genladningstilladelser igen igen igen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

genladningstilladelser igen igen igen

Indlæg af Mausertossen » 25. feb 2009, 19:07

Nu har det stået stille i fire måneder. :impatient: Nogen der har hørt om hvornår de forventer at beslutte sig? (JM og Politiet)
Søren (der efterhånden føler sig holdt for nar)
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: genladningstilladelser igen igen igen

Indlæg af HePe » 25. feb 2009, 20:56

Hej Søren,

PB er sendt til dig.

Venlig hilsen
HePe

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 3 times

Indlæg af Sako75 » 25. feb 2009, 21:21

Har lige fået en påmindelse om at jeg skal fornye min tilladelse, glæder mig til at se hvad der sker...
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 25. feb 2009, 22:00

Fornyelse er vist ikke noget problem. Du har indrettet dig efter de gamle regler og dermed ikke "noget i klemme" så at sige...
Søren (der ikke gider size flere hylstre foreløbig)

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 3 times

Indlæg af Sako75 » 25. feb 2009, 22:16

Mausertossen skrev:Fornyelse er vist ikke noget problem. Du har indrettet dig efter de gamle regler og dermed ikke "noget i klemme" så at sige...
Søren (der ikke gider size flere hylstre foreløbig)
Det har jeg, alt hvad der har med krudt at gøre foregår ude i vor herres maskinhus når det er godt vejr, alt det andet sker inde for i kælderen.
Har i haft besøg når tilladelsen skulle fornyes?
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Stoned
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af Stoned » 26. feb 2009, 17:01

Hej Søren,

Jeg syntes jeg kan huske, at du står i samme situation som jeg - dvs. du vil
gerne genlade i en lejlighed i et etagebyggeri...

Sidst jeg snakkede med det lokale våbenkontor fik jeg at vide, at det kunne jeg
godt glemme - har du hørt andet?

Mvh
Sten

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 26. feb 2009, 17:50

Stoned skrev:Hej Søren,

Mvh
Sten
Hej Sten,

Jeg tillader mig at svare på spørgsmålet.

Efter de nye regler er der tale om opbevaring af indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3) og max. 5000 fænghætter.

Efter bekendtgørelse om eksplosivstoffer – BEK nr. 362 af 15/05 2008 – § 5, stk. 5 kan indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3) opbevares i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum. Hvis flere personer på samme adresse har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på adressen – og den samlede mængde udgør mere end 2 kg – skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter.

De ovennævnte nye regler kan betyde, at politiet evt. skal besigtige beboelsesejendommen samt undersøge om andre personer på adressen har en genopladningstilladelse og opbevarer krudt.

Venlig hilsen
HePe

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 26. feb 2009, 18:07

Stoned skrev:Hej Søren,
Mvh
Sten
HePe overhalede mig lige indenom her... Så kan jeg også komme lidt tidligere i klubben og brænde noget .22 af :eek:
Søren

Stoned
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af Stoned » 26. feb 2009, 20:05

Hej HePe og Søren

Så må vi jo håbe at vores våbenkontor ikke er igang med at indføre lokale særregler :wall:

Hernede venter de stadig på nye formularer før de vil udstede / forny genladetilladelser :evil:

Mvh
Sten

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Sydjylland

Indlæg af Rytteren » 26. feb 2009, 20:40

Jeg venter og venter og venter og venter og.........

Jeg har søgt om at få udviddet den tilladelse som jeg har til genladning af cal 16 haglpatroner med sortkrudt til også at omfatte cal 45 LC.

Men hvad sker der - ikke en SK.. :evil:

Jeg bor ellers så langt ude at man skulle tro at det var løgn. Jeg har over 500 meter til nærmeste nabo - ja faktisk bor jeg så langt ude så vi er nødt til selv at have hankat.

Men hjælper det - NEJ. :wall:

Hilsen fra en dybt frustreret Rytter
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

Platfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Platfod » 2. mar 2009, 16:45

Hvilke krav er der til opbevaring af krudt nu, skal det stadig være i et godkendt skab, eller er det nok med et træskab? Og må jeg opbevare det i et værksted?

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 15 times

Indlæg af Redakula » 2. mar 2009, 16:55

HePe skrev: Hej Sten,

Jeg tillader mig at svare på spørgsmålet.

Efter de nye regler er der tale om opbevaring af indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3) og max. 5000 fænghætter.

Efter bekendtgørelse om eksplosivstoffer – BEK nr. 362 af 15/05 2008 – § 5, stk. 5 kan indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3) opbevares i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum. Hvis flere personer på samme adresse har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på adressen – og den samlede mængde udgør mere end 2 kg – skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter.

De ovennævnte nye regler kan betyde, at politiet evt. skal besigtige beboelsesejendommen samt undersøge om andre personer på adressen har en genopladningstilladelse og opbevarer krudt.

