Registrering af haglgeværer
Registrering af haglgeværer
Kan nogen fortælle helt præcist om reglerne for haglgeværer . når man køber et haglgevær har man pligt til at registrere det hos politiet , jeg mener reglen blev vedtaget omkring 99. Men er det rigtigt at hvis man har haft haglværet før reglen blev vedtaget og iøvrigt har gyldigt jagtegn så skal det ikke registreres????
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Registrering af haglgeværer
Ja som jeg har forstået det er det kun ved ejerskifte.98kurz skrev:Kan nogen fortælle helt præcist om reglerne for haglgeværer . når man køber et haglgevær har man pligt til at registrere det hos politiet , jeg mener reglen blev vedtaget omkring 99. Men er det rigtigt at hvis man har haft haglværet før reglen blev vedtaget og iøvrigt har gyldigt jagtegn så skal det ikke registreres?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Efter hvad jeg lige har fået oplyst fra Politiet, skal alle haglgeværer registreres. Har man haft dem fra før loven trådte i kraft, skriver man bare det i dtedet for at angive en sælger.
Om Politiet har ret, ved jeg ikke, men hvis du har et sådan gevær, bør du nok ringe til våbenkontoret, og træffe en aftale om hvad du skal gøre, for ikke at blive beskyldt for ulovlig våbenbesiddelse.
Tilføjelse:
Jeg fandt den bekendgørelse, hvoraf det fremgår, at alle haglgeværer skal registreres.
Om Politiet har ret, ved jeg ikke, men hvis du har et sådan gevær, bør du nok ringe til våbenkontoret, og træffe en aftale om hvad du skal gøre, for ikke at blive beskyldt for ulovlig våbenbesiddelse.
Tilføjelse:
Jeg fandt den bekendgørelse, hvoraf det fremgår, at alle haglgeværer skal registreres.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=57673BEK nr 530 af 11/12/1985 - Historisk, Bekendtgørelse om våben skrev:§ 6. Personer, der den 1. januar 1986 er i besiddelse af glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, piber eller baskyler til sådanne glatløbede haglgeværer, har ret til fortsat at besidde disse genstande, hvis besiddelsen anmeldes til politimesteren eller politidirektøren senest den 31. december 1986.
Stk. 2. Anmeldelsen skal ske på en særlig blanket, der udleveres ved henvendelse til politiet.
Stk. 3. Anmelderen får af politiet udleveret en genpart af anmeldelsen, der skal opbevares sammen med våbnet og på forlangende forevises for politiet.
Senest rettet af I56 6. mar 2009, 00:56, rettet i alt 1 gang.
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Jeg er for tiden ved at tage jagttegn, og spurgte faktisk min underviser om netop dette.
Desværre noterede jeg mig ikke det nøjagtige år, loven trådte i kraft, da dette ikke var relevant for mig.
Men hans svar var tydeligt.. Haglbøsser erhvervet lovligt af folk med jagttegn før ikraftræden, skal kun registreres ved ejerskifte.
Desværre noterede jeg mig ikke det nøjagtige år, loven trådte i kraft, da dette ikke var relevant for mig.
Men hans svar var tydeligt.. Haglbøsser erhvervet lovligt af folk med jagttegn før ikraftræden, skal kun registreres ved ejerskifte.
Dixi !
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Det er korrekt. Der er ikke et lovmæssigt krav om, at glatløbede haglgeværer erhvervet efter 1. jan. 1986 (og før 11. feb. 2000 jf. nedenfor) skal anmeldes og registreres. At det kan være en fordel at gøre det, er så noget andet.Froe skrev:Jeg er for tiden ved at tage jagttegn, og spurgte faktisk min underviser om netop dette.
Bestemmelsen om at erhvervelse (anskaffelse) af glatløbede haglgeværer skal anmeldes til politiet inden 8 dage fra erhvervelsen, blev indført med virkning fra d. 11. februar 2000 ved våbenbekendtgørelse nr. 66 af 26. januar 2000.
Den kontrolordning der blev indført i 1986 for glatløbede haglgeværer, var en underlig "halv" (nærmest hovedløs) kontrolordning. Den havde kun betydning for personer som d. 1. januar 1986 var i besiddelse af glatløbede haglgeværer.
Der var ikke pligt til at anmelde ny erhvervelse af glatløbede haglgeværer, før det blev indført med virkning fra d. 11. februar 2000.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg kan da ihvertfald komme i tanker om to fordele som umiddelbart springer i øjnene.
