Hvor meget må man skyde på privat grund??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Cepture
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Jylland

Hvor meget må man skyde på privat grund??

Indlæg af Cepture » 16. jan 2009, 22:40

hvor meget må man egentlig skyde med riffel på egen jord? dette er selvfølgelig forudsat kuglefang og alle andre forskrifter...
Har hørt at det er ubegrænset? og at det kun er lerdueskydning der gælder visse begrænsninger for..

Mvh
CE
cepture

Brugeravatar
Jesperungjæger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Duejagt,- Bukkejagt.
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvor meget må man skyde på privat grund??

Indlæg af Jesperungjæger » 16. jan 2009, 23:02

Er der begræsninger på lerdueskydning på egen jord?, det tror jeg godt nok ikke. Ved du hvad de ca er på?
Man kan ikke leve af jagten, men man kan leve for jagten!

PMA
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Nordjylland (Aabybro)

Indlæg af PMA » 16. jan 2009, 23:20

Det er tilladt at skyde på privat område, men så skal grunden være større end et almindeligt parcelhus grund. Den mest udbredte form for lovlig skydning på privat grund er jagt eller indskydning af jagtvåben.

En skydebane er et sted, hvor der bliver skudt mere end 5 gange om året. En sådan skydebane skal godkendes, og det fører som bekendt en del arbejde med sig. Så hvis du skyder under 5 gange om året skulle det ikke være et problem.

-Per

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. jan 2009, 23:22

En god tommelfingerregel er nok at holde sig under 5 dage om året:
Vejledning om skydebaner (VEJ nr 14001 af 31/03/1995 Gældende) skrev: Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.

Enkeltstående eller midlertidige arrangementer

Herudover kan der forekomme arrangementer, der må betegnes som enkeltstående og af midlertidig karakter, hvilket er ensbetydende med, at der ikke foreligger en godkendelsespligt i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33. De ovenfor angivne retningslinier (afstand, antal personer, skydetidspunkt) kan i disse tilfælde fraviges efter forudgående aftale med tilsynsmyndigheden.

Miljømæssig regulering af disse sjældent benyttede skydepladser eller arrangementer sker i øvrigt efter miljøbeskyttelseslovens § 42. Af hensyn til de omboende bør der foretages forudgående annoncering af de planlagte aktiviteter.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=49521
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

PMA
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Nordjylland (Aabybro)

Indlæg af PMA » 16. jan 2009, 23:30

nemlig lige det der jeg ville henvise til men ikke kunne finde Mapzter :)

Men det er da pænt godt husket ud fra min dårlige hjerne. :)

-Per

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 17. jan 2009, 00:21

Det vigtigste er som i alle andre sammenhænge at have naboernes accept. Jeg har 6 hektar jord, og skyder ofte lidt testladninger når jeg har hygget i laderummet, dette har jeg stille og roligt forklaret mine nærmeste naboer. De kalder mig krudttosset og griner lidt i skægget, og det giver mig frihed til at overtræde 5-gangsreglen, men naturligvis overdriver jeg aldrig med at invitere de nærmeste 20 venner, og så lege Rambo

Hurra for gode naboer :razz:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 17. jan 2009, 01:29

Great Dane skrev:Det vigtigste er som i alle andre sammenhænge at have naboernes accept. Jeg har 6 hektar jord, og skyder ofte lidt testladninger når jeg har hygget i laderummet, dette har jeg stille og roligt forklaret mine nærmeste naboer. De kalder mig krudttosset og griner lidt i skægget, og det giver mig frihed til at overtræde 5-gangsreglen, men naturligvis overdriver jeg aldrig med at invitere de nærmeste 20 venner, og så lege Rambo

Hurra for gode naboer :razz:
Gode naboer er et STORT plus.

Man får oftest frie hænder, hvis de bliver ordentligt informeret - og evt selv får en bid af kagen. =o) Så længe det ikke bliver decideret misbrugt og ellers ikke generer nogen, "nåja - jo, det er så vist godt nok 5. gang der bliver skudt i dag.".