Venlig hilsen
HePe
Mon også der kommer en opdatering af reglerne for selve genladningen?
Altså en revision af reglerne vedr. loftbeklædning, el osv... Disse gør det jo også meget besværligt for alle uden et dedikeret rum til formålet, deriblandt folk i lejlighed, at få tilladelse til genladning...
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 2. mar 2009, 17:11

Det der rent fysisk mangler lige nu er den nye blanket. Læg mærke til at den blanket der (stadig) er på politiets hjemmeside er den gamle fra 1997. Jeg har tjekket med en central person i systemet, og det er simpelthen blanketten JM/Rigspolitiet ikke har leveret.
blanketten kan beskues her:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/b ... ketter.htm
Derudover er der et ønske om at inspicere ladestedet i hvert enkelt tilfælde og det tager tid med de (ahem) begrænsede ressourcer der er...
Søren

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 2. mar 2009, 17:25

Platfod skrev:Hvilke krav er der til opbevaring af krudt nu, skal det stadig være i et godkendt skab, eller er det nok med et træskab? Og må jeg opbevare det i et værksted?
Se bestemmelser vedr. opbevaring i §§ 5, 6 og 7 i nedenstående bekendtgørelse om eksplosivstoffer.

Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.
Bekendtgørelse om eksplosivstoffer

BEK nr. 362 af 15/05/2008
Link til Retsinformation: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 6308&exp=1

Opbevaring

§ 5. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at opbevare eksplosivstoffer.

Stk. 2. Eksplosivstoffer skal opbevares på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 3. Eksplosivstoffer skal opbevares, så de ikke udsættes for stød, friktion, opvarmning eller anden påvirkning, som kan få dem til at eksplodere eller brænde, og i et miljø som ikke forcerer eksplosivstoffernes ældning eller på anden måde forårsager ændringer i deres egenskaber.

Stk. 4. Opbevaring af eksplosivstoffer må ikke finde sted i boliger eller opholdsrum, herunder kælder- og loftsrum, skurvogne, garager og udhuse mv., der anvendes til ophold. Det samme gælder for rum, der er sammenbygget med opholdsrum.

Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.

Stk. 6. Eksplosivstoffer skal opbevares i lukkede originale transportemballager. Emballagerne må kun åbnes i forbindelse med udtagning af enheder. Eventuelt spild skal omgående fjernes og tilintetgøres.

§ 6. For opbevaring af indtil 500 g eksplosivstoffer i underklasse 1.1, 1.2, 1.5 og 1.6 og for opbevaring af indtil 5 kg eksplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4 gælder foruden bestemmelserne i § 5 følgende:
1) Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et tilsvarende sikringsniveau. Sikringsbokse eller -skabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.
3) Tændmidler i andre underklasser end 1.4 og forenelighedsgruppe S kan kun opbevares sammen med andre eksplosivstoffer, hvis de er adskilt med en indbyrdes afstand på 100 mm luft samt en stålplade eller med en indbyrdes afstand på 100 mm luft og en 10 mm træplade.
4) Opbevaring skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte, medmindre der er tale om røgsvagt krudt i en mængde, der ikke overstiger 2 kg.
5) Der må ikke findes brandfarlige væsker, F-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstoffer.
6) På boks- eller skabsdøren skal der opsættes et tydeligt og holdbart sikkerhedsskilt med forbud mod tobaksrygning og brug af åben ild, som opfylder forskrifterne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning.

§ 7. For opbevaring af mere end 500 g eksplosivstoffer i underklasse 1.1, 1.2, 1.5 og 1.6 eller mere end 5 kg eksplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4 på én adresse, jf. dog stk. 2, gælder foruden bestemmelserne i § 5 følgende:
1) Opbevaringsstedet skal godkendes af politiet.
2) Sikkerhedsafstandene for opbevaring, som anført i bilag 3, skal være opfyldt.
3) Der skal benyttes et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et tilsvarende sikringsniveau. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
4) Boksrummet eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.
5) Opbevaringsstedet skal sikres effektivt mod tyveri, herunder forsynes med automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm indgår til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
6) Opbevaringsstedet må ikke anvendes til andre opbevaringsformål.
7) Eksplosivstoffer i én forenelighedsgruppe må kun opbevares sammen med eksplosivstoffer og ammunition i andre forenelighedsgrupper i følgende tilfælde:
a) Eksplosivstoffer i forenelighedsgruppe S kan opbevares sammen med eksplosivstoffer og ammunition i alle andre forenelighedsgrupper, bortset fra A og L.
b) Eksplosivstoffer i forenelighedsgrupperne C, D og E kan opbevares sammen med andre eksplosivstoffer og ammunition i disse forenelighedsgrupper.

