Er det lovligt at montere lygte på sin pistol

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Thomas1975
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, grovpistol.
Geografisk sted: Vestsjælland

Er det lovligt at montere lygte på sin pistol

Indlæg af Thomas1975 » 4. maj 2009, 12:05

Hej alle sammen.

Jeg har siddet og kigget lidt i Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=105326 under
§ 1. stk. 9) og er lidt i tvivl om det også omfatter en lygte på pistolen, da den jo ikke kan bruges til at sigte med.

Mvh
Thomas L
***CZ 75 SP-01 SHADOW***
***Tikka Marster DeLux 308Win***
***Ruger 10/22 Target***

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Er det lovligt at montere lygte på sin pistol

Indlæg af Refraktorius » 4. maj 2009, 12:17

Lygter er ikke "sigtemidler", så det må du gerne...... du har så til gengæld ingen lovlige anvendelser for den, ud over "dyr vægtklods".
;-)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Thomas1975
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt, grovpistol.
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Thomas1975 » 4. maj 2009, 14:20

Ok super, tak for svaret :)
***CZ 75 SP-01 SHADOW***
***Tikka Marster DeLux 308Win***
***Ruger 10/22 Target***

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 5. maj 2009, 22:37

Det kan måske nuanceres lidt. Jeg har tidligere svaret sådan på et lignende spørgsmål:
Mit bud er, at ingen som udgangspunkt kan forhindre dig i at have en lygte liggende som kan monteres på geværet. Den kan du jo f.eks. bruge fuldt lovligt i Sverige. En lygte er ikke en laser, det er jeg ganske sikker på. Laserlys er netop karakteriseret ved, at det har en veldefineret bølgelængde, og at det ikke spredes ligesom almindeligt lys der indeholder lys med mange forskellige bølgelængder.

Men jeg er dog ikke 100 % sikker på, at den altid er lovlig.

Hvis man forestiller sig en "Riott gun", altså et haglgevær som som regel er pump eller semiauto, og du har en lygte som kan monteres under piben, så der bliver sammenfald mellem lysstrålen og haglsværmen på kort afstand. Så kan en dommer måske vælge at opfatte lygten som et optisk elektronisk sigtemiddel med lysstråle. Det kommer måske i virkeligheden an på omstændighederne, forstået på den måde, at hvis ejeren af lygten er en jæger med våbenpas og jagt i Sverige, så vælger dommeren at opfatte lygten som et lovligt hjælpemiddel til jagt i Sverige, men hvis ejeren er en korthåret motorcykelentusiast med et par voldsdomme på bogen, så vælger den samme dommer at opfatte lygten som et de facto sigtemiddel, der bevirker en yderligere skærpelse af de straffe den sigtede iøvrigt ifalder.

Så om lygten er lovlig eller ej behøver måske ikke afhænge af lygten, men af hvilket brug dommeren finder det bevist, den er tiltænkt.

Så vi er igen ude i, at vi ikke kan afgøre det med sikkerhed før der er mere domspraksis på området
(Hold kæft, så er man blevet et gammel røvhul. Nu går man gudhjælpemig og citerer sig selv :wall: . Nå, det var hurtigere end at indsætte et link til hele tråden).
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar