighed for "at give rabat" ved at man har skudt andre steder.
Det handler jo lige så meget om at foreningen kender medlemmet og derfor kan stå inde for at vedkommende skal have en pistol derhjemme, som det handler om rutine med våben.
Det handler jo lige så meget om at foreningen kender medlemmet og derfor kan stå inde for at vedkommende skal have en pistol derhjemme, som det handler om rutine med våben.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 343 times
- Been thanked: 400 times
Tja, den er jeg også ganske tvivlende over...TheCrusader skrev: ↑15. aug 2025, 13:17Njaeh.. eller ligeværdig erfaring.. dvs tidligere medlemskab omend 30 år gammelt kan sagtens regnes , med så har han været aktiv dengang så kan den anciennitet flyttes over , samme gælder feks værnepligt, polititjeneste eller anden påviselig erfaring med våben..

Jeg havde i 24 år en M/49 Neuhausen udleveret som tjenestevåben (til opbevaring hjemme sammen med en forseglet æske "kup-ammunition") - og jeg skød rigtig meget med den i tjenesten samt i Søværnets Idrætsforening. Pistolen og ammunitionen blev afleveret, da alle de udleverede tjenestevåben blev inddraget. Nu var der jo dyb fred og så der var ikke længere grund til at have disse våben liggende ude omkring...

Da jeg for 12 år siden ville genoptage skydning med pistol og meldte mig ind i en god skytteforening forhørte jeg mig naturligvis om der var en "genvej" til våbentilladelsen med henvisning til "min historie". Svaret fra myndighederne var ganske kontant, at det var der ikke - og at jeg skulle følge den slagne vej med 2 år medlemskab før jeg ville kunne få en tilladelse - såfremt formanden i øvrigt var enig...

Så hvis der nu forvaltes efter nye regler hører vi gerne om dem...

