Pump-gun med flere end to patroner????
-
- Newbie
- Interesser: Jagt, våben generelt
- Geografisk sted: Aalborg
Pump-gun med flere end to patroner????
Hej alle
Må man lade et pump-action jagtgevær op med flere end to patroner? Eller er det de samme regler som ved den halvautomatiske. :-;>/
Danny
Må man lade et pump-action jagtgevær op med flere end to patroner? Eller er det de samme regler som ved den halvautomatiske. :-;>/
Danny
- Ansoknives
- Silver Member
- Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
- Geografisk sted: Østjylland
- Geografisk sted: Farre, østjylland
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Pump-gun med flere end to patroner????
det er ud fra jagtloven.....der begrænser kapacitet til 2 skud...hvad så i forbindelse med feks lerdue skydning....hvis det ikke er et gevær der bruges til jagt må den så kunne indeholde mere.....og i tilfælde af det, må man så have den lovligt på jagttegn eller skal man have noget ud over det?
Jens Ansø
- PerD
- Gold Member
- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Geografisk sted: Varde
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Den må gerne kunne indeholde mere. Du må bare ikke tage den med på jagt uden en "klods" i. Og denne klods må kun kunne afmonteres vha. værktøj. (og lad være med at have det værktøj på dig under jagten ;-) - sherifferne kan ikke lide det).
På skydebanen må du gerne putte mere i, men folk vil nok kigge lidt. Alle serierne er beregnet til 2 skud. Og hvis du har flere i og bruger dem, ja så er det snyd. Og hvis du glemmer at tage ubrugte patroner ud af geværet mellem stationerne, så skal du nok regne med et par sure kommentarer fra de øvrige skytter. :shame:
En af skytteforeningernes orange sikkerhedspløkke vil nok være på sin plads. Vi øvrige knækker jo bare vores geværer <+:
mvh
Per
På skydebanen må du gerne putte mere i, men folk vil nok kigge lidt. Alle serierne er beregnet til 2 skud. Og hvis du har flere i og bruger dem, ja så er det snyd. Og hvis du glemmer at tage ubrugte patroner ud af geværet mellem stationerne, så skal du nok regne med et par sure kommentarer fra de øvrige skytter. :shame:
En af skytteforeningernes orange sikkerhedspløkke vil nok være på sin plads. Vi øvrige knækker jo bare vores geværer <+:
mvh
Per
efter min bedste overbevisning må der ikke kunne være mere end 2 patroner i geværet. det være sig på jagt, på skydebanen eller i våbenskabet :shame:
mvh
Strom
Strom
- Trotyl
- This member is
- Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Has thanked: 2 times
Skyder man i jægerforbundets regi, gælder følgende:Strom skrev:efter min bedste overbevisning må der ikke kunne være mere end 2 patroner i geværet. det være sig på jagt, på skydebanen eller i våbenskabet :shame:
Reglerne kan findes i håndbogen.Til jagtskydning må anvendes haglbøsser med cal. 12 eller mindre cal. Haglbøsser der kan indeholde mere end 2 patroner, må ikke anvendes. Remme eller stropper på haglbøssen er forbudt.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...
- Trotyl
- This member is
Lidt ::;)( kan nævnes at Mossberg halvautomater bliver leveret med orange sikkerhedspløk.PerD skrev:
- Ansoknives
- Silver Member
- Kontakt:
dvs hvis det er hjemme på marken og ikke i jægerforbundets regi man skyder lerduer kan man fylde magasinet helt op??
Jens Ansø
- Trotyl
- This member is
Våbenloven siger følgende om erhvervelsen af haglgeværer:Ansoknives skrev:dvs hvis det er hjemme på marken og ikke i jægerforbundets regi man skyder lerduer kan man fylde magasinet helt op??
Det vil sige det kræver andet og mere end jagttegn at erhverve et haglvåben med kapacitet til mere end 2 patroner.§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbudet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som , ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner
Pil plumben ud og du er i ulovlig våbenbesiddelse.
Valget er dit.
- Ansoknives
- Silver Member
- Kontakt:
perfekt...det var lige netop den lovtekst jeg var ude efter.....og ikke jægerforbundets regler....takker
Jens Ansø
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
jeg er ikke enig med Strom og Trotyl, man skal lige have lidt mere af paragraffen med:
Så jeg mener, at du fuldt lovligt kan have et pump-gevær eller en halvautomat som kan indeholde 5 patroner stående, men anvendelsesmulighederne er temmelig begrænsede. Derimod kan " Andre glatløbede haglgeværer" meget nemt være " særligt farlige våben" . Det begrænser hvor mange du kan have før du skal op i skafor klasse rød, men det er en anden snak.
