S&W 686 Security Special 3"

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
S&W
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

S&W 686 Security Special 3"

Indlæg af S&W » 13. feb 2009, 20:52

Hej...

Jeg skal til at købe en S&W 686 Security Special. Kunne godt tænke mig en 3", men har fået oplyst, at den "kun" er 206 mm. lang, og derfor ikke opfylder de danske krav på min. 210 mm.

Er det muligt/lovligt at skifte skæftet på den, så den derved bliver 4 mm. længere, og således opfylder dansk lovgivning?

Findes der en 3,5" udgave af ovennævnte revolver?

Med venlig hilsen

Allan

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: S&W 686 Security Special 3"

Indlæg af japh » 13. feb 2009, 21:44

S&W skrev:Er det muligt/lovligt at skifte skæftet på den, så den derved bliver 4 mm. længere, og således opfylder dansk lovgivning?
Desværre, så kan du jo bare skifte skæftet til et kortere igen .. ;-)
-jens

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 14. feb 2009, 12:29

Andre pistoler har fået loddet løbsforlængere eller længere "dims" bagpå for at komme op på kravet, det var da en mulighed.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning

Indlæg af Amatøren » 15. feb 2009, 00:08

Refraktorius skrev:Andre pistoler har fået loddet løbsforlængere eller længere "dims" bagpå for at komme op på kravet, det var da en mulighed.
Hvorfor eksisterer 'kravet' egentlig ?

(Er det fordi politiet er så dårlige til at visitere folk, at de ikke er istand til finde en genstand der er under 21 cm) ??

50gi-jess
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC, Steel Challenge, II-verdenskrig, Colt SAA.
Geografisk sted: Arkansas, USA

Indlæg af 50gi-jess » 15. feb 2009, 01:01

\. Hej Amator,

kravet eksisterer pga. dine medskytter gennem arerne.Sa simpelt kan det siges...trist men sandt ikke...
mvh.Jess
Ps.held og lykke med projektet.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 15. feb 2009, 01:19

Inden politireformen sagde den våbensagkyndige på mit våbenkontor, at de ikke regnede med mindre end cm., så hvis det kun drejer sig om 4mm. kan du da prøve at tale med våbenkontoret om det.

Men hvorfor så kort? Jo kortere pibe, jo større opslag vil den give, og dermed vil den være dårligere til hurtigskydning.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 15. feb 2009, 08:54

Men hvorfor så kort? Jo kortere pibe, jo større opslag vil den give, og dermed vil den være dårligere til hurtigskydning.
Er der ikke noget der hedder løbsvægte? -Jeg har set en AR-karabin der netop havde en lang tung ting foran for at hjælpe til med det lille problem. Kan man ikke styre dimsen i standard må man skyde fripistol med klods under -det' min mening.
Søren

Edit: meningsforstyrrende fejl.
Senest rettet af Mausertossen 15. feb 2009, 19:36, rettet i alt 1 gang.
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 1 time

Indlæg af Gunnut » 15. feb 2009, 19:23

En S&W model 27, med 3" pibe kan klare kravet.

Du kan godt selv få lavet en forlængelse, men der går lidt tid med tilladelsen, da den model du får lavet ikke på forhånd er godkendt. Jeg har selv (vel som den eneste.....under alle omstændigheder den første), en Glock 19 DK. Det var lidt en kamp (om end ikke alt for besværlig).

Om det med skæfteforlængelse skulle være "ulovlig" fordi du "bare" kan skifte skæfte, er jeg nu ikke helt sikker på. Du får jo kun tilladelse til skyderen med det pågældende skæfte. Uden dette skæfte vil den nemlig være ulovlig. Sååååååå????

Under alle omstændigheder skal du alliere dig med en våbenhandler og lade ham komme med et forslag. Du betaler jo heller ikke før tilladelsen er givet. Jeg kan klart anbefale TopGun i Aalborg http://www.topguns.dk/ Indehaveren var en uvurderlig hjælp i fm. mit Glock 19 DK projekt (ok det blev dyrt).

Når en ny skyder skal godkendes skal der så medsendes manualer og billeder, som viser at den er mindst 21 cm lang (her kan våbenhandleren være en hjælp). Den skal så også have et nyt navn (jeg fandt selv på det med DK, fordi der i forvejen fandtes en 17 DK).

Så søg om en S&W 686 DK, når du har fundet en våbenhandler med en ide til en forlængelse.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
S&W
Bronze Member
Bronze Member
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af S&W » 15. feb 2009, 19:50

Jeg takker for svarene....

I hører nærmere når jeg kommer videre med projektet:-)

Allan
Si vis pacem, para bellum

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member

Indlæg af japh » 15. feb 2009, 19:58

Gunnut skrev:Om det med skæfteforlængelse skulle være "ulovlig" fordi du "bare" kan skifte skæfte, er jeg nu ikke helt sikker på. Du får jo kun tilladelse til skyderen med det pågældende skæfte. Uden dette skæfte vil den nemlig være ulovlig. Sååååååå????
Hrm.. hvorfor bøvler vi så med at sætte forlængede piber eller beavertails på skydere hvis det bare var nok at sætte en stor magasinbrønd eller større skæfte på.. ??? ;-)

Jeg har hørt om et forsøg på at få registreret en snubby med fodformet skæfte - det gav et afslag.

