våbenlovgivning - sigtemidler

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Sydjylland

våbenlovgivning - sigtemidler

Indlæg af Rytteren » 3. mar 2009, 14:33

Har lige sakset denne fra BT´s hjemmeside:

En 25-årig mand blev også anholdt ved aktionen, da det viste sig, at han havde et elektronisk kikkertsigte i sin bil, oplyser Henrik Svindt. Han er sigtet for overtrædelse af våbenloven, men løsladt.

Nu ved jeg jo ikke helt hvad de mener med "elektronisk kikkertsigte", men er det mig der ikke er helt opdateret omkring våbenlovgivningen (det er det s'gu da nok :???: ) eller er det rent faktisk forbudt, og hvad er det så der er forbudt/hvor går grænsen??

Er det lovligt at have:
- lidt stumper fra åbne sigtemidler
- et diopter sigte
- et rødpunktssigte
- et "gammeldags" kikkertsigte
- et belyst kikkertsigte
- et "lasersigte" ved ikke hvad sådane en fyr hedder, men den giver en rød prik der hvor man (teoretisk set) rammer :neutral:
- et lysforstærkende sigte
Liggende i bagaerummet??

Eller hvornår i rækken begynder man at komme i konflikt med våbenloven

Under alle omstændigheder skal der selvfølgelig være tale om løse stumper der IKKE er monteret på et skydevåben.

Hilsen Rytteren
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: våbenlovgivning - sigtemidler

Indlæg af Mapzter » 3. mar 2009, 14:44

Rytteren skrev:Har lige sakset denne fra BT´s hjemmeside:

En 25-årig mand blev også anholdt ved aktionen, da det viste sig, at han havde et elektronisk kikkertsigte i sin bil, oplyser Henrik Svindt. Han er sigtet for overtrædelse af våbenloven, men løsladt.

Nu ved jeg jo ikke helt hvad de mener med "elektronisk kikkertsigte", men er det mig der ikke er helt opdateret omkring våbenlovgivningen (det er det s'gu da nok :???: ) eller er det rent faktisk forbudt, og hvad er det så der er forbudt/hvor går grænsen??

Er det lovligt at have:
- lidt stumper fra åbne sigtemidler
- et diopter sigte
- et rødpunktssigte
- et "gammeldags" kikkertsigte
- et belyst kikkertsigte
jeg vil mene at alle ovenstående er problemfrie.
Rytteren skrev: - et "lasersigte" ved ikke hvad sådane en fyr hedder, men den giver en rød prik der hvor man (teoretisk set) rammer :neutral:
- et lysforstærkende sigte
Disse to kræver tilladelse.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af 45LongColt » 3. mar 2009, 14:46

"Våbenlovens" §1 og §2 gør det ulovligt at indføre, fremstille, erhverve eller besidde m.m. disse genstande :

9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.

Rødpunktssigter er ikke omfattet og passive kikkerte er heller ikke.

Men altså, lasersigter og kikkerter med elektronisk lysforstærkning er.
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 4. mar 2009, 23:40

45LongColt skrev:"Våbenlovens" §1 og §2 gør det ulovligt at indføre, fremstille, erhverve eller besidde m.m. disse genstande :

9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.

Rødpunktssigter er ikke omfattet og passive kikkerte er heller ikke.

Men altså, lasersigter og kikkerter med elektronisk lysforstærkning er.
Sjov lov - hvis man KAN montere det på sin riffel, men det ikke er konstrueret til det, så er det fuldt lovligt...pffff

Så hvis man laver en specialmontage på sin riffel, så man alligevel kan fastgøre et elektronisk sigte, så er det lovligt at eje sigtet...suk...

/Kenneth

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. mar 2009, 23:45

Kenneth Jensen skrev:

Sjov lov - hvis man KAN montere det på sin riffel, men det ikke er konstrueret til det, så er det fuldt lovligt...pffff

Så hvis man laver en specialmontage på sin riffel, så man alligevel kan fastgøre et elektronisk sigte, så er det lovligt at eje sigtet...suk...
Det er det samme med énhåndsbetjente knive. Du må godt gå med en du kan åbne med én hånd, den må bare ikke være konstrueret til det.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Aske » 5. mar 2009, 08:00

Man kunne vel forestille sig, at når lysforstærkning, termisk eller infrarød er forbudt, så er det for at gøre det sværere at være krybskytte ... om natten.

