Multitools - igen igen igen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Multitools - igen igen igen

Indlæg af Ssaaby » 7. apr 2009, 14:03

Jeg synes jeg har læst lidt modsigende ting på disse fora, så nu spørger jeg direkte:

Er det tilladt at indkøbe et multitool med låsbart knivblad, som jeg alene bærer i forbindelse med tjeneste i Hjemmeværnet (skydebanen, øvelser og.l.) samt i hjemmet istedet for at hente værktøjskassen?
Kan ikke greje om det er tilladt at bære et sådant værktøj i forbindelse med anerkendelsværdigt formål.

Det drejer sig om en Gerber Diesel:
http://www.midwaydanmark.com/apps/eprod ... mID=811128

På forhånd tak

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Multitools - igen igen igen

Indlæg af Refraktorius » 7. apr 2009, 14:10

Det ser efterhånden ud til, at politi, militær og det der ligner falder ind under "ikke anerkendelsesværdige formål"

<=>

"Våben" der er udleverede er OK, men alt andet falder ind under kravet om "foldekniv under 7 cm uden låsbar klinge".

Som håndværker, jæger, fisker, spejder eller lignende er multitool med låsbar klinge OK, men som væmmelighjerner må du nøjes med en automatriffel, og intet multitool (tænk på hvad du kunne finde på hvis klingen kunne låses!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Ssaaby » 7. apr 2009, 14:41

Logisk... >>_:

Så man må gerne rende rundt med dolk dræbe, men ikke med et multitool til at pille plasticklips op af speedloaders og klippe snubletråd over med...

Tror jeg prøver at forhøre mig lidt mere rundt omkring, for det lyder da rimelig... <>\:

Jeg må indrømme at jeg har mine fingre for kære til at anvende en kniv med et ikke låsbart blad.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 7. apr 2009, 15:41

Ssaaby skrev:
Så man må gerne rende rundt med dolk dræbe, men ikke med et multitool til at pille plasticklips op af speedloaders og klippe snubletråd over med...
Nej du må heller ikke "rende rundt" med en dolk uagtet dens længde, med mindre den er udleveret. Der er bare ikke så meget fokus på dolke/bajonetter da det ikke er dem der medbringes i nattelivet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 7. apr 2009, 16:37

Lycon skrev:
Ssaaby skrev:
Nej du må heller ikke "rende rundt" med en dolk uagtet dens længde, med mindre den er udleveret. Der er bare ikke så meget fokus på dolke/bajonetter da det ikke er dem der medbringes i nattelivet.
Det er nok den udleveret Glock kampkniv han mener:

Billede
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Indlæg af Redakula » 7. apr 2009, 18:21

Ssaaby skrev: Er det tilladt at indkøbe et multitool med låsbart knivblad, som jeg alene bærer i forbindelse med tjeneste i Hjemmeværnet (skydebanen, øvelser og.l.) samt i hjemmet istedet for at hente værktøjskassen?
Den her er kommet ud fra toppen:
http://www.HJV.dk/HHV/TFRN/HHD%20AALBOR ... Knive.aspx

Så jeg vil sige nej... At det så er fuldstændigt forrykt er så en anden ting... :puke:
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 8. apr 2009, 13:36

Ssaaby skrev:Er det tilladt at indkøbe et multitool med låsbart knivblad, som jeg alene bærer i forbindelse med tjeneste i Hjemmeværnet (skydebanen, øvelser og.l.) samt i hjemmet istedet for at hente værktøjskassen?
Kan ikke greje om det er tilladt at bære et sådant værktøj i forbindelse med anerkendelsværdigt formål.

Det drejer sig om en Gerber Diesel:
For så vidt angår 2. del af dit spørgsmål, så er det lovligt (uden tilladelse) at anskaffe, besidde og anvende multitools til brug i hjemmet.

Venlig hilsen
HePe

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Ssaaby » 13. apr 2009, 19:42

Fredericianer skrev:
Lycon skrev:
Ssaaby skrev:
Det er nok den udleveret Glock kampkniv han mener:

Billede
Det var lige præcis den udleverede jeg mente. Og det er nu heller ikke en jeg "render rundt med" i nattelivet eller andre offentlige steder for den sags skyld. Den sidder trofast i sin skede på basis, hvorfor jeg ikke helt kan følge de høje herres beslutning om at det er tilladt at have en stor kniv siddende i basis, men ikke et multitool.

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 15 times

Indlæg af Redakula » 13. apr 2009, 19:46

Ssaaby skrev:
Det var lige præcis den udleverede jeg mente. Og det er nu heller ikke en jeg "render rundt med" i nattelivet eller andre offentlige steder for den sags skyld. Den sidder trofast i sin skede på basis, hvorfor jeg ikke helt kan følge de høje herres beslutning om at det er tilladt at have en stor kniv siddende i basis, men ikke et multitool.
Dit multitool besidder du civilt...
Den udleverede dolk er udleveret af forsvaret og når du benytter den i tjenesteøjemed er den ikke omfattet af våbenloven (Stk. 8 så vidt jeg husker...).
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Besvar