Stk. 2. udvider hvad der er lovligt efter stk. 1. " Andre glatløbede haglgeværer" er f.eks. pumpere og motorbøsser med mange patroner. Ingen problemer i det, så længe pibelængden er mindst 55 cm, også på jagttegnet.§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Så jeg mener, at du fuldt lovligt kan have et pump-gevær eller en halvautomat som kan indeholde 5 patroner stående, men anvendelsesmulighederne er temmelig begrænsede. Derimod kan " Andre glatløbede haglgeværer" meget nemt være " særligt farlige våben" . Det begrænser hvor mange du kan have før du skal op i skafor klasse rød, men det er en anden snak.
Senest rettet af Lassescout 22. dec 2008, 14:06, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- NTS
- Gold Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
Stk. 2 siger KUN 'erhverve og besidde' - du får altså ikke tilladelse til at 'bære og anvende'. Det vil være ulovligt at anvende en pumpgun registreret efter stk. 2 på en skydebane i Danmark ...Lassescout skrev:jeg er ikke enig med Strom og Trotyl, man skal lige have lidt mere af paragraffen med:
Stk. 2. udvider hvad der er lovligt efter stk. 1. " Andre glatløbede haglgeværer" er f.eks. pumpere og motorbøsser med mange patroner. Ingen problemer i det, så længe pibelængden er mindst 55 cm.§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Så jeg mener, at du fuldt lovligt kan have et pump-gevær eller en halvautomat som kan indeholde 5 patroner stående, men anvendelsesmulighederne er temmelig begrænsede.
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"
-
- Platin Member
Flot, det havde jeg ikke lige bidt mærke i.
Så er spørgsmålet hvad der forstås ved " til eget brug". Da det er et skydevåben, må man jo formode at " eget brug" er noget med at skyde med våbnet, men helt klart ikke på jagt i Danmark. Du kan selvfølgelig tage den med på jagt i udlandet, hvor den slags må bruges, så det må da siges at være korrekt, at anvendelsesmulighederne er stærkt begrænsede. Måske kommer en vis øvelsesskydning i Danmark, evt. på egen grund, ind under begrebet " eget brug", men det skal nok nærmest fastslås ud fra domspraksis hvad der præcist menes ved udtrykket.
Hvis man har sit jagttegn kært vil det ikke være rart at få en dom imod sig, ifald man skulle blive anklaget for at overskride rammerne for begrebet, så mister man nok jagttegnet.
Så er spørgsmålet hvad der forstås ved " til eget brug". Da det er et skydevåben, må man jo formode at " eget brug" er noget med at skyde med våbnet, men helt klart ikke på jagt i Danmark. Du kan selvfølgelig tage den med på jagt i udlandet, hvor den slags må bruges, så det må da siges at være korrekt, at anvendelsesmulighederne er stærkt begrænsede. Måske kommer en vis øvelsesskydning i Danmark, evt. på egen grund, ind under begrebet " eget brug", men det skal nok nærmest fastslås ud fra domspraksis hvad der præcist menes ved udtrykket.
Hvis man har sit jagttegn kært vil det ikke være rart at få en dom imod sig, ifald man skulle blive anklaget for at overskride rammerne for begrebet, så mister man nok jagttegnet.
Hilsen Lasse.
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
Ved godt det er lidt ::;)( men en "pump-action" er vel endelig ikke en ½-auto? men det er samme regler for antal af skud. Nogen der ved hvorfor det er sådan?
-
- Platin Member
P.g.a. § 2a stk. 1 nr. 1. Det er det forhold, at både pumpere og motorbøsser er konstrueret til at indeholde mere end 2 patroner, der smider dem ind under begrebet " andre glatløbede haglgeværer" i stk.2.Schmidt skrev:Ved godt det er lidt ::;)( men en "pump-action" er vel endelig ikke en ½-auto? men det er samme regler for antal af skud. Nogen der ved hvorfor det er sådan?
En pump-actin med 5 patroner kan i erfarne hænder betjenes stort set ligeså hurtigt som en halvautomat, så det er rimeligt nok at have dem i samme kategori. Sjovt nok gør det samme sig ikke gældende for rifler, så hvis du skal på drivjagt og du mener du skal bruge en hurtigt repeterende riffel med 5-10 patroner i magasinet, så køb en pump riffel. Pump-action rifler betragtes som ganske almindelige repeter rifler, og må indeholde ligeså mange patroner i magasinet, som du gider slæbe rundt på.
Hilsen Lasse.