.. og da jeg fik kortet piben på en revolver og havde fat i SKV, for at høre om det krævede en ny tilladelse, var beskeden at så længe den stadig overholdt 210mm uden skæfte på var alt i orden.
-jens

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 15. feb 2009, 21:28

Gunnut skrev:Om det med skæfteforlængelse skulle være "ulovlig" fordi du "bare" kan skifte skæfte, er jeg nu ikke helt sikker på. Du får jo kun tilladelse til skyderen med det pågældende skæfte. Uden dette skæfte vil den nemlig være ulovlig. Sååååååå????
Hvis du selv kan skifte skæftet, og gøre den for kort går det ikke:
Cirkulære om våben og ammunition mv. (CIR nr 8 af 26/01/2000 Gældende) skrev: § 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis

1) ansøgeren er fyldt 20 år,
2) ansøgeren er kendt som en absolut pålidelig person, og
3) ansøgeren i mindst 2 år har været aktivt skydende medlem af en skytteforening som nævnt ovenfor eller en skytteforening under forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger.
Stk. 2. Formanden for ansøgerens skytteforening skal skriftligt bekræfte, at stk. 1, nr. 3, er opfyldt.
Stk. 3. En tilladelse efter stk. 1 kan kun angå våben:
1) der er omfattet af skydeprogrammerne for den organisation, ansøgeren tilhører,
2) som har en totallængde på mindst 210 mm målt uden eventuelt ortopædisk skæfte eller afskruelige dele, og
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=726
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member

Indlæg af japh » 15. feb 2009, 21:48

Mapzter skrev:Hvis du selv kan skifte skæftet, og gøre den for kort går det ikke:
Cirkulære om våben og ammunition mv. (CIR nr 8 af 26/01/2000 Gældende) § 20.
...
2) som har en totallængde på mindst 210 mm målt uden eventuelt ortopædisk skæfte eller afskruelige dele, og
Tak, jeg skylder en øl :razz:
-jens

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Amatøren » 16. feb 2009, 02:41

50gi-jess skrev:\. Hej Amator,

kravet eksisterer pga. dine medskytter gennem arerne.Sa simpelt kan det siges...trist men sandt ikke...
mvh.Jess
Må nok indrømme at jeg ikke forstår svaret.
Var det muligt at få en saglig begrundelse ?

50gi-jess
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC, Steel Challenge, II-verdenskrig, Colt SAA.
Geografisk sted: Arkansas, USA

Indlæg af 50gi-jess » 16. feb 2009, 04:18

\. Hej Amator,
Forstar udemarket du soger en saglig begrundelse, det gjorde jeg vel ogsa engang. A'he gid andre ville svare dette sporgsmal..orker nasten ikke mere,men ok her er hovedtrakkende om hvorfor !

De organiserede skytteforbund bryder sig ikke ret meget om det de har klassificeret som usportslige vabentyper. Herved slet ikke om individualister som interesserer sig for sakaldte "frakke" vaben som man ser pa film. Man skal jo helst ikke have "amerikanske" tilstande pa et sportsskytte omrade vel.

Derfor af vabenlovgivningen gennem tiden, blevet udformet saledes, at kun vaben der kan anvendes i internationalt konkurrence regi, som igen er dikteret af IOC/UIT regler herfor, kan godkendes.

DK skyder ovrige programmer end UIT,men kun med de vabentyper som de "gamle" organisationer har godkendt.

Heldigvis har vi nye forbund der tanker i nye og mere dynamiske baner. Her i blandt DSF, SASS type sortkrudtsforeninger.

Tal blot lidt med nogle af dine aldre medskytter i din klub, de kan fortalle dig mere om hvordan hele molevitten hanger sammen, men forstar godt dit sporgsmal og evt. frustration om emnet.

senere...mvh. Jess

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 1 time

Indlæg af Gunnut » 16. feb 2009, 11:44

Mapzter skrev: Hvis du selv kan skifte skæftet, og gøre den for kort går det ikke:
Jamen det betyder vel "bare" at man netop skal alliere sig med en våbenhandler, som jo enten selv har en våbensmed, eller har tæt kontakt til en sådan. Altså et alternativt skæfte på, som IKKE kan skiftes.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Amatøren » 16. feb 2009, 12:49

50gi-jess skrev:\. Hej Amator,
Forstar udemarket du soger en saglig begrundelse, det gjorde jeg vel ogsa engang. A'he gid andre ville svare dette sporgsmal..orker nasten ikke mere,men ok her er hovedtrakkende om hvorfor !

De organiserede skytteforbund bryder sig ikke ret meget om det de har klassificeret som usportslige vabentyper. Herved slet ikke om individualister som interesserer sig for sakaldte "frakke" vaben som man ser pa film. Man skal jo helst ikke have "amerikanske" tilstande pa et sportsskytte omrade vel.

Derfor af vabenlovgivningen gennem tiden, blevet udformet saledes, at kun vaben der kan anvendes i internationalt konkurrence regi, som igen er dikteret af IOC/UIT regler herfor, kan godkendes.

DK skyder ovrige programmer end UIT,men kun med de vabentyper som de "gamle" organisationer har godkendt.

Heldigvis har vi nye forbund der tanker i nye og mere dynamiske baner. Her i blandt DSF, SASS type sortkrudtsforeninger.

Tal blot lidt med nogle af dine aldre medskytter i din klub, de kan fortalle dig mere om hvordan hele molevitten hanger sammen, men forstar godt dit sporgsmal og evt. frustration om emnet.

senere...mvh. Jess

Så det er altså de organiserede skytteforbund der skal revses, for at have begrænset udvalget. (hvor jeg dog hader cencur).

Endelig en ordentlig forklaring.
Takker for svaret.

Besvar