1) Det er en fordel for samfundet, at alle våben er registreret. Når et stjålet våben bliver brugt til kriminalitet, lad os tage klassikeren, et oversavet jagtgevær dumpet udenfor banken efter et røveri. Så kan politiet aflæse nummeret og genfinde sagen fra det indbrud hvor våbnet blev stjålet. Hvis der er fundet fingeraftryk, eller indbrudet ligefrem blev opklaret uden at våbnet blev fundet, så har man en indgang til at opklare, hvad der siden skete med det, og dermed hvem der lavede bankrøveriet.
2) Det er en fordel for mig at have "papir" på våbnet så jeg kan dokumentere at jeg er i lovlig besiddelse af det. Jeg er i princippet ligeglad med om papiret er en våbentilladelse eller en registrering, men det gør det nemmere at rejse til og fra udlandet med våbnet, og jeg kan da også forestille mig visse skydestævner hvor man fordrer, at deltagerne dokumenterer at de medbringer lovlige våben. Man kan selvfølgelig stille sig op og argumentere for at våbnet er købt i det "Vindue" hvorefter det besiddes lovligt uden registrering, men hvad er fordelen ved det ?
Det var to argumenter. Er de gode nok ? Kommer HePe med flere ? Ønsker vi overhovedet at Frank skal klappe i ? Find ud af det ved at læse videre.
1) Det er en fordel for samfundet, at alle våben er registreret. Når et stjålet våben bliver brugt til kriminalitet, lad os tage klassikeren, et oversavet jagtgevær dumpet udenfor banken efter et røveri. Så kan politiet aflæse nummeret og genfinde sagen fra det indbrud hvor våbnet blev stjålet. Hvis der er fundet fingeraftryk, eller indbrudet ligefrem blev opklaret uden at våbnet blev fundet, så har man en indgang til at opklare, hvad der siden skete med det, og dermed hvem der lavede bankrøveriet.
2) Det er en fordel for mig at have "papir" på våbnet så jeg kan dokumentere at jeg er i lovlig besiddelse af det. Jeg er i princippet ligeglad med om papiret er en våbentilladelse eller en registrering, men det gør det nemmere at rejse til og fra udlandet med våbnet, og jeg kan da også forestille mig visse skydestævner hvor man fordrer, at deltagerne dokumenterer at de medbringer lovlige våben. Man kan selvfølgelig stille sig op og argumentere for at våbnet er købt i det "Vindue" hvorefter det besiddes lovligt uden registrering, men hvad er fordelen ved det ?
Det var to argumenter. Er de gode nok ? Kommer HePe med flere ? Ønsker vi overhovedet at Frank skal klappe i ? Find ud af det ved at læse videre.

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Trotyl
- This member is
- Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Has thanked: 2 times
Bemærk at din lovhenvisning er betegnet som historisk, og ikke som gældende.i56 skrev:Efter hvad jeg lige har fået oplyst fra Politiet, skal alle haglgeværer registreres. Har man haft dem fra før loven trådte i kraft, skriver man bare det i dtedet for at angive en sælger.
Tilføjelse:
Jeg fandt den bekendgørelse, hvoraf det fremgår, at alle haglgeværer skal registreres.https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=57673BEK nr 530 af 11/12/1985 - Historisk, Bekendtgørelse om våben skrev:§ 6. Personer, der den 1. januar 1986 er i besiddelse af glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, piber eller baskyler til sådanne glatløbede haglgeværer, har ret til fortsat at besidde disse genstande, hvis besiddelsen anmeldes til politimesteren eller politidirektøren senest den 31. december 1986.
Stk. 2. Anmeldelsen skal ske på en særlig blanket, der udleveres ved henvendelse til politiet.
Stk. 3. Anmelderen får af politiet udleveret en genpart af anmeldelsen, der skal opbevares sammen med våbnet og på forlangende forevises for politiet.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...
- HePe
- Platin Member
Ja, så må jeg også give nogle gode argumenter.. ;-)Frank Person skrev:@ HePe - Måske er jeg lidt fræk, men en fordel for hvem? Hvis du har mere end et godt argument, så klapper jeg!
Tak til Lassescout for gode argumenter, og der er sikkert sammenfald med dine, når jeg skal beskrive mine.
Gode argumenter - for at registrere glatløbede haglgeværer, som der p.t. ikke er lovkrav om at registrere:
1) Når politiet har registreret et våben, er der større sandsynlighed for at genfinde et stjålet våben, og at kunne føre det tilbage til våbnets ejermand.