- Trotyl
- This member is
Nu skal vi lige passe på vi ikke blander begreberne.Schmidt skrev:Ved godt det er lidt ::;)( men en "pump-action" er vel endelig ikke en ½-auto? men det er samme regler for antal af skud. Nogen der ved hvorfor det er sådan?
En trombonebøsse (pump-action) er et repetervåben. Den må bare ikke indeholde mere end to patroner fordi denne regel er generel for alle haglvåben i DK.
For riflernes vedkommende, er toskudsregelen begrænset til halvautomatiske våben der anvendes til jagt i DK.
Alle våben, der er forsynet med et magasin af en eller anden art og hvor man efter skud skal føre den næste patron op i kammeret ved at foretage et manuelt greb, er repetervåben. Det ligger jo ligesom i ordet. Pepetere betyder gentager.
Undskyld mit belærende indspark, men jeg tror ikke alle knægtene er klar over, det forholder sig sådan.
At en haglbøsse kun må indeholde 2 patroner, er jo lovfæstet på demokratisk vis. Hvilke begrundelser, der skabte flertal for loven, kan jeg ikke huske. Der kan jo være mange forskellige indfaldsvinkler til at stemme for en lov. Forskellige indfaldsvinkler, der som helhed giver flertal.
Så må man jo gøre sin indflydelse gældende mens tid er og ellers rette ind til højre. Man må jo til stadighed gerne arbejde på at få en lov ændret.
Desværre er der nogen der gør ligesom talebanerne. De skider demokratiet en lang march.
::;)(
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
nå ok troede det var samme regler for alle pump-action våben. men tak for svaret :)
- Lillelars
- Platin Member
- Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
- Geografisk sted: Himmerland
- Has thanked: 6 times
hmmmm.... jeg købte en gang en ny remington 870 express pump-gun, kanon skyder!!... den kunne da have en bønner i løbet, og to i magasinet????... og når man skilte den af, kom der en orig "grøn plomp" der stod 870 express på???..... var den så ikke lovligt, jeg brugte den for det til flugtskydning, og var aldrig på jagt med den????....
Husk og behandler andre, som du selv ville behandles 

- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Been thanked: 31 times
Det var den ikke. Men i mange amerikanske stater er det så vidt jeg ved 2+1 der er lovligt...Lillelars skrev:hmmmm.... jeg købte en gang en ny remington 870 express pump-gun, kanon skyder!!... den kunne da have en bønner i løbet, og to i magasinet????... og når man skilte den af, kom der en orig "grøn plomp" der stod 870 express på???..... var den så ikke lovligt, jeg brugte den for det til flugtskydning, og var aldrig på jagt med den????....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Aske
- Silver Member
- Interesser: Skydning, våben, historie
- Geografisk sted: Jylland ude mod vest
- Been thanked: 5 times
Det bliver bl.a. diskuteret i denne tråd.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... kab+plombe
Hvis jeg skal prøve at samle op på de mange snakke, der har været om dette emne... Du må gerne eje ½ autoer og pumps med plads til flere end 2 patroner, de må bare ikke anvendes til jagt i Danmark, men skal registreres som alle andre (Dette gælder både kugle og hagl, her tager jeg ikke hensyn til den igangværende diskussion om "militær"lignende våben).
Du må gerne indskyde/træne med dit våben, selvfølgelig efter samme regler som alle andre. Sikkerhed m.m. (Spørg dog hellere en gang for meget end en gang for lidt, når du er på banen. Det er nemmere at få tilladelse end tilgivelse).
Hvis ovenstående er tolket forkert, så er jeg i tæt samarbejde med politiet blevet en lovbryder, da jeg har en pumpgun med plads til mere end to patroner stående, som på sigt skal bruges til jagt i udlandet. 2 politistationer har haft min ansøgning i hænderne og ingen af stederne blev der løftet et øjenbryn. Jeg udfyldte blanketten i samarbejde med en meget venlig dame på politistation 1, hvorefter hun stemplede den og sendte den videre til station 2, som forestod den endelige godkendelse/registrering.
Jeg udfyldte den nederste halvdel ...
Se blanketten her: http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5 ... _00307.pdf
Jeg ved ikke, om min tolkning vil holde i retten
Men myndighederne har under alle omstændigheder haft RIGE muligheder for at sige: Den må du ikke have :shame:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... kab+plombe
Hvis jeg skal prøve at samle op på de mange snakke, der har været om dette emne... Du må gerne eje ½ autoer og pumps med plads til flere end 2 patroner, de må bare ikke anvendes til jagt i Danmark, men skal registreres som alle andre (Dette gælder både kugle og hagl, her tager jeg ikke hensyn til den igangværende diskussion om "militær"lignende våben).