8) Elektriske installationer i opbevaringsrum, hvori der kan forekomme aflejringer af uemballeret eksplosivstof i pulverform, skal være indrettet til brug i eksplosionsfarligt område, zone 22, temperaturklasse T4, i overensstemmelse med Boligministeriets (nu Økonomi- og Erhvervsministeriets) bekendtgørelse om elektrisk materiel og elektriske sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære.
9) Motordrevne redskaber, herunder trucks, der benyttes i opbevaringsrum, hvori der kan forekomme aflejringer af uemballeret eksplosivstof i pulverform, skal være indrettet til brug i eksplosionsfarligt område, zone 22, temperaturklasse T4, i overensstemmelse med Boligministeriets (nu Økonomi- og Erhvervsministeriets) bekendtgørelse om elektrisk materiel og elektriske sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse om indretning af tekniske hjælpemidler til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære.
10) I opbevaringsrum og udvendigt på alle døre hertil samt ved oplag i det fri skal der opsættes tydelige og holdbare sikkerhedsskilte med forbud mod tobaksrygning og brug af åben ild og advarsel om eksplosionsfarlige stoffer som opfylder forskrifterne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning.
11) Der skal opstilles brandslukningsmateriel efter aftale med det kommunale redningsberedskab.

Stk. 2. Ved opbevaring af røgsvagt krudt i overensstemmelse med § 5, stk. 5, finder bestemmelserne i § 6 anvendelse, uanset om den samlede mængde røgsvagt krudt på én adresse overstiger 5 kg.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 2. mar 2009, 18:07

Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.
Gælder kravet om brandmodstandsevne kun når flere har krudtet opbevaret på samme adresse, eller gælder det altid?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 2. mar 2009, 18:23

co skrev:
Gælder kravet om brandmodstandsevne kun når flere har krudtet opbevaret på samme adresse, eller gælder det altid?
Godt spørgsmål.. Som det er formuleret, opfatter jeg det sådan, at det gælder for det separate lokale, som hver person skal opbevare krudtet i, når flere personer opbevarer krudt på samme adresse.

Bergans
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: genladning,jagt
Geografisk sted: lolland

Indlæg af Bergans » 2. mar 2009, 18:52

Har lige fået fornyet min tilladelse....
Det tog ganske få dage,og ingen panik der. :eek:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 2. mar 2009, 19:57

Bergans skrev:Har lige fået fornyet min tilladelse....
Det tog ganske få dage,og ingen panik der. :eek:
Har du fået fornyet en genopladningstilladelse (til røgsvagt krudt) uden ændring af vilkår og regler - eller med nye vilkår/regler??

Venlig hilsen
HePe

Bergans
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: genladning,jagt

Indlæg af Bergans » 5. mar 2009, 16:55

Som jeg ser forskellen på den gamle og så den nye tilladelse,er at jeg nu må have 2 kg krudt istedet for 3 kg krudt.......
Ellers ingen ændring der.........
Pudser lige læsebrillerne for en sikkerheds skyld.
Bergans

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 25. apr 2009, 09:54

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 29. apr 2009, 20:21

Så er tilladelsen i hus. :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Søren

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af Yamamoto » 29. apr 2009, 21:21

Min kom også i dag, men kun den ene der gælder for en af mine venners adresse nu han bor i hus og har et dejligt laderum jeg låner mig ind i. Den er dog efter de nye regler, så den på min hjemmeadresse (i lejlighed) er forhåbentlig også på trapperne. Indtil videre nøjes jeg så med at støbe kugler og preppe hylstre hjemme, så sker selve genladningen hos min ven mens jeg overvejer hvilken progressiv presse jeg skal have på sigt.

Brugeravatar
Karmark
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Karmark » 30. apr 2009, 12:13

Mausertossen skrev:Så er tilladelsen i hus. :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Søren
Vil det sige, at du nu har fået tilladelse til at genlade i lejlighed? Har været inde og kigge på blanketterne hos politi.dk, men det er stadig den gamle fra '97 så hvordan har du kringlet den?

Er lidt nysgerrig, for hvis det kan lade sig gøre at få genladetilladelse til lejlighed, skal jeg helt sikkert også have det... <+:

Mvh Karmark

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 30. apr 2009, 15:30

Den er udstedt til min adresse som er en lejlighed. Som alternativt ladested har jeg også (og det står også på tilladelsen) anført Selinevej 5 (laderummet i SKAK-huset). Så der er ikke kringlet noget, bare ansøgt og bevilget (efter 5 måneder....)
Det alternative ladested er hvis de en dag kommer forbi og måske ikke godkender mit laderum (det opfylder reglerne mht afstande, installationer, rengøring osv, men hvordan definerer man "ryddeligt"...? ;-)
Søren

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af 45LongColt » 30. apr 2009, 15:42

Mausertossen skrev:men hvordan definerer man "ryddeligt"...? ;-)
Bare det nu ikke er en kvindelig betjent der kommer forbi.

Kvinder har jo ofte en mærkværdig opfattelse af hvordan der skal se ud for at være rydeligt.

Ikke alle sætter pris på et veludstyret værksted. :???:
"Speak softly and carry a big gun; you will go far."

Besvar