2) Rent efterforskningsmæssigt kan det måske også føre til opklaring af flere våbentyverier fra samme gerningsmand, hvis det stjålne våben bliver fundet hos en gerningsmand.
3) Hvis man er ejer af flere glatløbede haglgeværer, i dette tilfælde haglgeværer anskaffet før 11. feb 2000 og haglgeværer anskaffet efter 10. feb 2000, vil det alt andet lige være at "have orden i tingene" at få alle våben registreret. Der er i hvert fald ikke noget der taler imod at få alle våben registreret hos politiet.
4) Ved at have alle sine lovlige våben registreret, undgår man under alle omstændigheder, evt. at skulle opklare eller forklare sig senere, når man ikke kan finde glemte identifikationsoplysninger for våben man ikke længere har. Det være sig i forbindelse med tyveri af disse våben, eller når man har solgt eller afhændet et eller flere våben - og den nye ejer f.eks. IKKE har anmeldt erhvervelsen af våbnet/våbnene, og den nye ejer f.eks. får stjålet sine våben, eller denne nye ejer har afhændet, og den nu nye ejer har fået stjålet sine våben osv.
Det var bare lige, hvad jeg umiddelbart kan komme i tanke om.
Venlig hilsen
HePe
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 16 times
Endnu et argument.Lassescout skrev: Det var to argumenter. Er de gode nok ? Kommer HePe med flere ? Ønsker vi overhovedet at Frank skal klappe i ? Find ud af det ved at læse videre. :razz:
Det ville gøre indsamlingen meget nemmere når vi som samfund ud i en, måske snarlig fremtid, alle skal afvæbnes fordi den ukontrollerede gadevold er eskalleret til et punkt hvor politikkerne finder det fornuftig at alle våben skal opbevares i bunkerligende rum i diverse foreninger hvor de anvendes.
Og skal du på jagt kan det jo bare ske efter tidligere Polske forhold. Du henter dit våben et sted og får efterfølgende udleveret 20 patroner hos politiet. Når dagen er omme aflever du så de 20 patroner hos politiet igen,(Hele og afskudte.) Så ved samfundet at der ikke ligger sådan noget stads og flyder i det kriminelle miljø.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
- HePe
- Platin Member
Det er IKKE et GODT argument. Det er et sortseer argument. For den situation vil aldrig opstå i gode gamle Danmark..Tony Rosgaard skrev:Endnu et argument.Lassescout skrev: Det var to argumenter. Er de gode nok ? Kommer HePe med flere ? Ønsker vi overhovedet at Frank skal klappe i ? Find ud af det ved at læse videre.
Det ville gøre indsamlingen meget nemmere når vi som samfund ud i en, måske snarlig fremtid, alle skal afvæbnes fordi den ukontrollerede gadevold er eskalleret til et punkt hvor politikkerne finder det fornuftig at alle våben skal opbevares i bunkerligende rum i diverse foreninger hvor de anvendes.
Og skal du på jagt kan det jo bare ske efter tidligere Polske forhold. Du henter dit våben et sted og får efterfølgende udleveret 20 patroner hos politiet. Når dagen er omme aflever du så de 20 patroner hos politiet igen,(Hele og afskudte.) Så ved samfundet at der ikke ligger sådan noget stads og flyder i det kriminelle miljø.

Venlig hilsen
HePe

- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Det er jeg nu ikke helt sikker på. Det er sket før. For noget tid siden fandt jeg nemlig min gamle spejderdolk som jeg fik udleveret som 8 årig , efter at have været til ”Knivprøve.”HePe skrev: Det er IKKE et GODT argument. Det er et sortseer argument. For den situation vil aldrig opstå i gode gamle Danmark.. :twisted:
Venlig hilsen
HePe :razz:
Se det bragte jo stolte minder frem, men samtidig en vis frygt, for det viser sig at bladet er 10 cm langt. Nu er jeg heldigvis i besiddelse af en blankvåben tilladelse, men gad nok vide hvor mange af de gamle ”Grønspætter” der rent faktisk er blevet råkriminelle i dag uden at vide det.
Hvis du dengang havde sagt at man i fremtiden risikerede 7 dages fængsel for at besidde de knive man udleverede til børn på 8 år, så havde din nye titel nok været ”Landsby tosse.” For det ville du ikke få én eneste til at tro på.
