Tidligere medlem af skytteforening - kan jeg så købe våben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
ô_Ö
Newbie
Newbie
Interesser: Livet
Geografisk sted: Syden

Tidligere medlem af skytteforening - kan jeg så købe våben?

Indlæg af ô_Ö » 12. feb 2009, 15:38

Hej,

Nu er jeg ikke medlem mere, men var i mange år. Skal jeg melde mig ind igen, lægge en ansøgning til køb af skydevåben og derefter vente de 2 år, eller er de tidligere år, jeg var medlem i, tiltrækkeligt til en godkendelse?

Savner desuden lidt skydningen og det sociale omkring foreningen, så det ville ikke være det værste at begynde igen (-:

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Re: Tidligere medlem af skytteforening - kan jeg så købe våben?

Indlæg af CO » 12. feb 2009, 15:53

Skal jeg melde mig ind igen, lægge en ansøgning til køb af skydevåben og derefter vente de 2 år
Nej du skal melde dig ind, vente de 2 år imens du er aktivt skydende, og først derefter ansøge.

2 års reglen gælder i øvrigt kun håndvåben, ikke rifler.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 12. feb 2009, 16:03

Hvis det drejer sig om pistol:
Det er dybest set op til formanden for din forening.
Han skal skrive under på, at du har du har været medlem og skudt aktivt med pistol i minimum 2 år. Hvis du tidligere har været medlem i samme forening og skudt i mindst to år med pistol/revolver, så er der så vidt jeg kan se ikke noget i vejen for at han skriver under på det, når du har meldt dig ind igen. Der står ikke noget i vejledningen fra SKV om at man ikke må ha' holdt en pause i medlemskabet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 12. feb 2009, 17:17

Ancienniteten kan normalt godt overføres til en anden klub og 2 års reglen for pistol/revolver lavet af sikkerhedshensyn fordi at man opfatter sådan et våben som ”Særlig farligt” da det jo unægtelig ER nemmere at lave fejl med sådan en kort tingest. Og selvfølgelig også for at begrænse tilgangen af disse våbentyper.
Så hvis du tidligere har skudt pistol/revolver og kan dokumentere dette, burde du kunne købe eget våben så snart du igen er aktivt skydende.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

ô_Ö
Newbie
Newbie
Interesser: Livet
Geografisk sted: Syden

Indlæg af ô_Ö » 12. feb 2009, 18:45

Tak for jeres svar.

Det er nemlig pistol det drejer sig om, selvom jeg dog mest skød med riffel dengang, men skød også med pistol i ny og næ, det er jo lidt sjovere og hurtigere (-; Hvilket i hvert fald kom op på over 6 gange om året, i mere end 2 år, som loven byder.

For lige at citere "pma" fra en anden tråd omhandlende samme emne:
pma skrev: ...men i loven står der du skal være medlem i 2 år eller have 2 års erfaring med pistol skydning.

-Per
Det går meget godt i tråd med det I skriver, det eneste jeg tænker på er, jeg var under 20 år i nogle af årene (Edit:stoppede lidt over et ½ år efter 20, tog det så lidt op igen noget tid efter, men skød ikke med pistol i den periode, da der ikke var adgang til dem), da jeg skød, er det en hindring?

Tror nu godt jeg kan få gode gamle formand Carsten til at underskrive, hvis han da stadig er formand, hvis det er en ny, er sagen vel en helt anden, da vedkommende ikke kender mig og aldrig har set mig affyre et våben..?

Må lige tage kontakt til foreningen...

Brugeravatar
Skovtrolden
This member is
This member is
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 8 times

Indlæg af Skovtrolden » 13. feb 2009, 13:37

Jeg havde engang i start til midt 90'erne en High Standart, og hvade selv bæretilladelse, efter de 2 års prøvetid osv.
Den solgte jeg og stoppede, pga. politik (ballade) i klubben, og travlhed med studier.
Da jeg så i 2003 ville starte igen, var der ikke noget at gøre, jeg var i mellemtiden flyttet, og derfor kendte den nye klub mig selvfølgelig ikke, men jeg spurgte i Vingsted, våbenregisteret, og fik besked om at efter 5 års pause, var det forfra igen. Så igen 2 års prøvetid (formand var ærlig, hvilket jo er godt nok), og der var ikke mulighed for personlige våben opbevaret i klubben, vist pga. noget med alarmer og responcetid.
Så jeg skød med det arveste lort i 2 år (meget personlig mening) indtil jeg kunne købe min egen Pardini (og så er der nok nogen som siger at det åbenbart ikke ændrede noget at jeg selv kunne bestemme, men var nu godt tilfreds, og den skød da 287/100 en enkelt gang :mad: )
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Besvar