Oscar123
On scene - but unseen
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 152 times
- Been thanked: 298 times
Svaret til det er NEJTheCrusader skrev: ↑15. aug 2025, 13:17Njaeh.. eller ligeværdig erfaring.. dvs tidligere medlemskab omend 30 år gammelt kan sagtens regnes , med så har han været aktiv dengang så kan den anciennitet flyttes over , samme gælder feks værnepligt, polititjeneste eller anden påviselig erfaring med våben..w3tscout skrev: ↑17. maj 2025, 19:12Du må væbne dig med tålmodighed, kravet er at man skal være "aktiv" skydende i 2 år før man kan ansøge om en SKV2.Beoman skrev: ↑17. maj 2025, 17:34Hej
PFT
Beoman
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 275 times
- Been thanked: 166 times
Andre har skrevet det, men viser her hvad der står på blanketterne
Først SKV2 blanketteten
Og her er hvad der står på oplysnings sedlen, den der er til JM Mvh
Grey
Først SKV2 blanketteten
Og her er hvad der står på oplysnings sedlen, den der er til JM Mvh
Grey
-
- Bronze Member
Det står tilmed på enten SKV ansøgningen eller justitsministerie blankettenLatrocinor skrev: ↑15. aug 2025, 15:06Jeg kan heller ikke se nogen steder hvor det giver mulighed for "at give rabat" ved at man har skudt andre steder.
Og jo gammel anciennitet kan bruges, ligesom at det kan flyttes mellem.foreninger hvis begge foreninger tillader det og formændene vil det
Senest rettet af TheCrusader 16. aug 2025, 10:13, rettet i alt 1 gang.
-
- Bronze Member
Jo.. og det er sådan i flere foreninger ..Raptor357 skrev: ↑15. aug 2025, 18:13Svaret til det er NEJTheCrusader skrev: ↑15. aug 2025, 13:17Njaeh.. eller ligeværdig erfaring.. dvs tidligere medlemskab omend 30 år gammelt kan sagtens regnes , med så har han været aktiv dengang så kan den anciennitet flyttes over , samme gælder feks værnepligt, polititjeneste eller anden påviselig erfaring med våben..w3tscout skrev: ↑17. maj 2025, 19:12Du må væbne dig med tålmodighed, kravet er at man skal være "aktiv" skydende i 2 år før man kan ansøge om en SKV2.Beoman skrev: ↑17. maj 2025, 17:34Hej
PFT
Beoman
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 152 times
- Been thanked: 298 times
NEJTheCrusader skrev: ↑16. aug 2025, 10:11Jo.. og det er sådan i flere foreninger ..Raptor357 skrev: ↑15. aug 2025, 18:13Svaret til det er NEJTheCrusader skrev: ↑15. aug 2025, 13:17Njaeh.. eller ligeværdig erfaring.. dvs tidligere medlemskab omend 30 år gammelt kan sagtens regnes , med så har han været aktiv dengang så kan den anciennitet flyttes over , samme gælder feks værnepligt, polititjeneste eller anden påviselig erfaring med våben..w3tscout skrev: ↑17. maj 2025, 19:12Du må væbne dig med tålmodighed, kravet er at man skal være "aktiv" skydende i 2 år før man kan ansøge om en SKV2.Beoman skrev: ↑17. maj 2025, 17:34Hej
PFT
Beoman
Det er hele landet. Det er dikteret af lovgivningen. En afvigelse er et lovbrud.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Hvor ser du det henne ??TheCrusader skrev: ↑16. aug 2025, 10:06Det står tilmed på enten SKV ansøgningen eller justitsministerie blankettenLatrocinor skrev: ↑15. aug 2025, 15:06Jeg kan heller ikke se nogen steder hvor det giver mulighed for "at give rabat" ved at man har skudt andre steder.
Og jo gammel anciennitet kan bruges, ligesom at det kan flyttes mellem.foreninger hvis begge foreninger tillader det og formændene vil det
Mvh
Grey
-
- Bronze Member
Hvis du kigger på teksten på blanketterne, så står der intet om anden skydeerfaring, end at du skal have været medlem af foreningen og aktivt skydende i to år.TheCrusader skrev: ↑16. aug 2025, 10:06Det står tilmed på enten SKV ansøgningen eller justitsministerie blankettenLatrocinor skrev: ↑15. aug 2025, 15:06Jeg kan heller ikke se nogen steder hvor det giver mulighed for "at give rabat" ved at man har skudt andre steder.
At der kan være en praksis, hvor formænd internt mener at anciennitet kan flyttes, gør det ikke lovligt. Praksis er ikke lov.
"Det har vi gjort i mange år---" eller "...der er tradition for..." er ikke lov og lovliggør ikke noget.
At en skytte har erfaring alle mulige andre steder fra, har intet at gøre med, om man som bestyrelse kan stå inde for at personen skal have adgang til en pistol derhjemme. Det er foreningen der skal stå inde for at en skytte kan få en SKV2 til en pistol, og det kan man kun hvis man kender folk.
-
- Platin Member
SKV vejledningen som er formandens bibel, har også noget om dette emne)udarbejdet af SKVkontorene og Rigspolitiet), jeg bemærker at der står en Skytteforening, sammenholdt med at der på SKV2 blanketten også er et felt der hedder foreningsskifte, gør at jeg efter samtale med formanden i den afgående klub, godt vil lave anciennitets overførsel, hvis det jeg for at vide om skytten er positivt, og jeg selv har mødt vedkommende et par gangeLatrocinor skrev: ↑18. aug 2025, 08:46Hvis du kigger på teksten på blanketterne, så står der intet om anden skydeerfaring, end at du skal have været medlem af foreningen og aktivt skydende i to år.TheCrusader skrev: ↑16. aug 2025, 10:06Det står tilmed på enten SKV ansøgningen eller justitsministerie blankettenLatrocinor skrev: ↑15. aug 2025, 15:06Jeg kan heller ikke se nogen steder hvor det giver mulighed for "at give rabat" ved at man har skudt andre steder.
At der kan være en praksis, hvor formænd internt mener at anciennitet kan flyttes, gør det ikke lovligt. Praksis er ikke lov.
"Det har vi gjort i mange år---" eller "...der er tradition for..." er ikke lov og lovliggør ikke noget.
At en skytte har erfaring alle mulige andre steder fra, har intet at gøre med, om man som bestyrelse kan stå inde for at personen skal have adgang til en pistol derhjemme. Det er foreningen der skal stå inde for at en skytte kan få en SKV2 til en pistol, og det kan man kun hvis man kender folk.
Alternativt, så kan det blive på SKV4 forenings tilladelse, eller bare et nej tak
MvhAlder 20 år (VC § 20)
Mindst 2 års erfaring som skydende medlem af en skytteforening (mindst 6
skydninger med pistol/revolver pr. år).
Grey
-
- Bronze Member
Jeg er enig i at det godt kan tolkes sådan, når der står "en skytteforening". Problemet er at det er en tolkning, der står ikke eksplicit at anciennitet kan overføres.
Desværre er mange af reglerne i omkring våben og skydning ret mudrede og der er en masse "sådan har vi altid gjort" opfattelser derude.
Grundlæggende handler de to år som aktivt skydende, i min tolkning, om at man kender skytten og kan stå inde for vedkommende som menneske og det er svært at gøre på anden hånd.
Desværre er mange af reglerne i omkring våben og skydning ret mudrede og der er en masse "sådan har vi altid gjort" opfattelser derude.
Grundlæggende handler de to år som aktivt skydende, i min tolkning, om at man kender skytten og kan stå inde for vedkommende som menneske og det er svært at gøre på anden hånd.