Du må gerne indskyde/træne med dit våben, selvfølgelig efter samme regler som alle andre. Sikkerhed m.m. (Spørg dog hellere en gang for meget end en gang for lidt, når du er på banen. Det er nemmere at få tilladelse end tilgivelse).
Hvis ovenstående er tolket forkert, så er jeg i tæt samarbejde med politiet blevet en lovbryder, da jeg har en pumpgun med plads til mere end to patroner stående, som på sigt skal bruges til jagt i udlandet. 2 politistationer har haft min ansøgning i hænderne og ingen af stederne blev der løftet et øjenbryn. Jeg udfyldte blanketten i samarbejde med en meget venlig dame på politistation 1, hvorefter hun stemplede den og sendte den videre til station 2, som forestod den endelige godkendelse/registrering.
Jeg udfyldte den nederste halvdel ...
Se blanketten her: http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5 ... _00307.pdf
Jeg ved ikke, om min tolkning vil holde i retten

Senest rettet af Aske 28. dec 2008, 09:47, rettet i alt 1 gang.
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... 

- Trotyl
- This member is
Det er korrekt at du kan registrere andre haglvåben på denne blanket, men hvor kommer begrebet "til jagt i udlandet" ind i billedet ? Det står der ikke noget om på blanketten.Aske skrev: Hvis ovenstående er tolket forkert, så er jeg i tæt samarbejde med politiet blevet en lovbryder, da jeg har en pumpgun med plads til mere end to patroner stående, registreret til jagt i udlandet. 2 politistationer har haft min ansøgning i hænderne og ingen af stederne blev der løftet et øjenbryn.
Våbensamlere kan jo også have "andre haglvåben" end dem der er lovlige til jagt i DK. Våbensamlere kan besidde deres samlinger (af haglvåben) via en samlertilladelse og det kræver ikke jagttegn, men de kan jo også have deres samling via jagttegnet og det kræver registrering ved erhvervelse.
Du taler også om "ansøgning". Der er ikke tale om en ansøgning men en simpel registrering som du foretager efter køb. I princippet kan der ikke gives afslag.
- Aske
- Silver Member
- Interesser: Skydning, våben, historie
- Geografisk sted: Jylland ude mod vest
- Been thanked: 5 times
Det er korrekt med jagt i udlandet. Det står ingen steder, jeg har også lige rettet i mit indlæg, hehe.
Kun en registrering, det er korrekt, men hvis jeg forsøger at få registreret noget, der er ulovligt, vil man så ikke rette en henvendelse til mig eller burde man så ikke gøre det ??
Den er blevet registreret/købt i 2 omgange, af en bekendt i en våbenbiks og efterfølgende af mig.
Som jeg tolker de nævnte paragraffer og registreringsblanketten, ligger der implicit i "andre haglvåben" en accept af haglvåben, der IKKE opfylder kravene til anvendelse til jagt i DK (selvfølgelig minus fuldautomatiske, da det er totalt forbudt at besidde i DK), ellers ville den nederste del af blanketten være ligegyldig. Du må altså gerne eje haglvåben i DK med plads til flere end 2 patroner, større kaliber end 12, du kan bare ikke bruge dem til en hujende fis i DK andet end til lidt diskret træning.
Kun en registrering, det er korrekt, men hvis jeg forsøger at få registreret noget, der er ulovligt, vil man så ikke rette en henvendelse til mig eller burde man så ikke gøre det ??
Den er blevet registreret/købt i 2 omgange, af en bekendt i en våbenbiks og efterfølgende af mig.
Som jeg tolker de nævnte paragraffer og registreringsblanketten, ligger der implicit i "andre haglvåben" en accept af haglvåben, der IKKE opfylder kravene til anvendelse til jagt i DK (selvfølgelig minus fuldautomatiske, da det er totalt forbudt at besidde i DK), ellers ville den nederste del af blanketten være ligegyldig. Du må altså gerne eje haglvåben i DK med plads til flere end 2 patroner, større kaliber end 12, du kan bare ikke bruge dem til en hujende fis i DK andet end til lidt diskret træning.
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... 

- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Det er korrekt at en halvautomatisk riffel skal være plomberet til 2 patroner, hvis du vil bruge den til jagt i Danmark. Manuelt repeterende rifler, dvs. lever-, pump- og bolt-actions, er der dog ingen restriktioner på.Aske skrev:Du må gerne eje ½ autoer og pumps med plads til flere end 2 patroner, de må bare ikke anvendes til jagt i Danmark, men skal registreres som alle andre (Dette gælder både kugle og hagl, her tager jeg ikke hensyn til den igangværende diskussion om "militær"lignende våben).
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.