Lasersigter gør det vel også for "nemt" at ramme, forstået på den måde, at så kræver det ikke særlig meget træning at kunne ramme. Det sidste er jeg dog lidt usikker på, da jeg aldrig har prøvet at anvende et lasersigte. De andre har jeg prøvet i cirkus Mili..
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
Hansen123
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftvåben & Natur.
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Hansen123 » 9. mar 2009, 00:20

Jeg har også et spørgsmål der har lidt med sigte midler at gøre, forstået på den måde at et Red-Dot-Sigte ikke virker i mørke, men hvis man også montere en lommelygte* så er det muligt.
Jeg har spurgt i en anden tråd ”desværre” med meget lidt respons:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 49#p166249

Jeg håber der er større respons i denne tråd.
/Hansen123
--------------------
Weihrauch HW45 4.5 / Red Dot 1x40
Anschutz 335 4.5 / Korn kærv
Hatsan AT44W-10 Long Edition 5.5
Baikal MP 153 kal. 12/76 halvautomat

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 9. mar 2009, 00:30

Teoretisk set burde det vel også være ulovligt at montere en lygte på sit våben. Det er jo et sigte med en "lysstråle" - den er bare lidt mere diffus end en laser.... Men i praksis mener jeg kun det gælder laser sigter samy naturligvis natsigter...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 9. mar 2009, 08:50

Jeg kan kun sige som LR i den anden tråd: "Næ..."
Lommelygten er ikke et sigtemiddel, det er en fastmonteret laser.

Skyd du bare rotter med luftpistolen.

Og rødpunktsigter virker fint i mørke/skumring (at du så ikke nødvendigvis kan se målet når det er mørkt, er en anden sag)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af 45LongColt » 9. mar 2009, 13:58

Bestemmelsen i loven :

er så tilpas uklart formuleret at man kan argumentere både for og imod at en lygte skulle være omfattet.

På den ene side er en lygte ikke et sigtemiddel, som f.eks. en laser er, idet den,uanset hvor samlet strålen end måtte være, kun tjener til at give en generel diffus oplysning af målet.

På den anden side oplyser den altså et mørkt mål og medhjælper derved til at give et bedre sigte (eller i total mørke, at et sigte overhovedet er muligt).

Man kan godt rende og spørge forskellige folk om en lygte er tilladt eller ej og man vil kunne få forskellige svar afhængig af den adspurgtes personlige fortolkning af lovens tekst.

Det vil også være gældende for politi og anklagemyndigheds opfattelse af sagen og man kan sagtens forestille sig en sag rejst mod en person for overtrædelse af våbenloven hvis denne har påmonteret en lygte.

Det vil så være op til dommeren at træffe afgørelsen om en lygte er omfattet af forbuddet eller ej.

Men det er en risiko der nok ikke er værd at løbe :roll:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 9. mar 2009, 14:02

Så må vi kigge retspraksis:
Der er en del folk der er blevet klasket op ad muren for lasersigter, og ingen for en lygte monteret på våbnet.

En normal lygte er ikke et sigtemiddel, heller ikke monteret på et våben.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 9. mar 2009, 14:06

Jeg synes bestemt jeg kan huske, at jagt med kunstigt lys er forbudt, men nu kan jeg ikke finde formuleringen nogen steder. Sjovt.

Nå, hvad skal man med en lommelygte ?

I § 3 i bek. nr. 886 af 27. juni 2007 står, at jagttiden gælder fra solopgang til solnedgang, undtagen for ænder og gæs, hvor den er fra 1,5 timer før til 1,5 timer efter. Så der er vel ikke nogen lovlig jagtform hvor du har brug for en lommelygte ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 9. mar 2009, 14:21

Lassescout skrev:Jeg synes bestemt jeg kan huske, at jagt med kunstigt lys er forbudt, men nu kan jeg ikke finde formuleringen nogen steder. Sjovt.