Men lad os forsætte debatten om 20 år.
- Frank P
- Gold Member
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time

Vores frihed indskrænkes ganske lidt ad gangen, snigende så flertallet ikke bemærker det. Jeg har endnu ikke fået nogen GODE argumenter andet end lidt væven om returnering af (oversavet?) stjålet våben (gad godt at se lidt stats på hvor mange bestjålet våbenejere der har fået deres våben tilbage) Og opklaring, som Lassescout snedigt fremfører...hmmm læs lige hvad du selv har skrevet en gang til...den skal du sgu' længere ud på landet med!
Iøvrigt har alle ansvarlige våbenejere selvfølgelig deres eget register over deres genstande!
Have a great..og så videre

Frihed er lig med menneskelig autenticitet
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Hvorfor vente 20 år med at fortsætte, vi kan da ligeså godt gøre det nu.
Et mægtig godt argument for, at det scenario Tonny beskriver aldrig bliver til virkelighed er, at vi der lovligt ejer våben opfører os fornuftigt.
Hvis vi sørger for at opbevare vore våben som vi skal. Registrere dem og bruge dem lovligt, og ikke have noget til at ligge og flyde som er ulovligt/uregistreret eller uden tilladelse, så får lovgiverne svært ved at finde argumenter for skrækscenariet.
Tag f.eks, din gamle spejderdolk. Hvis du vælger at bruge den som jagtkniv, så er der da mig bekendt intet i vejen for, at du har den liggende hjemme, og tager den med på jagt og hjem igen. Men du skal ikke rende rundt på diskotekerne og i byen om natten og spille smart med den kniv i lommen. Det finder jeg da både ret og rimeligt, gør du ikke ? Krænker det din retsfølelse som en fri mand, at du ikke må gå med kniv når du skal i byen om natten ?
Et andet argument imod skrækscenariet er, at våbenejere i Danmark hører til blandt de bedst uddannede i verden. Vi har en temmelig skrap jagtprøve før vi må gå på jagt med jagtgevær. Vi skal yderligere bestå en riffelprøve hvis vi vil gå på jagt med riffel, og vil vi på buejagt er der yderligere både teori og praktik der skal læres og aflægges prøve i.
Der er for tiden et arbejde i gang for at gøre jagtprøven endnu bedre, og detskal vi kun være glade for. Jo bedre vi kan demonstrere, at vi har berettiget adkomst til de våben vi vil have, desto mere sikkert er det, at vi kan beholde dem.
Frank skriver, at vores frihed indskrænkes lidt ad gangen. Det har jeg også bemærket. F.eks. fra at lyddæmpere var ureguleret, til man skulle have en tilladelse, til at politiet nu ikke vil udstede tilladelser. Det kæmper jeg imod med alle lovlige midler, og lur mig om ikke det nok skal lykkes at få lov til at have lyddæmper i Danmark igen. Det tror jeg nok det skal.
Et mægtig godt argument for, at det scenario Tonny beskriver aldrig bliver til virkelighed er, at vi der lovligt ejer våben opfører os fornuftigt.
Hvis vi sørger for at opbevare vore våben som vi skal. Registrere dem og bruge dem lovligt, og ikke have noget til at ligge og flyde som er ulovligt/uregistreret eller uden tilladelse, så får lovgiverne svært ved at finde argumenter for skrækscenariet.
Tag f.eks, din gamle spejderdolk. Hvis du vælger at bruge den som jagtkniv, så er der da mig bekendt intet i vejen for, at du har den liggende hjemme, og tager den med på jagt og hjem igen. Men du skal ikke rende rundt på diskotekerne og i byen om natten og spille smart med den kniv i lommen. Det finder jeg da både ret og rimeligt, gør du ikke ? Krænker det din retsfølelse som en fri mand, at du ikke må gå med kniv når du skal i byen om natten ?
Et andet argument imod skrækscenariet er, at våbenejere i Danmark hører til blandt de bedst uddannede i verden. Vi har en temmelig skrap jagtprøve før vi må gå på jagt med jagtgevær. Vi skal yderligere bestå en riffelprøve hvis vi vil gå på jagt med riffel, og vil vi på buejagt er der yderligere både teori og praktik der skal læres og aflægges prøve i.
Der er for tiden et arbejde i gang for at gøre jagtprøven endnu bedre, og detskal vi kun være glade for. Jo bedre vi kan demonstrere, at vi har berettiget adkomst til de våben vi vil have, desto mere sikkert er det, at vi kan beholde dem.