Hvis der kommer nabo-stridigheder, så kommer reglerne gerne i kraft.... men gode naboer ser stort på det. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 17. jan 2009, 15:17

HappyNanoq skrev: det er så vist godt nok 5. gang der bliver skudt i dag.".
Jeg læser reglerne somom at hvis først jeg har lavet en given dag til skydedag så må jeg skyde alt det jeg vil i lige det tempo jeg vil fra kl 7 til 21.
Men jeg tror alligevel man kommer længere ved at holde sig gode venner med naboen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 17. jan 2009, 20:54

Jeg tror at happy mener , at med dagen i dag. Så er det 5 gang/dag at han har skudt på sin grund i år
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 17. jan 2009, 21:05

Der hvor problemet kan opstå er når der skelnes mellem jagt og sigtet skydning (Skiveskydning) . Du må jage hele året som du lyster, mens skiveskydning kun må foregå op til 5 gange årligt og med op til 20 deltagende Pr. gang. Som nævnt højre oppe i tråden er der også krav om 300 meter til nærmeste bebyggelse, ligesom fast anlæg ikke er tilladt.
Banen er godkendelses pligtig og skal synes løbende (Normalt 1 gang årligt.)
Der udstedes en tilladelse på banen med påtegning om hvilke kaliber og våben typer der må benyttes. Tilladelsen skal altid være tilstede under skydning.
Vedhæftede filer
bane01.jpg
bane01.jpg (57.08 KiB) Vist 10062 gange
bane02.jpg
bane02.jpg (47.85 KiB) Vist 10056 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Madsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, flugtskydning, våben.

Indlæg af Madsen » 21. jan 2009, 13:54

Helt samme emne, men en lille drejning. Hvor meget LUFTGEVÆR må man skyde på egen
PARCELHUS-GRUND så... ???. Må drengene ( 9+10) skyde med under tilsyn ?

Spørgsmålet er helt aktuelt idet vi har nogle naboer der er for viderekomne... 2 dage før
nytårsaften anmeldte de os ( dvs. 3 huse) for at fyre lovligt fyrværkeri af om aftenen
i tidsrummet 19.30 - 21.00. :???:
Drømmer om den store....

(ikke den til venstre, den har jeg fået)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 21. jan 2009, 14:20

Principielt "alt det du lyster", så længe du er helt sikker på at alle haglene bliver inde på grunden.

Men sørg for at være defensiv, og have 110% styr på at det er forsvarligt. Skyd aldrig i en retning der kan opfattes som uforsvarlig eller i retning af dem, og vær forberedt på at forklare din sikkerhed for polisen hvis de kommer forbi.

Sådan nogle naboer er der i ethvert kvarter. Som regel er det nogen med for meget tid og for lidt fornuftigt at tage sig til. Man skal ikke "forære" dem noget med substans i at klage over.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 21. jan 2009, 15:09

Madsen skrev:Spørgsmålet er helt aktuelt idet vi har nogle naboer der er for viderekomne... 2 dage før
nytårsaften anmeldte de os ( dvs. 3 huse) for at fyre lovligt fyrværkeri af om aftenen
Nu skal jeg ikke lige kloge mig på dine naboer, men jeg putter mune unger kl. 20, så hvis min nabo startede baterier op 19:30 - 21:00, så ville jeg også blive sur. Hvis naboen er en småbørnefamilie, så er det i mine øjne en kende hensynsløst at fyre sager af efter ungernes puttetid. Småkravl der vækkes med store brag de ikke ved hvad er, bliver ofte skræmt fra vid og sans, og er ikke nemme at få til at sove igen, og så bliver næste dag træls.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Madsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Madsen » 21. jan 2009, 15:15

De er midt 50'erne, deres yngste søn flyttede hjemmefra for 3 år siden, men det lyder som om, at i sagtens kunne bo på gade sammen.... :razz:
Drømmer om den store....

Brugeravatar
Klinge-777
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Ribe-Esbjerg

Indlæg af Klinge-777 » 21. jan 2009, 20:32

Madsen skrev:... 2 dage før
Jamen i har jo ikke gjort noget ulovligt ::-;< I må da gerne skyde af i den periode af året..
Der er altid et alternativ!

Brugeravatar
Madsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Madsen » 21. jan 2009, 20:38

Præcis......

og politiet gjorde heller ikke andet end lige at ringe og ønske godt nytår :eek: MEN
det giver sgu lidt dårlig stemning og børnene blev noget kyste af deres frembusen
der bla. omfattede at kalde samtlige børn ( 8 stk. under 13 år) forbandede møgunger !.
Drømmer om den store....