Nu findes der er jo også våben der bruges til andet end jagt.

Eksempelvis på min skytteforenings udendørsbaner må vi faktisk skyde så sent, at det kan være svært at se skiverne i starten og slutningen af sæsonen. Der kunne man i princippet anvende en lygte på våbnet. Vi har dog valgt at monteret lys på banerne og lægge træningstiden tidligere i stedet :mrgreen:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af 45LongColt » 9. mar 2009, 16:13

Refraktorius skrev:Så må vi kigge retspraksis:
Der er en del folk der er blevet klasket op ad muren for lasersigter, og ingen for en lygte monteret på våbnet.

En normal lygte er ikke et sigtemiddel, heller ikke monteret på et våben.
Det glæder mig hvis retspraksis er sådan.

Men jeg står ikke lige og har brug for en lygte på min pistol, så jeg får ikke efterprøvet det i praksis.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 9. mar 2009, 16:15

Lassescout skrev:Jeg synes bestemt jeg kan huske, at jagt med kunstigt lys er forbudt, men nu kan jeg ikke finde formuleringen nogen steder. Sjovt.

I § 3 i bek. nr. 886 af 27. juni 2007 står, at jagttiden gælder fra solopgang til solnedgang, undtagen for ænder og gæs, hvor den er fra 1,5 timer før til 1,5 timer efter. Så der er vel ikke nogen lovlig jagtform hvor du har brug for en lommelygte ?

nu var spørgsmålet jo ikke om jagt med lys var tilladt, men om det var forbudt at have en lommelygte til at montere på våbnet.
;-)

.... at skyde rotter er heller ikke jagt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 10. mar 2009, 14:40

uups, det er rigtigt, det kan jeg godt se.

Mit bud er, at ingen som udgangspunkt kan forhindre dig i at have en lygte liggende som kan monteres på geværet. Den kan du jo f.eks. bruge fuldt lovligt i Sverige. En lygte er ikke en laser, det er jeg ganske sikker på. Laserlys er netop karakteriseret ved, at det har en veldefineret bølgelængde, og at det ikke spredes ligesom almindeligt lys der indeholder lys med mange forskellige bølgelængder.

Men jeg er dog ikke 100 % sikker på, at den altid er lovlig.

Hvis man forestiller sig en "Riott gun", altså et haglgevær som som regel er pump eller semiauto, og du har en lygte som kan monteres under piben, så der bliver sammenfald mellem lysstrålen og haglsværmen på kort afstand. Så kan en dommer måske vælge at opfatte lygten som et optisk elektronisk sigtemiddel med lysstråle. Det kommer måske i virkeligheden an på omstændighederne, forstået på den måde, at hvis ejeren af lygten er en jæger med våbenpas og jagt i Sverige, så vælger dommeren at opfatte lygten som et lovligt hjælpemiddel til jagt i Sverige, men hvis ejeren er en korthåret motorcykelentusiast med et par voldsdomme på bogen, så vælger den samme dommer at opfatte lygten som et de facto sigtemiddel, der bevirker en yderligere skærpelse af de straffe den sigtede iøvrigt ifalder.

Så om lygten er lovlig eller ej behøver måske ikke afhænge af lygten, men af hvilket brug dommeren finder det bevist, den er tiltænkt.

Så vi er igen ude i, at vi ikke kan afgøre det med sikkerhed før der er mere domspraksis på området.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Hansen123
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftvåben & Natur.
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Hansen123 » 11. mar 2009, 09:04

1. Jeg skyder aldring efter noget levende med en luftpistol.

2. Tak for indlæggene, det har givet mig lidt at tænke over:
Jeg har besluttet ikke at montere lygte på hverken pistol/gevær.
Jeg har besluttet at slette billedet med ”pistol med lygter” en af dagene, for ikke at give forkerte personer gode ideer, for disse lygter kan med ”som der står” haglgevær være et giftigt våben.
/Hansen123
--------------------
Weihrauch HW45 4.5 / Red Dot 1x40
Anschutz 335 4.5 / Korn kærv
Hatsan AT44W-10 Long Edition 5.5
Baikal MP 153 kal. 12/76 halvautomat