Frank skriver, at vores frihed indskrænkes lidt ad gangen. Det har jeg også bemærket. F.eks. fra at lyddæmpere var ureguleret, til man skulle have en tilladelse, til at politiet nu ikke vil udstede tilladelser. Det kæmper jeg imod med alle lovlige midler, og lur mig om ikke det nok skal lykkes at få lov til at have lyddæmper i Danmark igen. Det tror jeg nok det skal.
Senest rettet af Lassescout 6. mar 2009, 11:42, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
- HePe
- Platin Member
Jeg gør en del ud af at forklare, hvordan våbenlovens knivbestemmelser skal forstås. Det kan du bl.a. se rundt omkring i tråde her på NVF. Det er naturligvis ikke ulovligt at besidde den kniv i dag, som du fik som 8-årig. Heller ikke uden en blankvåbentilladelse. Men sådan er der så meget, mange våbenejere gerne vil misforstå eller ikke forstå.Tony Rosgaard skrev:Det er jeg nu ikke helt sikker på. Det er sket før. For noget tid siden fandt jeg nemlig min gamle spejderdolk som jeg fik udleveret som 8 årig , efter at have været til ”Knivprøve.”HePe skrev: Det er IKKE et GODT argument. Det er et sortseer argument. For den situation vil aldrig opstå i gode gamle Danmark..![]()
Venlig hilsen
HePe
Se det bragte jo stolte minder frem, men samtidig en vis frygt, for det viser sig at bladet er 10 cm langt. Nu er jeg heldigvis i besiddelse af en blankvåben tilladelse, men gad nok vide hvor mange af de gamle ”Grønspætter” der rent faktisk er blevet råkriminelle i dag uden at vide det.
Hvis du dengang havde sagt at man i fremtiden risikerede 7 dages fængsel for at besidde de knive man udleverede til børn på 8 år, så havde din nye titel nok været ”Landsby tosse.” For det ville du ikke få én eneste til at tro på.
Men lad os forsætte debatten om 20 år.
Ja, det er ulovligt at besidde og bære den på offentligt tilgængelige steder, medmindre det har et anerkendelsesværdigt formål. Sådan er det. Men det er ikke ulovligt at besidde og bære dolken/kniven, hvis du går på jagt, hvis du er spejder, hvis du er på fisketur, hvis du har brug for den, når du går tur i skoven osv.
Og ja - for så vidt kan en kniv- og våbendebat sagtens fortsætte nu og i 20 år eller mere.. ;-)
- HePe
- Platin Member
Naturligvis har de ansvarlige våbenejere det... men der findes bare så satans mange UANSVARLIGE våbenejere!Frank Person skrev:Iøvrigt har alle ansvarlige våbenejere selvfølgelig deres eget register over deres genstande!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Hej Tony,
Mht. tilladelser:
Jeg kan ikke se hvorfor man skulle risikere 7 dages fængsel for at besidde en alm. dolk på 10 cm, uden blankvåbentilladelse.Tony Rosgaard skrev:Det er jeg nu ikke helt sikker på. Det er sket før. For noget tid siden fandt jeg nemlig min gamle spejderdolk som jeg fik udleveret som 8 årig , efter at have været til ”Knivprøve.”
Hvis det at gå til spejder betragtes som et anerkendelsesværdigt formål (hvilket jeg går ud fra det gør), så skulle der ikke være noget problem i at bære kniv i forbindelse med at gå til spejder.Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer skrev:§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Mht. tilladelser:
Da din dolk har en klingelængde på 10 cm burde det altså heller ikke være nødvendigt med en blankvåbentilladelse for at besidde den.Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer skrev:Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
Hej HePe
Jeg ved godt at kniv debatten er trukket, udover det rimelige. Det var bare et hurtig eksempel på individets indskrænkede rettigheder og et eksempel som alle kan forholde sig til, da det jo ofte er inde i debatten.
Jeg vil undlade at afspore denne tråd yderlig og laver en ny tråd om emnet, hvor du meget gerne må deltage.
Jeg ved godt at kniv debatten er trukket, udover det rimelige. Det var bare et hurtig eksempel på individets indskrænkede rettigheder og et eksempel som alle kan forholde sig til, da det jo ofte er inde i debatten.
Jeg vil undlade at afspore denne tråd yderlig og laver en ny tråd om emnet, hvor du meget gerne må deltage.