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Ruger 77 » 1. jun 2012, 16:23

Hej.Der bliver spurgt om drenge men skal man ikke være 18 for at bruge et luft gevær?
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
Oks-1
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Oks-1 » 1. jun 2012, 17:03

Der hvor problemet kan opstå er når der skelnes mellem jagt og sigtet skydning (Skiveskydning) . Du må jage hele året som du lyster, mens skiveskydning kun må foregå op til 5 gange årligt og med op til 20 deltagende Pr. gang. Som nævnt højre oppe i tråden er der også krav om 300 meter til nærmeste bebyggelse, ligesom fast anlæg ikke er tilladt.
Banen er godkendelses pligtig og skal synes løbende (Normalt 1 gang årligt.)
Der udstedes en tilladelse på banen med påtegning om hvilke kaliber og våben typer der må benyttes. Tilladelsen skal altid være tilstede under skydning.
Hvis man får overnævnte tilladelse, er det så kun een selv der må benytte banen? og er der krav om forsikring, og hvis ja, hvad koster sådan en forsikring?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 1. jun 2012, 18:22

Ruger 77 skrev:Hej.Der bliver spurgt om drenge men skal man ikke være 18 for at bruge et luft gevær?
Man behøver ikke være 18 år.... MEN man skal være under opsyn (og dermed under opsynsmandens/-kvindens ansvar).

Så en knøs på 10 år må GERNE skyde med luftgevær - han skal bare være under stadig overvågning af en voksen over 18 år. =o)

Hvis der sker noget utilsigtet, altså skade på person eller materiel, så er det den på 18+ år som står med ansvaret.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

TS1205
Newbie
Newbie
Interesser: riffel og lokkejagt
Geografisk sted: Odense

Indlæg af TS1205 » 8. jun 2012, 19:59

Der bliver tidligere spurgt i tråden med hensyn til forsikring, vores jagttegn gælder kun i jagt situationer og gælder således ikke ved denne form for skydning eller for den sags indskydning af ens jagtriffel på ens egen grund.
Hvis det derimod er en jagtforening som afholder denne skydning kan de afholde den på en grund som er egnet til stedet, og som forening er de forsikret igennem Danmarks Jægerforbund.

Om man som privat person kan tegne en forsikring som dækker dette... er jeg pt. ikke klar over, men man kan jo snart forsikrer sig mod alt.
Thomas

Riffelinstruktør
Jagttegnsunderviser

Scooter
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Scooter » 11. aug 2012, 08:22

Nogen der så ved om man også må skyde med sin pistol på egen grund 22/9mm?
Min svigerfars grund er på ca 15 hektar og nærmeste nabo vil i værste fald være 500 m væk.
Der er en stor skråning/jordvold på en 5-6 m højde hvor jeg kunne skyde til mål så der er styr på hvor projektilerne havner.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 11. aug 2012, 08:35

Oks-1 skrev: Hvis man får overnævnte tilladelse, er det så kun een selv der må benytte banen? og er der krav om forsikring, og hvis ja, hvad koster sådan en forsikring?
Det er netop det der er problemet. I dag kræves der forsikring og sådan en type forsikring findes ikke.
Scooter skrev:Nogen der så ved om man også må skyde med sin pistol på egen grund 22/9mm?
Min svigerfars grund er på ca 15 hektar og nærmeste nabo vil i værste fald være 500 m væk.
Der er en stor skråning/jordvold på en 5-6 m højde hvor jeg kunne skyde til mål så der er styr på hvor projektilerne havner.
Du må kun benytte pistol/revolver på godkendte baner!
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 11. aug 2012, 09:27

Prøv at tage kontakt til gothaer versicherung i Tyskland http://www.gothaer.de/de/zg/pk/pk_p/jag ... herung.htmde har specialiceret sig i jagt, og skydnings forsikringer, og de dækker også internationalt. Hvordan de stiller sig til en dansk forsikringstager ved jeg dog ikke, men det er et forsøg værd

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Sv: Hvor meget må man skyde på privat grund??

Indlæg af 308 W » 11. aug 2012, 10:37

Jeg købte i efteråret et hus i stille villakvarter, grunden grænser op til en fredet eng.

Spredt over et større område ligger der lerduer.. Og i vores skur... Så nogen tænker hverken på sikkerhed eller loven...

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Been thanked: 7 times

Indlæg af NBP » 11. aug 2012, 13:30

Jeg kontaktede for nogle år siden mit forsikringsselskab, for at forhøre mig om, hvorvidt jeg var dækket, hvis jeg indskød min riffel på egen jord. Selvfølgelig under forudsætning af, at sikkerheden var i orden.
Svaret var, at min almindelige ansvarsforsikring dækkede evt. skader. Jeg må have ramt en jagtkyndig :razz:
Prøv at ringe til dem, og hvis du får fat i en som ikke går i panik bare ved ordet 'riffel', så send en mail, for at have svaret på skrift.

Besvar