Beaker
Newbie
Newbie
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Harlev

Indlæg af Beaker » 1. okt 2017, 21:29

Hej. Jeg blev ikke helt klog på det med et red dot sight til en pistol. Er det lovligt at transporter. Og måsk bringe Hjem fra USA. Og i sin hånd bagage. :eek:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 1. okt 2017, 21:39

Beaker skrev:Hej. Jeg blev ikke helt klog på det med et red dot sight til en pistol. Er det lovligt at transporter. Og måsk bringe Hjem fra USA. Og i sin hånd bagage. :eek:
Så længe prikken kun er inde i sigtet er der ingen problemer. Jeg har lige haft et med hjem fra US. Man skal bare sikre sig den ikke er på deres fy-fy liste. Mener det er militærudstyr de ikke vil have ud af landet.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 2. okt 2017, 18:01

HVK skrev:Teoretisk set burde det vel også være ulovligt at montere en lygte på sit våben. Det er jo et sigte med en "lysstråle" - den er bare lidt mere diffus end en laser.... Men i praksis mener jeg kun det gælder laser sigter samy naturligvis natsigter...
Det tror jeg også det er,-hvis du spørger politiet...En griselygte kan ihvertfald give problemer hvis den købes via ebay og bliver opsnappet i tolden,- så er det nemlig et ulovligt sigte indtil anklagernen laver påtalefrafald... At den så lovligt kan købes i DK er noget andet.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af ABjerre » 2. okt 2017, 18:16

Overtroldmand skrev:En griselygte kan ihvertfald give problemer hvis den købes via ebay og bliver opsnappet i tolden
Det må vel være deres opgave at bevise hvad lygten skal bruges til - og at det er et ulovligt formål. Hvis nu man har et hardball-gevær liggende som undskyldning til for den slags grej kan jeg ikke se hvordan man skulle kunne få fletningerne i postkassen.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. okt 2017, 18:21

Overtroldmand skrev:
HVK skrev:Teoretisk set burde det vel også være ulovligt at montere en lygte på sit våben. Det er jo et sigte med en "lysstråle" - den er bare lidt mere diffus end en laser.... Men i praksis mener jeg kun det gælder laser sigter samy naturligvis natsigter...
Det tror jeg også det er,-hvis du spørger politiet...En griselygte kan ihvertfald give problemer hvis den købes via ebay og bliver opsnappet i tolden,- så er det nemlig et ulovligt sigte indtil anklagernen laver påtalefrafald... At den så lovligt kan købes i DK er noget andet.
Hold nu inde; de har været solgt i Biltema og er fuldt ud lovlige - bare ikke til jagt. Til skadedyrsbekæmpelse, f.eks. kombineret med en .117 luftriffel, er de helt lovlige.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 2. okt 2017, 18:39

C-X skrev:
Overtroldmand skrev:
Hold nu inde; de har været solgt i Biltema og er fuldt ud lovlige - bare ikke til jagt. Til skadedyrsbekæmpelse, f.eks. kombineret med en .117 luftriffel, er de helt lovlige.
jo men det er jo 'almindelige' lygter. Det jeg er inde på er en sådanne der ligner denne her fætter med laserdiode og mulighed for at 'samle' strålen,-de er også helt lovlige i DK, men tro mig bliver en sådanne opsnappet i tolden så er fanden løs,-så er der ikke grænser for hvor ulovligt det er...

https://www.jagtkiosken.dk/da/493-laser ... lygte.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. okt 2017, 18:50

Samme system, bare anden kvalitet, groft beset. Der er også toldere der konfiskerer køkkenknive, men det bliver deres handlinger ikke mere korrekte af.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 2. okt 2017, 20:22

C-X skrev:Samme system, bare anden kvalitet, groft beset. Der er også toldere der konfiskerer køkkenknive, men det bliver deres handlinger ikke mere korrekte af.
Jeg er enig, men det er ikke sjovt for en borger at være op mod en offentlig myndighed der tillægger og fortolker ting som kriminelt og ulovligt, bare fordi man ser muligheden.

Besvar