Jagt i "byzone"

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Paulsen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og guns
Geografisk sted: Nordsjælland

Jagt i "byzone"

Indlæg af Paulsen » 15. jul 2009, 23:23

Nu har jeg siddet og gransket jagtloven, men uden held, i forsøget på at få afklaret et par spørgsmål.
Hvor langt skal et område ligge fra en byzone, før der må drives jagt? Har en jagt som starter inden for byzonen og bevæger sig et godt stykke ud over. Men da der jo ikke er et byskilt midt på jagten er det lidt svært at skelne. Det er et forholdsvis stort område (20-25 hektar) og ville undersøge om det var muligt at jage på hele området?

CW
Remington 700 XCR Tactical Long range .308

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Been thanked: 10 times

Re: Jagt i "byzone"

Indlæg af Raven » 16. jul 2009, 01:26

Du må gerne jage i byzone! Du skal bare sørge for at der er 50 meter til nærmeste beboelsesbygning, når der afgives skud. Jager du derimod på fiskeri teritoriet, skal du holde dig 500 meter fra byzone!
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Brugeravatar
Trotyl
This member is
This member is
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Has thanked: 2 times

Indlæg af Trotyl » 16. jul 2009, 11:04

Det bliver lidt besværligt fordi: Ingen må jage på en måde, der medfører haglnedfald på en anden persons bolig, have eller gårdsplads.
Der må dog godt jages nærmere end 50 meter fra beboelsesbygninger, hvis beboerens samtykke foreligger.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 16. jul 2009, 11:08

Trotyl skrev:Det bliver lidt besværligt fordi: Ingen må jage på en måde, der medfører haglnedfald på en anden persons bolig, have eller gårdsplads.
Der må dog godt jages nærmere end 50 meter fra beboelsesbygninger, hvis beboerens samtykke foreligger.
Nu sidder jeg ikke lige med min lærebog foran mig, men mener bestemt at det kun er regulering der må foretages indenfor 50 m fra bebyggelse?
Jeg vender tilbage senere når jeg har læst op på det.. :blink:
Dixi !

Paulsen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og guns
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Paulsen » 16. jul 2009, 11:17

Det lyder jo ganske fint. Der er ikke nogle huse på området så de 50m bliver ikke et problem at holde sig inden for.
Remington 700 XCR Tactical Long range .308

22-250
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: nordjylland

Indlæg af 22-250 » 16. jul 2009, 11:30

Froe læs lige hvad Trotyl skriver
men ja man må kun reguler, indefor 50m af anden mands hus stald og den slags, hvis man ikke har samtykke om andet. og det er kun i feb.
på krager og skader, og der må der gerne være nedfald af hagl, i havere gårdspladser og den slags.
man må også reguler, mink, vaskebjørn, mårhund og resten af de fredsløse hele året.
men om det så er smart, at gøre uden samtykke, fra nabo eller hvem nu det måtte være, er en anden sag.
men ja du må gerne gå på jagt i byzone :smile:

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 16. jul 2009, 12:59

22-250 skrev:Froe læs lige hvad Trotyl skriver
men ja man må kun reguler, indefor 50m af anden mands hus stald og den slags, hvis man ikke har samtykke om andet. og det er kun i feb.
på krager og skader, og der må der gerne være nedfald af hagl, i havere gårdspladser og den slags.
man må også reguler, mink, vaskebjørn, mårhund og resten af de fredsløse hele året.
men om det så er smart, at gøre uden samtykke, fra nabo eller hvem nu det måtte være, er en anden sag.
men ja du må gerne gå på jagt i byzone :smile:
Godt så.. Jeg troede faktisk at jeg havde læst Trotyls indlæg ?
Vi er enige om at det er tilladt at regulere indenfor 50 m. (jvf. fastlagte regler vedr. regulering).
Men jeg syntes stadig ikke at svaret på om hvorvidt det er tilladt at jage inden for denne grænse er kommet? Der er jo forskel på at jage og at regulere.
Hvis jeg forstår dit indlæg korrekt, mener du at enhver må regulere indenfor 50 meter til anden mands bolig, og hvis der indgået aftale om det, må man også gerne jage.
Undskyld hvis det bare er mig der ikke kan læse hvad du skriver :blink: Forståelse kan være svært !

Jeg må indrømme at jeg selv er lidt rundforvirret vedr. dette emne nu, og glæder mig til at få det på plads. :???:
Dixi !

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Been thanked: 10 times

Indlæg af Raven » 16. jul 2009, 13:54

Froe skrev: Vi er enige om at det er tilladt at regulere indenfor 50 m. (jvf. fastlagte regler vedr. regulering).

Men jeg syntes stadig ikke at svaret på om hvorvidt det er tilladt at jage inden for denne grænse er kommet? Der er jo forskel på at jage og at regulere.
Jagtloven
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren. :razz:
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Besvar